[TI] Spermaeisen bij Tinkers en Irish Cobs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: Spermaeisen bij Tinkers en Irish Cobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:27

Mariska - de eisen bij het ICS worden in de toekomst zeker verscherpt wat de goedkeuring van hengsten betreft. Als er weer een FTC wordt samengesteld en de ICS zijn plaatsje opnieuw vindt als dochter van Duitsland komt dat zeker wel goed hoor.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:28

Dienie schreef:
Mariska - de eisen bij het ICS worden in de toekomst zeker verscherpt wat de goedkeuring van hengsten betreft. Als er weer een FTC wordt samengesteld en de ICS zijn plaatsje opnieuw vindt als dochter van Duitsland komt dat zeker wel goed hoor.
hahaha geloof je het zelf?? Sorry maar daar heb ik echt geen vertouwen in, raar he?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:31

Nou ja Mariska, hoe zit het dan bij jullie vereniging.....

a. Wordt het ooit een stamboek?

b. Welke eisen zouden jullie dan stellen aan een dekhengst wat spermakwaliteit betreft?

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:45

HO! Niet offtopic, het wordt geen ICS versus Irish Cob Vereniging topic. Daarvoor mag je weer een nieuwe maken

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:17

mee eens dat vind ik ook en al eerder is gebleken dat mariska daar toch geen andwoord op geeft.

Verder vind ik het rontgenen en de sperma eisen juist wel goed en voor mijn merrie komt of Lonan of een goedgekeurde NTS hengst op.

Lonan dan puur om te kijken wat er uit komt als hij het uberhoud wil. maar dan ben ik nog niet uit.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:14

Zoals ik in het andere topic al schreef vind ik het allemaal erg verwarrend. Wat ik nu wel begrijp is dat als het sperma niet goed is je bij het NSvT wordt afgekeurd. Dan stap je met je paard naar het ICS en daar maakt dat niet uit???? Dus bij allebei goedgekeurd dan heb je een super hengst.
Voor mij maakt het niet zoveel uit. Ik kies net als soxje die hengst uit die ik bij mijn merrie vind passen. Maar ik kan mij heel goed voor stellen dat een echte fokker alles perfect wil hebben. Ik vind foto`s maken eigenlijk nog belangrijker. Heb dat bij mijn merries zelfs gedaan
Vind het wel vreemd dat je (Leonoor) wel met je hengst gaat dekken terwijl zijn sperma nog niet goed gekeurd is. Als je dan bij het NSvT zit dan geldt die regel toch voor iedereen. En als die veulens zijn geboren worden ze dan wel in het stamboek opgenomen? Omdat de vader niet is goed gekeurd. Of, als hij wel wordt goedgekeurd geldt dat met terugwerkende kracht.
Erg lastige materie dus.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:57

Mariska_28 schreef:
Maar een verder perfecte hengst afkeuren omdat ie net iets teveel niet goed gebouwde zwemmertes heeft.... nee...

Waarom zijn die niet goed gebouwde zwemmertjes WEL of NIET van belang? Ik ben wel benieuwd naar argumenten van beide meningen.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:59

Cayusejuhh schreef:
Maar ik wil dat mijn combinatie .. BV.. geen steil hoeven door fotk.
geen weke koten. geen kromme benen
Geen ocd! en dat zie je met een gewone premie keuring NIET.

dit kun je allemaal in het sperma onderzoek terugvinden?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:00

Pellie schreef:
Cayusejuhh schreef:
Maar ik wil dat mijn combinatie .. BV.. geen steil hoeven door fotk.
geen weke koten. geen kromme benen
Geen ocd! en dat zie je met een gewone premie keuring NIET.

dit kun je allemaal in het sperma onderzoek terugvinden?

Nee, maar wel op de rontgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:00

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:43

Ik vind een spermacontrole ook wel erg belangrijk. Het zegt wel iets over de kwaliteit. Alleen vind ik het niet helemaal zalig makend.

Er zijn nog zoveel andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden en kan het niet zo zijn dat een hengst na een paar jaar dekken op gang is gekomen. Tinkers/IC zijn tenslotte laat met alles dus waarom niet met de spermaproductie?

Ik vraag me toch echt af ofdat alle hengsten die bij het nst lopen ook allemaal gecontroleerd zijn??
En nu gaan het over sperma maar het kan net zo goed over de röntgenfoto’s gaan.
Zijn er foto’s van alle nst hengsten???

Ik vind het wel jammer dat uit sommige reacties doorschemert dat er bij het ics alleen afgekeurde nst paarden zijn.
Dat is zeker niet het geval!!!

Groetjes, Ryan en Viola.

ps om dit soort discussies te voorkomen is mijn kerel wel op de foto's gegaan en is ook alvast zijn sperma .....het was dik in orde

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:47

Citaat:
Vind het wel vreemd dat je (Leonoor) wel met je hengst gaat dekken terwijl zijn sperma nog niet goed gekeurd is. Als je dan bij het NSvT zit dan geldt die regel toch voor iedereen. En als die veulens zijn geboren worden ze dan wel in het stamboek opgenomen? Omdat de vader niet is goed gekeurd. Of, als hij wel wordt goedgekeurd geldt dat met terugwerkende kracht.

Riona, waarom ik dat deed staat uitgelegd. Ik ga mijn verleden niet in details hier neerzetten. Overigens was hij tot 14 januari uberhaupt niet goedgekeurd. Beter nog, hij was áfgekeurd.

riona schreef:
Zoals ik in het andere topic al schreef vind ik het allemaal erg verwarrend. Wat ik nu wel begrijp is dat als het sperma niet goed is je bij het NSvT wordt afgekeurd. Dan stap je met je paard naar het ICS en daar maakt dat niet uit???? Dus bij allebei goedgekeurd dan heb je een super hengst.

Bij het ICS wordt niet gekeken naar spermakwaliteit. Dus als je hengst aan de eisen van het stamboek voldoet, is het oke.
En bij 2 stamboeken goedgekeurd zegt vaak wel wat over de kwaliteit.

riona schreef:
En als die veulens zijn geboren worden ze dan wel in het stamboek opgenomen? Omdat de vader niet is goed gekeurd. Of, als hij wel wordt goedgekeurd geldt dat met terugwerkende kracht.

Veulens zijn opgenomen als registerveulen. Net zoals een veulen waar de vader van onbekend zijn, bij bijvoorbeeld een veulen van een drachtig geïmporteerde merrie.

snowdon schreef:
Waarom zijn die niet goed gebouwde zwemmertjes WEL of NIET van belang? Ik ben wel benieuwd naar argumenten van beide meningen.

Waarom wel is toch al uitgezet hierboven?

Citaat:
Ik vind het wel jammer dat uit sommige reacties doorschemert dat er bij het ics alleen afgekeurde nst paarden zijn.

Waar lees je dat??? Er zijn wél hengsten die bij het NSvT afgekeurd zijn en goedgekeurd bij ICS. Meerdere. Maar er zullen er ook zijn die nooit bij het ICS er door komen (Baggio bijvoorbeeld) maar wel bij NSvT. Ook zijn er hengsten bij het ICS die nooit voorgebracht zijn bij het NSvT en andersom.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:53

Ik kan het niet copieren, dus maar even zo:
http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1100
en dan in het tabelletje met de percentages. Zij (de gelderse en tuigers) willen dus ook van de 50% regel af Vanaf 30% is dus goed genoeg, en wordt gewoon gemeld aan de leden. Die kunnen dan zelf beslissen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:01

Leonoor schreef:
snowdon schreef:

Waarom wel is toch al uitgezet hierboven?

Niet echt duidelijk... Ging voornl om TNB (= aantal?) en goed bewegende.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:05

TinkerRyan schreef:
Quote:

Waar lees je dat??? Er zijn wél hengsten die bij het NSvT afgekeurd zijn en goedgekeurd bij ICS. Meerdere. Maar er zullen er ook zijn die nooit bij het ICS er door komen (Baggio bijvoorbeeld) maar wel bij NSvT. Ook zijn er hengsten bij het ICS die nooit voorgebracht zijn bij het NSvT en andersom.

Lezen niet echt....wel doorschemeren zoals ik al schreef.
Maar dat kan ik ook alleen zijn hoor

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:05

Ik ben druk aan het zoeken naar documentatie over het hoe er waarom van de spermaeisen bij paarden.. Wel grappig trouwens, als je in google " sperma eisen paarden " invoert zijn de 1e 2 links van het NST.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:07

Citaat:

Mocht je dat in mijn reacties gelezen hebben, dan is dat dus niet zo bedoeld.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:09

Misschien omdat het NST die woordencombinatie gebruikt, waarvan wij het dus overnemen en andere stamboeken een andere term of woordencombinatie gebruiken?

Overigens zegt Wikipedia (encyclopedie) in een vrij algemene uitleg over dekhengsten ook niets over de goedgevormde zaadcellen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dekhengst

Voor wie nog onduidelijkheden heeft, ik heb hier wat antwoorden en verduidelijkingen gekregen:
http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Fokkerij/sperma.htm
Laatst bijgewerkt door snowdon op 22-02-06 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:11

Leonoor schreef:
Quote:

Mocht je dat in mijn reacties gelezen hebben, dan is dat dus niet zo bedoeld.

Ik bedoeld ook niemand persoonlijk

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:16

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:19

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:20

ALLE hengsten van het NSVT zijn op sperma goedgekeurd!!!! Maar niet alle.. dus de 1e lichting van 2000 zijn niet op de rontgen foto gekomen!! maar dat heb ik wel zelf laten doen

Chochise BV.. is ook afgekeurd bij het NSVT en opgenomen in het ics. zo nog meer hengsten.
maar echt relefant is het NU niet.

Ik vind dat je de naam GOEDGEKEURD dekhengst moet verdienen.
wat voor ras het ook is.
Goedgekeurd! bedoelt ook GOED GEKEURD<> dus alle aspecten van een hengst dient goed te zijn.. ook voor langere termijn .. lees jaar of 100.
Zijn nazaten././ en diens nazaten leven over 100 jaar nog.. en dan zie je de naam van de hengst nog staan.
En dan is het belangrijk.. dat er een GOED product blijft bestaan. wat voor soort paard ook.
Want wie heeft er baat bij .. slecht beenwerk. Slechte tanden.
Slechte rug BV
Niemand. en als een hengst BV 7 dekkingen heeft gedaan. en die nakomlingen krijgen ook weer kinderen
ZO heb je dus al weer een bestand op gebouwt van een paard of 60 op langere termijn!

dus ik vind het van belang.. dat als je de naam goedgekeurd dekhengst draagt. ook daadwerkelijk helemaal binnenste buiten gekeerd moet worden.
aartje naar zn vaartje

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:20

Leonoor schreef:
Morfologie is het woord waar je op moet zoeken.

De morfologie bestudeert de uitwendige bouw en vorm van levende wezens (vormleer) en hun organen (orgaanleer) en probeert hun veelvormigheid terug te brengen tot enkele grondtypen (bouwplannen).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Morfologie_(biologie)
Is een te algemene (biologische) omschrijving!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:22

PS; mariska.. ik vind het ook belachelijk dat mijn hengst op zon klein ding is afgekeurd. bedoel zijn tnb was uitstekend! het was gekeurd op de sprong waar hij van ontmaagd was dus echt puur zn eerste kwak.

Maar ja.. zo zijn de regeles. hoe moelijk ik het ook vind eerlijk gezegd

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:24

Citaat:
De morfologie bestudeert de uitwendige bouw en vorm van levende wezens (vormleer) en hun organen (orgaanleer) en probeert hun veelvormigheid terug te brengen tot enkele grondtypen (bouwplannen).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Morfologie_(biologie)
Is een te algemene (biologische) omschrijving!

www.google.nl en dan morfolie + sperma

Dan kom je een eind verder. Eventueel plak je er nog hengst achter ook.