[TI] Even adem halen! embryo's uit Amerika

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: Even adem halen! embryo's uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:24

flettie schreef:
En ik meen dat er, in Engeland/Ierland, zelfs Tinkermerries als draagmoeders voor volbloed dravers worden gebruikt. Tinkermerrie wordt geinsemineerd met een embryootje van een bekende draverpappa en -mamma. Dravermamma kan gewoon door gaan met koersen en geld verdienen en Tinkermamma voldraagt draverkind en voedt het op. Ze schijnen hier juist Tinkers voor te gebruiken omdat het (vaak) zulke goede moeders zijn en rijke, volle melk schijnen te geven.

yep
en dan is dat nog de minder erge variant...
in sommige fokkerijen worden namelijk zowel de tinkermerries als de volbloed/draver merries gedekt. na de geboorte wordt de tinkermerrie haar veulen weggenomen en krijgt ze het veulen van de ander ondergeschoven...die ander blijft dan zonder veulen achter...
ik weet het precieze nut hiervan niet, maar het gebeurt weldegelijk (ik ken een merrie die het overkomen is) das dan pas zielig...

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:32

Nou Frenia, als dat gebeurd, daar ben ik wel op tegen....niet erg paardvriendelijk dus....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:33

Tja...wat moet ik daarover zeggen....mooie paarden, maar wat een geld!

Ga een keertje op vakantie naar Ierland en geef je ogen daar goed de kost, geheid dat je daar net zulke beauty's vind, voor een heel boel minder centen.

En Vanner, of Gypsy Vanner, is een naam die door een bepaalde stoeterij getrademarkt is, en waar ze heel erg fanatiek zijn in het beschermen van de naam. Zo erg zelfs, dat toen er iemand een modelpaard op Ebay te koop zette met als opgeplakt ras Gypsy Vanner, ze er meteen opsprongen en een rechtszaak wilden beginnen.
De modelpaardenmensen hebben er iig smakelijk om gelachen. Hoe serieus kun je jezelf nemen?

Enfin, back on topic. Mijn probleem met embryotransfer is dat er op de lange duur heel veel genetisch materiaal verdwijnt. Een te kleine genetische pool is rampzalig voor een ras. Bekijk de Friezen maar, of bij de Quarters het overmatige gebruik van bijvoorbeeld de hengst Impressive, met een dominante erfelijke aandoening die nog steeds impact heeft op het ras, en dodelijk kan zijn voor het paard.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:42

Daar heb je gelijk in Cass.
Maar of het nou zo sneu is voor de merrie weet ik niet hoor... ik zie een dier niet zo snel als een couveuse....

En qua geld, er zijn wel duurdere.. een paard is zoveel waard als wat een gek ervoor geeft natuurlijk

draaakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:48

gaan ze nu tinker veulens zeg maar in "kwpn" paarden "stoppen"?
of juist andersom.

lijkt me namelijk niet dat er een tinker veulen uit een kwpn er kan komen zonder problemen.
een tinker staat nog dichter bij de natuur, en die klappen hun schouders zeg maar niet in (de veulens).

bij kwpn veulentjes is dat wel zo, zodat het allemaal wat beter past...

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:51

frenia schreef:
oh! wat me trouwens opviel: was dit de Roadsweeper waarover jij het had Nikita? (ahum kan ook iemand anders geweest zijn die zei dat er bloed van dat paard in zijn/haar paarden zat...en kan ook zijn dat het ook helemaal niet op bokt was...er zweeft zoiets over die hengst achteraan in mn hersenen en ik kan de gedachte maar niet te pakken krijgen )

Dat was ik, maar dit is niet de Roadsweeper waar ik het over had. Waar ik het over had is dood en dit is zijn foto....
Deze heeft in Engeland bij zigeuners gestaan....

http://i25.photobucket.com/albums/c81/I ... adswpr.jpg

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:10

Zie je ik had de naam ergens in mn hoofd zitten maar wist hhet fijne er niet meer van

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:21

draaakje schreef:
gaan ze nu tinker veulens zeg maar in "kwpn" paarden "stoppen"?
of juist andersom.

lijkt me namelijk niet dat er een tinker veulen uit een kwpn er kan komen zonder problemen.
een tinker staat nog dichter bij de natuur, en die klappen hun schouders zeg maar niet in (de veulens).

Waarom zou er geen tinkerveulen uit een KWPN merrie kunnen komen? De merrie beslist hoe groot het veulen uiteindelijk gaat worden. De uiteindelijke maat en massa krijgt het veulen dan na de geboorte wel...

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:33

Wat mij dan weer verbaasd is dat men het wel erg vind dat de merrie er niet voor kan kiezen om het embryo van een ander te dragen maar zich er niet aan stoort dat wij bepalen wanneer van welke hengst ze een veulen mogen dragen via natuurlijke dekking.
Dat is toch eigenlijk ook een "levende couveuse"???
Wij bepalen dan toch ook welke combinatie er in die buik zit, het is dan nog steeds niet natuurlijk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:36

Moet zeggen dat ik dus de kriebels krijg hiervan. Vind n.l. het draagmoederschap bij mensen al discutabel (persoonlijke mening) en dit gaat voor mijn gevoel nog een stapje verder. Voelt bijna als misbruik maken van paarden om maar zoveel mogelijk productie te draaien.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:38

Maar dat misbruik maak je toch dan ook van je paard als je gewoon fokt.
Je gebruikt dan je paard om iets op de wereld te zetten waar jij behoefte aan hebt, de merrie zelf had misschien voor een andere hengst gekozen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:40

Heb je helemaal gelijk in, hoewel dat ook meer gebruiken is. Maar dit gaat dus nog een stapje verder en daar komt voor mijn gevoel het misbruik kijken.
Hoe dan ook, ik vind het dus erg Amerikaans.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:47

Embryo transplantatie gebeurt hier toch ook al,is toch niet iets nieuws....

Ik ben er niet voor.....
Het is in ieder geval een gouden handeltje..hoeveel embryo's kunnen er wel niet van 1 combi per jaar geplaatst worden in de draagmerrie's.

Hmmmm hoe zit het met het gegeven dat het veulen zich aanpast aan de merrie.
Zullen toch best wel knotsen van veulens worden(die combinatie's op de site)
En de draagmerrie's zien er toch maar warmbloederig uit.

Over de paarden op de site....Een ding kunnen de Amerikanen wel
Hun paarden presenteren...zag een tijd terug foto's van een hengst uit Belgie die naar de USA vertrokken is.
Ik herkende hem niet meer,helemaal opgefluft en spierwit tegen een mooi achtergrondje gezet.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:15

Tja waarom verwonderd dit me niks bij de Amerikanen
Het is natuurlijk wel een manier om je prachtige ster'fok'merrie niet volledig uitgelaberd te hebben na jaren van intensief fokken.
Natuurlijk kan je ook na elke bevalling intensief gaan rijden en trainen maar dat is toch echt te veel moeite .
Mijn mening
Ik zie er niet echt iets verkeerd in maar ook niet iets echt goed. Ik vrees dat het waarschijnlijk de toekomst zal zijn zeker? Persoonlijk ben ik voor natuurlijk dekken. Bij onze tinkers gebeurd dit ook nog voornamelijk. Maar kijk eens hoe KI nu ook de overhand neemt? Hoeveel hengsten dekken er al niet meer natuurlijk?
Als dit embryo gedoe de overhand neemt na x-aantal jaren en geen enkele hengstenhouder zijn hengst nog dekkingen wil laten doen tja dan moeten we ons erbij neerleggen zoals nu bij sommige hengsten al het geval is bij KI.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:21

En als edereen nou eens bewust ging fokken, was de noodzaak er niet om per jaar meer dan een veulen uit een bepaalde stermerrie te halen. Maar ik geef ze geen ongelijk. Ik heb eerder opgenoemd dat de genetische basis dan smaller word, maar daar staat weer tegenover dat de prijzen het overmatige gebruik van deze methode aardig aan banden zullen leggen.

Persoonlijk vind ik embryotransfer half zo erg dan het klonen van een paard. Aangezien er bij embryotransfer toch nog nieuwe combinaties van genen gemaakt worden, en de ene volle broer beslist niet op de andere lijkt of hoeft te lijken.

Clonen is dan veel ernstiger in mijn ogen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:25

CarS schreef:
Embryo transplantatie gebeurt hier toch ook al,is toch niet iets nieuws....

Ik ben er niet voor.....
Het is in ieder geval een gouden handeltje..hoeveel embryo's kunnen er wel niet van 1 combi per jaar geplaatst worden in de draagmerrie's.

Hmmmm hoe zit het met het gegeven dat het veulen zich aanpast aan de merrie.
Zullen toch best wel knotsen van veulens worden(die combinatie's op de site)
En de draagmerrie's zien er toch maar warmbloederig uit.

Over de paarden op de site....Een ding kunnen de Amerikanen wel
Hun paarden presenteren...zag een tijd terug foto's van een hengst uit Belgie die naar de USA vertrokken is.
Ik herkende hem niet meer,helemaal opgefluft en spierwit tegen een mooi achtergrondje gezet.

Dewelke??? (Ik dacht aan Nelson van Foubert, maar misschien heb je t op een andere...anyway: wil die wel eens zien )
en ja die amerikanen: kraakwit, pikzwart, glanzen als een spiegeltje, geen haartje ligt verkeerd en die manen, staart en sokken zien eruit alsof er hair extensions moéten inzitten

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:36

Idd Nelson...
Sta je een keer te kroelen met een modderbal in Belgie..
Zie ik later ineens zo een barbiepaard op een site.

Onn topic @Cassidy ben het helemaal met bovenstaande eens.
@ Quinnzy...ik heb helaas geen merrie(dat is het enigste minpuntje aan mijn tink..tis een ruin ) maar ik zou juist kiezen voor KI.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:44

Laat maar. Is praten tegen een muur.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 06-01-06 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:53

wat is de functie eigenlijk van dit geheel?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:40

Welk geheel, het topic of het draagmoederschap?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:42

Sluit me volledig aan bij coydog. Natuurlijk gedekte merries kiezen er net zo min voor als die draagmoedermerries.

Elk voordeel hep ze nadeel om die wijze uitspraak maar weer eens te quoten. Zolang je het ras niet kapot fokt kan ik er weinig verkeerds in zien. Las ik ook niet ergens dat deze merries van de slacht zijn opgekocht? Dan hebben ze op deze manier toch een wat betere toekomst. Tja, misschien uitstel van executie, maar zo hebben ze toch nog maar weer een paar mooie (?) jaren erbij.

Alleen die prijzen.. die vind ik toch wel erg hoog hoor. Maar die zullen vanzelf wel zakken als het meer bekend en dus vaker gebeurt en dus zakkende kosten..

*haalt schouders op* je bent er altijd toch nog zelf bij hoe en van wie je je veulen wilt toch?

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:14

Commentaar houden doe je toch....

En als er geen animo voor is, verdwijnen deze ontwikkelingen vanzelf.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:40

Dat denk ik zomaar niet.
Als er geld voor is en mee te verdienen valt, zal er altijd wel een select groepje blijven die deze methode verder blijft gebruiken.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:42

Ja dat denk ik ook wel. En al zou het veulen wat dan uit die draagmoeder niet direct verkocht worden, het kan altijd nog later gewoon verkocht worden. Want het is wel een gewoon veulen/jong paard/paard.

Ook is het voor de topsport paarden dé manier om er wel nakomelingen bij te krijgen, zonder dat je de merrie tijdeljik uit de sport moet houden.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:11

Soxje schreef:
Welk geheel, het topic of het draagmoederschap?

dit draagmoederschap er moet een reden zijn waarom men dit is gaan doen.