[TI] HELP Super schrikkerige Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordentinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:26

Hm, ik zie dat je op Texel woont? Ken je niet iemand die ervaring heeft met grondwerk? Je kan natuurlijk wel via internet/boeken een hoop te weten komen en iig. gaan oefenen Is zeker het proberen waard denk ik. Heb je de beschikking over een kleine bak/roundpenn?
Als me nog iets anders te binnen schiet laat ik het weten!

broadway

Re: HELP Super schrikkerige Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:30

Hallo Sylvia Ik werk met probleempaarden, ik had er een aantal tinkers bij met soortgelijke problemen,maar met verschillende oorzaken,dus het is niet zo eenvoudig om de oorzaak te achterhalen!
Ik heb wel een vermoeden. Hoe is zijn ademhaling en zweet hij nog steeds gauw? Als hij alléén in het land staat rent hij zich dan ook in de zweet?Nu je zijn verandering ziet, denk je dat hij gedrogeerd was toen die kwam?Het liefst zou ik horen waar hij weg kwam, omdat ik er achter ben gekomen dat die , waar ik het over heb bij dezelfde stal wegkwamen........óók heel mager en sloom waren.....Ik durf nog géén oordeel te geven, dat zou niet eerlijk zijn!
Ik wil je wel waarschuwen, als dit ook bij jouw paard speelt, dan ligt het dus absoluut niet aan jouw, ik denk dus aan problemen met zijn longen, maar dat kan ook ontstaan zijn na het scheren,is hij toen ziek geweest (koorts,zweten, hoesten?)Als het dat is, dan is het net alsof hij hypervenyileerd, paniek, vluchten, alléén maar hard rennen en héél lang buiten adem blijven.....maar verder superlief is in de omgang.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:33

er is wel iemand de hier aan grond werk doet, maar dan moet je dus naar diegene toe, en dat is natuurlijk ook weer een probleem, ik heb wel de beschikking over een kleine longeerbak, maar meneer reageert niet zoals het in al die boeken staat, dus is het wel jammer dat je dan niet even iemand erbij hebt die er verstand van heeft, om je iig op weg te helpen.
evengoed bedankt.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:34

Santie, even een vraagje, waar heb je de tinker gekocht?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:41

broadway
gelukkig heeft hij niet de dingen die jij omschrijft, hij heeft idd nu niet een goede contitie, en hij is niet snel bezweet, en als hij buitenadem raakt, is dat ook snel weer over, dus ik denk niet dat het is wat jij denkt, hij is ook pas nog door de da nagekeken, en volgen hem is hij kern gezond ik wil wel via pb zeggen waar hij vandaan komt.

nikitaGoGo
alleen via pb, ik wil nl niet rot praten over een ander, daarbij denk ik niet dat hij mij een slecht paard heeft verkocht.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:05

Ik ben blij als het dat niet is ,want die kanjers ogen perfect(loslopend) maar ze kunnen er niks meer mee.....Lees het verhaal maar van Thoran in het blad Tinkerland, heb ik ook begeleid, misschien ken je het wel!
Ik lees dat hij niet te hoog staat in het voer,is ook vaak een probleem.
Past zijn zadel goed?zulke paardjes moeten meer western gereden worden, zodra ze een brede hals overgang schoft hebben.
Ook moet je opletten dat hij zijn achterhand er goed onder zet en zijn halsspieren ontspant, harde halsspieren werken ook op de zuurstoftoevoer naar de hersenen, wat paniek te weeg brengt en daardoor angst!Het is jammer dat je niet in de buurt woont, ik zou hem graag eens masseren en longeren (+ grondwerk)
Maar ook kijken of hij laag staat in de rangorde of dat ik angst bij jouw voel, waar een paard ook op kan reageren!!!
kijken of de bespiering goed is....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:17

broadway schreef:
Past zijn zadel goed?zulke paardjes moeten meer western gereden worden, zodra ze een brede hals overgang schoft hebben.
Ook moet je opletten dat hij zijn achterhand er goed onder zet en zijn halsspieren ontspant, harde halsspieren werken ook op de zuurstoftoevoer naar de hersenen, wat paniek te weeg brengt en daardoor angst!
Maar ook kijken of hij laag staat in de rangorde of dat ik angst bij jouw voel, waar een paard ook op kan reageren!!!
kijken of de bespiering goed is....

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje flutverhaal. Wat heeft westernrijden nou met een angstig paard te maken? En die rangorde heeft er ook geen fluit mee te maken. Mag ik weten waar je die wijsheid vandaan hebt?
Mijn paard staat ergens onderaan in de rangorde maar schrikt nooit in de wei. En dat is bij dit paard dus wel een probleem. Iedereen heeft het maar over rijden onder de man maar hij schrikt dus van alles en nog wat. Het ligt dus niet aan het voer want hij krijgt al weinig krachtvoer en wel hooi wat goed is.

Ik vraag me af hoe de omstandigheden op stal en bij zijn wei zijn. Zijn die rustig, spelen er veel kinderen of lopen er honden los die gaan jagen? Met wat voor paarden loopt hij buiten? Als je aan de hand gaat wandelen, en je gaat voor hem uit lopen, hoe reageert hij dan? Blijft hij netjes achter je? Ben je zelf wel rustig bij het paard, bewegingen en stem rustig of word je hyper omdat hij nerveus is?
Je hoort wel meer verhalen over tinkers die na een aantal weken na aankoop zo veranderen in gedrag. Dit kan diverse oorzaken hebben. Dus ik ben benieuwd naar zijn leefomstandigheden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:19

Mijn merrie is ook vreselijk fris in de winter, ze staat menigmaal op haar achterbenen en kan ook aardig schrikken van vleesetende mussen. Zelfs een irish cob blijft een paard, ik heb je al gepbt, stuur me even terug hoe of wat en ik kijk of ik je kan helpen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:20

waarom doet hij het dan ook in het weiland, in zijn box, en als ik er niet bij ben? dat berijp ik dus niet. naar zijn zadel hebben 2 verschillende zadel makers gekeken, en volgens beide ligt het zadel helemaal goed, ook heb ik hem een tijdje met een boomlooszadel gereden, dat maakte ook geen verschil. het is idd jammer dat je niet in de buurt woond, maar ja.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:30

soxje
hij staat op een rustige pensionstal, geen kindere,honden, of andere druktemakers, hij staat van 10 uur tot 14 uur op het land, helaas mag dat niet langer, hij staat samen met mijn andere paard ( kwpn merrie) op de wei, met andere paarden eromheen, in andere landjes, zij is zijn vriendinnetje, zij staat ook in de box naast hem, als ik haar ga rijden raakt hij even over de rooien, aan de hand is er geen vuiltje aan de lucht, ik ben niet hyper oid, loop gewoon met een los touwtje, en rij gewoon met een los teugeltje, niets strak, of gespannen, dat ligt niet in mijn aard, ik vraag, en eis niet, nergens mee trouwens. zo gaat dat met mijn andere paard ook prima, en dat is een vreselijke nerveuse tante.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:07

soxje doe een touw om je nek en trek eens aan, kijken hoe lang het duurt dat jij in paniek raakt.........een dichtgeknepen keel......ook spieren kunnen dit veroorzaken......

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:14

spieren reageren op spanning,als hij schrikt en hij heeft te harde nekspieren werkt dat dus als een strop....Mag je wel bij zijn nek komen of gooit hij dan de hoofd omhoog of bijten,weglopen, onzeker worden????

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:17

het zijn simpelweg blokkades waar broadway het over heeft. ik dacht in eerste instantie ook 'huh' wat heeft westernrijden daar nu mee te maken maar in principe moet elke manier van goed trainen een paard weer in balans en soeplesse brengen.

broadway, jij bent dus geneigd om het probleem in lichamelijke hoek te zoeken?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:19

nee hoor niets van dit alles, overal mag ik aan hem zitten, dit doe ik dan ook met heel veel plezier, veel, en vaak, hij vind het juist lekker als ik hem onder zijn nek/ keel krabbel, maar ja hij vind het zowiezo lekker om overal gekriebelt, en getutteld te worden, hij is een echte vrijkont.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:21

heb je zelf eigenlijk een idee santie?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:39

zelf ben ik een beetje door mijn ideeen heen, vandaar dat ik jullie eens om raad ben gaan vragen, als hij het nu alleen bij mij heeft, dan zou het makkelijk opgelost zijn, (dan moet ik aan mezelf werken) maar dat is nu eenmaal niet zo. volgens de da mankeerd hij niets, met de verzorging vertrouwd hij mij blindelings, ik kan dan alles met hem doen, als er iets engs (voor hem dan) gebeurd bv op het land, waar ik bij ben rent hij gelijk naar me toe (voor bescherming???) als ik met mijn andere paard wat doe is hij jaloers, hij vind mij dus wel oke, en dat vertrouwen is er ook wel een beetje, lijkt mij, dus ja wat moet je daar nu van denken, het zou misschien iets met de spieren kunnen zijn, (of iets anders lichamelijks waar een da overheen kijkt) tijdens het rijden, maar in de wei, en in zijn box dan??? ik weet het gewoon niet meer, voor hem is het natuurlijk ook niet prettig, om zo te zijn.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:45

hoi Pellie Ik heb al heel veel vervelende dingen aangehoord ,nare ongelukken,met vervelende gevolgen, dan kom je bij het paard en ga je zoeken....heeft het paard lichamelijk problemen (anatomisch, psychisch ,spieren, oude blessures enz.maar ook kijk ik naar de ruiter/amazone, past het of moet er aangepast worden?
Ik kijk hoe de r/am. wil en kan rijden (sport of recreatief) en dan of het paard dit aankan!!!! Een trekpaardtype vormd sneller kortere spieren als een b.v.kwpner, het is moeilijker om de lengte erin te houden! OOk bij Groningers,Friezen,Haflinger(grove types) en fjorden, dat is toch iets anders wat de spieren betreft, maar je hebt gelijk wat GOED TRAINEN betreft, maar als spieren zich vastgezet hebben helpt eerst masseren en fysiotherapie beter, omdat je de spier dan direkt behandeld en dan weer oppakken met veel lengtewerking tussendoor!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:49

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zou eens iemand "contact" met hem laten maken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:57

ja soms is een behandeling nodig, het is me ook opgevallen dat écht goede training/begeleiding moeilijk te vinden is, en anders voor veel geld. en helemaal als je op een eiland woont.

santie wat voor behandelaars voor paarden zijn er bij jullie op het eiland?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 00:05

fjordkootje, dat heb ik al gedaan, en daar had ik eigenlijk niet zo veel aan, en bij andere is weer een behoorlijke wachtlijst, dus dat is afwachten.

pellie, voorzover ik weet dus geen, maar dat ben ik nog verder aan het onderzoeken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:15

het is mij nog niet helemaal duidelijk, daarom nog even een paar vraagjes zodat ik kan proberen mee te denken;

Is hij met het scheren van de ene op de andere dag veranderd?
Hoe is het scheren verlopen? Heb je hem verdoofd?

Of was de veranering eerder/later? Plotseling of geleidelijk?

Is hij intussen al wat aangekomen? (ik heb vaker paarden gezien die zolang ze heel schraal waren, rustig/sloom waren en zodra ze wat bijkwamen, een heel ander karakter bleken te hebben)

heb je enig idee hoe hij is als jij er niet bij bent?

Is er ook een vervelend incident geweest?

Hoe ben je zelf? Ben je hoger in rang? Ben je zelf ook bang?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 00:43

hij is na het scheren, en het aankomen in gewicht, vrij snel dit gedrag gaan ontwikkelen, hij is tijdens het scheren niet verdoofd, omdat het niet nodig was, hij vond het allemaal wel best, als ik er niet ben is het niet anders, zolang hij bij mij is, is er bij mijn weten, nooit een incident geweest, ik ben zelf beslist niet bang.
hij heeft dit ook in de wei, en in zijn box, en bij andere mensen, het lijkt mij sterk dat iedereen die met hem om gaat bang is van hem, en niet van hun eigen paard. gisteren is hij in zijn box, van schrik, uitgeleden, en gevallen, en daar was ik niet bij.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:56

Heeft de dierenarts zijn ogen ook nagekeken? En reageert hij op beide gehoorkanten hetzelfde?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 02:20

Ik heb je topic gelezen. Uit je antwoorden maak ik op dat je al zowat alles met/ voor hem hebt geprobeerd, óf de mogelijkheden ertoe niet hebt. Als ik het goed heb begrepen is je Tinkie nu 4 jaar en sinds dik een jaar onder het zadel? Hij heeft weinig zelfvertrouwen en staat continue onder spanning.

Mijn advies: geef hem tijd om volwassen te worden en op eigen benen te leren staan. Zelfstandigheid, zelfvertrouwen, de wereld leren kennen. Misschien heb je de mogelijkheid om hem komend voorjaar in een kudde te zetten 24/7? Een opfok waar je hem wel kunt bezoeken en langzaam aan de wereld steeds een stukje groter kunt maken...

Overigens mods: dit gaat dan weliswaar over een Tinker, maar ik vind dit zeker geen topic voor op [TI]. Ik denk dat TS veel meer heeft aan mensen met meer ervaringen, dan aan mensen met Tinkers.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:51

klopt, het is geen rastypisch probleem nee