[TI] Wat geven jullie je tinker te eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:19

Mikado krijgt 's ochtends en 's middags kuil (wel erg droge) en 's avonds een flinke berg gewoon weidehooi. Overdag hebben ze wanneer ze in de paddocks staan ook altijd hooi of kuil om te eten. Oftewel, bijna onbeperkt hooi/kuil. Daarnaast krijgt hij 3x daags een handje granenmix en 1x daags zeewier en een aantal wortelen op een dag

hipkippie

Re: Wat geven jullie je tinker te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:10

mijn tinker heeft in de winter en de tijden waneer en geen gras is altijd hooi tot dr beschikking en in de betere tijden gwoon gras.

na het rijden (of als ik niet heb gereden) krijgt ze een halve schep boojink brokken en een halve schep havens muesli zonder haver.
verder mag ze niets meer hebben, eerder kreeg ze altijd nog wortels, appels of brood maar er heeft laatst een magnetiseur naar haar gekeken en ik moet dus heel wat anders gaan voeren want dat was beter voor dr en ze mocht geen wortels appels en brood meer waar ze zo gek op was, helemaal nix anders als brokken van boojink en havens muesli.

dus moest heel andere brokken halen enzo.

ze heeft ook naar mijn haflinger veulen gekeken en die moest (gelukkig) ook booijink brokken hebben.
en hij moest 2x in de week een rode ui.
verder ook helemaal nix anders,, zielig he

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:48

Mijn merrie krijgt onbeperkt kwalitatief goed hooi, plus 's ochtends en 's avonds wat winterpeen. Als ze straks 24/7 het land op gaat, voer ik niets bij.

Volgens de da verkeerd ze in blakende gezondheid.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:29

Mystic krijgt hooi, zoveel ie opkan, maar als ie overdag de wei op kan eet ie bijna geen hooi.. En dan 2x per dag 300 gram tinkerbrok en een worteltje. En na het rijden een hand kruidenmusli.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:44

inderdaad voeren doe je met het oog.

de een heeft meer nodig als de ander en je kan denk ik dus ook niet een strak plan maken.
de ene dag moet hij ook harder werken als de andere en net als bij mensen wordt de een al dik van een glas water
wel vind ik dat de basis ruwvoer moet zijn

Ryan krijgt onbeperkt hoor en daarnaast eventueel wat basicbrok bij, max een kilo tot nu toe.
ik weet natuurlijk niet wat hij straks gaat verbruiken als hij gaat dekken.
maar dan bekijk ik het wel opnieuw

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:02

Die van mij krijgt driekwart kilo per dag, aangevuld met appels/brood en een schepje foenegriek. Dit verdeeld over 2 maaltijden verder krijgt ze 3 keer per dag.

Nu ze in de wei staat, krijgt ze wat brok als ik gereden heb, maar dat heeft ze ook wel nodig, want ze is momenteel niet echt dik.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:19

sjietaah schreef:
Amy krijgt per dag:

7.00 uur plakje hooi
10.00 uur 1 kg basisbrok & 0.5 kilo muesli
13.00 uur weide of een flinke pluk kuilgras
19.00 uur 1 kg basisbrok
22.00 uur plakje hooi

Verder krijgt ze na het rijden een handje muesli met 3 appels of winterwortels.
Of ik maak slobber Wat daar in gaat is verschillend van de arbeid die ze heeft moeten verrichten..

Amy is trouwens veranderd van voer..
Door het vele werk van de laatste tijd is ze veel afgevallen en had ze te weinig ernergie..

Ze krijgt nu ipv 2.5 kg brok + muesli, 3 kg sportbrok.. Ze doet het er goed op. Ze is niet feller maar wel energierijker. Ik kan nu meer van haar vragen zonder haar uit te putten..

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:28

Bij mij krijgen alle paarden elke dag een volle schep granen mix van Hippostar.
Daarnaast heel veel hooi of voordroog.
De merries met veulen krijgen drie keer per dag een volle schep merriebrok (Pavo) afgewisseld met de granenmix.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:56

Claire krijgt een halve kilo brok verdeeld over de dag en wat hooi/kuil. Riona krijgt het dubbele. Claire komt heel snel aan als ze er al naar kijkt dan zie je bijna de kilo`s er aan komen. Riona heeft dat niet. Het liefst had ik Claire op droog hooi gezet maar dat geven ze niet op deze pensionstalling. Er zou ook geen verschil zitten tussen hooi en kuil? Ik heb er al veel over gelezen en volgens mij is hooi veel minder dik makend dan kuil. Maar dan heb je nog weer voorgedroogd en eerste snit en laatste snit. Erg verwarrend allemaal. En wat kan je dan het beste voeren?. Ze staan nu weer in de wei dus krijgen ze iets minder kuil.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:29

Ht enige verschil tussen hooi en voordroog of kuil is de droogtijd na het maaien.
Hooi blijft ongeveer 5 dagen liggen voordat het gepakt wordt.
Koeien kuil, ongeveer 24 tot 36 uur.
Voordroog er tussen in, dus 2 tot 3 dagen.
Dus hoe langer het gemaaide gras blijft liggen hoe minder water het bevat.
Hooi, ongeveer 15% water.
Voordroog, 40%
Koeien kuil 50 tot 60% water.
Voordroog en of kuil wordt in plastiek verpakt en er vind een gistings proces plaats vergelijkbaar met zuurkool.
Hier mag geen verse buitenlucht bijkomen anders gaat het gistinsproces verder tot broei en rotting.

Het verschil tussen eerste snee en tweede, derde snee is de voedingswaarde, suiker en eiwit gehalte.
Hoe later in de zomer geoogst, hoe lager al de waardes.

Daarnaast is het tijdstip op de dag van het gras maaien ook heel belangrijk voor wat betreft de voedingswaarde.
Maar dit moet je aan een echte koeien boer vragen.
Ik weet het niet meer.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:41

Dit is al heel volledig Ariebren!
Ga het -als ik het niet vergeet- eens aan de boer vragen waar we op stal staan.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:06

Okee, bedankt Ariebren. Dus hoe later in het seizoen gemaaid, hoe langer het wordt gedroogd des te minder voedingswaarden. Dit kunnen ze dus de hele dag door eten zonder dat ik me zorgen hoef te maken of ze te veel eiwitten binnen krijgen. (heb mijn huis te koop, wil graag een boerderij, vandaar, nu alvast alles goed uit zoeken)