[TI] Het gevecht van de hoefsmid tegen de sokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:22

Ik doe er ook altijd pantys omheen.
Ik knip een dikke panty (60 den) kapot en die gaat dan om de sokken.
Omdat ze nogal volle sokken heeft moet ik echt met 60 den aan de gang.
De smid is mij er dankbaar om

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:04

'mijn' hoefsmid klaagt ook niet, maar er gaan wel soms wat haartjes verloren...

De hoefsmid die dat grapje bij Shakyra van Mazzel-meid heeft uitgehaald staat met z'n paarden naast snowdon en zegt datzelfde dus ook altijd tegen mij... met als argument dat hij heel veel Tinkers, Shires en Friezen bekapt/beslaat

Angeliekje

Re: Het gevecht van de hoefsmid tegen de sokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:07

Mijn hoefsmid zal je ook niet horen klagen over de sokken, hij heeft namelijk zelf twee tinkers. We doen de sokken ook eigenlijk nooit omhoog bij ons op stal met bekappen, maar het is wel een super idee met die elastiekjes e.d.!

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:18

mijn hoefsmid klaagt ook nooit alleen mijn paard wil geen voetje geven dan gaat ze maaien met haar been zo kan ze dus niet goed bekapt worden en ik kan haar hoeven niet eens uitkrabben voor de hoefsmid moet ze onder verdoving dat is best zielig maar beter als zo'n ding om der neus ben ik trouwens de enige met een vrouw als hoefsmid

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:20

een praam om de neus hoeft niet zielig te zijn hoor: indien correct aangewend zorgt de praam ervoor dat er bepaalde stoffen vrijgezet worden die je paardje kalmeren (beetje 'high' en verdoofd )

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:22

daar heb je gelijk in frenia maar mijn paardje heeft het al een keer gehad bij een andere hoefsmid ( die het niet echt op tinkers had ) en bij haar werkt dat niet ze word er alleen maar opgefokt van dat was dus wat minder maar zo gaat het wel goed maar ik zou graag willen dat ik haar voetje gewoon kon pakken maar t gaat al veel beter

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:23

Onze smid heeft er ook geen problemen mee..

Moet ie 1x proberen die sokken eraf te knippen Dan is ie hoefsmid-af bij ons

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:25

@love_lucca: dan is het idd zielig, In het begin kon ik ook niet aan Tinkerbells oren komen, ook niet met praam, dus dat probleem ken ik wel een beetje! (Al lijken hoeven optillen me nog lastiger!)

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:27

het is ook heel lastig ik mag nog niet eens aan haar sokken komen dus als ze een keer nette sokjes moet hebben raad je het al is het heel leuk bij ons

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:30

Hoelang hebben jullie haar eigenlijk al?

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:35

mijn hoefsmid heeft er geen problemen mee
ik doe zweetbandjes om d-jee zijn sokken werkt perfect

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:41

snowdon schreef:
Hoelang hebben jullie haar eigenlijk al?

1 1/2 jr volgens love_lucca d'r profiel...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 05:31

je bent niet de enige met een vrouwelijke smid

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 07:22

frenia schreef:
een praam om de neus hoeft niet zielig te zijn hoor: indien correct aangewend zorgt de praam ervoor dat er bepaalde stoffen vrijgezet worden die je paardje kalmeren (beetje 'high' en verdoofd )

ben ik het absoluut mee eens,
maar mijn vorige smid zette er bij voorbaat al een praam op, voordat hij haar ook maar in de hand gehad had. Dat vind ik niet perse hoeven.

Verder heeft hij ons ook verplicht onze Tinkerjaarling te sederen (en het zelf te kopen!) omdat hij anders zijn werk niet zou doen. Mijn merrie was ook geen makkelijke, had al veelste veel meegemaakt, maarja, dat sederen vond ik ook niet alles
Anyway, we hebben nu een andere hoefsmid. Met bovenstaande heb ik helaas weinig goede ervaringen. Ook persoonlijk niet (tegenover mij was hij ook totaal niet vriendelijk; hij werd bijvoorbeeld boos omdat ik de voetjes van mijn veulen niet elke dag oppakte, maar aangezien Shakyra me zowat aanvloog als ik in de buurt kwam.. is dat er de eerste week niet van gekomen, nu doet Kaylen dat wél heel netjes) En hij maakt rare grappen waarbij ik me totaal niet op m'n gemak voelde.
En ja, dat sokkenverhaal dan... Shaks sokken zijn HEILIG

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:03

Mijn smid heeft er absoluut geen probleem mee. Hij heeft er zelfs nog nooit een opmerking over gemaakt. Ik ben zeer tevreden met mijn hoefsmid.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:28

zweetbandjes is ook heel leuk!!!

Heel vroeger hadden we ook een nogal woeste smid. Van zijn werk hebben we nooit of te nimmer te klagen gehad: hij was heel professioneel, maar zijn manier van omgaan met paarden was wat anders... Zelfs mijn haflinger was bang van hem.
Nadat we ruzie met hem hebben gekregen zijn we op een andere ghoefsmid overgestapt. Die heeft de hoeven van onze paarden behoorlijk verklooid (door te heet beslag, door beslag met dubbele lippen,...) hiel en straal verdwenen volledig. Dus die hebben we de bons gegeven Degene daarna was erg vriendelijk voor mens en paard en kundig (hij heeft de hoeven weer in orde gebracht), maar heeft zichzelf op een gegeven moment op de knieschijf geslaan, waardoor hij geruime tijd niet meer als hoefsmid actief kon zijn. Toen heeft hij ons een leerling van hem aangeraden...die heel toevallig ook nog eens een kennis van ons van vroeger was In het begin deed die er wel erg lang over (nog niet de routine) maar gezien we niet per uur hoeven betalen en we verder heel tevreden waren...
Hij doet onze paarden nog steeds en echt opmerkingen over de sokken heeft hij nooit gemaakt, hij is alleen bang ze te schroeien als hij warm beslaat, daarom doe ik er liever wat aan
Voor bekappen alleen doe ik er ook niets aan.

Een vrouwelijke hoefsmid heb ik nooit gehad (nog nooit van gehoord ook )

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:50

Mazzel-meid schreef:
Met *** heb ik helaas weinig goede ervaringen. Ook persoonlijk niet (tegenover mij was hij ook totaal niet vriendelijk;
En hij maakt rare grappen waarbij ik me totaal niet op m'n gemak voelde.

Ehe... Je bent echt niet de enige! Ik ken horden mensen die zo over hem denken... en ikzelf? Ik probeer elke keer weer met heel veel moeite een discussie te ontwijken, want met die vent valt gewoon niet te praten... En commentaar leveren of ongevraagd bepaalde tips opdringen zijn helaas zijn specialiteiten.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:36

love_lucca --> Sayla heeft/ had een vergelijkbaar probleem aan de benen , maar moet zeggen dat t met veel geduld en voorzichtig aanraken al een heel stuk beter is geworden (in ca 2 jr)
Vastzetten tussen 2 touwen helpt ook, lijkt wel of ze dan meer zekerheid/ evenwicht krijgt.

Van een praam ging ze ook flippen en de 1ste keer dat bekappen echt nodig was, is ze dan ook een licht gesedeerd want ging echt niet anders en toen was t nodig
Maar dat was ook niet fijn voor de smid want dan had je veel t gewicht op je hangen en hield ze heel moeilijk evenwicht enzo ... maar hem lukte t niet zonder (heb nu andere smid ) heb dat maar 1x zo gedaan, vond t niet echt ideaal ...

Momenteel blijven haar hoeven heel lang mooi en komt de smid dus maar zelden (2-3 x per jr of zo). Ondertussen blijf ik bezig met aanraken, poetsen en oppakken en ik mag steeds langer en steeds meer.

Sokken uitborstelen kan ik al vrij normaal , moet nog steeds goed voorbereiden en boven aan been beginnen met aaien en dan omlaag gaan, maar dan kan ik t normaal poetsen enzo dan gaat ze zelfs vort staan suffen

Oppakken doe ik momenteel weer altijd alleen als ze tussen 2 touwen staat, met 1 touw is ze minder zeker en dan wordt ze weer onrustig enzo. Dacht dat het wel ging, maar toen kreeg ze weer een beetje terugval en ging t weer moeilijker --> dus nu maar weer met 2 touwen, heeft ze nog nodig --> dan blijft ze echt relaxer enzo

Achter gaat ondertussen ook al best redelijk, maar dan blijft ze toch nog wat onrustiger, maar dat komt ook wel

Moet wel zorgen dat ik niet teveel onverwachte bewegingen maak e.d. want dan schrikt ze nog steeds als je aan/ bij benen bezig bent

Bij anderen is ze ook nog wat moeilijker, maar dat komt ook ...

De smid is heel geduldig en t lukt wel weer iedere keer (zonder hulpmiddelen) al duurt t alleen misschien wat langer omdat je zo rustig en voorzichtig moet doen enzo

GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK en heeft mij dan ook al veel geholpen gewoon rustig blijven en volgende keer weer proberen als t té stressig wordt enz enz ...

Negeren als ze t niet goed doet en belonen als t goed gaat

Je weet niet wat ze meegemaakt hebben, maar denk ik behoorlijk heftig

In het begin probeerde ik ca 1x paar week rustig beetje aan benen te aaien e.d. en langzaam bouwde ik het steeds meer uit en ook vaker.
Ze ging me vertrouwen en we bleven geduldig, denk dat dat wel heel belangrijk is

succes ermee ...

Sayla leert nog iedere keer meer en meer te vertrouwen e.d. --> laatst kon ik haar voeten al natspuiten en aanraken, vorig jaar ging ze bij de t minste of geringste water richting been al mega staan trappelen enzo ...
Nu blijft ze dus al redelijk stilstaan en kan ik er met hand en borstel bij ...

Er komt een dag dat ik haar sokken ook wit kan schrobben

en bij jou vast net zo

[edit] sorry, misschien wel een beetje erg offtopic

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:14

Vind ik niet erg hoor

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:58

Ik heb ook dat ik bij Angel haar achterbenen nog niet mag oppakken. Ik probeer ook elke dag gewoon iets verder. Dus eerst borstelen, dat mag al aardig. Daarna met mijn hand langs haar been omlaag, ook dat gaat goed. Alleen het echte oppakken, dan gaat ze een beetje slaan, niet onwijs uithalen hoor, maar gewoon laten merken dat ze het niet fijn vindt. Dus nu til ik even op, zet gelijk weer neer en dan uiteraard lekker overdreven belonen Dat gaat aan de rechterkant goed, aan de linkerkant (als ik het dus eerst bij de rechter heb gedaan) wil ze dan niet meer (raar beest). Ik ben benieuwd hoe het dan bij de hoefsmid zal gaan, ik mag ze al niet oppakken, aangezien een vreemde dan

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:05

Biancaa schreef:
Ik heb ook dat ik bij Angel haar achterbenen nog niet mag oppakken. Ik probeer ook elke dag gewoon iets verder. Dus eerst borstelen, dat mag al aardig. Daarna met mijn hand langs haar been omlaag, ook dat gaat goed. Alleen het echte oppakken, dan gaat ze een beetje slaan, niet onwijs uithalen hoor, maar gewoon laten merken dat ze het niet fijn vindt. Dus nu til ik even op, zet gelijk weer neer en dan uiteraard lekker overdreven belonen Dat gaat aan de rechterkant goed, aan de linkerkant (als ik het dus eerst bij de rechter heb gedaan) wil ze dan niet meer (raar beest). Ik ben benieuwd hoe het dan bij de hoefsmid zal gaan, ik mag ze al niet oppakken, aangezien een vreemde dan

Soms kunnen vreemde ogen dwingen heb ik gemerkt... Ik heb wel het idee dat ik wel eens te voorzichtig ben. Zo'n hoefsmid komt en die pakt gewoon dat been zonder te twijfelen.....Waarschijnlijk ook gewoon de juiste aanpak!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:08

Ja dat weet ik, dus wie weet heeft zij (het wordt een zij, de hoefsmid) wel de oplossing

Ik heb het ook geprobeerd ghoor, om "gewoon" op te pakken, maar daar wilde ze helemaal niks van weten hihihi. Ze was er sowieso niet op voorbereid en viel dus bijna om (en ik ook bijna) Ze schrok gelukkig niet hoor, maar ze stond me echt stom aan te kijken van "wat doe jij nou!"

Ach met wat geduld, komt het vast wel goed. Ik heb normaal echt geen geduld maar wat dieren betreft wel

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:07

grid schreef:
love_lucca --> Sayla heeft/ had een vergelijkbaar probleem aan de benen , maar moet zeggen dat t met veel geduld en voorzichtig aanraken al een heel stuk beter is geworden (in ca 2 jr)
Vastzetten tussen 2 touwen helpt ook, lijkt wel of ze dan meer zekerheid/ evenwicht krijgt.

Van een praam ging ze ook flippen en de 1ste keer dat bekappen echt nodig was, is ze dan ook een licht gesedeerd want ging echt niet anders en toen was t nodig
Maar dat was ook niet fijn voor de smid want dan had je veel t gewicht op je hangen en hield ze heel moeilijk evenwicht enzo ... maar hem lukte t niet zonder (heb nu andere smid ) heb dat maar 1x zo gedaan, vond t niet echt ideaal ...

Momenteel blijven haar hoeven heel lang mooi en komt de smid dus maar zelden (2-3 x per jr of zo). Ondertussen blijf ik bezig met aanraken, poetsen en oppakken en ik mag steeds langer en steeds meer.

Sokken uitborstelen kan ik al vrij normaal , moet nog steeds goed voorbereiden en boven aan been beginnen met aaien en dan omlaag gaan, maar dan kan ik t normaal poetsen enzo dan gaat ze zelfs vort staan suffen

Oppakken doe ik momenteel weer altijd alleen als ze tussen 2 touwen staat, met 1 touw is ze minder zeker en dan wordt ze weer onrustig enzo. Dacht dat het wel ging, maar toen kreeg ze weer een beetje terugval en ging t weer moeilijker --> dus nu maar weer met 2 touwen, heeft ze nog nodig --> dan blijft ze echt relaxer enzo

Achter gaat ondertussen ook al best redelijk, maar dan blijft ze toch nog wat onrustiger, maar dat komt ook wel

Moet wel zorgen dat ik niet teveel onverwachte bewegingen maak e.d. want dan schrikt ze nog steeds als je aan/ bij benen bezig bent

Bij anderen is ze ook nog wat moeilijker, maar dat komt ook ...

De smid is heel geduldig en t lukt wel weer iedere keer (zonder hulpmiddelen) al duurt t alleen misschien wat langer omdat je zo rustig en voorzichtig moet doen enzo

GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK en heeft mij dan ook al veel geholpen gewoon rustig blijven en volgende keer weer proberen als t té stressig wordt enz enz ...

Negeren als ze t niet goed doet en belonen als t goed gaat

Je weet niet wat ze meegemaakt hebben, maar denk ik behoorlijk heftig

In het begin probeerde ik ca 1x paar week rustig beetje aan benen te aaien e.d. en langzaam bouwde ik het steeds meer uit en ook vaker.
Ze ging me vertrouwen en we bleven geduldig, denk dat dat wel heel belangrijk is

succes ermee ...

Sayla leert nog iedere keer meer en meer te vertrouwen e.d. --> laatst kon ik haar voeten al natspuiten en aanraken, vorig jaar ging ze bij de t minste of geringste water richting been al mega staan trappelen enzo ...
Nu blijft ze dus al redelijk stilstaan en kan ik er met hand en borstel bij ...

Er komt een dag dat ik haar sokken ook wit kan schrobben

en bij jou vast net zo

[edit] sorry, misschien wel een beetje erg offtopic

hey hoe doe je dan met die touwen der langs ofzo ??

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:07

Net zoals ze bv op de wasplaats staan --> Links een touw aan halster naar de muur en rechts ook. ( hoop dat t zo duidelijk is, lastig omschrijven)

Staat ze mooi in het midden en ze lijkt er steun aan te hebben heeft dan minder moeite met evenwicht e.d. en ze is dan ook gewoon rustiger

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:49

Ik doe voordat de hoefsmit komt vier staartjes in zijn sokken,
dan heeft hij er minder last van.