Ik knip een dikke panty (60 den) kapot en die gaat dan om de sokken.
Omdat ze nogal volle sokken heeft moet ik echt met 60 den aan de gang.
De smid is mij er dankbaar om
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
zo kan ze dus niet goed bekapt worden en ik kan haar hoeven niet eens uitkrabben voor de hoefsmid moet ze onder verdoving
dat is best zielig maar beter als zo'n ding om der neus
ben ik trouwens de enige met een vrouw als hoefsmid
)
dat was dus wat minder maar zo gaat het wel goed maar ik zou graag willen dat ik haar voetje gewoon kon pakken maar t gaat al veel beter
Dan is ie hoefsmid-af bij ons
snowdon schreef:Hoelang hebben jullie haar eigenlijk al?
frenia schreef:een praam om de neus hoeft niet zielig te zijn hoor: indien correct aangewend zorgt de praam ervoor dat er bepaalde stoffen vrijgezet worden die je paardje kalmeren (beetje 'high' en verdoofd)
Degene daarna was erg vriendelijk voor mens en paard en kundig (hij heeft de hoeven weer in orde gebracht), maar heeft zichzelf op een gegeven moment op de knieschijf geslaan, waardoor hij geruime tijd niet meer als hoefsmid actief kon zijn. Toen heeft hij ons een leerling van hem aangeraden...die heel toevallig ook nog eens een kennis van ons van vroeger was
In het begin deed die er wel erg lang over (nog niet de routine) maar gezien we niet per uur hoeven betalen en we verder heel tevreden waren...
) Mazzel-meid schreef:Met *** heb ik helaas weinig goede ervaringen. Ook persoonlijk niet (tegenover mij was hij ook totaal niet vriendelijk;
En hij maakt rare grappen waarbij ik me totaal niet op m'n gemak voelde.
, maar moet zeggen dat t met veel geduld en voorzichtig aanraken al een heel stuk beter is geworden (in ca 2 jr) 
en de 1ste keer dat bekappen echt nodig was, is ze dan ook een licht gesedeerd
want ging echt niet anders en toen was t nodig 
want dan had je veel t gewicht op je hangen en hield ze heel moeilijk evenwicht enzo ... maar hem lukte t niet zonder (heb nu andere smid
) heb dat maar 1x zo gedaan, vond t niet echt ideaal ...
, moet nog steeds goed voorbereiden en boven aan been beginnen met aaien en dan omlaag gaan, maar dan kan ik t normaal poetsen enzo
dan gaat ze zelfs vort staan suffen 

(zonder hulpmiddelen) al duurt t alleen misschien wat langer omdat je zo rustig en voorzichtig moet doen enzo
en heeft mij dan ook al veel geholpen
gewoon rustig blijven en volgende keer weer proberen als t té stressig wordt enz enz ...

Dat gaat aan de rechterkant goed, aan de linkerkant (als ik het dus eerst bij de rechter heb gedaan) wil ze dan niet meer (raar beest). Ik ben benieuwd hoe het dan bij de hoefsmid zal gaan, ik mag ze al niet oppakken, aangezien een vreemde dan
Biancaa schreef:Ik heb ook dat ik bij Angel haar achterbenen nog niet mag oppakken. Ik probeer ook elke dag gewoon iets verder. Dus eerst borstelen, dat mag al aardig. Daarna met mijn hand langs haar been omlaag, ook dat gaat goed. Alleen het echte oppakken, dan gaat ze een beetje slaan, niet onwijs uithalen hoor, maar gewoon laten merken dat ze het niet fijn vindt. Dus nu til ik even op, zet gelijk weer neer en dan uiteraard lekker overdreven belonenDat gaat aan de rechterkant goed, aan de linkerkant (als ik het dus eerst bij de rechter heb gedaan) wil ze dan niet meer (raar beest). Ik ben benieuwd hoe het dan bij de hoefsmid zal gaan, ik mag ze al niet oppakken, aangezien een vreemde dan
Ik heb wel het idee dat ik wel eens te voorzichtig ben. Zo'n hoefsmid komt en die pakt gewoon dat been zonder te twijfelen.....Waarschijnlijk ook gewoon de juiste aanpak!

grid schreef:love_lucca --> Sayla heeft/ had een vergelijkbaar probleem aan de benen, maar moet zeggen dat t met veel geduld en voorzichtig aanraken al een heel stuk beter is geworden (in ca 2 jr)
Vastzetten tussen 2 touwen helpt ook, lijkt wel of ze dan meer zekerheid/ evenwicht krijgt.
Van een praam ging ze ook flippenen de 1ste keer dat bekappen echt nodig was, is ze dan ook een licht gesedeerd
want ging echt niet anders en toen was t nodig
Maar dat was ook niet fijn voor de smidwant dan had je veel t gewicht op je hangen en hield ze heel moeilijk evenwicht enzo ... maar hem lukte t niet zonder (heb nu andere smid
) heb dat maar 1x zo gedaan, vond t niet echt ideaal ...
Momenteel blijven haar hoeven heel lang mooi en komt de smid dus maar zelden (2-3 x per jr of zo). Ondertussen blijf ik bezig met aanraken, poetsen en oppakken en ik mag steeds langer en steeds meer.
Sokken uitborstelen kan ik al vrij normaal, moet nog steeds goed voorbereiden en boven aan been beginnen met aaien en dan omlaag gaan, maar dan kan ik t normaal poetsen enzo
dan gaat ze zelfs vort staan suffen
![]()
Oppakken doe ik momenteel weer altijd alleen als ze tussen 2 touwen staat, met 1 touw is ze minder zeker en dan wordt ze weer onrustig enzo. Dacht dat het wel ging, maar toen kreeg ze weer een beetje terugval en ging t weer moeilijker --> dus nu maar weer met 2 touwen, heeft ze nog nodig --> dan blijft ze echt relaxer enzo
Achter gaat ondertussen ook al best redelijk, maar dan blijft ze toch nog wat onrustiger, maar dat komt ook wel
Moet wel zorgen dat ik niet teveel onverwachte bewegingen maak e.d. want dan schrikt ze nog steeds als je aan/ bij benen bezig bent![]()
Bij anderen is ze ook nog wat moeilijker, maar dat komt ook ...![]()
De smid is heel geduldigen t lukt wel weer iedere keer
(zonder hulpmiddelen) al duurt t alleen misschien wat langer omdat je zo rustig en voorzichtig moet doen enzo
![]()
GEDULD IS EEN SCHONE ZAAKen heeft mij dan ook al veel geholpen
gewoon rustig blijven en volgende keer weer proberen als t té stressig wordt enz enz ...
Negeren als ze t niet goed doet en belonen als t goed gaat![]()
Je weet niet wat ze meegemaakt hebben, maar denk ik behoorlijk heftig![]()
In het begin probeerde ik ca 1x paar week rustig beetje aan benen te aaien e.d. en langzaam bouwde ik het steeds meer uit en ook vaker.
Ze ging me vertrouwen en we bleven geduldig, denk dat dat wel heel belangrijk is![]()
succes ermee ...
Sayla leert nog iedere keer meer en meer te vertrouwen e.d. --> laatst kon ik haar voeten al natspuiten en aanraken, vorig jaar ging ze bij de t minste of geringste water richting been al mega staan trappelen enzo ...
Nu blijft ze dus al redelijk stilstaan en kan ik er met hand en borstel bij ...
Er komt een dag dat ik haar sokken ook wit kan schrobben![]()
en bij jou vast net zo![]()
[edit] sorry, misschien wel een beetje erg offtopic
hoop dat t zo duidelijk is, lastig omschrijven)
heeft dan minder moeite met evenwicht e.d. en ze is dan ook gewoon rustiger