[TI] Gemiddelde waarde van een Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:09

Toen ik nog op zoek was naar een tinker bij de grotere handelsstallen hier werd er ook al een bedrag gevraagd boven de 3000 euro. En dan waren sommige tinkers nog niet eens ingereden, dat zou dan wel even gedaan worden.....
Ook werd gezegd dat grotere tinkers meer kostten, dus boven de zeg maar 1.50 ging er per cm 100 euro bovenop.

Toen vond ik het echt héél veel geld maar nu, gezien de prijzen van andere rassen, is het toch vrij normaal. Kwestie van vraag en aanbod. Een goede rastypische tinker is zijn geld heus wel waard. Wij praten hier over 3000 of 4000 eurioos, kijk eens naar Amerika, daar zijn het 30.000 of 40.000 dollar. En wij zijn verdorie zowat het grootste tinkerland. Maar we moeten wel goed fokken, zei zij die nog nooit een veulen heeft gefokt

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:48

Baileys schreef:
beantsje schreef:
Onder de grotere tinkers zitten nogal eens exemplaren die bijvoorbeeld bokken, of te dominant zijn.

Hoe kom je aan die wijsheid? Heeft het karakter iets te maken met de stokmaat dan? Alsof die kleintjes altijd maar braaf zijn, wat een onzin!

Dat vind ik ook een beetje onzin, grote heeft niks met het karakter te maken en boven dien heeft dat naar mijn mening ook te maken met opvoeding endergelijke.

leintje24

Re: Gemiddelde waarde van een Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:50

mijn tinker was 5 toen ik haar kocht en ze is nu 1.48 hoog. Ze heeft me toen 2200 euro gekost inclusief hoofdstel en zadel. Ze was wel een van de goedkopere denk ik, maar o zo gezond! en dat is het belangrijkste!!

groetjes Marjolein

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:01

beantsje schreef:
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. tinkers zijn populair geworden en het aanbod van goede tinkers blijft achter bij de vraag, dus worden ze duurder.
Een ding heb ik wel geleerd (door schade en schande) als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt, krijg je daar gegarandeerd spijt van, bijv. extra DA-kosten, kosten en frustratie voor extra begeleiding enz. Die 500-1000 euro extra lijkt misschien veel maar als je een paard hebt waar je elke dag blij mee bent, ben je dat gauw vergeten!!!

Al zegt de vraagprijs helaas niks over de gezondheid er worden ook tinkers van €3500 aangeboden die iets (of veel) mankeren

en ik heb de mijn fitte en gezonde (wel wat dun) in 2003 gekocht voor €2200 misschien zelfs al iets te veel voor haar (was nog niet ingereden en heeft speciaal karakter) maar ik wilde haar zo graag dat ik meteen akkoord ben gegaan

Dat is meer een kwestie van kijk hebben op een paard en zijn/haar gezondheid
evt klinisch/ röntgenlogisch keuren, maar in ieder geval een KENNER meenemen op je zoektocht als je zelf nog niet zo'n kenner bent

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:45

Mijn tinker heb ik best wel wat voor neergeteld. Heb er echter geen spijt van, hij is het dubbel en dwars waard. Hij is groot, 1.62 en supersuperbraaf! Nog nooit een stap verkeerd gedaan. Erg veelzijdig. Aangespannen en onder het zadel. Tja dan heb je ook wat he!
Prijs is ook afhankelijk van wat ze allemaal kunnen denk ik. En grootte. Een grote maat is vaak duurder.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:55

beantsje schreef:
Onder de grotere tinkers zitten nogal eens exemplaren die bijvoorbeeld bokken, of te dominant zijn.

Zoals iedereen al zegt 2500-4000 is zo'n beetje de prijscategorie voor een volwassen Tinker. Per individu is het maar net wat de ene gek ervoor vraagt en de andere gek ervoor geeft

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:23

beantsje schreef:

Sorry hoor, maar dit slaat echt kant noch wal..
Ik heb een kleine merrie die zichzelf ook nog welleens wat dominant tegenover andere paarden op stelt.
Waarom zouden alleen grote Tinkers bokken? De mijne kan dat ook hoor

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:29

Dan zou Spetter dus erg vervelend moeten zijn! Hij is groot! Maar helaas, hij bokt niet, trapt niet, doet niks. Ja tegen zijn soortgenoten.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:39

Ik ken iemand die wil ook graag een tinker kopen. Heb de mijne aangeboden gehad (Sissi) voor EUR. 4.900,-, stokmaat 1.63m als geen 1.65m is nu, prima aangereden, loopt L1 dressuur met winstpunten, beleerd voor de kar, goed opgevoed, mooi koppie staat er op, maar die vond ze veel te duur. Dus op zoek geweest naar een goedkopere tinker. Nee, die vond ze allemaal niet mooi, had overal wat op aan te merken, terwijl ze Sissi erg mooi vindt, ze is er gewoon helemaal weg van. Dan denk ik ook, wat zit je nu te tobben. Lekker verder zoeken dan, dan ben je straks evenveel geld kwijt aan het kijken naar allerlei tinkers, het halve land doorgekrost en heb je nog niet die beauty die je eigenlijk graag had willen hebben, maar uiteindelijk wel een dure tinker omdat je alle verreden brandstof erbij op moet tellen.

Ik heb gezegd dat ik Sissi niet meer aan haar verkoop, het is gelijk of helemaal niet. Maar misschien wil ze dan wel het veulen van Nikita hebben als het een hengst wordt, oke maar dan wel voor mijn prijs en niet haar prijs.

Z'on hengstveulen mag dan best wel EUR. 1.250,- kosten als het een mooi getekend en groot veulen is, niet? En een merrie EUR. 1.500,-. Dan moeten ze uiteraard ook geen maanogen hebben vind ik, dan kosten ze bij mij EUR. 250,- minder. Ook daar hangt een prijskaartje aan welke kleur ogen ze hebben vind ik. Wat vinden jullie hiervan?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:17

Maya schreef:
De prijzen zijn idd vanaf 2500 tot 4000 voor zoiets. Maar het is vaak wat de gek ervoor geeft. Zelf zou ik er niet meer als 2000 voor neerleggen Dan maar een ander ras met normalere prijzen.

Vooral niet naar een ander ras kijken

Zijn nog zat mooie tinks te vinden van rond de 2000 euro....
Mensen laten zich gek maken door MP enz.
Als je op je gemak zoekt is er nog heel wat moois onder de mensen voor een normale prijs.
En die zijn heus niet ziek,moeilijk,lelijk enz.

Natuurlijk niet bij een handelaar(=vaste prijzen) maar de particulier die een goed plekkie zoekt voor zijn/haar paard.

Ik sta iedere keer weer te kijken van de Tinkerprijzen hier op "Bokt"....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:29

Hé nikitagogo

idd veulens hier ook rond €1250 verkocht, maar sommige ook al voor €950 en €850

Maaruh er zijn trouwens best veel mensen die kikken op maanogen/blauwe ogen dus daarvoor zou je niet persé de prijs omlaag hoeven te doen --> ken zelfs een paar tinkers die juist voor meer zijn weggegaan door de maanogen/blauwe ogen (mensen die bellen sat ze speciaal op zoek zijn met een met blauwe/ maanogen) Tja is net wat men mooi vindt

(ik vind het persoonlijk niet mooi en bij echte maanogen wordt ook gezegd dat ze slechter kunnen zien of blind kunnen worden, maar dan moeten t echt maanogen en geen blauwe ogen zijn... en blauwe ogen komen veel vaker voor dan maanogen)

en Cars ook bij een importeur hier in de buurt krijg je iets goeds voor niet te veel (moet je soms wel geduld hebben en paar leveringen afwachten ), maar rond/boven de €2000 voor ingereden en mak zit je toch al gauw en als ie dan wat mooier is dan gemiddeld komt er ook weer wat bij enz enz ...

En ik heb juist t idee dat particulieren juist vaak meer vragen maar kan ook aan mij liggen
Viel me wel op dat als ze minder vragen er vaak iets is voorgevallen, waardoor ze er niet meer op durven of hij/zij in omgang te moeilijk/dominant is (wordt niet altijd vermeld, maar ken er veel via via enzo ).

Kijk dan kun je op zich een leuk paardje voor weinig krijgen (want meestal is t een kwestie van niet concequent zijn e.d.) maar dat vergt dan wel wat extra bij/omscholing (wat ook geld kost als je het niet zelf kan) en je zult altijd goed concequent en duidelijk moeten blijven anders vervalt ie weer snel in oud ritme.... Zo'n paard wil ook niet iedereen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:41

Ik vind dat ze bij sommige handelaren anders ook wel erg veel vragen voor veulens. Soms voor hengstjes zelfs rond de 1600 euro, dat vind ik eerlijk gezegt wel vrij veel.
En ja, maanogen/blauw ogen, het is maar net wat je graag ziet.
Mijn merrie heeft 2 blauwe ogen, dat past gewoon bij d'r, maar toch zie ik liever gewoon bruine ogen. En ik heb het idee dat dat door de meeste mensen ook meer gewaardeerd wordt.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:47

@ Grid

Natuurlijk heb je de "koopjes" die door en door verwend/verpest zijn(ik heb volgens mij nml. de goedkoopste Tinker van "Bokt" )...
Maar zodra je gaat kijken weet je dat vaak al goed in te schatten hoe en wat met de tink....

Het gaat me vooral over de "goede paarden zijn altijd duur" instelling...
Dat is absoluut niet waar,ook in de lagere prijsklasse zitten normale,bereden Tinkers....die ook nog mooi zijn.

Die handelaar bij jou in de buurt moet ik als ik de kriebels krijg maar eens gaan bezoeken

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:33

nou ga ik toch even reageren, die opmerking van mij dat bij m.n. de grotere tinkers ook wat lastiger karakters zitten.
een tinker is een ras met verschillende voorvaderen en verschillende invloeden wat uit heeft gemond in verschillende types met bijbehorende karakters.
Wij hebben heel wat tinkers gezien in het afgelopen half jaar (zolang heeft onze zoektocht geduurd) en dat heeft deze stelling die overigens niet van mezelf is, zeker bevestigd.

Daarnaast over de prijs; natuurlijk is een hogere prijs geen garantie voor een goed paard, maar de praktijk is wel dat er veel kaf tussen het koren is. misschien in aanleg goedmoedige tinkers worden elke maand opgekocht door malafide handelaars, even snel geruind, soms heel ruig, de pas geruinde hengsten samen met merries in containers gestouwd voor het vervoer. Tijdens de quarantaine blijven ze gewoon in deze overvolle containers staan en deze paarden worden na aankomst in de haven van Antwerpen bij opbod verkocht. Dat zijn dan de goedkope tinkers. Is het een wonder dat die arme dieren voor het leven getraumatiseerd zijn?

nee dan liever een ofwel hier geboren exemplaar of een van een bonafide handelaar die zelf zijn dieren in Ierland of Engeland uitzoekt en zelf zorgt voor een correct transport. Ja, logisch dat dat wat meer kost.

Als mijn paard om wat voor reden weg zou moeten, zou ik er ook goed geld voor vragen want iemand die niet bereid is een goede prijs te betalen is wellicht ook minder bereid om goed te betalen voor de verzorging of de DA.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 06:36

Nkita, ik deel jouw mening niet, ik vind blauwe ogen wel mooi, maar ligt er wel aan of het bij het paard past, probleem is wel dat je geen of minder uitdrukking ziet in blauwe ogen, verder is het iets wat voorkomt, hoort en mag bij tinkers dus zie ik niet waarom het kostenverlagend is, ik zou er graag 1 willen met passende blauwe ogen.
eigenlijk is het net zo als bij de husky, het hoort er gewoon bij en bij mijn hond vind iedereen het mooi

Wat de prijzen betreft, sommige vragen echt belachelijke prijzen, ik zou dan toch ff doorzoeken en wel een aankoopkeuring laten doen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:05

Ik vind maanogen ook mooi als het bij het paard past natuurlijk...

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:59

Om nog effe op de prijzen terug te komen. Zelf verkoop ik ook regelmatig een paardje en ik ga uit van de leeftijd. Als ze een jaar zijn vraag ik rond de 1.000,-- Euro. Zijn ze 2 jaar ligt de prijs rond de 2.000,-- Euro en zijn ze 3 ligt de prijs rond de 3.000,-- Euro. Is afhankelijk hoe ze eruit zien, wie de ouders zijn en (met 3e jaar) of ze beleerd zijn en merrie of ruin. Merrie is gewoon duurder dan een ruin, aangezien je met een merrie eventueel kan fokken.

Deze prijzen zijn "normaal". Die kosten ben je gewoon kwijt aan een veulen/paard en ik ben het ermee eens dat als mensen een goede prijs betalen, ze dat paard daadwerkelijk graag willen hebben en het geen bevlieging van ze is. Want voor mijn gevoel zijn er soms mensen die echt niet weten waar ze aan beginnen als ze een paard koopt en als ik zie hoeveel paarden er te koop staan omdat de vrouw zwanger is, of familie omstandigheden - dat vind ik gewoon erg. Daar moet je van te voren rekening mee houden (sommige dingen zijn dan wel niet te voorspellen en kunnen rauw op je dak vallen dat je inderdaad wel moet). Maar ook vanwege studies e.d., denk eerst eens goed na voordat je een paard koopt omdat die zogenaamd toch niet veel kost!

Dat vind ik persoonlijk ook met honden en katten. Schrik er telkens weer van hoeveel er eigenlijk wel niet te koop staan omdat ze toch te weinig tijd hebben voor zo'n diertje of zwanger worden.... Ik vind het geen excuus. Heb 3 kids gekregen en al mijn dieren gehouden. Heb alleen een meisjes gezocht die ik kan vertrouwen en die me in het weekend helpt met rijden en verzorgen. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Maar is voor mij een reden om mijn paarden niet "weg" te geven. Mensen moeten goed nadenken en met een "redelijk" bedrag doen ze dat vlugger hoop ik.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:32

beantsje schreef:
nou ga ik toch even reageren, die opmerking van mij dat bij m.n. de grotere tinkers ook wat lastiger karakters zitten.
een tinker is een ras met verschillende voorvaderen en verschillende invloeden wat uit heeft gemond in verschillende types met bijbehorende karakters.
Wij hebben heel wat tinkers gezien in het afgelopen half jaar (zolang heeft onze zoektocht geduurd) en dat heeft deze stelling die overigens niet van mezelf is, zeker bevestigd.

En nog vind ik het een erg kortzichtige mening. En ik heb ook nog steeds het idee dat je de enige of in elk geval in een zeer kleine minderheid bent, die deze mening heeft HIER. En je kan moeilijk zeggen dat wij, de anderen dus, niet veel Tinkers van allerlei soorten en maten en karakters gezien hebben.

V.w.b. maanogen, ben ik het grotendeels met Tinkermuts eens. Maar ik vind er geen sprake van dat er minder uitdrukking in te zien is. Ik vind dat nl het tegenovergestelde van bij in elk geval Snowdon's maanogen.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:33

Ik vind maanogen ook geweldig. Bij de Bonte Parels hebben ze een zwarte ruin met 2 blauwe ogen. Echt gewelidg!!! Ben smoorverliefd op dat beest.... Dus : er zijn ook liefhebbers voor blauwe of maanogen!!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:40

Indezz schreef:
Ik vind maanogen ook geweldig. Bij de Bonte Parels hebben ze een zwarte ruin met 2 blauwe ogen. Echt gewelidg!!! Ben smoorverliefd op dat beest.... Dus : er zijn ook liefhebbers voor blauwe of maanogen!!

Gelukkig wel natuurlijk, anders werden ze niet verkocht.

Indezz, Tinkermuts, Snowdon, ik vind maanogen (soms) echt geen uitdrukking hebben. Ik kan erover spreken, want ik heb er zelf eentje met een maanoog en een bruin oog, Romy. Ik heb ook altijd de indruk dat ze door dat oog echt slechter ziet of zelfs bijna helemaal niks of helemaal niets, vandaar is dat voor mij prijsverlagend en heb ik liever gewoon een paardje met 2 bruine ogen. Ik weet dat het bij het ras hoort of kan horen, maar voor mij liever niet dus. Zie foto van het maanoog van Romy: http://www.mijnalbum.nl/Foto=R3UHA3C6

Grotere paarden zijn vaak iets moeilijker te hanteren als ze iets lastig zijn dan kleinere tinkers, ze zijn gewoon sterker. Ik heb absoluut niet het idee dat grotere tinkers vaker moeilijker zijn, nee ze zijn gewoon gewichtiger en meer mans daardoor. Natuurlijk kunnen kleine tinkers ook opdondertjes zijn en sterk zijn hoor. Ik heb een tinkertje gehad die trok bij iedereen het halstertouw uit de handen, tot brandblaren toe. En daar liep het tinkertje heen zonder geleider.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:35

NikitaGoGo schreef:
Indezz, Tinkermuts, Snowdon, ik vind maanogen (soms) echt geen uitdrukking hebben. Ik kan erover spreken, want ik heb er zelf eentje met een maanoog en een bruin oog, Romy. Ik heb ook altijd de indruk dat ze door dat oog echt slechter ziet of zelfs bijna helemaal niks of helemaal niets, vandaar is dat voor mij prijsverlagend en heb ik liever gewoon een paardje met 2 bruine ogen. Ik weet dat het bij het ras hoort of kan horen, maar voor mij liever niet dus. Zie foto van het maanoog van Romy: http://www.mijnalbum.nl/Foto=R3UHA3C6

Grotere paarden zijn vaak iets moeilijker te hanteren als ze iets lastig zijn dan kleinere tinkers, ze zijn gewoon sterker. Ik heb absoluut niet het idee dat grotere tinkers vaker moeilijker zijn, nee ze zijn gewoon gewichtiger en meer mans daardoor. Natuurlijk kunnen kleine tinkers ook opdondertjes zijn en sterk zijn hoor. Ik heb een tinkertje gehad die trok bij iedereen het halstertouw uit de handen, tot brandblaren toe. En daar liep het tinkertje heen zonder geleider.

Grinnik, het lijkt wel een foto uit een horrorfilm.... Dit is niet echt een vleiende foto... Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk dat het ook wel per paard verschilt. De een kan het beter hebben dan de ander zeg maar.

Over grote of kleine paarden gesproken. Ik heb een kleine Fell pony gehad, nou die kon er wat van hoor. Die nam iedereen mee naar alle hoeken van onze boerderij (behalve mij dan). Hij nam echt iedereen in de maling en heel veel konden hem niet aan....
Kleine paarden kunnen ook wel berekrachten hebben, maar grotere hebben net wat meer power.... Dat is zo! En dan is het de vraag hoe je er zelf mee om gaat....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:21

NikitaGoGo, ik moet ook zeggen dat ik zulke maanogen verschrikkelijk vindt, als ik eerlijk mag zijn... Je ziet dat er een gedeelte van het oog nog wel donker pigment heeft, dus het is geen compleet maanoog.

Complete maanogen (en dan heb je volgens mij ook nog lichte en donkerblauwe...), 'ogen' direct al heel anders en brengen denk ik de uitdrukking ook beter naar voren.

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:21

snowdon schreef:
NikitaGoGo, ik moet ook zeggen dat ik zulke maanogen verschrikkelijk vindt, als ik eerlijk mag zijn... Je ziet dat er een gedeelte van het oog nog wel donker pigment heeft, dus het is geen compleet maanoog.

Complete maanogen (en dan heb je volgens mij ook nog lichte en donkerblauwe...), 'ogen' direct al heel anders en brengen denk ik de uitdrukking ook beter naar voren.

Inderdaad Snowdon, je snapt hem, geef mij daarom maar liever een extra bruin oog bij Romy. In waarde zou deze merrie daar echt mee stijgen. En mentale waarde? Nu is het gelukkig wel een lekker drolletje hoor en een echt tutje en vreselijk lief, dat is eigenlijk wel het allerbelangrijkste vind ik.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:42

NikitaGoGo schreef:

Ik denk dat je met dat tinkertje Jordy bedoelt Dat was inderdaad een kleintje, toen ik hem kocht met 4 jaar 1.46, met 6 jaar was hij 1.54.
Maar het is inmiddels ook een schatje, al heb ik ook de nodige brandblaren op mijn handen gehad, is mijn oude stalhouder er op zijn buik achteraan door de bak gesleurd, en trok hij 3 volwassen kerels ondersteboven die aan een longeerlijn hingen

Een groot paard wat lastig is is altijd moeilijker dan een kleintje wat lastig is, simpelweg omdat je minder in te brengen hebt.
Ik heb ook nog een kleintje, wel erg klein, maar liefst 94 cm hoog Maar die is eigenlijk vaker vervelend dan Jordy. Groot voordeel is dat die nog aardig in de houdgreep te nemen is

Boktmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:56

nielsd schreef:
2500-3500

Lijkt me een beetje veel voor een paard dat geen wedstrijden heeft gereden...(lijkt me...)
Sportpony's die B, L mischien nog net M hebben gelopen kosten zoiets!!
Mijn pony heeft ZZ gelopen en kost het 3-dubbele