[TI] Welke Tinkerhengst volgend seizoen op je merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:37

Ik ga ook maar niet meer van kleur uit IL, na al die uitleg over kleurvererving kan het met mijn sabino zwarte alle kanten uit. Als ik Sox laat dekken wordt het gewoon één grote verrassing wat eruit komt
Ik was trouwens echt in de veronderstelling dat Drum een vanner was? Niet volgens de ICS ntuurlijk want daar werd of wordt gezegd "het zwaardere type" of zo, maar ik vind het persoonlijk meer een vanner dan een cob. Maar voor de vanners is een grote markt als ik het zo her en der lees Ach, what's in a name. Je valt voor een (type) paard of niet. We hebben echt heel mooie hengsten in Nederland en sommige hebben ook al weer prachtige nakomelingen. Bij de kwpn'ers hebben ze toch zgn. stempelhengsten? Hengsten die hun kwaliteiten vererven? We gaan dat straks hopelijk ook krijgen bij onze tinkerhengsten.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:52

Nou ik mag voorlopig niet en ik weet ook niet of het ooit van zal komen, maar dromen mag toch )

Ik denk dat ik dan zou kiezen voor Chakotay, die vind ik zoooooooo mooi Maar ik weet uiteraard niet of hij dan te groot zou zijn voor Angel en uiteraard of ik uberhaupt in staat ben om een veulentje te "fokken", dat is weer zorg voor veeeeeeeeeel later

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:58

Dromen is prima. Chakotay is populair hier op TP hoor.
Ik hoorde gisteren over een jack russell die gedekt was door een Berner Sennenhond.... Zijn 7 pups geboren waarvan er een paar hier in de buurt rondlopen. Of dat met een keizersnede gebeurd is weet ik niet. Ik zou nooit een veel grotere hengst voor mijn paard kiezen, ze is prima van maat en ik wil liever geen complicaties. Maar, dit is dus persoonlijk en een grotere hengst wil niet zeggen dat het veulen ook (te) groot zou zijn. Dus een hengst tussen de 1.50 en 1.60 is ok.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:09

Daarom blijf ik voorlopig ook dromen hoor Ik weet helemaal niet hoe groot ze gaat worden (en dat wil ik ook nog niet weten, eerst genieten van nu), maar ze schatten haar dus op 1,45m omgeveer. Als het ooit zover zou komen.... dan vraag ik jullie mening en deskundigheid wel

nog even een link van mijn kleine meid, gisteren weer foto's gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CQD34IUQ

Kan het niet laten, om haar even te showen

Tinkermuts

Re: Welke Tinkerhengst volgend seizoen op je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:10

Wat een leukerd is Angel, super getekend ook.

Erg leuk te lezen dat Chuck in trek is, fijn dat de meesten nu ook meer naar zijn bouw en karakter kijken ipv " hij is wel erg wit"
Als Chuck dit zou kunnen lezen zou ie nog verwaand worden

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 08:45

Soxje schreef:
Maar, dit is dus persoonlijk en een grotere hengst wil niet zeggen dat het veulen ook (te) groot zou zijn. Dus een hengst tussen de 1.50 en 1.60 is ok.

Mijn merrie Shakyra is 1.40, en Maxolo is iets van 1.48, en dat is eigelijk helemaal niet te groot. Toch kwam er een gigantisch veulen uit. Kaylen was bij de geboorte al ontzettend fors, en hij had enorme knieën (en nog )
Maar wat dat betreft weet je het van te voren nooit, hoe het veulen uitvalt enzo. Ik ben in elk geval blij dat we bij de bevalling waren want ik weet niet of ze het zelf gekund had.
Misschien dat als ik er een hengst van 5cm groter op had gezet, dat het dan helemaal niet zo'n groot veulen zou zijn.

Sorry voor het off-topic gaan
Maestro vind ik zelf ook een prachtige hengst, in elk geval vanaf de foto's ..ik zou 'm graag nog eens irl zien!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:08

shakyra is zelf natuurlijk wel erg fors van bouw

maestro, is inderdaad ook erg populair op bokt. we lezen trouwens niks meer over hem idd.

die belgische tinkers die werden genoemd, moes en bro ofzo, hoe zien die eruit frenia?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 09:10

Van moes heb ik nog wel een foto ergens...
eventjes zoeken hoor

edit;
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QGWJMH77

dit is Moes

ik heb een tijd geleden foto's opgeslagen van verschillende Tinkerhengsten, dus mochten ze van bepaalde bokkers zijn, dan hoop ik dat het niet erg is dat ik ze nog een keer plaats.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:56

ik heb de droom ooit een trekpaard merrie door Tommie te laten dekken.. maarja waar hal ik dat trekpaard vandaan....

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:40

Sweety word voorlopig niet meer gedekt ik ken mezelf een veulen kan ik toch niet verkopen na 6 maanden en je kunt niet alles houden. Het veulen van 2006 blijft lekker bij mij en dat zal voorlopig sweety's 1ste en enige veulen zijn.
Maar als ik haar opnieuw zou laten dekken in de toekomst dan weet ik wel meteen door wie Chakotay! Dat is echt een prachtig beest. En kwa bouw past hij ook heel mooi bij Sweety. Ik denk dat daar een mooi fors veulen uit zou komen.

Nu kwam ik laatste deze knapperd ook nog tegen
Afbeelding
Maar veel info over hem weet ik niet. Hij staat hier in de buurt(limburg). Kent iemand van jullie deze hengst misschien? Ook erg mooi ik vermoed dat hij bij het ics is maar vind niks terug.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 10:55

Ik ken 'm niet, Quinzy, hoe heet hij?
Ik vind het inderdaad ook een knapperd

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:23

Heb nu al 2x geprobeerd mijn merrie te laten dekken door Pitalo van de Bonte Parels. Helaas niet gelukt, want mijn merrie moet sowieso onder DA begeleiding. Wordt moeilijk drachtig en ligt aan haar zelf! Ik heb Pitalo uitgekozen om dat het voor Lucy haar eerste veulen zou worden, dus wat minder zwaar type en vanwege zijn pittiger karakter en ruime gangen. Dat heeft mijn merrie namelijk weer niet en is een zwak punt van haar. Als ze heel makkelijk drachtig zou worden, zou ik ze ook graag een keer door Maxolo willen laten dekken. Vind ik een hele mooi gebouwde hengst!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:26

Wouw Moes is ook erg mooi.....

En die hier boven staat ook!! Meerrrrr info

@Tinkermuts: Hahahaha ik denk dat Chuck (ehhh chakotay toch) niet zo snel naast zijn "sokken" gaat lopen. Ik vind het echt een scheet en dat vele wit vind ik juist mooi. Ook omdat Angel juist weer veel zwart heeft (heeft ze van haar vader ) En hij heeft echt een gigantisch mooie bouw! Ik vind hem echt een voorbeeld van een Tinker! (maar das mijn mening )

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:38

Nu kwam ik laatste deze knapperd ook nog tegen
http://images.kapaza.be/photolarge/foto1408474.jpg
Maar veel info over hem weet ik niet. Hij staat hier in de buurt(limburg). Kent iemand van jullie deze hengst misschien? Ook erg mooi ik vermoed dat hij bij het ics is maar vind niks terug.[/quote]

Dat is de hengst Selwyn van de Meadows Irish Cobs (belgie)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 13:13

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:09

wauw wat een kanjer is die selwyn!!! prachtige kleur ook!

en wat een BROK is moes... GROOT en GROF!!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:41

He dat vind ik nu fijn
Leuke reacties op Moes (maakt me helemaal happy)

Van Bro heb ik helaas niet echt een foto online (en degene die ik heb, heb ik ook "gepikt" van iemand op Bokt (Grid?)
Ik vind Bro trouwens altijd zo iel lijken op de foto's, dat komt waarschijnlijk omdat de meesten van de hengstenshow zijn en inmiddels...is hij een echte béér geworden (kwijl en zwijmel)

Er zijn natuurlijk nog een hele reeks andere Belgische hengsten, maar denk niet dat het de bedoeling is van dit topic om die hier allemaal te gaan voorstellen

Ik kies natuurlijk voor een hengst die ik mooi vind...maar ik kijk ook naar de mindere punten van mijn merries. Daarin is mijn vriend veel strikter die zou op elke merrie Zippo zetten
Ondanks het feit dat ik Zippo het mooist vind, zou ik hem nooit aan angel kruisen, net als dat ik Mc Brynmore (die ik ook ontzettend mooi vind...) nooit bij angel zou zetten. Je kan dan weliswaar nooit zeker zijn van je fokproduct, je moet het lot ook niet gaan tarten!!!

Fotootje van Mc Brynmore (om het af te leren
http://www.proximedia.com/catalogue/photos/19713_g.jpg

Wat betreft het verschil in maat van beide ouders:
Algemeen wordt aangenomen dat je beter geen te grote hengst op een kleine merrie zet omdat dat dan problemen zou opleveren bij de geboorte.
toch zijn er al experimenten gedaan waarbij men bv een grote merrie door een kleine hengst insemineerde en ook een kleine merrie (maat shet of welsh a) door een grote (trekpaard, shire,...) hengst.
De conclusie hierbij was dat het veulen slechts groeit naarmate er plaats is in het moederlijf. een shetmerrie gaat dus heus geen shireveulen ter wereld brengen. Wat wel kan zijn is dat hoofd en gewrichten bv in verhouding vrij groot lijken. Het veulen gaat dan pas na de geboorte uitgroeien tot zijn genetisch bepaalde maat (wat uiteraard wel zuig-problemen kan gaan opleveren )
Vooor een verschil van pakweg 20cm bij de ouders hoef je het dus niet te laten...wel rekening houden natuurlijk bij natuurlijk dekken dat de merrie het wel zwaar te verduren kan krijgen bij een te grote/zware hengst!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:46

Bro is trouwens de hengst die op het logo van de ICS staat (en daar niet erg bijster knap lijkt

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:55

Mazzel-meid schreef:
Sorry voor het off-topic gaan
Maestro vind ik zelf ook een prachtige hengst, in elk geval vanaf de foto's ..ik zou 'm graag nog eens irl zien!

Je kunt maestro natuurlijk altijd komen bewonderen in zijn stalletje en ook nog een erg mooie nakomeling van hem die sprekend op hem lijkt, alleen een bles heeft in plaats van een kol.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:04

Quinzy: afgestapt van Swieber???

Selwyn is erg leuk!!

Bro vind ik wel wat hebben, Moes daarentegen mist iets... Maar de meerderheid hier zou dit omdraaien denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:09

frenia schreef:
Wat betreft het verschil in maat van beide ouders:
Algemeen wordt aangenomen dat je beter geen te grote hengst op een kleine merrie zet omdat dat dan problemen zou opleveren bij de geboorte.

Toen ik mijn merrie (1.45) kocht, was ze gedekt door een hengst van 1.65. Daar is wel een groot veulen uitgekomen (98 cm bij geboorte) maar ook een wat slanker en elegant ding, veulen is ook 2 weken te vroeg gekomen. En ik geloof niet dat het veulen veels te groot voor haar was. Vond het lekker vlotjes gaan.

Toch zou ik zelf niet nog eens met zo'n sjieke hengst fokken, het veulen wordt naar mijn smaak te licht, zelf zou ik er een iets meer een middenmoter op zetten. Maar moet me nog verdiepen, en mijn voorkeur heeft toch KI, en dat is iets wat nog niet veel voorkomt in de Tinkerwereld heb ik gezien.

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:16

snowdon schreef:

Bro vind ik wel wat hebben, Moes daarentegen mist iets... Maar de meerderheid hier zou dit omdraaien denk ik

Ik vind het inderdaad precies andersom

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:21

Mazzel-meid schreef:
snowdon schreef:

Ik vind het inderdaad precies andersom

Ik vind Moes ook niet perfect hoor maar ik vind hem wel erg goed bij angel passen en daar gaat het mij om

Wát mist hij dan Leon?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:22

The X-factor

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:24

Typisch voor jou zo'n antwoord

Maar gezien Angel net dát wél heeft (hoe vaak men mij al heeft gevraagd of het een jonge hengst is )