[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:17

Sterkte er mee mazzel! Probeer je niet te veel uit t veld te laten slaan.. en werken aan de band met je paardje.... Vertrouwen is toch echt heeeeel belangrijk

Anoniem

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:47

Mazzel-meid schreef:
Ieder enorm bedankt voor de reacties, gelukkig ben ik dus niet de enige met een Tink die het vertikt om te lopen. Eerst dacht ik dat het gewoon wat wantrouwen was, maarja, na 7 maanden kent ze mij onderhand ook wel..

Ik had Dewi dus sindsdat ik haar had een paar keer gereden met wisselend resultaat, toen 2 maand rust rondom veulen, toen daarna weer begonnen en toen ging het supergoed. Vanaf oktober, dus toen had ik haar 8 maanden, tot ongeveer 2 maand terug ging het ook enorm beroerd tussen ons. Vertrouwde haar voor geen cent, alles was een gevecht (onder rijden in dit geval, gewone omgang was geen probleem). Momenteel gaan we weer vooruit, nog lang niet zoals het vorig jaar de zomer was, maar goed, je kan niet alles hebben

Imo is het geen zaak van wantrouwen, maar gewoon van uitproberen, en ze merkt dat jij op sommige punten nog niet zeker genoeg bent. Daar slaat ze gewoon uit wat ze pakken kan Darlah is weer een heel ander paard dan Shakyra, Shak ken je nu al weer wat langer, dus je weet hoe ze is, en hoe je met haar moet omgaan. Darlah weet jij dat nog niet, maar zij weet ook nog niet wat ze aan jou heeft. Dat heeft echt flink de tijd nodig

Maar je bent zeker niet de enige met dit probleem, totaal niet. Het is even slikken en doorzetten maar je kan het best

Het is een pracht van een merrie, en ik ga er gewoon van uit dat over 2 jaar jullie een superband hebben (mag ook al volgend jaar hoor )

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:25

Volgens mij is alles al gezegd

Heel veel sterkte Elke, Darlah en jij gaan het met een beetje hulp zeker redden. Kun je niet op les met haar bij een manege ofzo? Misschien bij Chubby of is dat veel te ver?

Het grootste probleem is echt jouw onzekerheid. Zij heeft leiding nodig en die moet jij haar geven anders gaat ze haar eigen gang!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:34

dat je het van shakje vergeten bent is aan de ene kant een goed teken...
aan de andere kant jammer want misschien had je je dan ook kunnen herinneren hoe dat was en wat je gedaan hebt om het wel goed te krijgen. ik kan me nog herinneren dat het je uiteindelijk niet eens heel veel werk heeft gekost.

Citaat:
Ik denk dat het bij Darlah voornamelijk zo is dat ik te onzeker ben. Darlah is zo anders als Shak. Darlah is dominanter, en die zet ik niet zomaar op d'r plaats (eerder andersom).
Ik heb per PM ook al eenreactie gehad waarbij inderdaad geopperd werd om zelf wat zelfverzekerder over te komen (dat is makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk ) maar daar zit idd wel wat in.

het is imo pre-cies hetzelfde als wat je met shak overkwam...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:38

Oke, ik ga zo je topic lezen Maar ff een korte reactie: zet haar voor 1 a 2 maanden (bij voorkeur nu, nu het toch nog geen zomer is) op 't Sander of bij De Belle in pension. Dan heb je wel een goede rijbak en hulp, ofwel van Leon, ofwel van mij. Bij De Belle kun je ook nog privé of groepslessen rijden.. Kost ff wat, maar dan ben je ook klaar..

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:53

Tja, met wat geld kun je inderdaad veel doen natuurlijk wat Chub zegt.....je moet zelf afwegen of het je een investering waard is. Zonder betaalde hulp had ik het met Nikita ook niet gered hoor. Denk echt niet dat wij het allemaal zo makkelijk hebben gehad met onze Tinkies.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:58

MM, jij weet ook wel hoe erg ik heb afgezien met Chubby.. Er zijn maar weinig Tinks waar het gemakkelijk bij gaat.. En je moet het m.i. zo zien: Darlah is haar vorige leventje vergeten. Je zult he-le-maal opnieuw moeten beginnen met inrijden.. En echt waar: er zijn zelfs maar weinig professionals die dat alleen doen..!

Kop op, ik wil je sowieso wel helpen. Of ze nu in de wei staat of niet. Maar ik denk dat wat ik hierboven heb voorgesteld een heel wijze beslissing zou zijn..

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:03

Ik zie het zo in gedachten:

Chubby erbij. In de wei longeren met longeerzweep, dan Elke erop en aan de lounge houden en dit verder uitbouwen. Gaat zeker lukken !!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:07

Inderdaad Dienie..

Maarrr (ben eigenwijs vanaaf ) ik ben er nooit zo'n voorstander van om in de wei te rijden. Dit is de plaats waar het paard z'n rust kan pakken en z'n eigen zin kan doen. Rustplaats en werkplaats gescheiden vind ik een fijner idee (don't ask, is mijn gedachtengang gewoon)..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 11-03-06 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:09

Als je het zo makkelijk mogelijk wil doen, dan gewoon longeren in de weide en hup erop. Kan Darlah ook nergens van schrikken, want alles is bekend. Ik zou dit juist zelf een prima vertrouwde omgeving vinden, waaruit uitbreiding kan plaatsvinden naar een buitenritje door de wei naar de weg toe.

Elke - je oplossing is nabij, volgens mij moet je alleen Chub ff bellen voor een afspraak bij mooi weer !!
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 11-03-06 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:23

Ik heb ook op Darlah gereden op de Tinkerboerderij en jullie waren ons net voor om haar te kopen.
Maar je moet proberen dat ze niet over je heen laat lopen
gewoon laten merken / voelen wie er de baas is !
In het begin is het echt heel veel werk
maar dat wordt telkens minder

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:22

Zoals iedereen al zegt; niet opgeven en echt proberen hulp te zoeken. Ik zit op dit moment ook in een rij- en longeerdipje, terwijl het voorheen juist ook heel goed is gegaan.

Nu is het rijden en longeren zo vermoeiend (tijdens het rijden wil meneer steeds van de hoefslag af en terug naar de uitgang. Ik moet hem steeds te snel af zijn, maar dat vergt zoveel concentratie en doorzettingsvermogen. Als je weet wat voor bakbeest/slagschip Kieran is dan kan je je er waarschijnlijk wel iets bij voorstellen) en als ik geen les zou hebben zou het echt helemaal de verkeerde kant op gaan en zou ik waarschijnlijk ook bij de pakken neerzitten. Ik houd steeds in mijn achterhoofd dat het tijdelijk is en dat alles weer goed komt. Intussen is het erg leerzaam en leer ik er veel van. Ontzettend jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont, ik had je graag geprobeerd te helpen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:34

zoooo kieran ook in de kattekwaad dus!!

Elke ik heb ook hulp gehad van stalhoudster, en dat was ook nodig want alleen redde ik het niet met hem!!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:59

Ik wilde eerst niet reageren, maar ik doe het toch....

Ik ben toendertijd bij Shakyra en Kyra ook meerdere keren wezen kijken en helpen (voornl Shak dan). Ik heb Elke geholpen met het inrijden van Shakyra, we zijn ook veel wezen doen met Shak.. gewoon wandelen etc. Maar Shakyra had ze vanaf bijna-jaarling.

Darlah is als ingereden volwassen merrie gekocht en hierheen gekomen. Eerst op rust gezet en nu moet ze weer aan het werk. Darlah is niet alleen heel anders als Shakyra. Maar Elke is ook heel anders bij Darlah. Nu blijkt Darlah dus ook nog heel anders te zijn dan als verwacht bij aankoop en dat kan best even goed wennen zijn.

Ik heb een klein poosje terug Darlah gelongeerd voor Elke en toen ook uit handen gegeven aan Elke, toen het goed ging. Naar wat ik verwachte, gebeurde ook.... Het ging compleet mis, toen Elke het overnam. Tips komen wel aan, maar worden met veel twijfel uitgevoerd...

In de wei is vwb Darlah naar mijn inziens geen goed idee. Ze is ten eerste erg snel afgeleid en ten tweede heel erg eigenwijs en sterk. Ik kon haar wel aan het werk krijgen, maar toen het bij Elke misging en ik haar snel over wilde pakken, heb ik ook gevoeld hoe sterk Darlah kan zijn en litteken (snijdende longe) staat nog in mijn vinger. Verder kijkt ze domweg niet uit voor het prikkeldraad kreeg ik steeds het idee, dat risico is te hoog.

Ik wilde Elke ook deze keer met alle plezier helpen en heb dus ook aangeboden de bak op onze stal (1 straat verder dan haar wei) te huren. Dit werd echter afgeslagen, wegens de kosten. En omdat de ouders het onnodig vinden

Elke: Je bent al die jaren een hele lieve meid geweest, we zaten over het algemeen op 1 lijn. Enkel wat ideeen van je ouders die ik vaak niet snap dan. Ik wil je absoluut niet beledigen, afkraken of afvallen. Maar je bent verd*mme 18, je hebt meer verstand van de paarden dan je denkt en je kent ze beter dan dat je ouders ze kennen. Sta eens wat sterker in je schoenen richting je eigen paarden, maar ook richting andere mensen. Iedereen heeft zo op zn tijd hulp nodig, dat is geen schande!

Verder is alles al gezegd, de meesten hebben wel een goed beeld van hoe onzeker Elke is.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:07

snowdon schreef:
In de wei is vwb Darlah naar mijn inziens geen goed idee. Ze is ten eerste erg snel afgeleid en ten tweede heel erg eigenwijs en sterk. Ik kon haar wel aan het werk krijgen, maar toen het bij Elke misging en ik haar snel over wilde pakken, heb ik ook gevoeld hoe sterk Darlah kan zijn en litteken (snijdende longe) staat nog in mijn vinger. Verder kijkt ze domweg niet uit voor het prikkeldraad kreeg ik steeds het idee, dat risico is te hoog.

Lompheid is koudbloedjes niet vreemd ...

Ik geloof dat ik me er JUIST in zou vastbijten, maar iedereen is anders.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:14

stukje land afzetten en longeren met bit bij het uitgang/ingang van de wei al geprobeerd? Er naast lopen oid kan ook nog wel eens helpen, misschien snapt ze het niet goed en heeft ze teveel kans om uit te breken. Niet tot in het zweet doorwerken maar ophouden wanneer het goed gaat etc.
Ik ken dit niet (dat ze niet willen lopen) maar misschien heb je iets aan de tips.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:17

Citaat:
Elke: Je bent al die jaren een hele lieve meid geweest, we zaten over het algemeen op 1 lijn. Enkel wat ideeen van je ouders die ik vaak niet snap dan. Ik wil je absoluut niet beledigen, afkraken of afvallen. Maar je bent verd*mme 18, je hebt meer verstand van de paarden dan je denkt en je kent ze beter dan dat je ouders ze kennen. Sta eens wat sterker in je schoenen richting je eigen paarden, maar ook richting andere mensen. Iedereen heeft zo op zn tijd hulp nodig, dat is geen schande!

ik denk ook Elke, dat dit het hele eiereten is, zoals ze dat zo mooi zeggen. wrs. kom je dit niet alleen bij de paarden tegen maar ook in het dagelijkse leven. dus als je wat wilt zul je aan de slag kunnen met jezelf, dan komen de paarden vanzelf.

Kyra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:25

Heel herkenbaar allemaal. Ik heb ook meer dan genoeg problemen met mijn Tinker gehad, ik heb nog niet alles opgelost, maar we zijn een heel eind op weg. Ik wil haar echt voor geen goud meer kwijt, en dat terwijl ik ook op hetzelfde punt heb gestaan als jij, het helemaal niet meer zag zitten en dacht om haar te verkopen.
Ik heb ook alleen de mogelijkheid om in de wei of in het bos te rijden. Toen ik haar net had heeft ze ook een tijd stil gestaan, erg vergelijkbare situatie dus. Ik ben het met Chubby eens dat ze de wei waar ze staan als rustplek oid zien. Ik kon met geen mogelijkheid normaal in de wei rijden, dat was óf helemaal niet lopen óf racen. Ik heb een stukje wei afgezet met alleen een lintje (zonder stroom) 20x40m waar ik in rij, daar mag ze dus ook niet komen als er niet gewerkt wordt. Zij ziet dat nu dus als een plek waar gewerkt moet worden en dat gaat super! Misschien een idee voor jou als je die mogelijkheid hebt?
Omdat Kyra een tijd alleen maar in de wei heeft gestaan in het begin is zij ook meer zichzelf geworden en daarbij speelt het kudde-gevoel een grote rol, ze wil liever in de wei blijven dan het bos in weg van de kudde. Misschien gaat het met een ander paard erbij wel heel goed (als je het terrein af wil, dat kon ik er niet uithalen).
Daarnaast ben ik met een hele andere aanpak verder gegaan. Als ik boos werd oid als zij het verkeerd deed ging ze compleet in verzet. Nu eis ik de dingen niet, maar vraag ik het dan doet ze het perfect, als ze iets fout doet dan negeer ik het en vraag het nog een keer, ook dat gaat super!
Ik denk dat je heel wat op schiet als je zou proberen te ontspannen, doe een stap terug en denk niet vooraf wat je allemaal wil gaan doen en bereiken (en vervolgens wat er allemaal fout zal gaan), maar kijk naar wat er goed gaat en ga daarmee verder. Al is het heel weinig, want dat goede gevoel wat je op dat moment hebt breng je ook over op je paard, dat is imo ook heel erg belangrijk, als jij zo gefrustreer bent, is of wordt je paard dat ook.

Heel erg veel succes!!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:40

Leon - dat is een boodschap die niet leuk is om te horen voor Elke.

Maar Elke, eigenlijk mag je wel blij zijn dat Leon je de spiegel een keer voorhoudt. Daar kun je erg veel van leren, maar dan moet je er wel iets mee doen zelf. Werk eerst aan jezelf en werk dan aan je paardje zou ik zeggen. De spiegel die Darlah jou voorhoudt, dat ben jezelf helaas. Paarden hebben haarscherp in de gaten dat jij niet lekker in je velletje zit en daar maakt Darlah nu handig gebruik van om zelf een stapje hoger te komen in de rangorde. En dan is zij nu eenmaal de baas en jij een ranglagere.

Zoek hulp of vraag tijdig hulp als je het in je eentje niet redt. Je bent een hartstikke leuke meid aan de buitenkant, dus daar ligt het echt niet aan hoor. Krijg wat haar op je tanden, dan lust je Darlah rauw.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:01

Daarom wilde ik eerst ook niet reageren, ook niet op MSN. Ik vind het altijd erg moeilijk de juiste verwoordingen ergens voor te vinden. Dus Elke, het is echt goed bedoeld!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:09

Leon - de waarheid is soms hard, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden is een gezegde.

Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze van me denken..... ook al is het soms nog zo confronterend. Als ik niet weet wat ik fout doe, leer ik het nooit.

Dus Elke kom op, je kunt het, dat weet ik zeker....., met hulp erbij zeer zeker !! Alleen je moet wel hulp vragen als je hulp nodig hebt. Mensen kunnen dat niet altijd ruiken. Wees eerlijk tegen jezelf, de ander en je paard(en). Het is niet iets waar je je voor hoeft te schamen hoor. Ik heb ook mijn zwakheden hoor en Leon ook....

We willen je met alle plezier helpen, maar je moet ook geholpen willen worden.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:19

ik denk dat Elke het ook wel van leon kan hebben. benadrukken dat het confronterend is zoals jou reactie erop Dienie, dat is volgens mij ook onnodig.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:03

Pellie schreef:
ik denk dat Elke het ook wel van leon kan hebben. benadrukken dat het confronterend is zoals jou reactie erop Dienie, dat is volgens mij ook onnodig.

Als het te confronterend is, dan hierbij mijn welgemeende excuses aan Elke, zo bedoel ik het echt niet, wil je alleen maar helpen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:51

Chubby schreef:
Inderdaad Dienie..

Maarrr (ben eigenwijs vanaaf ) ik ben er nooit zo'n voorstander van om in de wei te rijden. Dit is de plaats waar het paard z'n rust kan pakken en z'n eigen zin kan doen. Rustplaats en werkplaats gescheiden vind ik een fijner idee (don't ask, is mijn gedachtengang gewoon)..

Hé die gedachte heb ik ook altijd .... vraag me ook niet precies waarom

stukje afzetten in wei wat je dan dus alleen voor werk gebruikt is misschien een optie?! weet niet hoeveel plek er is?!

of idd tijdelijk in pension tot het vertrouwen en de basis er weer redelijk is ... maar dan dus overwegen of je die investering wil doen ...

[edit] leon ik vind het goed verwoord hopen dat Elke het ook als zeer goed bedoeld opvat en er iets mee wil/gaat doen ...
kop op Elke ...

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:44

Het is geen leuke situatie dit. En idd zoals gezegd alleen met hulp op te lossen. En het zal tijd kosten en moeite en zweet waarschijnlijk.

Je zult moeten nagaan of het je de moeite tijd en eventueel geld waard is om door te zetten.
tips kan ik je niet geven helaas omdat het probleem me vreemd is, ik tref alleen maar te werklustige ponies lijkt het wel.

Leon en Maya goed gezegd trouwens.