[TI] Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:09

@Flettie; bedankt voor de tips en info. Zal ook even verder zoeken op bokt.

Jammer te merken dat er zoveel vijandigheid heerst tussen de 2 stamboeken. Dat wist ik niet.
Ik heb iig weer iets te bestuderen.
Bedankt allemaal voor de info

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:12

Als je een stukkie terug bladerd vind je dit onderwerp nog een keer met een heleboel pagina's...... Succes hoor met je studie over dit onderwerp......(knipoog)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:46

Vickelientje schreef:
@Flettie; bedankt voor de tips en info. Zal ook even verder zoeken op bokt.

Jammer te merken dat er zoveel vijandigheid heerst tussen de 2 stamboeken. Dat wist ik niet.
Ik heb iig weer iets te bestuderen.
Bedankt allemaal voor de info

DIt vind ik zo naief!

sorry,,. maar je zit al even op bokt. en dan zieje zo veel topics er over voor bij vliegen.

Kan me niet voor stellen dat je niks tussen de verschillende meningen van dit vanaf weet..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:03

En bedankt!
Ik heb me nog al die tijd niet bemoeid met tinker- bokkers en tinker-zaken. Maak me niet voor naïef uit, zonder te weten waar je het over hebt.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:55

Vickelientje schreef:
En bedankt!
Ik heb me nog al die tijd niet bemoeid met tinker- bokkers en tinker-zaken. Maak me niet voor naïef uit, zonder te weten waar je het over hebt.

dus je wist het wel

Als je vraagt sorry maar ik wist van niks.. dan vind ik dat naief ja.. vooral als je al even op bokt loopt
Maar goed dat vind ik Naief.

maar wat ik vind dat doet er niet toe
Ben eigelijkl benieuwd of er nog iemand adners gaat reageren..
Arie mischien/?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:59

Ik vind het jammer dat Vasthi begonnen is met op die ariebombarie te reageren. Je loopt zo de val in, anderen kunnen zich ook niet inhouden met als gevolg dat de TS beledigd wordt. Geen vuurtjes nu gaan opstoken vind ik. Geen reclame voor ons tinkervolk

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:08

Ach, er zullen altijd stokers boven komen drijven.........
Jammer dat er toch altijd tussen zitten die een ander niet in de waarde kunnen laten.

De verschillen zie je zelf wel als je er eens gaat kijken, als je eens wat rondleest op internet enz enz.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:11

even een offtopic vraag voor Sox en Coydog.
Bedoelen jullie mij er mee eigelijk?

IK heb geen bij bedoelingen hoor maar dacht even dat het kwam omdat ik reageerde op TS..
Als het om mij ging.. is niet erg sorry

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:17

zo jammer.....
We weten dat we erg goed met elkaar overweg kunnen waarom blijven dan sommige mensen dan toch zo vuil stoken .... Afbeelding

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:23

Cayusejuhh schreef:
dus je wist het wel

Als je vraagt sorry maar ik wist van niks.. dan vind ik dat naief ja.. vooral als je al even op bokt loopt

Het leek mij een leuke manier om via bokt meer te weten te komen over die 2 stamboeken. Ik wist dat er 2 soorten waren, maar niet van de strijd tussen die 2.
Vind het jammer dat je zo reageert. Wat is er naïef aan als ik via bokt meer te weten wil komen? Dat is toch mijn goed recht?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:23

Cayusejuhh schreef:
even een offtopic vraag voor Sox en Coydog.
Bedoelen jullie mij er mee eigelijk?

IK heb geen bij bedoelingen hoor maar dacht even dat het kwam omdat ik reageerde op TS..
Als het om mij ging.. is niet erg sorry

Nope, met jou kan ik goed door 1 deur, als tie breed genoeg is.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:27

wahahahahahahhaaha

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:31

Niet reageren en daardoor halve waarheden op internet laten staan over een club waar ik lid van ben die voor heel de wereld te lezen zijn daar hou ik niet van. Volgens mij heb ik geen vuurtjes opgestookt, alleen dingen genuanceerd. TS en andere niet geinformeerde lezers zouden zonder reactie op Ariebren maar een raar beeld krijgen van het NSvT.

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:42

Goed gezegt,ben het helemaal mee eens !
Gewoon netjes reageren en je niet laten opstoken om gemene dingen terug te zeggen.
goed gedaan.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:28

Ik heb wat moeite met Cayuse haar reactie op de TS. En Vasthi, je houdt het netjes maar wel pro-NSvT. Dit kan weer pro-ICS reacties uitlokken en zo blijven we bezig. Stamboekzaken liggen nu eenmaal gevoelig. Beide stamboeken hebben hun voor- en nadelen en TS kan altijd peebeejen voor meer info.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:36

dit wat betreft Soxjes reactie... ik houd me in om sterk pro-ICS te reageren zoals je ziet

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:36

Soxje schreef:
Ik heb wat moeite met Cayuse haar reactie op de TS. En Vasthi, je houdt het netjes maar wel pro-NSvT. Dit kan weer pro-ICS reacties uitlokken en zo blijven we bezig. Stamboekzaken liggen nu eenmaal gevoelig. Beide stamboeken hebben hun voor- en nadelen en TS kan altijd peebeejen voor meer info.

Vwb Vasthi, ik kan maar 1 zin vinden die een mening bevat, ipv een feit.. een mening kan pro zijn, een feit niet... dus ik vind het dan wel meevallen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:44

Ik ga er niet meer op in want dan ga ik mezelf tegenspreken met het "in de val lopen". Heb geen zin hier over stamboeken pro en contra te gaan bakkeleien. Klaar.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:43

Ik heb wel een goed idee wie die Ariebombarie is, ha ha. Het is lang en het heeft veel haar daar boven, ha ha.

Maar goed, die stamboekoorlog zal wel blijven. Ook ik kan goed opschieten met ICS-ers en NST-ers. Het zijn allemaal mensen die van bonte paarden houden toch?

Ik moet wel zeggen dat ik iets positiefs bij dit topic gelezen heb. Bij het NSvT worden bij de goedkeuring als dekhengst geen premies uitgedeeld. Zo voorkom je dat veel merriehouders alleen voor 1e premiehengsten zullen kiezen en zullen alle hengsten gebruikt worden. Immers bij het NSvT zijn de eisen veel hoger gesteld om als dekhengst te worden gekwalificeerd. Dus de hengsten die goedgekeurd zijn, bezitten kwaliteit op de onderzochte onderdelen.

Wat ik nog wel het meest belangrijk vind is, dat de goedgekeurde hengsten straks op de nakomelingen nagekeurd gaan worden. Dit om verborgen gebreken uit te bannen en het ras zuiver te krijgen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:20

NikitaGoGo schreef:
Ik heb wel een goed idee wie die Ariebombarie is, ha ha. Het is lang en het heeft veel haar daar boven, ha ha.

Maar goed, die stamboekoorlog zal wel blijven. Ook ik kan goed opschieten met ICS-ers en NST-ers. Het zijn allemaal mensen die van bonte paarden houden toch?

Ik moet wel zeggen dat ik iets positiefs bij dit topic gelezen heb. Bij het NSvT worden bij de goedkeuring als dekhengst geen premies uitgedeeld. Zo voorkom je dat veel merriehouders alleen voor 1e premiehengsten zullen kiezen en zullen alle hengsten gebruikt worden. Immers bij het NSvT zijn de eisen veel hoger gesteld om als dekhengst te worden gekwalificeerd. Dus de hengsten die goedgekeurd zijn, bezitten kwaliteit op de onderzochte onderdelen.

Wat ik nog wel het meest belangrijk vind is, dat de goedgekeurde hengsten straks op de nakomelingen nagekeurd gaan worden. Dit om verborgen gebreken uit te bannen en het ras zuiver te krijgen.

Persoonlijk vind ik net de premies vor hengsten wél een goede zaak
Een premie geeft aan in hoeverre een hengst voldoet aan de standaar voor de irish cob. Een tweede premiehengst is dan ook nog een zeer goede fokhengst, maar voldoet net iets minder aan het ideaal... Het zijn vaak net die hengsten die samen met een ook minder ideale merrie een mooie combi vormen (als ze elkaar verbeteren en aanvullen). Ik denk ook niet dat mensen massaal voor een eerste premiehengst gaan kiezen. Ook met hengsten als Mc Brynmore, Ryon OMalley, St Patrick,... wordt gedekt.

Waar ik het dan wel weer mee eens ben is dat ook bij de ICS controles door röntgen e.d. zouden moeten komen. Idem voor nakomelingencontrole maar dat zijn zorgen voor later (of toch nog niet voor helemaal direct) als het stamboek wat meer uit de kinderschoenen is.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:23

Premies uitreiken is ook wel iets waar ik voor ben.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:24

het NSVT staat toxch ook nog in de kinderschoenen hoor want ze bestaan maar `1 of 2 jaar langern dan het ICS

Verder ga ik er niet op in. maar wil wel zeggen tegen SOX. ik doe niet raar tegen TS. maar je wordt hier "dood" gegooid op bokt door topics hier over. en als je op bokt mee leest met [TI] dan heb je dit onderwerp al vaker voor bij zien komen!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:28

Yep zelfs mensen die niet in de tinkers zitten spreken mij erover aan dat het zo lekker gaat tussen die twee...rara.
Gelukkig nog kinderschoenen, zo staan ze open voor nieuwe dingen en eventuele uitbreidingen. Net zoals de grote opkomst van zaterdag.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:33

Ikzelf ben helemaal weg van de zware cobtypes, deze worden vaker opgenomen in het ICS als in het NSvT.

Het NSvT neemt de 4 verschillende types aan, scudder, grai, vanner en cobs, het ICS, streeft naar 1 type, namelijk het cobtype.

Ikzelf ben lid van beide stamboeken, mijn merrie staat ingeschreven bij het ICS. Mijn merrie is een uitgesproken cobtype en ze was al ingeschreven bij het ICS. Op het moment dat ik haar zou laten dekken door een NSvT hengst, zou ze pas overgaan naar het andere stamboek, omdat je anders geen stamboekveulen krijgt, maar een registerveulen.

Ikzelf heb geen uitgesproken voorkeur voor een van beide stamboeken, maar mijn paardje past veel beter bij het ICS, bovendien ben ik dus echt helemaal gek op de zware cobtypes en die worden meer vertegenwoordigd door het ICS. Dat maakt mij dat ik meer neig naar ICS als naar NSvT, maar dat is persoonlijk.

Echter is het ICS op dit moment in een dieptepunt beland, met veel interne ruzies. Dit zorgt voor heel veel onvrede van de leden en ook stevige discussies..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:34

nu we er toch over bezig zijn effe een vraagje:

hoe zit dat met "ster" bij NSvT. Wordt dat altijd uitgereikt samen met 1ste premie en wat heeft premie dan voor nut? Of niet?

(voor ik discussie krijg : ik heb er niks op tegen, ik heb er gewoon geen idee van daarom dus de vraag )