[TI] Totaal ander karakter gekregen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: Totaal ander karakter gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:57

lowara schreef:
ze zit absoluut goed in haar vel. ze hinnikt ter bergroeting naar alles en iedereen, vroeger keek ze niet op of om als je haar ziet, dan zie je ook dat ze helemaal happy is.

Aan de ene kant vind ik het zo fijn voor haar dat ze eindelijk gelukkig kan zijn en gezond, omdat we daar al 6 jaar mee aan het klooien zijn geweest en je de ribben kon tellen elke winter.
aan de andere kant...als dit zo doorgaat zit in met een in mijn ogen onbetrouwbaar ( hetzij gelukkig en overactief) paard

Ik lees dus dat ze altijd te mager is geweest. Is inderdaad een karakterverandering omdat ze nu goed in haar vel zit. Dit zal zo blijven de rest van haar leven als ik aan mijn merrie Nikita denk. Die hinnikt altijd als ze me ziet, ook al ben ik een minuut daarvoor nog geweest. Zelfs toen ze vastlag in de stal hinnikte ze nog naar me ter begroeting. We hebben gewoon een enorme band met elkaar en Nikita oogt dan ook dolgelukkig. Wat wil je dan nog meer voor je paard ?? Dat is toch waar je als paardeneigenaar naar toestreef ?? Dat je paard gelukkig is ??

Als je beroepsmatig Lowara hebt, tja dan moet je ze zo rantsoeneren dat je haar ribben weer ziet. Dan kan Lowara weer als therapiepaard dienen, maar wil je dat ??

Op Nikita durf ik geen enkel kind en volwassenen te laten zitten.....

Op Sissi hebben al wel 30 jonge kinderen gezeten schat ik.....

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:05

Ik ga zeker Lowara niet uithongeren of wat dan ook, never!
elk paard heeft recht op voldoende eten, hoe ze zich ook gedraagt.
dat met de ribben lag waarschijnlijk aan verschillende oorzaken waarvan koliek toch de nummer 1 was. ( en ik heb zo mijn vermoedens, maar die zijn te vaag)
sinds ze geen koliek meer heeft wordt ze ook langzaam aan steeds voller, gespierder door de training en tjah.. frisser dus.
Lowara murmelt steeds meer en meer. zelfs als je 10X naar haar toeloopt in 1 minuut, murmelt ze 10X ter begroeting
Maar ja.. vandaag weer met rijden, kwam er zwaar gefrustreerd af. alleen maar racen, snelheid maken en druk doen. Ik kan er gewoonweg op dit moment absoluut niet mee overweg, mijn hele rijstijl zal compleet moeten worden omgegooid en dat gaat niet 1,2,3 na 10 jaar op dezelfde manier te hebben gereden.
Alleen het springen he.. werkelijk niet te filmen. vandaag ruim een meter gesprongen en dat haalde ze met gemak. maar ja.. heb geen springpaard maar een recreatiepaard

ondertussen staat ze op speciale muesli, dus kijken of dat wat wil uitmaken

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:01

Lowara, ik zou zelf uiteraard ook de voorkeur geven van goede voeding. Ik denk dat je qua voeding van alles uit kunt proberen, heb ik ook gedaan, maar het karakter veranderde echt niet bij Nikita. Het karakter daar zul je mee om moeten leren gaan ben ik bang. Lowara is echt een copie van Nikita. Maar ik kan me geen trouwere viervoeter bedenken dan Nikita voor mij is. Dus het heeft ook een zeer positieve zijde, ondanks dat ze altijd overal van schrikt en hard wil lopen blijft het voor mij mijn allerliefste paardje, mijn oogappeltje, zie foto: http://www.irishcobs.org/albums/mennen/ ... .sized.jpg

Ik hoop dat ik je met mijn verhaal duidelijk kan maken hoe ik alles ervaren heb met Nikita die ik nu alweer 8 jaar heb, ze is nu 11 jaar oud.

Heel veel succes met alles....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:13

Tja, Cynth, ik denk dat Dienie ook wel gelijk heeft. Voeding (van muesli naar brok) zal misschien een klein beetje uitmaken maar ook ik denk dat je nu aan dit karakter vast zit Lowara voelt zich goed en laat dat nu duidelijk zien. Of je er blij mee moet zijn? Mag ik eerlijk zijn? Ik zou het in Lowara's geval wel zijn. Een beetje meer pit had ze van mij een heel stuk eerder mogen krijgen Een beetje meer eigen wil kenmerkt juist het paard.
Je weet dat Fayette ook een paardje is met een (sterke) eigen wil en dat het mij heel wat hoofdbrekens, bokacties, valpartijen en weg-scheur-momenten heeft gekost maar ik heb daar, net als Dienie, mee leren om te gaan. En nu kan ik het eigenlijk wel waarderen het is net die pit en wakkerheid die de variatie in het werk brengen

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:25

misschien een tip voor dat rennen hou der eens voor de gek ga naar het bos of waar je ook buitenrijd waar ze kan en ook altijd nu onhoudbaar gaat. Drijf der eens helemaal door en als ze wil stoppen gewoon doordrijven dan weet ze op den duur dat het niet handig is. Je kan het ook in de bak doen maar ik ben altijd bang voor de hoeken. (ben een keer uitgegleden op een pony). Maar zo heb ik die van mij weer een beetje in toom gekregen alleen soms zit je een kwartiertje in doodsangst op je knol.

maar sterkte

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:42

misschien is een edelsteen iets voor haar/jullie. en is er een steen wat bij haar past en dan weet je meteen waar en of ze ergens 'last' van heeft. misschien heeft ze iets nodig waarmee ze haar innerlijke balans terug kan vinden, dus niet meer zo racerig.
huisdieren betalen half geld omdat zij geen zakgeld hebben en kom je op zo'n 5,- á 7,- neer. www.dekrater.nl
fotootje sturen en je krijgt binnen een paar dagen antwoord terug!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:52

momo_lover schreef:
misschien een tip voor dat rennen hou der eens voor de gek ga naar het bos of waar je ook buitenrijd waar ze kan en ook altijd nu onhoudbaar gaat. Drijf der eens helemaal door en als ze wil stoppen gewoon doordrijven dan weet ze op den duur dat het niet handig is. Je kan het ook in de bak doen maar ik ben altijd bang voor de hoeken. (ben een keer uitgegleden op een pony). Maar zo heb ik die van mij weer een beetje in toom gekregen alleen soms zit je een kwartiertje in doodsangst op je knol.

maar sterkte

Met de mijne meerdere keren geprobeerd, maar die rent zich dood. Die truc werkt vaker niet dan wel.

Overigens heb ik ook een vrij 'pittige' tinker. Tot een paar jaar terug eigenlijk zo gek als een deur en bijna niet te rijden. Alleen maar aan de kletter in blinde paniek, dwars door alles heen.
Inmiddels is het een vreselijk braaf, maar wel flink voorwaarts paard. Een beetje een gebruiksaanwijzing zal hij altijd houden, maar er is goed mee om te gaan. Ik zet er ook rustig angstige kinderen/mensen op, hij doet niks.
Maar hij heeft een aantal keer per jaar zo zijn buien, en dat is met name met de seizoenswisselingen. Nu dus. Scheve grassprieten zijn eng, geluiden zijn eng, wapperende dingen zijn eng en daar moet je vooral voor wegrennen, zo hard mogelijk. Terwijl dat gedrag er verder echt helemaal uit is. Vanavond schrok hij zich ineens helemaal te pletter van een brommer die over de dijk reed.... als er 1 verkeersmak is is het Jordy wel.... Hij sprong met 4 benen tegelijk de lucht in, en de keren dat hij gebokt heeft zijn verder echt op 1 hand te tellen.
Ook ineens uit joligheid gaan rennen doet hij nu op het moment, ben je rustig aan het galoperen *zoef* ineens plankgas.....
Maar dat gaat ieder jaar weer over, en dan heb ik weer een erg braaf paard. Nu is het wat erger dit jaar heb ik het idee omdat het weer erg raar is en daardoor is hij extra van slag.

Ik zou het dus gewoon even de tijd geven, niet direct er van uit gaan dat het zo blijft.
Voer heeft bij Jordy overigens nooit wat uitgemaakt, of hij nu 2 of 5 kilo per dag kreeg, haver of geen haver etc., hij bleef hetzelfde.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:47

Inderdaad Supertje heb jij ook een paard met een typisch karakter, maar dat heeft hij altijd al gehad, zolang ik hem ken.

Het verschil bij Lowara is juist dat nadat Lowara goed in haar vel was gaan zitten, ze een ware tijdbom is geworden, Jordy is dat altijd al geweest. Toen Jordy nog mij woonde was dat ook al het geval dat hij gekke dingen deed, over sloten springen, zichzelf altijd losrukken en dan er als een haas vandoor gaan, anders had ik hem nooit verkocht. Maar ben wel erg blij dat hij uiteindelijk bij jou is terechtgekomen hoor

De eerste dagen toen ik Nikita had, was het een bang vogeltje. Toen ze goed in het voer kwam kende je haar ook niet meer terug, ook een tijdbom geworden.

Mijn veronderstelling is:
In Ierland worden niet alle Tinkers ontwormd en de allerslechtsten worden juist verkocht. Tja, als ze dan hier een beetje opknappen van goed voer en een aantal wormkuurtjes vind ik het eigenlijk niet zo vreemd dat ze zich gaan ontplooien en uiteindelijk hun ware aard en karakter naar boven komt. Die aard blijft dan zo, want zo is hun karakter nu eenmaal en karakters kun je volgens mij echt niet meer veranderen, daar moet je mee leren leven en omgaan.

NB - Als wij zelf pijn hebben of niet lekker in ons vel zitten (depri) zijn we toch anders dan anders en niet zo allert op de dingen om ons heen? Dan reageren we ook lekker duf en futloos

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:15

momo lover: ehm.. ik denk persoonlijk niet dat dit probleem op te lossen is door haar half dood te jagen in de galop. ik ben van mijzelf af en toe opvliegend als er iets niet goed gaat ( zware fout, I know), dus ik probeer juist de rust erin te houden voor zover dat gaat met mijn race Tinker

Dinie: ik denk ook dat het gewoon het nu eindeijk goed in haar vel zitten is. ik heb foto's van Lowara vroeger.. je herkent haar niet meer terug gewoon
Hier kwam ze bij ons, echt mager niet,gewoon een slungel

Afbeelding

dit is bijna 2 jaar geleden toen ze gedekt werdt, zo zag ze er altijd na de winter uit. ( je kon de ribben gewoon tellen en er zat geen gram vet op)

Afbeelding

Afbeelding

en zo is ze nu in dezelfde periode
Afbeelding

Gisteren helemaal blij dat ze rustiger was.. bleek ze ziek te zijn nu staat ze snotterend op stal door een koutje maar.. wel helemaal hyper en blij

Pellie: wat doet zo'n edelsteen precies dan?

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:07

Ze is echt opgeknapt!!
Jeetje, ze ziet er nu echt gezond uit. Zeker op die laatste foto.