[TI] Hoe oud kunnen tinks eigenlijk worden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:47

Dan zullen dat voornamelijk hengstveulens zijn neem ik aan. Want waarom fok je anders deze rassen? Ik hoorde van de Onderlinge verzekering ook bedragen van nog geen 300 euro slachtprijs voor een paard. Waarom ga je dan shetjes fokken? Je kan beter rashonden gaan fokken, daar verdien je veel meer aan. Dieptriest vind ik het dat dat jonge spul in de worst verdwijnt.

grid

Re: Hoe oud kunnen tinks eigenlijk worden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:54

Ken genoeg trekpaarden van boven 15 en de 20 jr hier in omgeving veel boertjes al JAREN trekpaarden en worden vaak erg oud

Maaruh misschien een beetje luguber maar in België worden dus veulen ruggen verkocht of geserveerd als reeruggen dat brengt natuurlijk een stuk meer op en jong vlees is altijd malser daarom vaak jonge dieren geslacht

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 12:20

Sjeetje als ik dit zo zie, krijg ik wel het gevoel dat tinkers heel oud kunnen worden...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:51

Oohh dan kunnen Jes en ik nog even! Gaan we samen oud worden in Ierland/Schotland

Ik schat ook zo een jaartje of 30. Maar je moet niet vergeten dat je niet weet wat er met de tinks uit Engeland/Ierland is gebeurt. Dat kan ook invloed hebben op de uiteindelijke leeftijd van een paard.

Ben het met Soxje eens over het fokken en dan naar de slager. Eeuwig zonde. Daarvoor fok je toch niet? Maar goed, dat is nogal offtopic.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:41

Soxje schreef:
Dan zullen dat voornamelijk hengstveulens zijn neem ik aan. Want waarom fok je anders deze rassen? Ik hoorde van de Onderlinge verzekering ook bedragen van nog geen 300 euro slachtprijs voor een paard. Waarom ga je dan shetjes fokken? Je kan beter rashonden gaan fokken, daar verdien je veel meer aan. Dieptriest vind ik het dat dat jonge spul in de worst verdwijnt.

Helaas staan er bij ons in de buurt weilanden vol met die heerlijke kleine shetties, en met heerlijk bedoel ik dan hun wollige look en niet hun vlees. In november zie je dan vervolgens alleen nog maar de merries staan. Mijn maag draait alleen al om bij de gedachte dat ze weer richting Italie zijn. ± 10% heeft een afzet hier in Ned. de rest, idd meest kleine mannetjes, gaan op transport. Mensen nemen een merrietje en fokken dan elk jr een lief veulentje, want dat is zo leuk!! om hem vervolgens glashard in november mee te geven aan de hengsten boer die in de zomer de dekking verzorgd. Dat is dus 25,- voor de dekking en 25/50,- voor het veulen is 75/100.- per jaar per pony, tel maar uit je winst. Zijn kosten: het houden van een paar mooie hengstjes (staan alleen maar op de wei en van enten en wormenkuren heeft ie nog nooit gehoord)en niks stamboek of paspoort en de diesel om van merrie naar merrie te rijden. Ik heb regelmatig woorden met die vent en met een aantal mensen die ik ken die dit al jaren zo doen. En dan hebben ze ook nog het gore lef om te zeggen dat ze paardenLIEFhebbers zijn.
Deze praktijken brengen idd de gemiddelde paarden leeftijden omlaag.
Ik hoop dat met het verplichte chippen er een eind komt aan deze ellende. Chippen kost al gauw 35/40,- en als ze nu regelmatig gecontroleerd worden en er fikse boetes voor geven zal het vanzelf minder worden. 1 kennis met 3 merries heb ik even uitgelegd wat er daadwerkelijk met haar lieve veulentje gaat gebeuren, zij is gestopt (yippie ) Haar shetten zijn nu definitief tot grasmaaier gebombardeerd

Knollboll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:44

missnynke schreef:
ik vind een paard van 17 jaar ook nog niet oud:p

ik vind het best wel aan de oude kant maja eige mening!

chas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:20

Knollboll schreef:
missnynke schreef:
ik vind een paard van 17 jaar ook nog niet oud:p

ik vind het best wel aan de oude kant maja eige mening!

dat is een toppie leeftijd hoor !! hellemaal niet oud ....

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:33

Oud topic omhoog schoppen met een bericht wat niet echt iets toevoegt is niet de bedoeling.
Vandaar een slotje.