Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

polly2 schreef:
lowara schreef:
beantsje schreef:Veel zwarten worden bruin in de zomer (zomerzwart). Daarentegen worden zwartbruine paarden (=bruin) in de zomer donkerder.
Mijn eerste paard was een zwarte, en die werd in de zomer altijd lichter dan een zwartbruine weidegenoot.
Het verschil tussen zwart en bruin kan je zien in de liezen. Deze zijn bij een bruine altijd lichter en bij een zwarte echt zwart.
Nu maar hopen dat je tinker vlekken in de liezen heeft...
polly2 schreef:Ja...er zijn wel echte zwart-bonte paarden.
Maar zwart heeft de neiging tot verkleuren. Ook je zwarte kleding...denk daar maar eens aan.
Onze Fries is in de zomer ook bruin. Dat komt door de zon, in combinatie met zweten van het werk. Het is soms zo extreem dat je zwarte strepen op het hoofd ziet, waar het hoofdstel zit en de rest is bruin.
Dat er in januari steeds meer een bruine gloed op komt, is ook logisch. Het haar maakt zich klaar om uit te vallen en krijgt steeds minder voeding, dus de diepte van de kleur wordt minder. Onze Fries lijkt ook weer bruin op dit moment.
Even een paar foto's ter illustratie:
Onze fries zwart:
En onze Fries in het bruin:
)ginger18 schreef:ik ken brenda ook (ik verzorg de bruinbonte tinker waar fleury het over had), maar brenda heeft echt een hele andere kleur bruin dan ginger. Bij brenda is het echt zo'n vale kleur bruin eigelijk het zelfde als bij veel friezen. Maestro is wel echt zwart.
Niet echt een duidelijke foto maar dit is maestro in de zomer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Y3JAUJEZ[/img]
Ik moet zeggen dat ik echt zwart een stuk mooier vind dan dat vale bruin wat veel zwarte paarden hebben in de zomer.
Ik vind Zwart ook mooier...