[TI] ICS Leden, opzeggen of doorgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: ICS Leden, opzeggen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:56

Tja, ik ben er nog helemaal niet uit ..
Zelf vind ik inderdaad dat het ICS niks meer voorstelt. In elk geval niet met het huidige bestuur.
Mijn vader wil er wel graag bij blijven ivm paspoorten enzo, en omdat Shakyra en Darlah er opgenomen zijn, en Shak ook gekeurd..
Van de ene kant is het zonde om dat alles weg te gooien, van de andere kant kost het zo ook alleen maar geld, terwijl je als lid gewoon helemaal niks te zeggen ..
Moeilijk dus, ik ga er maar eens goed over na denken!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:00

Je gooit natuurlijk niks weg als je niet meer lid bent,
paspoorten blijven gewoon geldig,

Zolang er mensen blijven die de kas blijven spekken zal er nooit een eind komen aan de hijkoopjes en dat is erg jammer, want zo komt er ook nooit een gezond stamboek,

Al zou het naar mijn mening beter zijn om 1 stoamboek te hebben,

maar goed dit is dus mijn mening.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:01

Mazzel-meid schreef:
Tja, ik ben er nog helemaal niet uit ..
Zelf vind ik inderdaad dat het ICS niks meer voorstelt. In elk geval niet met het huidige bestuur.
Mijn vader wil er wel graag bij blijven ivm paspoorten enzo, en omdat Shakyra en Darlah er opgenomen zijn, en Shak ook gekeurd..
Van de ene kant is het zonde om dat alles weg te gooien, van de andere kant kost het zo ook alleen maar geld, terwijl je als lid gewoon helemaal niks te zeggen ..
Moeilijk dus, ik ga er maar eens goed over na denken!

Je kunt altijd weer lid worden, de paspoorten blijven geldig, of je nu wel of geen lid blijft!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:27

Dus... als ik het goed begrijp is er de volgende mogelijkheid voor de ICS-mensen die hopen op een goede toekomst, maar nu zich niet verbonden voelen:

Opzeggen en daarmee nu dus de jaarlijkste contributie besparen en zodra er weer een 'gezond' ICS ofzo is weer lid worden met de jaarlijkse entreegelden en contributie...

Waarbij paspoorten al die tijd gewoon geldig blijven, maar hoe zit het met die premies....? Die staan nu eenmaal geregistreerd, maar blijven Cobs, waarvan de eigenaren zich uitschrijven, wel geregistreerd in het fokprogramma, incl premies?????

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:37

Je hoeft trouwens niet aangesloten te zijn bij een stamboek hoor om een paardenpaspoort te krijgen. Ik heb het in 2004 bij de KNHS gedaan.

Voor de fokkers en hengstenhouders die lid zijn of waren van het ICS is het allemaal wel heel vervelend. Zoals Henk Jansen die onlangs geroyeerd is omdat hij een link naar het forum van Mariska heeft op zijn homepage. Zijn hengsten worden er niets minder waard door en misschien zijn ze ook al goedgekeurd door het NST. Zo niet dan komen er weer extra kosten. Zeker ook voor Jean die volgens mij alleen bij het ICS lid is tot eind v.d. maand en het hele spul zal moeten laten herkeuren door het NST zodat de nakomelingen van haar paarden in het stamboek komen.
En zo zullen er nog meer fokkers zijn die de overstap zullen moeten maken.

Elk nadeel hep se voordeel : we gaan het weer over tinkers hebben en de naam Ierse Cob zal zachtjesaan verdwijnen. Ik was het persoonlijk al nooit eens met die naam (who the hell am I) want een ierse cob is niet specifiek een tinker. In het buitenland zeggen ze over het algemeen een gypsy cob of gypsy vanner en die namen passen al veel beter. Ik vergeet de grai's maar in Amerika kennen ze die eigenlijk niet. Ze zijn daar nog volop aan het discussiëren wat voor type dat nu eigenlijk is

Dit was wel weer een heel verhaal van een non-stamboeklid maar ik volg de perikelen al sinds ik Sox heb, en dat is komende maart al 4 jaar. Feestje voor Sox en mij, samen aan de havermout

Kreeg bij verzending van deze post nog net de posting van Leon onder ogen. Ik denk dat premies e.d. onuitwisbaar zijn. Die zijn behaald bij een "gewoon" functionerend stamboek en kunnen niet ineens in lucht opgaan.

Ik denk ook dat de meeste leden niet opzeggen om zo hun contributie te besparen maar uit een weloverwogen beslissing om de ICS niet langer te supporten. Zoals blijkt uit onder meer de reacties van I.J. en Nikitagogo.
De leden van de ICS hadden het waarschijnlijk graag anders zien lopen, gewoon een goed florerend stamboek voor de tinkercobs.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:43

Soxje schreef:
Ik denk ook dat de meeste leden niet opzeggen om zo hun contributie te besparen maar uit een weloverwogen beslissing om de ICS niet langer te supporten. Zoals blijkt uit onder meer de reacties van I.J. en Nikitagogo.

Zo bedoelde ik het ook, het besparen van de onnodige onkosten om hun spaarpot te spekken.

Vwb de benaming Tinkers/Cobs, heb ik het idee dat velen het niet met je eens zullen zijn, maar alvast even een opmerking hierover naar de anderen toe: Als je hier anders over denkt en je wilt Soxje hierover aanspreken, stuur dan een persoonlijk bericht! Dit topic gaat anders weer offtopic.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:49

Als je overstapt naar het ander stamboek met je merrie of ruin, ben je je behaalde premies gewoon kwijt.

Bij het NSvT moet je met je paard een stamboekopnamekeuring doen, als je overstapt van het ICS. Met je merrie of ruin mag je namelijk niet in beide stamboeken tegelijk ingeschreven staan. Je moet je paard eerst uitschrijven bij het ene stamboek, voordat je naar het andere stamboek over kan stappen.

Met je hengst mag je wèl bij beide stamboeken ingeschreven staan, dus als je paard dat ook is, heb je natuurlijk geen verlies van premies bij net NSvT als je je uitschrijft bij het ICS.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:53

Mijn opzegging heeft niets te maken met besparen...maar was een weloverwogen besluit.

Ik heb echt met plaatsvervangende schaamte een vergadering(BLV) bijgewoont en heb diezelfde dag nog mijn lidmaatschap opgezegd....

Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben hoeveel leden er dit jaar hun lidmaatschap opgezegd hebben....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:55

snowdon schreef:
Vwb de benaming Tinkers/Cobs, heb ik het idee dat velen het niet met je eens zullen zijn, maar alvast even een opmerking hierover naar de anderen toe: Als je hier anders over denkt en je wilt Soxje hierover aanspreken, stuur dan een persoonlijk bericht! Dit topic gaat anders weer offtopic.

Oh nee, svp niet peebeejen. Desnoods een nieuw topic openen zodat er eventueel een open discussie ontstaat

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:56

Teuntje111 schreef:
Als je overstapt naar het ander stamboek met je merrie of ruin, ben je je behaalde premies gewoon kwijt.

Bij het NSvT moet je met je paard een stamboekopnamekeuring doen, als je overstapt van het ICS. Met je merrie of ruin mag je namelijk niet in beide stamboeken tegelijk ingeschreven staan. Je moet je paard eerst uitschrijven bij het ene stamboek, voordat je naar het andere stamboek over kan stappen.

Met je hengst mag je wèl bij beide stamboeken ingeschreven staan, dus als je paard dat ook is, heb je natuurlijk geen verlies van premies bij net NSvT als je je uitschrijft bij het ICS.

Ehe.... De NSvT-premies zijn niet te vergelijken met de ICS-premies... andere standaard, andere puntentelling en andere jury....

Maar als je je paard uitschrijft bij een stamboek, weet iemand ook WAAROM een geregistreerd iets ongedaan wordt gemaakt?

Er wordt niet meer betaald, de eigenaar staat niet meer geregistreerd neem ik dan aan, maar het paard verdwijnt niet van de aardbodem... Als dit paard altijd als fokmerrie heeft gedient of misschien maar 1 veulen heeft gehad en dus als bijvoorbeeld stermerrie in het fokprogramma zat (on-line pedigree is toch hetzelfde?) Dan is de moeder van al die ICS-veulens opeens onbekend??????

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:43

goede vraag, zoiets heb ik me ook wel eens afgevraagd

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:49

Nee, dat zeg ik niet, maar je premies moet je opnieuw halen bij het NSvT, je kan je paard wel bij het NSvT laten registreren. Ook zal je stamboek veulen/paard in het ene stamboek als register opgenomen worden in het ander. Ook een veulen uit een ICS moeder en een NSvT vader staat als registerveulen in het ICS ingeschreven.

Ik heb een ICS register stermerrie, twee keer een hele dikke eerste premie gehaald, maar dat ben ik kwijt als k naar het NSvT ga, moet daar opnieuw laten keuren. Dat komt voort uit precies datgene wat je zelf al aangeeft: andere standaard, andere puntentelling en andere jury, kortom ander stamboek. Andersom is het precies hetzelfde.

Wat iedereen zegt hier, bij uitschrijven bij het ICS, wordt het stamboekpapier niets meer dan een geldig reisdocument/entingsboekje voor je paard. Wel kan je je paspoort over laten stempelen bij het NSvT. Je paard is dan ingeschreven, maar dan wel zonder de behaalde premies.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:56

ik bedoelde ook niet te zeggen dat je dat niet zegt, ik probeerde er meer/dieper over door te gaan... deze dingen worden steeds naar voren gehaald, maar weet nu niemand de redenaties en/of dit wettelijk (volgens PVE) gezien zo ook echt zit?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:02

Toen ik Bonita net had, heb ik geïnformeerd hoe het zat om haar over te laten schrijven naar het NSvT en heb toen dus te horen gekregen dat ik alle behaalde premies kwijt ben. Dat vond ik dus erg zonde en heb toen besloten haar nogmaals te laten keuren bij het ICS. Daar is toen de ster uit voortgekomen..

De bestaande veulens blijven trouwens wel stamboekveulens, maar hoe het precies zit weet ik ook niet. Aan de hand vand e dekbonnen kan dus wel de afstamming van het ICS veulen worden "achterhaald" binnen het ICS. Is 1 van de ouders buiten het ICS, dan heb je een registerveulen. Ik dacht dat bij uitschrijving van de moeder uit het ICS, na de desbetreffende datum geboren veulens niet als stamboekveulen bij het ICS opgenomen worden, maar als register, als de veuleneigenaar dat wil.. Bij een NSvT hengst worden ze dan uiteraard wel stamboekveulen bij het NSvT, maar dus niet meer bij het ICS.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:06

Teuntje111 schreef:
Bij een NSvT hengst worden ze dan uiteraard wel stamboekveulen bij het NSvT, maar dus niet meer bij het ICS.

Hoe bedoel je dit n.a.v. je tekst ervoor? Dat kan ik er nl niet helemaal uithalen...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:11

Als moeder van het ICS naar het NSvT verhuist en daarna wordt de merrie gedekt door een NSvT hengst, dan komt daar een stamboekveulen uit..

Edit: staat er ook raar Stel (ik zeg stel , kan helaas niet, maar ff voor het voorbeeld), ik verhuis Bonita nu van het ICS naar het NSvT en laat haar daarna dekken door Offspring, en volgend jaar krijgt Bonita een veulentje, dan is het veulentje een stamboekveulen. Als Bonita hiervoor nog veulens heeft gehad bij het ICS en als vader van die veulens ook een ICS hengst, blijven de veulens stamboekveulens.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:40

dat is toch ook niet meer als logies teuntje111.

Ik vind het ook logies dat waneer je overstapt van ICS naar NSvT je opnieuw je premies moet halen,maar als je gewoon beslist voorlopig geen lid meer te zijn maar je merrie verder niet uitschrijft bij het ICS dan de premies wel gewoon blijven staan,

Mensen die een paard met ICS papier kopen maar besluiten geen lid te worden worden toch ook niet premieloos,
Dus volgens mij is het logies dat de premies gewoon blijven zolang je je paard niet uitschrijft,

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:50

En als het stamboek van de ICS wordt opgeheven dan? Er komt volgens mij binnenkort een rechtzaak tussen PVE en ICS. Wat gebeurt er dan met de premies?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:51

En als het stamboek van de ICS wordt opgeheven dan? (Er komt volgens mij binnenkort een rechtzaak tussen PVE en ICS nl). Wat gebeurt er dan met de premies?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:24

Volgens mij kan je je paard niet op je naam zetten, als je zelf geen lid bent van het ICS. Dat was in ieder geval ook zo bij het NSvT, daar moest ik toen ook lid van zijn, voor mijn vorige paardje.

Geen idee of je naderhand je lidmaatschap opzegt, of dan je paard wel ingeschreven blijft eigenlijk..

Als het ICS wordt opgeheven, ben je, lijkt mij, ook je premies kwijt..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:29

ik wil opzeggen ik heb toch geen tinker meer alleen dat gaat toch nite meer na 1 december?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:44

Je kan wel je paard op naam laten zetten zonder lid te worden.

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:09

ik ben lid omdat ik een tinker heb gehad. die is inmiddels verkocht dan kan ik toch opzeggen of niet? maakt dus niet uit na 1 december.

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:14

pubelia schreef:
ik ben lid omdat ik een tinker heb gehad. die is inmiddels verkocht dan kan ik toch opzeggen of niet? maakt dus niet uit na 1 december.

Dit lijkt mij een vraag voor 't ICS zelf. Volgens mij ging dit topic ergens anders over

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:02

mhhmmm... ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe het zit met de premies...
Volgens mij zit het zo:
Als ICS wordt opgeheven of ja gaat van ICS naar NST, dan ben je je premies "kwijt", alleen: je paardenpaspoort blijft wel ten allen tijde geldig (ook als je naar NST gaat, komt daar alleen een nieuwe stempel in dat je paard bijNST is opgenomen) en daar staat eigenlijk het schriftelijke bewijs is van de premies die het paard behaalde. Je kan je dus misschien niet meer beroepen op het feit dat je paard STERmerrie is bv maar je kan wel zeggen dat ze dat wel geweest is. (snappen jullie het zo een beetje wat ik wil zeggen, ben denk ik niet erg duidelijk)