[TI] Een Tinker anders dan bv KWPN?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:12

Ik denk dat dorientjuh op elsie1 reageert qua brok?

Pellie

Re: Een Tinker anders dan bv KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:37

check, op de 4 kilo... ja ik zie het nu.
en winterdag geen haver. gam reageert amper op haver alhoewel, misschien bij 4 kilo daags ook wel

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:48

Ja voornamelijk elsie1 indd, maar ook een beetje op supertje. Zeker omdat supertje zei dat haar tinker af en toe wat meer ruwvoer krijgt, waaruit ik dan opmaak dat hij niet zoveel ruwvoer krijgt als hij op kan. Dat is natuurlijk wel een lichtere tinker.
Zelfs voor een warmbloed vind ik 3 of 4 kilo op een dag al veel te veel, ookal bestaat dat voer ook uit granenmix.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:39

Jordy krijgt 4x per dag een bergje ruwvoer (per dag in totaal denk ik een plak of 6), en 3x per dag een portie krachtvoer.
Als hij minder werkt, wordt bijvoorbeeld een portie krachtvoer vervangen door een extra portie ruwvoer.

Op zijn vorige stal kreeg hij veel minder ruwvoer, en dat was mede een reden om van stal te veranderen. Hij kreeg daar als het meezat 2 plakjes per dag, vaak zelfs helemaal niets ('vergeten').
Maar daar kreeg hij al wel dezelfde hoeveelheid krachtvoer. Dat heeft hij gewoon nodig. Met 4 kg krachtvoer en weinig ruwvoer werd hij echt mager. Nu met dezelfde hoeveelheid krachtvoer en veel meer ruwvoer blijft hij netjes op gewicht.
Jordy verbruikt heel veel energie van zichzelf, hij is heel actief. En het werk wat ik van hem vraag dat red hij echt niet op 1 of 2 kg krachtvoer per dag. Dan kan ik hem hooi voeren wat ik wil, maar hij valt in razend tempo af.
Jordy is een heel gezond paard en doet het perfect op deze hoeveelheid voer, dan zie ik geen reden om dat aan te passen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:22

wat ik geef die vier kilo is sportmengeling...dit is Muesli. Wanneer hij veel werkt is dit echt wel nodig. Wij doen heel veel samen, beoefenen alle takken van de paardensport. Ik zou eingelijk aan een warmbloed minder geven omdat die zo al hevig genoeg zijn. Haver verdraagt hij heel goed wordt er niet onhandelbaar van alleen in de winter wanneer ze op stal moeten blijven en minder bereden wordt dan laat ik die haver achterwege.