[TI] Tinkers en natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:41

Sweety word ook natuurlijk bekapt. Volgens de Strasser methode. Ik ben er echt heel tevreden over. we zijn er al dik 2 jaar mee bezig.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 06:23

Ryan wordt gewoon traditioneel bekapt, al heel zijn leven en we hebben nergens problemen mee. We lopen ook gewoon buiten over de weg.
Ik blijf dit dus gewoon doen.

Waar ik wel problemen mee heb is dat er mensen zijn (zowel natuurlijk als traditioneel) die na een curcus van een paar weken of zelfs na een paar dagen zelf aan de gang gaan.
Dit lijkt me geen goede zaak.

Soms lijkt het wel ofdat de traditionele bekappers of mensen die ijzers onder hebben een beetje als onwetende mensen die niet het beste voor hun paard af worden gedaan. (ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor)

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 08:02

Poeh, ik denk niet zozeer dat ze als onwetend worden afgedaan hoor.. Maar ieder heeft natuurlijk zijn of haar eigen overtuiging, en dan willen er wel eens nare woorden vallen. Ik zelf zou nooit ijzers onder jessie doen, puur omdat ik het ondingen vind.

We zijn nou weer wat verder, en Jessie is veel ruimer gaan lopen! Zelfs haar schouders komen nou los, en dat wil wat zeggen

De reden trouwens waarom ik over ben gegaan, is omdat het me erg aansprak, en Jessie na T.B vaak gevoelig liep, no matter of het door een smid werd gedaan of niet. Bij verschillende, goede smeden deed ze dat, dus ja, je moet wat he? En nou loopt ze niet meer gevoelig, dus voor zover werkt het!

abby

Re: Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:56

Citaat:
Niet vervelend bedoeld ofzo, maar wat is er bekend over traditioneel bekappen op lange termijn? Toch helemaal niets? Waar denk je dat al die hoefscheuren, brokkelhoeven en zoveel meer hoefproblemen vandaan komen? Misschien komen wel juist door het traditionele bekappen/ beslaan. Daar is namelijk nooit onderzoek naar gedaan.

Het 'traditionele' bekappen en beslaan gebeurt al eeuwen en er mede daardoor ook heel veel bekend over de invloed van ijzers op het bewegingsmechanisme. Met ijzers kun je paarden met beenproblemen ook meer orthopedisch steunen dan zonder ijzers.

Brokkelhoeven, scheuren etc. ontstaan veel vaker door een verkeerd voedingspatroon, te weinig beweging, verkeerde hoefverzorging etc. dan door wel of geen ijzer onder de hoef te slaan.

Waarom Meagan op ijzers staat? Wij hebben hier geen onverharde wegen en als ik elke dag minimaal twee uur met haar op de verharde wegen ga, dan slijt de toon veel te veel af en wordt de hoef te kort. Daardoor loop ik het risico dat ze op de straal en hoefballen komt te lopen en dat is bijzonder pijnlijk. Overigens heeft Meagan 4 zeer gezonde en mooie hoeven.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:09

TinkerRyan schreef:
Ryan wordt gewoon traditioneel bekapt, al heel zijn leven en we hebben nergens problemen mee. We lopen ook gewoon buiten over de weg.
Ik blijf dit dus gewoon doen.

Waar ik wel problemen mee heb is dat er mensen zijn (zowel natuurlijk als traditioneel) die na een curcus van een paar weken of zelfs na een paar dagen zelf aan de gang gaan.
Dit lijkt me geen goede zaak.

Soms lijkt het wel ofdat de traditionele bekappers of mensen die ijzers onder hebben een beetje als onwetende mensen die niet het beste voor hun paard af worden gedaan. (ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor)

Ik denk dat de meeste mensen met ijzers, (ja sorry dat ik het zeg)
Niet weten wat een ijzers is , en hoe een paarden hoef werkt en waarvoor de straal is , die met een ijzers de grond niet raakt, hoe het hoedkatrol werkt en ook de diepe buigpees.
Denk als je als paarden bezitter ook moet weten hoe zijn hoef werkt , het is juist heel belangrijk dat je daar goed voor zorgt en leert hoe de doorbloeding, ook zeggen de meeste mensen hij heeft brokkel hoef , omdat er een flapje om is geslagen , nou brokkelhoef is iets heel anders dan zomaar een stukje araf , wat vaak komt door het te weinig of te laat bekappen, ik bekap mijn paardjes zelf en had er een aantal bij die toen ze nog om de 8/10 weken bekapt werden(liepen ze ook goed hoor)regelmatig scheuren en brokkels hadden, maar nu ik het zelf bijhou , merk ik wel degelijk verschil, de hoeven zijn harder ensterker dan ooit en er hangt nooit een stukje los of wat dan ook.

Zeker kan iedereen het zelf , maar ga niet als een wilde die hoeven te lijf, maar bouw met behulp van desnoods je smid, die man kwam hier 15 paarden doen en hij vond het prachtig dat ik het zelf ging doen en ik heb heel veel aan hem gehad, hij was een TB , maar stond open voor andere dingen die ik wilde en steeds als hij kwam controleren zag het er priam uit, nu ben ik zover dat ik de zelfvertrouwen heb om het zelf te doen.

Maar je leest dus ook verhalen dat het helemaal fout is gegaan, maar dat is niet de schuldt van de cursus of de manier , nee dat is de fout van de mensen zelf , die denken dat doe ik maar even en dan is gelijk de hele manier NB niet goed meer omdat ze het zelf verpest hebben.

IK blijf er van overtuigt dat zonder ijzers beter is(Uitzonderingen daar gelaten) en dat ieder mens die een paard bezit zich eens moet verdiepen op waar een paard mee loopt en wat een hoef is , en niet zomaar 5 min maar een half jaar je eigen er in verdipen en dan deze discussie nog eens lezen , dan weet ik zeker,komen de meeste met een ander verhaal terug, dus verdiep je eens in het paard zelf en niet alleen in het rijden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:55

Ik heb inmiddels bij meerdere mensen (paarden) in mijn omgeving problemen gezien die een zeer verstandig en ervaren NBer in de arm namen!

Ik geloof ook niet dat degenen die hier melden dat ze hun paard natuurlijk laten bekappen dat allemaal zelf doen. Dus die discussie hoeven we helemaal niet te voeren?

Verder laat bijna niemand ijzers plaatsen bij een paard waar dat niet om een medische reden nodig is. Alleen al om het geld wat daarmee gemoeid is, zou het een duur esthetisch grapje worden..

Ik baal een beetje van de toon die NBers aanslaan naar mensen die bewust niet overstappen op NB (niemand in dit topic persoonlijk). Alsof TBers niet het beste voor hun paard willen. Integendeel, als ik voor mezelf spreek, ik heb inmiddels weer genoeg voetjes en benen zien lijden onder het NB en m.i. is het nog veel te pril om al duidelijke uitspraken te kunnen doen over de lange termijn effecten van deze manier van bekappen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:59

Met ijzers werkt het hoefmechanisme overigens nog steeds hoor. Een ijzer zit namelijk niet compleet onder de hoef genageld, het deel wat uitzet bij het lopen staat vrij op het ijzer. En ook met ijzers raakt de straal de grond indien een ijzer goed onder gezet is.

Verder ga ik helemaal met chubby mee.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:02

Chub, ik ga helemaal met jou mee..

Jammer genoeg zelf ondervonden dat ook een prof. NB geen garantie op goede benen/hoeven hoeft te geven. (zie mijn stukje pag.1)
Iig voor mijn paard werkte het niet. Als t voor een ander wel werkt is dat prima.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:33

IK geloof niet dat een prof NB een garantie geeft op goeie benen.

En dat ijzers het hoefmechanisme voor 100 % goed laat werken ben ik niet mee eens en ik heb al zoveel paardejs op ijzers zien staan waar de straal de grond niet raakt , die zit er niet voor niets volgens mij,

Maar dit is best een moeilijke discussie , je merk wel je bent voor of tegen , ik ben niet tegen TB maar wel tegen ijzers als het niet nodig is , en dat is in de meeste gevallen, maar de mensen die tegen zijn zouden eens een halfjaartje zich in de hoef van hun paard moeten verdiepen en ik denk dat het merendeel de ijzers eraf haalt , en ook een eerlijke smid is belangrijk een eerlijke smid zal gewoon zeggen dat vaak een ijzers verfraaing is en omdat de eigenaar het graag wil , maar dat het voor het paard beter is om op blote voeten te lopen , of het nou nb of tb bekapt word.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:22

Haha Midgie ik bedoel ook niet dat ze garantie geven maar ik bedoel meer te zeggen dat het ook mis kan gaan als je een NB hebt
Ik zou dus nooit zelf zomaar gaan vijlen na een curusje dus heb ik een prof bekapper in de arm genomen (wat enkele mensen ook adviseren in dit topic).

Ik snap ook niet dat mensen zomaar voor de leut ijzers onder laten slaan.. kan me er ook niets bij voorstellen.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:53

Ik snap wat je bedoelde met garantie maar denk dat geen ene bekapper smid jou garantie kan geven op welke manier dan ook bekapt dat je paard goed blijft lopen, ik heb hier ook een paard wat zich verstapt heeft en nu even niet goed loopt , maar dat is niet de schuldt van het bekappen, en denk dat er ook vaak dingen samen gaan , je hebt net een nieuwe smid en je paard loopt ineesn niet lekker, maar dat hoeft niet perse door de smid bekapper te komen natuurlijk.

Ik heb na dat mijn smid ermee stopte eens een andere smid over de vloer gehad die jaren gestudeerd had en hij was weg en de pony liep heel slecht , dat was dus degelijk de smid zijn schuld , zijn woorden waren ja ik bekap vaak te kort , dan lopen ze maar 3 dagen met pijn maar daarna lopen ze weer goed toch, nou als je daar een studie voor moet volgen , vind ik dat zonde geld, want bij mij komt hij het erf niet meer op, ik had de laatste keer een smid bij een drachtige merrie , omdat ik zeker wilde zijn dat het allemaal nog goed liep , nou het spijt me maar hij was weg en ik heb er zelf daarna nog een hoop troep af moeten halen.
Je ziet zo vaak dat mensen zeggen de smid is geweest , ja om zijn hand op te houden. Dus ook om die reden ben ik het zelf gaan doen , zodat ik zeker weet dat het goed gebeurt en als er dan een smid zou moeten komen , sta ik er met mijn neus op om te kijken wat hij wel en niet doet.

Je schrijft dat je paardje artrose heeft toch??

En dat hij natuurlijk is bekapt geweest en dat de toon te lang is geweest en niet goed kon afrollen? dan is het geen natuurlijk bekapper geweest die jou paardje heeft gedaan een jaar lang?
Want juist met natuurlijk bekappen let je op het goede afrollen.

En het klint net of die artrose door het bekappen komt, maar dat zal er best al in gezeten hebben , en er uiteindelijk op welke manier dan uitgekomen hebben, ook met een TB bekapper toch??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:38

Citaat:
Waarom Meagan op ijzers staat? Wij hebben hier geen onverharde wegen en als ik elke dag minimaal twee uur met haar op de verharde wegen ga, dan slijt de toon veel te veel af en wordt de hoef te kort. Daardoor loop ik het risico dat ze op de straal en hoefballen komt te lopen en dat is bijzonder pijnlijk. Overigens heeft Meagan 4 zeer gezonde en mooie hoeven.

Dit geeft toch al aan dat je je niet goed genoeg in de hoef hebt verdiept. De straal hoort juist de grond te raken, waardoor de hoef meer gaat groeien. Doordat bij jouw paard de stralen de grond niet raken, slijten de hoeven inderdaad te veel af. Dit zou niet zo zijn geweest als de straal de grond had geraakt.
En als het zo pijnlijk zou zijn als de straal de grond raakt, hoe verklaar jij het dan dat de hoefsmid de straal bij kan snijden zonder je paard verdoving te geven?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:07

De meeste mensen met paarden nota benen hebben geen idee wat een hoef is en hoe het werkelijk werkt.

Waar komen de ijzers vandaan??
Wie heeft dat verzonnen en waarom??
Zijn ook allemaal dingen die je kan opzoeken als je werkelijk geintereseerd ben in het paard , ik ben iemand die graag alles wil weten hoe het werkt en wat het beste is voor mijn dier , en hier ben ik er van overtuigt dat ik geen ijzers wil omdat het gewoon niet echt goed kan zijn , hoeveel paarden met ijzers hebben er been problemen ? en hadden ze dat ook zonder ijzers gekregen? Misschien wel niet , misschien had het paard wat nu in de frikandellen zit wel 10 jaar langer gelopen zonder ijzers en zonder problemen.

Kijk eens naar het hoefje van een veulen , kijk eens hoe de straal is, dicht breed, lang en raakt de grond en bestrijkt bijna heel de onderkant van de hoef dan kun je daar toch al zien dat het zo moet werken , ook na zoveel miljoen jaren evaluatie is er niets veranderd , dus dat blijkt eruit dat het toch zo moet, als een paard pijn zou hebben als hij op de straal loopt , zou de natuur dat juist verbeteren, maar hij zit er nog steeds,
Juist een paard waar heel de straal bij weg is , loopt zeker als hij het niet gewend is op eieren.
Ik weet zeker als ik de straal bij mij tinker weghaalt dat hij raar gaat lopen , omdat dat een eerste contact met de grond is en weet hij waar en op wat hij loopt , en als ik dat weg haal moet hij maar gissen wat voor ondergrond hij heeft.
Zo kan ik merken als ik met mijn paard in galop ben en we gaan op de straat verder , dat hij zich gelijk aanpast aan de ondergrond, je voelt een verandering van neerkomen en dat heeft niets met pijn te maken.
Als je zelf op gras loopt op je bloten voeten en je stapt de straat op dan ga je ook anders lopen en dat hoeft ook niet met pijn te maken te hebbem , maar met de ondergrond , je loopt op een matras anders dan op hout zeg maar , je pezen buigen ook anders, daar hoef je niet bij na te denken dat gaat automatisch , bij een paard werkt dat ook zo, dat is het mechanisme wat de natuur hem heeft gegeven , dus daarvoor is de straal juist zo belangrijk.
Paarden met ijzers kunnen minder goed de klappen opvangen, om de simpelen reden dat een ijzers dood materiaal is en niet scholdempend, loop zelf eens hard op een goeie gymp of op een paar klompen, denk dat je dan kan voelen wat ik bedoel, of voor mijn part op je blote voeten en daarna op klompen , kijk welke manier je het fijnst vind.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:11

@Midgie: Ik sta volledig aan jouw kant. Aangezien jij je (ook) goed in de hoef hebt verdiept: ben jij ooit een goed onderzoek tegengekomen over de effecten van ijzers of tracitioneel bekappen op de hoef?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:29

Ik denk juist dat een ijzers juist een nadeel is op lange termijn, , je neemt klakkeloos aan dat het goed is , tot dat je er dieper op in gaat en leert hoef het hoefkatrol en de buigpees werkt en de straal en al die schokken van dat ijzer kan daar niet goed voor zijn.
IK heb in het verleden mijn tinker ook op ijzers gehad , alleen in de zomer dan , maar voel me nu veel fijner nu ze op blote voeten loopt.
Ik had ook altijd het idee dat ze op eieren liep en steeds moest nadenken hoe ze zeker op het eind als de ijzers glad raken haar voeten neer moest zetten, was ook altijd bang dat ze uit zou glijden, en daar heb ik dus nu geen problemen meer meer, we zitten overal op tussen en onder en ze glijdt nooit meer uit en zet altijd zelfverzekerd haar pootjes neer en dat was met ijzers nog al eens anders, dus ja dit is mijn eigen onderzoekje , en denk als je paard mag kiezen dat hij voor bloten voeten gaat.

Dus ja ik zou zeggen mensen verdiep je is een tijdje in de hoef en luister wat minder naar andere met nare ervaringen , wat vaak hun eigen fout is , maar ja er moet iemand of iets de schuld krijgen, mensen zoeken vaak liever niet de fout bij hun zelf.
Luister en kijk naar je paard , daar leer je het meest van, geef hem het voordeel van jou twijfel.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:00

Wat mij van deze discussie tegen de borst stuit is dat jullie (midgie, dorientjuh) beweren dat mensen die een gewone hoefsmid hebben zich niet in de hoef en het mechanisme hebben verdiept. Hoezo? Ik heb een haflinger gehad met hele slechte hoeven. Dat komt niet zoals jullie zeggen door het bekappen maar dat komt door het voer. Na toevoeging van bepaalde stoffen kon je precies zien waar de hoef beter werd. Toch had ze hoefijzers nodig want zonder kon ze niet. Ook mijn tinker merrie heeft slechte hoeven. En het mooie is dat je aan de hoef precies kunt zien wanneer ik haar kreeg. De hoef word daar namenlijk al veel harder ze krijgt nu de voeding die goed voor haar hoeven is. Ik heb een hele goede uitleg van mijn hoefsmid gekregen over het geen hij deed en doet.
Je kunt wel denken dat we leken zijn want zo praten jullie, maar voor de 1 is nb goed terwijl dat voor de ander absoluut niet geldt. Mijn paardjes lopen al jaren goed met en zonder ijzers. En heus ik weet heel goed hoe een paardenhoef funktioneerd dus hoef je niet te doen of wij mensen die tb doen dom zijn want dat zeg ik toch ook niet over mensen die nb doen. Meer begrip voor beide kanten en nb is absoluut niet voor iedereen geschikt.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:35

Ik zeg niet dat een hoef door tb bekappen slecht word, ik zeg dat een ijzer slecht is,
Ik zeg ook niet dat jullie leken zijn en dat ik alles weet , ik zeg alleen wat ik weet en dat er meer mensen eens zich in de paarden hoef moeten gaan verdiepen en niet zomaar klakkeloos iets aan moeten nemen van mensen die er ook geen verstand van hebben.
Toen mijn tinkers kwamen wil je ook niet weten hoe hun hoeven eruit zaden , ik heb pas een merrie gekocht en daar ben ik nog wekelijks mee bezig om haar hoeven weer mooie te krijgen , maar het heeft tijd nodig , dat zeg je zelf ook , je ziet het verschil al met van toen jou tinker kwam, en waarom doe je een ijzer aan als het zonder ook perfect gaat??

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:37

roosa schreef:
Anders loopt salinerootje ook wel op blote pootjes

Met alle respect voor Anky maar we hebben nu eenmaal allemaal een andere manier van met paarden omgaan..
Zolang er bewust nagedacht word over bekappen en het hoe en waarom ijzers..ieder zijn ding maar kom niet aan met "iedereen heeft het dus dan zal het wel goed zijn" dat vind ik zo een dooddoener....

Overigens is het heus niet alleen voor de "huistuinkeuken" ruiter die goedkoop wil doen(en reken maar dat mijn paard me alles mag kosten dus voor de goedkoop ..nou nee) maar op hoog niveau lopen er ook al wat Barefoot rond..
http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm dus mischien salinerotje ook wel over wat jaartjes

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:43

Zelfs de bereden politie in Amerika gaat op blotevoeten.
Dus als dat eenmaal over komt waaien is het vaak wel ineesn goed, maar dat is vaak met dingen , als een gewoon persoon zegt ijzers zijn slecht en Anky en weet in veel wie zegt vanaf nu ga in ijzersloos , dan zeggen heel veel mensen , die er altijd fel tegen waren, ja ik zei het altijd al dat ijzers slecht waren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:23

" verdiepen in de paardenhoef", denk je dat een traditionele smid dat niet ook gedaan heeft? Of heeft die bekappen en beslaan geleerd van mensen die er ook geen verstand van hebben? Is alles wat er in de boeken staat over TB maar onzin?

Paarden met en zonder ijzers krijgen nare ziekten als artrose, HKO, etc

Pesoonlijk wordt ik erg moe van de NB'ers die de methode bij anderen door hun strot proberen te duwen en altijd maar weer zeker weten dat ze gelijk hebben. Ik sta echt open voor alles, maar dat overdreven fanatisme stoot me wel af.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:43

Vasthi schreef:
" verdiepen in de paardenhoef", denk je dat een traditionele smid dat niet ook gedaan heeft? Of heeft die bekappen en beslaan geleerd van mensen die er ook geen verstand van hebben? Is alles wat er in de boeken staat over TB maar onzin?

Paarden met en zonder ijzers krijgen nare ziekten als artrose, HKO, etc

Pesoonlijk wordt ik erg moe van de NB'ers die de methode bij anderen door hun strot proberen te duwen en altijd maar weer zeker weten dat ze gelijk hebben. Ik sta echt open voor alles, maar dat overdreven fanatisme stoot me wel af.

Ik geloof dat je het hele topic niet goed door hebt gelezen, ik duw niemand iets door de strot en ben niet tegen TB en ook niet speciaal voor NB.
Ik ben tegen ijzers en mensen die zich zomaar door jan en alleman laten vertellen wat goed en slecht is en geen eigen mening hebben , zeker als het om hun eigen paardjes zijn hoeven gaat, ik vind dat je als paarden eigenaar hoort te weten wat een hoef is en hoe het zo`n beetje werkt, tuurlijk je hoeft niet te studeren voor DA maar je zelf een beetje in het een en ander verdiepen kan nooit kwaad, en als je dit topic even goed door leest leer je misschien het een en ander, als je tenminste geintereseerd ben waar je paard op loopt en hoe het werkt.

Ik denk ook de meeste die hier reageren die flink fel reageren zelfs, nog nooit een boekje hebben gelezen over de werkelijke werking van de hoef.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:57

Midgie, degene die wij hadden als NB staat ook al nb-er op de paardnatuurlijksite.
Ga verder geen namen noemen want heb geen zin om iemand af te branden.
Maar ik geloof wel degelijk in wat ze me in de kliniek verteld hebben.. de slijtage is ontstaan omdat de tenen te lang waren.
Misschien hebben wij gewoon pech met de bekapper gehad maar ik ga toch absoluut terug naar een tb.
Zo maken we allemaal onze keuze en doen we waar we ons goed bij voelen en nog belangrijker dat we doen waar ons paard zich goed bijvoelt

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:06

Ja je hebt zeker de pech dat de bekapper zijn werk niet geo dheeft gedaan , maar dat zou bij een gewonen bekapper ook hebben kunnen gebeuren toch??

Ik bekap ook al twee jaar paardje sen heb nog nooit problemen gehad en ze lopen en leven allemaal nog, maar stel dat ik nou 1 paardje toevallig raar gaat lopen als ik hem heb gedaan, dan heb je gelijk een naam aan je broek hangen , terwijl het misschien bij een ander ook zo zou gegaan zijn.
En wat ik al zeg ik ben niet tegen een TB , want heb jaren een TB smid gehda en die man was geweldig goed in zijn werk en ik heb heel veel van hem geleerd, en ook hij was niet voor ijzers , want hij had in zijn opleiding ook geleerd dan een paard zonder ijzers gewoon kan lopen en volgens mij moet iedere smid dat weten en als hij eerlijk zou zijn , zou hij de mensen op de juiste manier moeten adviseren, maar dat geld ook voor een NB , ik ga als ik een paardje doe bekappen , altijd na 2 weekjes even langs om te kijken of het goed gaat en om de toon nog even bij te werken.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:09

Volgens mij groeien Flanna's hoeven heel snel, Jellie.
Ik geloof nooit dat na 1x natuurlijk bekappen dit de oorzaak kan zijn van die slijtage hoor. Dat is een drogreden lijkt me.

Ik heb al 4 jaar een NB'er maar ben geen fanaticus. Ben er bij toeval bij beland door een stalgenote. Heb er ook nooit mee te koop gelopen want iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt voor zijn paard en Sox heeft van nature denk ik superbenen en superhoeven. De hoeven zijn gewoon nog beter geworden in deze 4 jaar. Ik kan onbeperkt over het verharde lopen wat ik echt moet opzoeken want we hebben hier over het algemeen zandpaden.

Slechte ervaringen hebben we allemaal weleens met iets, daarom mag je nog niet alles over één kam scheren.

Ook ik vind dat de "naturals" nogal eens fanatisch overkomen in hun denken en de hele paardenwereld willen "bekeren". Krijg dan ook wel kriebels.
Maar....ik ben blij met mijn NB'er, boomloos zadel en bitloos hoofdstel. En dat is niet omdat ik bekeerd ben maar omdat ik mij er lekker bij voel en Sox vrijer voel lopen. (En ik heb het allemaal een soort van zelf bedacht ook, haha).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:22

die lange toon van flan passen totaal niet binnen het n.b. plaatje. imo ligt het dus ook aan de bekapper en niet aan n.b. zelf. het was een fout van de bekapper.
kho wordt vaak ook veroorzaakt door te lange tenen en te hoge hielen las ik gister. het is inderdaad slijtage/overbelasting door verkeerde hoefstand.