[TI] gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:41

Dus, wat de ITS oppert is onwaar?

Er werden dus wel hengsten afgekeurd op sperma, waaronder Cochise?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:43

Yes

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:50

'irishtinker' heeft het over de hengstenlichting van 2000 en lijkt er vanuit te gaan dat dit in 2001 ook nog zo was.
'Ariebren' heeft het alleen over de hengstenlichting van 2001.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:53

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:59

Ja klopt Ariebren.
'irishtinker' gaat er zo te lezen vanuit dat de eisen in 2001 nog hetzelfde waren als in 2000 (eerste jaar) en dat is dus zijn fout.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:06

Ik weet dit hele verhaal nog omdat ik een kranten artikel uit de paarden krant van 21-07-2001 heb.
Hierin staat ook een foto van een veulen van Cochise en Tank.
Tank was toen ook van de zelfde eigenaar als van Zidane.
En waarom Tank, nou die merrie was een Tank.
Een echte Irish Cob.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:09

Ariebren: Heeft Zidane bij die eigenaar wel merries gedekt, naar dat jij weet?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:15

Eentje, de Tank

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:26

Waar stond Zidane dan, toen de moeder van dat ruintje is gedekt.....? Wie weet dat? Dit was nl niet de Tank....

Enne die Thunder die eerder genoemd is, is dat de Thunder die nu bij ITS staat?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:39

Zidane stond in 2001, voorjaar, nog bij zijn eigenaar, Silvia van der Veen uit Monster, Daar is Tank gedekt, Silvia haar merrie, en wat dat geworden is weet ik niet.
Maar dat was een NSvT dekking, vraag daar maar na.

snowdon

Re: gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:04

pubelia schreef:
eerlijk gezegt weet ik dat niet zeker, ik weet dat er tinkers zidane heet, 1 in het ics en 1 in de NST

Heb dit nog even gecheckt en de Zidane die bij het ICS inschreven staat, is een zwarte merrie! Weinig verwarring hierover mogelijk dus

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:32

Ja en nu wil ik ook ff reageren. Er werd toendertijd wel degelijk op sperma gecontroleerd. Ryon is daar toen ook op afgekeurd, omdat het percentage goedgebouwde cellen te weinig was. Ryon was toen 3 jaar oud en voor de rest wel goedgekeurd. Thunder was daar toen ook en stond in de trailer naast me. Hij was toen nog niet van Henk maar van mensen die hem zelf uit engeland gehaald hadden voor de dekdienst.
Ik hoop niet dat jullie Ryon nu minder gaan waarderen omdat zijn sperma minder goed is....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:35

Was bij velen al wel bekend hoor (van Ryon), annelot.. dus wees niet bang!

Overigens kan spermakwaliteit veranderen/verbeteren in de loop der jaren!

Bij veel jonge hengsten is het van mindere kwaliteit toch?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:42

Èn bij oudere mannen wordt het ook wat minder.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:43

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:47

snowdon schreef:
Voor de foto-liefhebbers:

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19571

Enne.. iemand die dat Deens kan vertalen?

Citaat:
Ejer: Tinkergaarden - http://www.123hjemmeside.dk/Tinkergaarden

Fødselsår: 1995

Højde: 162

Temperament: dejlig rolig.. men er dog en hingst smuk fra inderst til yderst

Gangarter: dem alle.. s

Stævner: ved ikke

Stamtavle: ingen

Køn: smuk Hingst

Beskrivelse: Dublin er vores dejlige Hingst her på gården.. han er en rigtig gentleman... han går her og hygger sig med hans lille harem
Dublin er kåret i NST.. Hollandsk Tinker forening.. men bedækker ikke her hjemme endnu..
Vi glæder os meget til at ta ham i brug her hjemme..

Hier komt de vertaling.

Fødselsår: 1995 = geboorte jaar 1995

Højde: 162 = Hoogte 162

Temperament: dejlig rolig.. men er dog en hingst smuk fra inderst til yderst = temperament heerlijk rustig, maar toch een hengst mooi van binnen en buiten.

Gangarter: dem alle.. s = gangen allemaal

Stævner: ved ikke = stævner (ik weet niet wat dat woord betekent)

Stamtavle: ingen = stamboek geen

Køn: smuk Hingst = geslacht mooie hengst

Beskrivelse: Dublin er vores dejlige Hingst her på gården.. han er en rigtig gentleman... han går her og hygger sig med hans lille harem
Dublin er kåret i NST.. Hollandsk Tinker forening.. men bedækker ikke her hjemme endnu..
Vi glæder os meget til at ta ham i brug her hjemme =
beschrijving Dublin is onze mooie hengst hier op de boerderij, hij is een
echte gentleman, hij vermaakt zich hier met zijn kleine harem.
Dublin is gekeurd in het nst nederlandse tinker vereniging, maar dekt hier thuis nog niet.
we verheugen ons erop om hem hier thuis in gebruik te nemen.

Met dank aan mij zus uit denemarken.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:51

Dus wat mankeert er aan Zidane??

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:55

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:19

@ irish tinker stabel: weet je toevallig ook naar wie in duitsland? ,ag ook via pm

Voor de verder rest ik weet wat wel waar en niet waar is, maar ga er verder niet op in. Mijn vraag is alleeen wie weet waar hij tussen 2002 en 2004 is gebleven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:53

waarom wij vragen hebben, is omdat die vrouw van wie Zidane nu is graag wil weten waarom hij zwaar verwaarloosd in denemarken was.
Zij kocht hem onder omstandig heden die je een dier gewoon niet toewenst. Dat is ook de reden dat zij graag wou weten welke weg Zidane vanuit nederland heeft bewandeld. Wat ik er wel bij wil zeggen is dat wij naar niemand een wijzende vinger zullen hebben, en dat alles anoniem blijft als je anoniem wilt blijven.

Pubelia

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:08

Ik wil toch nog ff reageren op de reactie van de Irish Tinkerstable. Onder eigen naam wel te verstaan.

Het klopt dat het eerste jaar (dus 2000) de dekhengsten door de eigen dierenarts zijn gekeurd. Dit omdat de tijd té kort was voor het organiseren van een 'echte' hengstenkeuring, springen in Utrecht en het dekseizoen. Vandaar veterinaire keuring door eigen dierenarts.
Ook was er in 2000 nog geen norm vastgesteld waar het sperma aan moest voldoen van tinkerdekhengsten. Dat kon ook niet omdat er nog helemaal niets bekend was hoe het sperma van Tinkers was. N.a.v. de uitslagen van het spermaonderzoek van de hengsten van 2000 is er in overleg met de Faculteit in Utrecht (prof. Colenbrander en drs. Parlevliet) een spermanorm vastgelegd die op 1 januari 2001 van kracht is geworden.

Zidane is van de lichting 2001 en niet van de lichting 2000. In 2001 werden de dekhengsten gekeurd in Kootwijkerbroek bij drs. Van Bokhorst. (zie daarvoor het archief op de site van het NST). Zidane is dus door Van Bokhorst veterinair gekeurd.

In 2000 ten tijde van de spermakeuring in Utrecht was O'Malley in eigendom van Petra Kromkamp en nog niet van de Irish Tinkerstable. Ik heb O'Malley toen zelf naar Utrecht gebracht samen met de partner van Petra, Jan Schut.

Overigens ontgaat het mij waarom sperma eisen opeens ter sprake komen in dit topic.

Ik hoop van harte voor Pubelia, Lola en Sony dat ze de gewenste informatie kan achterhalen. Zidane heeft het nu gelukkig heel erg goed en ziet er super uit. Het staat me bij dat sir Thoran Padora destijds naar Frankrijk is verkocht.
In ieder geval Pubelia: succes met zoeken.

Gali

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:16

Thank you soo much Pubelia and Hanneke, for helping us, and being so kind and possitiv...
I can tell you all that Zidane is very well now.. But he was not well at all when he came here to Dk in 04..
But a kind lady took him under good and wisly care, and we did the ret..
About his back part, two wets here in dk, made the same conclotions as the wet from NST, And most of all he has NO PAIN, and jump high on his back legs, very well..and the lady who had him before us used him for breeding, and the foals are all looking fine..
We love Zidane dearly, and he will stay with us till the day he dieds.. He is a Big Beautifully, big heartet horse, and so easy to love....
But they way he looked when he came here in DK.. Very skinny, bad health, big opend woons on all 4 legs, and he has stod like that for a looong time.. Shame on anyone who treat an animal like that!!!!

But again.. thank you for helping us getting a little bit closer to his way around , and his offsprings here.. and Pubelia and Hanneke!!!

Kind regards from
Lola and Sonny and Zidane..
Tinkergaarden
www.123hjemmeside.dk/tinkergaarden

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:15

Ik neem aan dat hij na deze geruchten dan toch wel een keer goed op de foto wordt gezet?!

I presume his legs will be x-rayed to be sure the rumours are just rumours?

Overigens begrijp ik niet helemaal dat een hengstenhouder een hengst met zo'n probleem als hengst verkoopt aan een handelaar! Waarom niet castreren om te voorkomen dat hij toch zou worden ingezet?

Gali

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:00

Hi Chubby...

all in time.. by that i mean, its very expenciv!!
I dont understand the last you wrote totaly.. but if i did not misunderstand you ask why we bought him from a horse trader??? and why we did not make him a gelding???
we did not by him from the horsetrader.. and we trust the wet, and the NST, and the lady we bought him from.. and what i see with my own eyes... not roumers..
We are not a big breeding farm (stutteri) and that is not oure intentiens.. at all...
We bougth him, because it was love at first sight!!! no more no less..
Kind regards from
Lola and Sonny

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:19

Hi Gali,

my English is not perfect, and the last part was not meant to you, but to Irish Stable who wrote the following:

Citaat:
Daarom hebben wij Zidane verkocht aan een handelaar en hem gemeld over zijn gebrek.
(Paarden met gebreken verkopen wij nooit aan particulieren. Wij verkopen onze paarden aan particulieren met een klinische keuring.)
Het laatste nieuws wat wij, tot nu toe, over hem vernamen was dat hij in Duitsland is verkocht.
Zidane heeft bij ons nooit een merrie gedekt.

My translation about the above:
After we found out about Zidane's problem with his knees, we sold him to a trader and told the trader about Zidane's problem. Horses with a health- problem will never be sold by us to a private person, because they want him to be controlled by a vet. Zidane was never bread to a mare during the time we owned him.

So because of the above, my question to Irish Stables is: why didn't you castrate him? As soon as you 'knew' there was a problem which possibly be passed on to his children.. Don't you want to prevent problems for others horses/ owners in the future? Don't you feel a bit responsible?

By the way, Gali, I can understand you've fallen in love with him. But wouldn't it be smart to check a horse, especially after all these rumours. No one has X-ray eyes, so maybe you should spent some money indeed. What if he is not well and passes it on to his children?