[TI] Betekent minder sokken beter gangwerk en meer karakter ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Betekent minder sokken beter gangwerk en meer karakter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:53

zouden kleine tinkers met goede gangen meer bloed van welsh hebben?

aan de andere kant, hoe zit het met de gangen van laten we zeggen, kwpn-ers? zijn die allemaal zo goed of zitten daar ook paarden tussen met korte gangen?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:10

Vasthi schreef:
Angeliekje, van jouw Anouk zijn vast foto's die haar gangen veel beter tonen. Dit is eigenlijk net het verkeerde moment.
Heeft Bonte niet iets van de keuring van 2004?

Ik wist dat ik er nog ergens eentje had, en inderdaad gemaakt door Bonte, ik kan zelf zulke foto's nooit maken .

Afbeelding

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:58

Angeliekje, hier gallopeert ze, dan zien we nog niks

Roos draaft mooi op de foto's zeg!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:05

roosa schreef:
Maar wat zijn mooie gangen?
Dragend van achter met zweef moment en gestrekt voor been.
Of veel knie actie wat lang gerekt dus naar voren(trekbeweging)geen zweef moment.

Ik vind ze allebei prachtig,maar wat ziet het oog liever en wanneer is het een mooie gang?

Ik zou zeggen een combinatie van beide Beweging met een knietje erin, maar wel met voldoende draagkracht. Dus een voorbeen wat wel opgetild wordt, maar ook weggezet, en daarbij een achterbeen wat er voldoende onder komt.
De foto's die ik van Jordy plaatste op de vorige pagina zijn op het moment dat hij zijn knieën optrekt, maar hij komt ook heel aardig van de grond als hij draaft. Dit geeft bijvoorbeeld weer een heel ander beeld, en de foto is gemaakt in hetzelfde rondje draven op de keuring:
http://groups.msn.com/_Secure/0SgD5AgMW ... 3024[/img]
Ik heb ook een filmpje van hoe Jordy draaft, al draaft hij daar niet heel spectaculair:
Afbeelding
Pellie schreef:

aan de andere kant, hoe zit het met de gangen van laten we zeggen, kwpn-ers? zijn die allemaal zo goed of zitten daar ook paarden tussen met korte gangen?

Tussen de KWPN'ers zitten er ook zeker genoeg met korte gangen.
Alleen zul je er verhoudingsgewijs meer tussen hebben met betere gangen, omdat er daar al zolang op verbeteren van de beweging wordt gefokt. En natuurlijk bewegen ze ook op een andere manier, doordat de bouw ook anders en fijner is. Door de langere rug, langere benen en fijnere gewrichten kunnen ze over het algemeen soepeler bewegen.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:33

Hmm... ik heb een vrij zwaar gebouwde tinker. Maar met toch wat minder zwaar beenwerk, en niet bepaald veel behang.
Zelf vind ik het een beetje een combinatie tussen een grai en een vanner. Maar goed, die types hebben er niet zo veel mee te maken.

Hij heeft inderdaad wat minder sok, is wat pittiger en heeft wat ruimere gangen dan de andere tinkers die ik zo ken.

Dus in dat geval gaat het wel op.

Duncan draaft met vrij veel knie-actie, maar ook wel stuwend naar voren... en tog ook wel weer heel ruim... strekt zijn been vrij ver naar voren uit. Ja ik weet niet hoe je het moet zeggen...

Tamo, een tinker, écht een heel compact cob-type. Toch vrij groot. Veel behang, enigzins zwaar beenwerk. Die stapt veel korter, draaft korter... maar wel met knie-actie. En die galop is helemaal niet te filmen Heel kort... zit ook niet lekker.
Paard is ook een stuk rustiger, minder pittig.

Ik denk dat het heel vaak wel opgaat. Dat is tenminste mijn ervaring. Denk dat er altijd uitzonderingen blijven.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:29

Vasthi schreef:
Angeliekje, hier gallopeert ze, dan zien we nog niks

Roos draaft mooi op de foto's zeg!

Dit is ook de enige foto waar ze zich echt strekt , ik heb geen draffoto helaas.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:49

viewtopic.php?f=53&t=516285

Zie bovenstaande link voor Angels beweging

Over het algemee merk ik dat luxere tinkers mooiere gangen hebben dan de zwaardere types, ze zijn ook vinniger en pittiger. Natuurlijk zijn er ook cobs die schitterend kunnen bewegen...
Voor mijn paarden geldt dat Tinkerbell (zwaarder) slomer is en stroever beweegt dan Angel. Angel is wel een racepaard
Ik kreeg al eens de opmerking dat er vast en zeker arabier in Angel moet zitten, maar das flauwekul hoor er zit hooguit wat meer welsh of welsh cob bloed in naar mijn idee...

Verder kan je denk ik niet zeggen dat luxere paardjhes inteligenter zijn...Tinkerbell is verdomde slim...alleen gebaart ze zich van de domme als ze wat niet wil, Angel is veel sneller geneigd voor je te willen werken en "lijkt" daardoor intelligenter...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:26

Jammer Angeliekje! Toch eens een keer maken!

Angel kan er ook wat van hoor Frenia!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:36

viewtopic.php?f=53&t=512717

vroeg me bij de vorige al af: hum...had ik niet nog andere move-foto's van Angel? Ja dus, bij deze

Angel is trouwens wel cob, dus geen grai, maar wel een beetje een luxer model

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:49

Ik kan er nog niet veel van zeggen...

Maar als ik nu naar mijn veulens kijk, heeft juist Angel, pittig karakter, heeeeel veel sok (nu al) de mooiste gangen. Ik weet uiteraard niet hoe ze gaat uitgroeien....

Max, nog niet heel veel sok, heeft juist een heel sullig karakter (al laat hij ook weleens van zijn andere kant zien )

Dus over het sokken verhaal (meer sok, minderpittig karakter) daar ben ik het dus niet mee eens

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:29

mooie foto's dan ook maar even deze ze is wel een heethoofd. niet het voorbeeld van de grai volgens de keurmeester. Liep ze op de keuring prima meet veel kracht en afzet (vondt haar zelf waardeloss lopen) kon geen andere vinden maar scan ik nog wel in

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:01

Ik ben het er niet mee eens. Ik ken vrij veel grof geboiwde tinkers met veel sok en ruime soepele gangen. En ook slankere tinkers met minder sok met een krabbel gang.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:13

Pellie schreef:

Om op jouw vraag te antwoorden: ik denk niet dat dat te veralgemenen is.
Angel is nu, heel toevallig, een kleinere tinker (144) met super gangen en ja, bij haar meen ik sterke invloeden van welsh of welsh cob te herkennen...
maar ik zie ook andere kleine tinkers met goede gangen die mijns inziens weinig van welshen weghebben...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:59

ja en het gekke vind ik ook dat je ook grovere paarden met hele luxe hoofjes rond zie loopen.

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:48

nou ik heb een luxe type tink van 1.55 en erg smal
heb zelfs een dravers boom in mijn zadel en die heeft veel sokken
en een ruime gang en een grof hoofd

en dan bij mij op stal staat dan nog en merrie
die breed is weing sok heeft en een luxer hoofd
en geen ruimen gangen ze loopt heel kort
maar in der doen en laten is ze wel wat heter
maar niet echt in het rijden het lijkt wel zo omdat ze kleine passen neemt
en ze is 1.58 dus denkniet echt dat het gaat om hoeveel sokken een tink heeft

verbeter mij ls ik het fout heb

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:51

Pellie schreef:
ja en het gekke vind ik ook dat je ook grovere paarden met hele luxe hoofjes rond zie loopen.

ja zo ook bij mij op stal

hier volgd een foto : Afbeelding

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:09

Mijn Tosca is een cob type met veel sok. Ze is ook behoorlijk breed en lomp. Maar in het bos heeft ze behoorlijk pit! Dan moet ik haar echt met mijn stem kalmeren anders wil ze alleen in galop. In de bak is ze wel rustiger.
Ze heeft wel een heel ool karakter, ze is van weinig dingen onder de indruk.
Haar draf is wat kort, en ze draaft ook vrij lomp. Haar gangen zijn wat meer stuwend in plaats van knie-aktie. Maar dat past ook bij haar bouw.
Met nieuwe dingen leren is ze niet zo snel, maar ik heb het idee dat dit ook wel wat stugheid is. Voordat het kwartje valt, moet ik het vaak harhalen. Soms wil ze ook niet, dan loopt ze gewoon weg. Vooral als ze het niet begrijpt, of als ik de belonig uit stel.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:38

Ik ben het hier dus zwaar mee oneens. Mijn tinker heeft hele volle mooie lange sokken. En kan super lopen! Hij is niet echt heet in zijn hoofd, ,maar pakt wel alles op en werkt graag voor je.

En ik denk dat dat het hele punt is. Vind het paardje het leuk om voor je te werken, en laat zijn lichaamsbouw dat toe. Mijn tinker is nogal een krachtpatser om te zien, maar is wel smal bij zijn schouders waardoor hij heel wendbaar is.

Mijn ideaaltje

Gisteren zijn er foto's van mij gemaakt tijdens het dressuren. Ik pb ze wel naar je om te bewijzen dat tinks met superveel sok echt wel kunnen lopen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:28

supertje, had je post nog niet gezien. jordy draaft daar bijna als een fries man!! mooi!!