[TI] wat vragen over een tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: wat vragen over een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:20

klopt hoor kimmie, ik zei het ook nav dit ->
Citaat:
punt is dat ik hem hier wil kijken of hij dressuurmatig wat aanleg heeft en er evt wat knopjes op zetten,maar dan lijkt me geschoren wel handiger,en onooglijk lang,JA!!!ik heb hem 2 weken geleden gezien,en je ziet meer haar als paard!!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:24

Zoals iedereen hier al zegt, niet scheren! Ik persoonlijk ben onder andere op de tinker gevallen omdat ze zo'n schattige wollige wintervacht kweken! Ikzelf heb ook geen zin om met dekens te moeten sjouwen en ik vind het ook ronduit zielig als ik mijn paard geschoren zou hebben en ik per ongeluk de deken zou vergeten op te doen. Nadeel is wel dat ze sneller zweten, maar dat is meer hinderlijk voor je zelf als voor het paard, want door de lange vacht wordt het water naar buiten getransporteerd en blijft je paard op de huid droog.

Persoonlijk denk ik (ongezien!!) dat je wel ergens tussen de 3.250 en 3.750 mag gaan zitten, mits hij echt onooglijk zou zijn. Plaats eens een foto! Dan kunnen we ook de bouw etc beoordelen!

Groetjes Dianne

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:43

Cheveyo schreef:
kimmie261 schreef:
Cheveyo,hij is al onder het zadel ook,wordt elke dag op dit moment gereden,en hij is braaf maar wel "heet" en voorwaarts..

ik heb hem 2 weken geleden gezien,en het is een mooie compacte tinker,meer donker als wit...

verder zal hij hier dus op stal komen te staan,en niet dag/nacht op de wei...vandaar dat ik zo'n bos haar dan niet nodig vind,alleen ik weet niet dat als mensen een tinker kopen of ze hem dan buiten op de wei zetten,dan is geschoren dus wel zeer onhandig...

Even een tip. Je zegt dat het dier nu al heet en voorwaarts is. Laat ik er nou ook zo eentje hebben. En geloof me die doe je echt geen plezier met continue op stal naast het werk. Die gaat ontploffen en dan heb je 600kg schoon aan de haak met het karakter van een koudbloed (in zoverre je van een overall karakter kunt spreken natuurlijk). Naast het werk lekker naar buiten al is het alleen maar de buitenbak, dat is in ieder geval iets. Ga je hem scheren dan denk ik dat hij wel eens nog wakkerder zou kunnen gaan worden.

Als je voor een Tinker gaat dan ben je niet iemand die zijn paard a la dressuur (ben hier niet generaliserend aan het spreken maar meer uit ervaring) continue op stal zet. Daar zijn dit al helemaal geen paarden voor.

Als de nieuwe eigenaren de Tinker inderdaad op het land willen hebben of in de bak whatever dan heb jij dus met je goede bedoelingen de natuurlijke verharing van het dier al 'om zeep' geholpen en heeft het dier hier van te lijden.

Ben zeker niet tegen scheren maar het gaat om het idee er achter en de toekomst die het dier tegemoet zal gaan...past het daar in?

nee ikke niet rennen met 600 kilo,hahaha...nee hij mag hier wel overdag in de bak,paddock of een weitje,geen probleem...

ik zal hem niet scheren...tot nog toe zijn de reakties duidelijk,dat de tinker toch wel graag gezien wordt met teddybeervacht...

dus ik zal me in moeten houden...arch...hahahaha

zodra hij er is zal ik meteen foto's neerzetten,ik beloof het...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:49

Super, hij zal je dankbaar zijn !!

Kom maar op met die foto's als je ze hebt!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:45

ja leuk, nu zijn we ook zwaar benieuwd natuurlijk!!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:50

Ja zeer benieuwd, we wachten met smart

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:34

Qua scheren sluit ik me aan bij mijn voorgangers, niet doen! Als je na het rijden goed uitstapt zodat het paard niet meer warm is en goed op adem is dan kun je hem zo weer buiten of op stal zetten. Zo doe ik het ook altijd met mijn Tinker.
Misschien is het wel lekker een deken om te doen tegen het viesmaken.

Ben ook heel benieuwd naar deze Tink!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:48

weten jullie wel niet hoe moeilijk het voor mij gaat zijn,om NIET te scheren..???

van de week zullen er foto's zijn,ik moet hem even gaan ophalen...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:55

het ging toch om de tinker.......waarom vraag je dan als je het zelf gewoon wilt????Zo maak je het jezelf moeilijk!!!Vergeet niet dat de gevoelszenuwen in de huid zitten ach, waar doe ik nu moeite voor, je zoekt het zelf maar uit.........

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:56

???

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:57

Nou nou ze vraagt een normale vraag dus een normaal andwoord moet dan tog niet zo moelijk zijn broadway,

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:57

ik ga hem niet scheren....ik zal er vanaf blijven,maar daarom mag het toch wel moeilijk zijn???

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:03

hé dobbel heb jij mijn vorige suggesties en uitleg óók gelezen, ik masseer zelf paarden (+fysioth.) bij probleempaarden, dus ik weet donders goed wat ik zeg!!!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:13

ja ik heb ook je vorige post gelezen, maar als jij goed gelezen had dan had je gezien dat ze al had gezecht niet meer te gaan scheren, dus ja dan snap ik joun antwoord niet helemaal meer, en mijn mening is dat je ook normaal kan antwoorden en anders maar niet

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:16

dobbeldyslectie?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:16

dobbeldyslectie?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:20

nou het gaat een beetje offtopic nu. Laten we het gezellig houden en niet in herhaling gaan vallen. Ze zegt niet te gaan scheren, als je niet anders gewend best is dat natuurlijk best moeilijk als je handen jeuken.

Een mens is nooit te oud om te leren, dat blijkt wel weer uit het wijze besluit van Kimmie.

[edit] had naam van Kimmie verkeerd geschreven.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 09-01-06 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:21

Broadway, kun je ook normaal reageren? Zo gaan we hier niet met elkaar om hoor!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:35

broadway schreef:
dobbeldyslectie?

ik neem toch aan dat je kan lezen

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:45

kimmie261 schreef:
ik ga hem niet scheren....ik zal er vanaf blijven,maar daarom mag het toch wel moeilijk zijn???

tuurlijk hoor... gewoontes zijn slecht af te leren

Citaat:
NIET SCHEREN!!!!! Mensen kiezen juist voor tinkers, fjorden, haflingers, friezen,groningers en andere trekpaardachtigen om niet met dekens te sjouwen en dat ze zomer en winter naar buiten kunnen, ook wat het werk betreft! Het wordt een ander verhaal wanneer ze sportgericht worden gehouden, dit zijn vaak de slanke types.....die worden vaak op stallen neergezet met een binnenbak en komen alléén 'szomers buiten, maar die zijn ook gevoeliger voor de kou en hebben vaak een dunnere vacht.....Ik vind het ook te laat om hem nu nog te scheren.

sorry broadway, maar die gedachte was niet bij mij opgekomen toen ik gammie kocht
en misschien is het goed om tot 10 te tellen voor je iets post?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:50

mijn boodschap is eerlijk en oprecht maar ik kreeg het gevoel dat het niet meer om de tinker ging maar om wat je zelf prefereerd.
Ik had nog niet gelezen dat je het niet wou doen....mijn excuus hiervoor. Laat hem in zijn waarde, als hij zo dik in het haar zit, dan heeft hij volgens mij ook aldoor buiten gestaan, probeer dit deze winter ook te geven, dan de natuur zijn gang laten gaan.....als hij gezond is dan komt de zomervachtje vanzelf!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:52

mijn boodschap is eerlijk en oprecht maar ik kreeg het gevoel dat het niet meer om de tinker ging maar om wat je zelf prefereerd.
Ik had nog niet gelezen dat je het niet wou doen....mijn excuus hiervoor. Laat hem in zijn waarde, als hij zo dik in het haar zit, dan heeft hij volgens mij ook aldoor buiten gestaan, probeer dit deze winter ook te geven, dan de natuur zijn gang laten gaan.....als hij gezond is dan komt de zomervachtje vanzelf!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:55

dat klinkt een stuk fijner inderdaad

Ben het met je eens dat het hebben van een zware wintervacht best wel eens kan duiden op een leven buiten.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:55

het paard staat op een stal,waar hij buiten het rijden,niet buiten komt,er zit daar geen land bij...

dus hij heeft niet die vacht gekregen door buiten te staan....

maakt verder niet uit,ik merk hier dat een tinker geen geschoren velletje hoeft te hebben voor verkoop,ik verkoop hier vooral sportpaarden,en daarbij wordt dat wel gewaardeerd,vandaar mijn vraag ook...(en mijn dubbele gevoel,ik ben zo gewent elke haar die teveel is weg te halen....)

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:00

Maar goed dat je die vraag hebt gesteld dan Kimmie.