[TI] Tinkerhengsten - Tinkermerries - Nakomelingen - Friese paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:25

Ik vind lucy super !
Laatst bijgewerkt door jacky2 op 13-11-05 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:28

SSSssstttt!! Geen namen noemen hoor!! Dat vind ik zo knullig!
Maar je hebt het goed!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:29

jacky2 schreef:
Ik vind lucy super !

Dank je wel!!! Ik ben ook smoor op jouw Macho!! Helemaal mijn type!!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:45

Ik ben zelf een cob-fan, altijd al geweest. Ik zou ook gekozen hebben voor het ICS maar wachtte al een paar jaar op een ander bestuur. En toen werd het helemaal niks meer daar. Dus is Sox nog niet opgenomen in een stamboek, twijfel ik nog steeds aan het fokken van een veulen dat dan ook niet wordt opgenomen en baal een beetje van de hele situatie bij het ICS.
Maar weer on topic: ik zal beslist geen Fries als dekhengst kiezen, dit ras voegt voor mij echt niks toe aan een tinker.
En er wordt hier ook gesproken over dat tinkers kruisingen zijn, dat is ook vaak zo maar er wordt hier en in Ierland, Engeland en nu ook Amerika en bijv. Zweden doelbewust met tinker x tinker gefokt. Dus die kruisingen zijn straks echt verleden tijd. (Al gaan daar wel een paar generaties overheen ).

Knollehollen

Re: Tinkerhengsten - Tinkermerries - Nakomelingen - Friese p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:07

Welke 2 tinkerhengsten vinden jullie de echte COBhengsten, dus alleen kijken naar het exterieur dan, even niet kijken naar de kleurverdeling.

Ik vind Chacotay de meest typische cobhengst die er is. Maar Drumshamboo vind ik ook een toppertje.

En jullie?

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:40

Maestro en Toss !

Dat vind ik de mooiste cobhengsten,tenminste van de ics !

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:42

Ik ben totaal fan van drum ( mijn verzorgpony *hihi*) en eigenlijk ook steeds meer van Raven! Ook Zippo vind ik echt een plaatje van een hengst!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:04

Kunnen jullie ook toelichten WAAROM die hengsten voor jullie zo het meest cobtypisch zijn?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:19

Ik ben gek op de Vanners en Cobs. Prachtig die kracht die er vanaf knalt. Bij voorkeur met een enorme bos manen en sokken.

Zelf heb ik mijn Chubby. Waar ook wel eens behoorlijk wat power achter zit . Maar qua exterieur is Chub toch een wat slanker type huh. En daar ben ik stiekum wel erg blij mee! Want haar bouw zorgt ervoor dat ik mijn doelen wat gemakkelijker kan realiseren. Ik wil namelijk graag dressuurmatig wat bereiken met mijn Tink. En met een dame is dat toch wat kansrijker dan met een tank.

Ik ben dus zeker een voorstander van het in stand houden van de 4 types! Uiteraard zul je, onderhevig aan de mode, het ene jaar wat meer slanke paardenveulens geboren zien worden en het andere jaar de steviger ponymaatjes. Maar zo is er voor elk wat wils te vinden binnen dit prachtige ras.

Favo hengsten.... Teveel om op te noemen....

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:26

snowdon schreef:
Kunnen jullie ook toelichten WAAROM die hengsten voor jullie zo het meest cobtypisch zijn?
Jawel, maar ik ga dan uit van de rasstandaard van de ICS waar ik de cob als beste vind omschreven. Naar z'on cobtype wil ik foktechnisch gezien ook toe gaan fokken. Ben daarom erg benieuwd wat de combinatie Sissi met Maxolo doet. Ben ook zeer benieuwd of het veulen toch meer zwart zal hebben als Sissi. Ik zit nog een beetje te experimenteren. Wel weet ik al dat Maxolo zijn sokken en zijn bonte kleur vererft, dus dat is vind ik al een grote meerwaarde om wat meer kleur en sokken te krijgen als ik met Sissi verder zou fokken. Als ik dan een dochter van Sissi weer zou kruisen met Chacotay, dan heb je veel meer kans op een veulen met sokken, meer kleur en cobtypischer. Daar zit ik nu een beetje aan te denken.

Rastypisch vind ik Chacotay vanwege de toplijn, de aangezette hals, de boeg, de rug, het beenwerk, het hoofd en het karakter uiteraard. Chacotay is wat dat betreft gewoon (bijna) af, had alleen wat meer zwart mogen zijn. Aan de andere kant is Chacoatay als cob zijnde een hele aparte verschjning natuurlijk met zoveel wit, zie foto: http://www.irishcob.nl/Hengstenfotos/HengstChak.jpg

Drumshambo kan ik echter alleen van een foto beoordelen die ik gezien heb op de site van Jean en ICS, mooie stevig aangezette hals, korte stevige benen, mooie toplijn, veel sokken, mooi hoofd, zie foto: http://www.irishcob.nl/Hengstenfotos/Drumshambo.jpg

Zippo heeft gigantische sokken en manen, maar heeft een wat weke rug vind ik en een wat te lange hals om deze weer met Sissi te kruisen. Sissi heeft ook een vrij lange nek voor een cob, maar heeft wel een hele goede rug, kijk hier maar naar de foto van Zippo: http://www.irishcob.nl/Hengstenfotos/Zippo.jpg

Mijn ideaal beeld van een Tinker is zwartbont, dus zal niet snel zelf met een andere kleur hengst gaan dekken. Dat is eigenlijk geen goede gedachte vind ik, want dan zou je bepaalde hengsten die het ras zouden kunnen verbeteren om persoonlijke redenen uitsluiten. En zo blijf je bezig.....

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:59

Hmmmhhh Moeilijke vraag...
Meest perfecte Cobhengst...Zippo (ik vind de foto hierboven ook echt niet zijn mooiste in het echt is hij 100x meer waauw!)

Waarom? Hij is het meest AF. De ultieme bouw, giga sokken en manen, mooi expressief hoofd, kleine bijpassende oortjes, heerlijk ronde achterhand, en een DROOMkarakter...

Toch zou ik hem ook niet op eender welke merrie zetten. Bij Tinkerbell vind ik hem goed passen, bij Angel dan weer niet...

Persoonlijk vind ik Dublin ook erg mooi, maar kan er te weinig over zeggen omdat ik nog maar een handvol foto's van heb gezien...

Mc Brynmore is ook een supermooie, maar benadert het Cobtype belange na niet zo goed! Wat natuurlijk niet betekent dat hij met sommige merries geen mooie combi vormt...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:56

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:09

Hij heeft inderdaad wel een lekker kontje...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:47

Er zijn veel mooie cobhengsten maar ik heb ze lang niet allemaal "live" gezien. Raven heb ik al vanaf foto mooi gevonden en hij heeft dus ook een heel prettig karakter. Thunder is ook een grote favoriet, die heb ik ook "in het echie" gezien en vind ik echt een imposante cob. Een cob moet volgens mij compact zijn met een vrij korte rechte rug die oploopt naar een stevig gespierde croupe. Een ronde gespierde flinke kont hoort erbij. Zo'n gleuf in het midden is prachtig en zie je vaak. De hals zie ik graag vrij stevig aangezet maar (persoonlijk) niet al te kort. Flinke sokken horen er beslist bij, overvloedige manen/staart ook. De benen moeten middelmatig van lengte zijn (niet al te lang want dan ga je al meer naar het grai-type), gevolg is wel een korte stap maar je kan niet alles hebben. De hoeven moeten netjes in verhouding zijn. De ribbenwelving is wat tonvormig, in ieder geval rond en een hoge schoft is niet gewenst. Volgens mij hoort de schoft ingebed te zijn in vlees en spieren (bij de mijne ook vet in de zomer, haha).
Het hoofd moet recht zijn dus een ramsneus is volgens mij uit den boze, hoog gedragen en met een vriendelijke uitdrukking. Ogen helder. Zo zie ik in het kort een cob. Volgens mij zijn er veel mooie cob-hengsten maar ik ben slechts 1x naar een keuring geweest en van foto's is het moeilijk oordelen. Je kan het karakter niet beoordelen noch het gangwerk. Ik denk dat een cob cool van karakter moet zijn. Ze zijn als veelzijdigheidspaarden gefokt en niet als sportpaarden. Enfin, dit is mijn visie op de cob.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:58

Vanaf een foto, want ik heb er nog geen een life gezien.
Thunder, Raven en Dublin
Maar goed....vanaf een foto is 't altijd erg moeilijk. Hoop er snel een paar in reality te zien.

Vind persoonlijjk de combi fries x tinker niet geweldig, terwijl ik zowel het Friese ras als de tinker geweldig vind. Dat fiere opgerichte vind ik niet passen op bont. Dat hoort lekker eigenwijs te zijn.

sanapril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:01

Ik heb een fries X tinker merrie.... en vind haar helemaal geweldig.
Haar moeder was een tinker!!!!!
ze is wat luxer dan een tinker met de gangen van een fries!!!
Afbeelding

en als ik een tinker hengst mag uitkiezen koos ik thunder:
Afbeelding
Een prachtig beest!!!!!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:06

Hoe oud is deze merrie? Voor een kruising friesxtinker ziet ze er niet slecht uit. Ze heeft niet dat extreme opgerichte wat een fries heeft en ook niet de korte stevig benen van een tinker, het is een heel mooi rank paardje om te zien. Maar de meeste kruisingen tussen friesxtinker zien er niet zo uit hoor....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:08

sanapril, het is hier niet de bedoeling om 'slechts' je favoriete hengst te noemen, doe dit hier dan met een korte toelichting over op welke punten deze voor jou het meeste cobtypisch is. Daar ging de hengstenkeuze-vraag hier tenslotte over.