[TI] wanneer te zwaar voor Tinker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:02

Ik had zo'n last van het commentaar en de blikken van voetgangers en fietsers, dat ik het heb gepresteerd om 2 jaar lang vrijwel niet te rijden. Zat al niet lekker in mijn vel door het overlijden van mijn moeder, en commentaar op mijn goddelijke lichaam op mijn goddelijk brede fjordje kon ik er niet bij hebben. Rond de tijd dat Mira in mijn leven kwam was het net na een paar maanden sabbatical die me erg goed hadden gedaan en besloot ik gewoon maar eens te gaan minderen, ben ook een emotie eter en erg emotioneel... Er zijn nu 14 kg af en ik sta al een maand hardstikke stil, maar ik sta niet toe dat het mijn leven gaat beheersen. Beter langzaam afvallen dan te snel.
Mijn opstap is de koeienstrontstaafmixer, links in beeld. Afbeelding
Trouwens, de hele natuur staat vol met opstapjes, speciaal voor mij, jullie mogen ze best gebruiken hoor, als je ze maar laat staan!

Tinkermuts

Re: wanneer te zwaar voor Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 06:17

ook ik ben wat voller dan het gemiddelde modemodel , 87 kilo bij 1.67, mijn tink heeft gelukkig nergens last van, weet je wat fijn is, ik zat laatst een video van een show van Chuck en mij te kijken, mijn kont valt helemaal in het niet bij zijn kont haha, dat was bij mijn vorige paardje wel anders (was een engels volbloed), voor mij dus weer een reden om altijd voor een tinker te kiezen

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 07:19

Bar schreef:
Je bent zeker niet de enige volslanke Bokker. Er is inde Huiskamer zelfs een topic voor Stevige Ruiters. Heel gezellig en er wordt niet gezeurd of je te dik bent voor je paard

Ik heb helaas ook veel kilo's te veel. Ik heb geen Tinker maar een flinke KWPN-er. Zie profiel.
Als ik het idee had dat ze me niet kon houden ging ik er echt niet op. Ik zou zeker niet op elk paard stappen. Maar die van mij is gelukkig een potige tante
Opstappen doe ik met het IKEA-trapje. Ze is 1.68 en ik 1.67 en ik kom er met geen mogelijkheid op zonder krukje. Bovendien, als ik het zou proberen zou ik d'r rug pas echt verzieken, dus een krukje is dan wel zo handig.

Gewoon lekker blijven rijden, je paard geeft het wel aan als het echt niet kan.

helemaal mee eens.. ik ben 1.83, ook niet de lichste en rij een connemara van 1.52.. gaat prima als ik dr spieren maar goed train en zelf niet tegenwerk

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:56

Ach die rottige kilo'tjes.......

Laat de commentaren van mensen jullie alsjeblieft niet belemmeren om je hobby en liefhebberij uit te oefenen.
Juist ook paardrijden is een manier van bewegen waardoor je af kan vallen... Moet gewoon goed naar je paard kijken en je voelt denk ik vanzelf of hij/zij je kan dragen. Normaal gesproken moet het kunnen volgens mij hoor. Tinkers zijn harstikke sterk.

Het is jammer dat andere mensen die geen verstand hebben paarden en niet weten hoe sterk ze zijn, mensen durven te bekritieseren (? of hoe schrijf je dat...) op hun gewicht.....
Daar kan ik nou echt boos om worden

Indiana Jones : jij kan het leuk vertellen en zeggen zeg.....

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:14

Ook ik ben 100+ en heb een tinkie van ongeveer 1.45. Ik ben altijd erg alert of Rhona geen last van mijn gewicht heeft, maar tot nu toe heeft ze dat niet. Als ik geen eigen paard zou hebben, zou ik ook niet op een manege durven rijden. Bij ons op stal is iedereen gelukkig van mening dat Rhona mij prima kan hebben.
In mijn profiel staan oa rijfoto's maar die zijn ook te vinden op onze site: www.rhona.nl
Dus ik kan alleen maar zeggen...geniet van je hobby en je paard, en ga gewoon lekker rijden. Je merkt vanzelf of je paard het niet meer red, maar een tinker kan best heel veel hebben!

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:26

lekker gaan rijden, ik ook goed voor de beweging!

en dan wil ik toch nog even wat zeggen over afvallen, ik hoor veel mensen zeggen dat het niet lukt...
ik ben zelf ook wat aan het afvallen, en met een beetje doorzetten gaat het prima hoor!

hou je aan drie keer per dan eten, en tussen door iets minder ongezonds..
ga wandelen, met of zonder paard!
een beetje zelfdiscipline en jij en je paard zijn allebei gelukkiger...

succes ermee, soms kunnen kilos erg in de weg zitten!

en ik bedoel dit als een tip, niet afkrakend!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:43

Tinkermuts schreef:
ook ik ben wat voller dan het gemiddelde modemodel , 87 kilo bij 1.67, mijn tink heeft gelukkig nergens last van, weet je wat fijn is, ik zat laatst een video van een show van Chuck en mij te kijken, mijn kont valt helemaal in het niet bij zijn kont haha, dat was bij mijn vorige paardje wel anders (was een engels volbloed), voor mij dus weer een reden om altijd voor een tinker te kiezen

Waar heb je dat verstopt dan?! We wegen dan net zoveel, ik ben zelfs 3 cm groter, en ik zie er echt veel dikker uit dan jij! Mijn complimenten hoor!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:37

Het is inderdaad niet zozeer het gewicht, maar de rijstijl die het hem doet. Zelf loop je ook veel makkelijker met een zware last die goed stabiel is, terwijl een instabiel iets van hetzelfde gewicht veel meer kracht kost.
Mijn tinker is heel luxe, absoluut geen zwaar type maar een lichte grai. En hij heeft geen moeite met zwaardere ruiters. Hij heeft met die ruiters vanalles gedaan, buitenrit, dressuur (flink intensief) en een sprong gemaakt. En daar zaten ook ruiters bij van 100kg+.
Het enige wat hij doet is bij het opstappen even zijn voorbenen wat verder uit elkaar zetten.
En het is niet zo dat hij echt gewend is aan zwaardere ruiters en er dus in geoefend is, ik ben zelf namelijk niet erg zwaar, en zijn bijrijdster al helemaal niet.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:52

hahahaha, Supertje, dat doet Indy inderdaad ook. Die zet al z'n benen even goed stevig in de aarde en je merkt nooit wat aan hem dan met opstappen.
Echter, Sjakie van m'n zusje, die was nog maar net beleerd en sowieso nog wat instabiel (ook met rijden...sneller uit balans enzo)...daar moest je bij uitkijken dat je 'm niet zo omver trok met opstijgen (ook lichtere ruiters hoor hihihi)....die zette zich helemaal niet even schrap ofzo.
Met een opstapje is dat probleem sowieso "uit de wereld"

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:48

gaia schreef:
In mijn profiel staan oa rijfoto's maar die zijn ook te vinden op onze site: www.rhona.nl

Leuke combinatie hoor, jullie tweetjes. Barefootzadeltje zie ik?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:53

Mijn bijrijdster is ook 100+ en dat gaat prima met mijn Tink, die rent net zo vrolijk met haar als met mij rond. Hiervoor reed ze trouwens een " gewone" KWPN'er (wedstrijden) en dat ging ook prima!

Wel zijn er mensen die belachelijk commentaar durven leveren , maar de boer heeft al beloofd dat hij die kerel eens even voor haar aan zal pakken en ik hoop altijd dat Vasthi precies voor die dombo z'n huis poept.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:03

Tja, wanneer ben je te zwaar?

Ik ben zelf een lange forse ruiter (1.83m en 92 kg) en heb het rijden op tinkers onder de 1.54 afgezworen. Overigens heeft dat niets met tinkers te maken hoor, maar als je je verdiept in de bouw en het bewegingsmechanisme van paarden en je bezighoudt met NHS principes, dan weet je dat het dragen van een ruiter zowiezo voor een paard tegen natuurlijk is.

Daar al vanuit gaande, is het dragen van een ruiter dus eigenlijk al ongewoon is, laat staan als we dan als zware ruiters de paarden wel bestijgen en met ons niet geringe gewicht en met onze hulpen eigenlijk alleen maar bezig zijn het paard te hinderen in zijn/haar natuurlijke bewegingsmechanisme!

Niet om zware amazones/ruiters te kort te doen overigens, maar ik krijg kromme tenen als ik hier lees dat mensen roepen, als je paard er naar gaat lopen' dan merk je het vanzelf...of hij/zij het nog aankan. Ja dan ben je dus echt lekker bezig......niet dus.

Als je je verdiept in bijvoorbeeld de eisen die goede en gecertificeerde adressen stellen voor buitenritten, vakanties te paard etc. Dan is 90 kg dus de bovengrens in de meeste gevallen (uitgezonderd de belgische trekpaarden). Ik vind dat een goed uitgangspunt.

Zelf zou ik ook moeten afvallen, om aan deze eis te voldoen en tot die tijd, rij ik nu dus met name aangespannen en ga ik niet onnodig zitten hobbelen....en ik heb zelf 4 tinkers van 1.48 tot 1.54! Van het grove type. Ben je zwaarder dan 85 kg..helaas dan dus niet er op rijden. En dat geldt nu ook voor mezelf.

Je ziet al zo ontzettend veel paarden (9 van de 10) die niet goed lopen, bewegen, niet vrij in hun rug/hals zijn, en je ziet zoveel ruiters die geen onafhankelijke zit hebben, geen balans hebben.....en ja natuurlijk willen we allemaal meteen alles....

Begin maar eens bij het begin (goed en in balans leren zitten op een paard) vooral als je als ruiter ook nog eens aan de zware kant bent, zou mijn advies zijn. En geloof me, dat zijn geen saaie lessen! Je werkt je rot om dat voor elkaar te krijgen. Maar het mooiste van alles is dat je uiteindelijk wel in de beweging van je paard mee leert gaan. En afvallen is dan een must, voor ons allemaal!

Goed voor jezelf, voor je paard en de mogelijkheden om samen verantwoord wat te ondernemen of het nou een tinker, warmbloed of wat dan ook is......

Ik voelde me even geroepen om op te komen voor de paardjes....die al deze excuses van ons niet kunnen weerleggen en altijd maar braaf klaarstaan om ons mee te sjouwen! Pffffff

gipsygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:14

fjordkootje schreef:
Ik had zo'n last van het commentaar en de blikken van voetgangers en fietsers, dat ik het heb gepresteerd om 2 jaar lang vrijwel niet te rijden. Zat al niet lekker in mijn vel door het overlijden van mijn moeder, en commentaar op mijn goddelijke lichaam op mijn goddelijk brede fjordje kon ik er niet bij hebben. Rond de tijd dat Mira in mijn leven kwam was het net na een paar maanden sabbatical die me erg goed hadden gedaan en besloot ik gewoon maar eens te gaan minderen, ben ook een emotie eter en erg emotioneel... Er zijn nu 14 kg af en ik sta al een maand hardstikke stil, maar ik sta niet toe dat het mijn leven gaat beheersen. Beter langzaam afvallen dan te snel.
Mijn opstap is de koeienstrontstaafmixer, links in beeld. [img]
http://i.pbase.com/u20/rateapelitan/lar ... .jpg[/img]
Trouwens, de hele natuur staat vol met opstapjes, speciaal voor mij, jullie mogen ze best gebruiken hoor, als je ze maar laat staan!

Jeetje, wat erg dat je twee jaar niet gereden hebt door de blikken en het commentaar van vreemde mensen ! Maar ik kan het me ook wel weer voorstellen hoor, heb zelf ook schaamte als ik op Santos rijd. Maar wel hartstikke goed van je dat je zoveel afgevallen bent, en langzaam afvallen is ook nog veel beter als snel afvallen, ik zou zeggen...zet hem op hoor !!

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:20

Bar schreef:
Je bent zeker niet de enige volslanke Bokker. Er is inde Huiskamer zelfs een topic voor Stevige Ruiters. Heel gezellig en er wordt niet gezeurd of je te dik bent voor je paard

Ik heb helaas ook veel kilo's te veel. Ik heb geen Tinker maar een flinke KWPN-er. Zie profiel.
Als ik het idee had dat ze me niet kon houden ging ik er echt niet op. Ik zou zeker niet op elk paard stappen. Maar die van mij is gelukkig een potige tante
Opstappen doe ik met het IKEA-trapje. Ze is 1.68 en ik 1.67 en ik kom er met geen mogelijkheid op zonder krukje. Bovendien, als ik het zou proberen zou ik d'r rug pas echt verzieken, dus een krukje is dan wel zo handig.

Gewoon lekker blijven rijden, je paard geeft het wel aan als het echt niet kan.

Ja ik pak ook wel iets om op te stappen hoor, anders lukt het me gewoon ook niet. Ik moet trouwens nog wel heel wat berichtjes plaatsen voordat ik in de huiskamer mag , hoeveel berichten moet je dan plaatsen ?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:25

denk overigens niet zozeer dat het alleen te maken heeft met de hoogte, beneden of boven de 1.54 mtr. Er lopen ook genoeg hele fijne grotere Tinkers rond.
Heeft toch zeker ook te maken met de gewrichten en de hele lichaamsbouw van het paard. Menig Tinker gaat aardig richting een Belgje en dan heeft het in dat geval echt te maken met de bouw en de gewrichten van het paard.

Wat overigens ook nog zo is. Ik ben een tijdje geleden ook achter een Barefoot aangeweest. Daarbij werd mij toen wel verteld (nadat ik gevraagd had hoe dat is voor een paard, met een ruiter met meer gewicht en dan boomloos), dat het beter is niet met meer dan 85 of 90 (??? 1 van die 2) kilo op een boomloos zadel te rijden.
Dit heb ik later ook nog overlegd met iemand bij ons in de buurt die lessen in NHS/paardentaal etc geeft. Zij zelf heeft ook een boomloos en ik had toen mijn aangepaste zadel al...volgens haar was het voor Indy beter dat ik met mijn gewone zadel reed en niet met een boomloze, omdat m'n zadel hele brede vlakke kussens heeft en dat de druk van m'n gewicht veel beter over de rug verdeeld.

Is overigens wel iets waar je wel bij na moet denken ook nog...Het is niet zo dat Indy niet wilde lopen hoor met een boomloze en mij erop maar goed, ik snapte de theorie erachter (van boven zoveel kilo beter van niet) wel.

Denk overigens niet dat je ieder paard over 1 kam kunt scheren als het om zwaardere ruiters gaat. Daar stond destijds ook een artikel over in het Bit. Bepaalde rassen kunnen wel degelijk meer dragen!
Fjorden en Haflingers bijvoorbeeld konden toch zeker wel weer 10 kilo meer hebben dan een Fries. Die konden niet zo gek veel hebben...en zie eens hoeveel zwaardere mensen daar op rijden. Tinkers konden ook tot zo'n beetje 90 - 100 kilo hebben. Was een artikel door dierenartsen / fysio's. Denk niet dat je een forse Tinker van 1.50 meter kunt vergelijken met een Andalusier van 1.60 mtr.

En wat je zegt over die vakanties...dat klopt hoor, had ik ook al eens gezien. Dat ze daarbij zeggen "alleen ruiters tot 90 kilo ofzo" maar dan spreken ze over hele fijne warmbloedjes die uuuuren op een dag door bergen en alles moeten lopen.
Nou...als het verantwoord is dat zo'n fijn paardje met 90 kilo op z'n rug dag in dag uit moet lopen, denk ik dat de gemiddelde forse Tinker zeker wel iemand van rond de 95-100 kilo moet kunnen hebben.

Denk dat je wel goed moet kijken naar de bouw van je paard (benen, rug etc) en gewoon lekker soepel meehobbelen

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:13

Ik ben ook 100 + en heb een merrie van 1.52. Lekker grof. Als ik dit topic zo lees dan mag ik absoluut niet meer rijden . Ik ben te dik, ik kan absoluut niet goed rijden mijn balans op het paard is verschrikkelijk. En toch rij ik met heel veel plezier samen met mijn paardje. Ik ben gehandicapt en mijn linker kant valt uit op het paard. Door mijn handicap ben ik 40 kilo aangekomen. Heb vaak geprobeerd om het kwijt te raken maar het kwam er steeds weer bij. Zit ook voor grote afstanden in de rolstoel en mijn huis is aangepast. Ik blijf op het zelfde gewicht staan en heb dat geaksepteerd als mijn streef gewicht. Helaas pindakaas. Ik zit er niet meer mee. En als anderen daar wel last van hebben jammer dan. Ik heb heel veel plezier met Riona. We maken buiten ritten en zijn zelfs naar het strand geweest. Heerlijk. Riona heeft nergens last van. Weet precies wanneer ik moe wordt en gaat dan rustiger lopen. En van mijn gewicht heeft ze ook geen last. Ze loopt bij niets anders dan bij mijn dochter. Ik laat mij dit pleziertje niet afpakken niet door mijn ziekte en zeker niet door mening van anderen. Ik heb ze trouwens ook nog nooit gehoord.
Gewoon genieten van je paard en je niet door anderen in de war laten brengen. Je voelt zelf wel wat goed is voor je paardje want jij kent haar als geen ander.
Ik zou zeggen geen gezeur en rijden met die dikbil moet kunnen als zelfs ik het kan.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:11

Ik vind ook dat het gewoon moet kunnen hoor met een tinker. Ik denk niet dat ze er veel last van hebben als je kan rijden natuurlijk.
Mijn vriend weegt ook over de 100kg als ik hem gewoon laat stappen op Sweety heeft ze daar geen probleem mee. Maar wilde ik haar laten draven, en mijn vriend hobbelde wat mee op haar rug (hij kan helemaal niet rijden) dat liet Sweety duidelijk merken dat ze dit helemaal niet leuk vond (oren naar achter, staart zwiepen)
Dus het leren rijden is misschien niet altijd zo evident op een "kleinere"tinker. Of misschien is het gewoon omdat sweety nooit een zwaarder gewicht op haar rug gehad heeft dat het een kwestie van wennen is.
ps: Ik ben superbenieuwd naar je (en Ireene) veulentje binnekort dat word een half broertje of zusje van Sweety's veulen

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:00

Citaat:
denk overigens niet zozeer dat het alleen te maken heeft met de hoogte, beneden of boven de 1.54 mtr. Er lopen ook genoeg hele fijne grotere Tinkers rond.
Heeft toch zeker ook te maken met de gewrichten en de hele lichaamsbouw van het paard. Menig Tinker gaat aardig richting een Belgje en dan heeft het in dat geval echt te maken met de bouw en de gewrichten van het paard.

Wat overigens ook nog zo is. Ik ben een tijdje geleden ook achter een Barefoot aangeweest. Daarbij werd mij toen wel verteld (nadat ik gevraagd had hoe dat is voor een paard, met een ruiter met meer gewicht en dan boomloos), dat het beter is niet met meer dan 85 of 90 (??? 1 van die 2) kilo op een boomloos zadel te rijden.

Ieder zijn mening natuurlijk en die 1.54 daarmee bedoel ik op een tinker die qua hoogte, bouw en formaat een beetje verantwoord voor mijzelf voelt om te rijden.

Over dat boomloos zadel met een grens in kilo's, denk ik dat je gewoon eens van gedachten moet wisselen met een gecertificeerde paardenfysiotherapeut, dan deel je die mening ook.

En verder geldt ook hierover zoveel mensen zoveel meningen en helemaal in paardenland.....

En toch blijf ik erbij dat ik heel veel ruiter/paard combinaties zie waarbij ik werkelijk te doen heb met het paard! Nog maar niet gesproken over rijstijl, aanpak enzovoorts. .

En het is naar mijn idee een groot misverstand dat tinkers met hun zwaardere bouw dan de ideale paarden zijn om alles en iedereen moeten kunnen dragen. En 100+ kg vind ik gewoon voor de meeste paarden echt te zwaar. Daar zijn ze niet voor gemaakt....Maar alles valt goed te praten...ieder zijn mening.

Ben ik blij dat ik niet op regelmatige basis (3x per week) met een plunje aardappelen van ruim 80 kg op mijn schouders de Drunense duinen wordt ingestuurd voor een 'heerlijke' wandeling van een uurtje of wat. Juist omdat ik met mijn 1.83 en 92 kg de ideale wandelaar lijk!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:02

weet je, ik weeg zelf over de 80 kilo en rij nog op een haflinger, ik zou neit weten waarom jij dan neit op een tinker kan rijden, naar mijn idee kunnen tinkers wel wat hebben...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:12

Tinkerlady schreef:
[...En het is naar mijn idee een groot misverstand dat tinkers met hun zwaardere bouw dan de ideale paarden zijn om alles en iedereen moeten kunnen dragen. En 100+ kg vind ik gewoon voor de meeste paarden echt te zwaar.
Daar zijn ze niet voor gemaakt

....Maar alles valt goed te praten...ieder zijn mening...

Paarden zijn helemaal niet gemaakt om op te rijden

Omdat jij nu toevallig onder de 100 kg weegt, vind jij 100+ niet kunnen Niemand hier zegt dat Tinkers maar alles en iedereen moeten kunnen dragen, dat maak jij er van. Iedere "zwaardere" ruiter die hier post geeft ook aan zijn/haar paard goed in de gaten te houden.

Ik weeg ongeveer 90 kg, en heb een stevig gebouwde Tinker die heel goed in staat is om het te tonen als iets of iemand haar in de weg zit. Omdat ik (en anderen) jouw visie niet delen, betekent nog niet dat wij niet begaan zijn met onze paarden of er onkundig mee omgaan...
Laatst bijgewerkt door Ann op 08-03-06 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:14

Volgensmij moet het makkelijk gaan.

Veel plezier .

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:17

Ook ik ben een zwaardere rijder... Ben wel geen 100 kilo, maar ik ben zeer klein. Ik ben dus 1,53m (en ik heb dat opstapje zeker nodig FK;)) en weeg nu 80 kilo. Dit mede omdat ik een buikwandcorrectie gehad heb.

Door die buikwandcorrectie mag ik helaas voorlopig niet meer rijden (beeeeeeeetje fout gegaan), maar ik heb hiervoor een haflinger gehad en toen woog ik iets van 85 kilo (meestal wel iets minder, maar wel in die buurt). Hij kon dit prima dragen.

Ik weet wel dat ik juist een boomlooszadel ga kopen voor mijn tinkies. Dit omdat een boomlooszadel het gewicht juist beter verdeeld (mede nagevraagd aan mijn DA, voor mijn haflinger destijds). Doordat er geen zware kussens zitten, en jij dus daar ook niet verkeerd op kan gaan zitten, wordt alles beter verdeeld (wel met het juiste pas eronder).

Ook wordt het gewicht van ruiter en zadel verdeeld over de rug van het paard en meer op de beengewrichten gezet en niet op de ruggegraat van het paard.

Uiteraard geldt ook dat je wel een beetje moet kunnen rijden, (iets wat ik weer moet gaan leren na al die tijd hihihihi) en niet als zoutzak moet zitten.

En tinkerlady, jij kan geen zak aardappelen van 80 kilo tillen, omdat je maar 2 benen hebt. Een paard heeft 4 benen waardoor al dat gewicht verdeeld wordt. Dit is dus niet echt te vergelijken (beetje appels met peren )

Maar dat is uiteraard mijn mening....

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:25

Ik ben zelf niet zwaar maar ik reed wel eens met mijn vriend samen op mijn tinker romantich, dan legden we een gevouwen deken over de lengte van zijn rug en ging hij op het zadel zitten en ik er achter, hij weegt 85 kilo en ik 62 ofzo, we stapten dan wel alleen maar, maar hij had er geen last van, en ging zelfs afentoe uit zichzelf nog draven, maar dit deden slechts zelden.

Ik denk dat als je een paard hebt en wilt rijden dat je daar gewoon iets voor over moet hebben, je bent zelf ook niet de meest stabiele en wendbare met dat gewicht.. ik denk dat je daardoor jezelf en je paard tot last kunt zijn, omdat je moeite hebt met het volgen van de bewegingen, en het hebben van een onafhankelijke zit.

Maar zolang je zelf en je instructrice van mening zijn dat je je paard en jezelf niet tot last bent vind ik het gewoon kunnen, vooral paarden als tinkers zijn gewoon ontzettend sterk.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:38

Ik begrijp jullie enthousiasme voor het rijden van tinkers echt wel. Het is ook niet mijn bedoeling om mensen daar vanaf te brengen. Integendeel. Maar wat ik veel zie gebeuren is dat zwaardere ruiters een voorliefde hebben voor dit ras (want ze kunnen wel wat hebben) en nee ik leg de grens niet bij 100+ omdat ik zelf 92 kg weeg, want voor het (laten) berijden van mijn eigen tinkers hanteer ik een grens van 85 kg! En waarom?

Ze lijken grof, groot en stevig. Maar zijn soms nog super jong! Schijn bedriegt in dat geval ook vaak en je weet niet wat voor een ellende je veroorzaakt als je dan met een dergelijk gewicht die nog jonge dieren al wel gaat berijden. En een tinker is laat volwassen, dat hoor ik hier niemand zeggen.

Die van mij zijn drie en half, vijf, zes en zeven jaar oud. Dus relatief jong. De oudste is nu pas uitgegroeid en blijft steken op 1.48m. En nee daar rijden ook geen zware ruiters op.

Al met al voor mezelf ook een....mooi streven om af te vallen en tot die tijd een prima kans om aangespannen te gaan rijden! Wat ik zelf ook doe.

Dus ik wens iedereen hier veel plezier met zijn of haar tinker toe. Maar een beetje kritische mening wordt hier kennelijk niet gewaardeerd. Jammer want ik bedoel er niets persoonlijks mee, maar het bevestigd wel het beeld wat ik om me heen zie. Op maneges, buitenritten etcetera....... dikke zonnebril opzetten dan maar en lachend zeggen dat alle paardjes er zo vrolijk bij lopen

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:19

Tja wat is te zwaar???
Zelf ben ik 1.74 en weeg 82 (zou wel 10 kilo kwijt willen) op het moment ik rij heeeel weinig oa door tijdgebrek. Ben ook niet fanatiek of zo.
De enkele keer dat ik rij hou ik het ook rustig ( tja ben ook geen 18 meer )
Deborah is bijna even lang maar weegt iets minder.
Onze tinker is 1.48.
Voor het opstappen via een opstap ben ik eigenlijk wel temeer dat beter is voor je paard.
Mensen die commentaar, of menen daar 'leuke' opmerkingen te moeten maken, hebben op iemands gewicht , zijn zelf nooit te zwaar geweest en hebben zelf altijd maatje 'gratenpakhuis' gehad.
Laat dit soort trieste panlatten alsjeblieft links liggen en je leven niet vergallen.
Er is iemand met een pracht onderschrift,kan t zo gauw niet vinden wie:
'Ik ben in vorm' (rond is 'n vorm,nietwaar? )