Citaat:punt is dat ik hem hier wil kijken of hij dressuurmatig wat aanleg heeft en er evt wat knopjes op zetten,maar dan lijkt me geschoren wel handiger,en onooglijk lang,JA!!!ik heb hem 2 weken geleden gezien,en je ziet meer haar als paard!!!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:punt is dat ik hem hier wil kijken of hij dressuurmatig wat aanleg heeft en er evt wat knopjes op zetten,maar dan lijkt me geschoren wel handiger,en onooglijk lang,JA!!!ik heb hem 2 weken geleden gezien,en je ziet meer haar als paard!!!
Cheveyo schreef:kimmie261 schreef:Cheveyo,hij is al onder het zadel ook,wordt elke dag op dit moment gereden,en hij is braaf maar wel "heet" en voorwaarts..
ik heb hem 2 weken geleden gezien,en het is een mooie compacte tinker,meer donker als wit...
verder zal hij hier dus op stal komen te staan,en niet dag/nacht op de wei...vandaar dat ik zo'n bos haar dan niet nodig vind,alleen ik weet niet dat als mensen een tinker kopen of ze hem dan buiten op de wei zetten,dan is geschoren dus wel zeer onhandig...
Even een tip. Je zegt dat het dier nu al heet en voorwaarts is. Laat ik er nou ook zo eentje hebben. En geloof me die doe je echt geen plezier met continue op stal naast het werk. Die gaat ontploffen en dan heb je 600kg schoon aan de haak met het karakter van een koudbloed (in zoverre je van een overall karakter kunt spreken natuurlijk). Naast het werk lekker naar buiten al is het alleen maar de buitenbak, dat is in ieder geval iets. Ga je hem scheren dan denk ik dat hij wel eens nog wakkerder zou kunnen gaan worden.
Als je voor een Tinker gaat dan ben je niet iemand die zijn paard a la dressuur (ben hier niet generaliserend aan het spreken maar meer uit ervaring) continue op stal zet. Daar zijn dit al helemaal geen paarden voor.
Als de nieuwe eigenaren de Tinker inderdaad op het land willen hebben of in de bak whatever dan heb jij dus met je goede bedoelingen de natuurlijke verharing van het dier al 'om zeep' geholpen en heeft het dier hier van te lijden.
Ben zeker niet tegen scheren maar het gaat om het idee er achter en de toekomst die het dier tegemoet zal gaan...past het daar in?
nee ikke niet rennen met 600 kilo,hahaha...nee hij mag hier wel overdag in de bak,paddock of een weitje,geen probleem...
broadway schreef:dobbeldyslectie?
kimmie261 schreef:ik ga hem niet scheren....ik zal er vanaf blijven,maar daarom mag het toch wel moeilijk zijn???

Citaat:NIET SCHEREN!!!!! Mensen kiezen juist voor tinkers, fjorden, haflingers, friezen,groningers en andere trekpaardachtigen om niet met dekens te sjouwen en dat ze zomer en winter naar buiten kunnen, ook wat het werk betreft! Het wordt een ander verhaal wanneer ze sportgericht worden gehouden, dit zijn vaak de slanke types.....die worden vaak op stallen neergezet met een binnenbak en komen alléén 'szomers buiten, maar die zijn ook gevoeliger voor de kou en hebben vaak een dunnere vacht.....Ik vind het ook te laat om hem nu nog te scheren.

het paard staat op een stal,waar hij buiten het rijden,niet buiten komt,er zit daar geen land bij...