[TI] Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief ger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:32

Ik twijfel nog heeeel erg.. Bonita zweet ook ontzettend veel, als ze een stuk gewandeld heeft al. En het duurt echt uuuren voor ze weer droog is. Maar ik vind het zo "niet horen" een tinker scheren.. Ik vind het passen dat een tinker een lekkere dikke vacht heeft.. Maar dat mag niet ten koste gaan van mijn paardje.

Scheren jullie ook het hoofd? Want ik wil echt niet dat haar baard eraf zou gaan.. Sokken al helemaal niet!

Groetjes Dianne

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:54

Je kan het scheren zoals jij het wil.
Beentjes gewoon zo laten,beetje mooi op scheren,en koppie kan je ook heel mooi rond het hoofd scheren dus daar hoef je niet aan te komen Dus baard en sokjes kan je gewoon zo laten.

En op een zwart witte tink zie je er bijna geen rxxt van dat hij geschoren is als je sokken en hoofdje gewoon zo laat.

Bij roos zie je het iets meer.
Dit was net na de scheer beurt.
Afbeelding
Dit is ik 2 weken erna,vandaag dus

Afbeelding

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:41

Jordy zijn hoofd wordt wel altijd helemaal geschoren, echt alles gaat eraf behalve de sokken, ook een sjabrakje laat ik niet staan.
Bij Jordy vind ik het mooier als alles eraf is, hij is vrij luxe. Bij een wat grovere tinker denk ik inderdaad dat het in de meeste gevallen mooier is de baard etc. niet te scheren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:21

Chubby is vorige week dinsdag geschoren. Ze kreeg een heel dikke vacht al, maar aangezien wij behoorlijk intensief trainen was dat niet handig. Chub stond zelfs zonder te werken al te zweten in de wei en op stal. Da's echt niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Toevallig heeft Cheveyo afgelopen zaterdag foto's gemaakt. Zodra die zijn upgeload kan ik ze hier ook laten zien.

Chub's hoofd wordt ongeveer tot aan de jukbeenderen geschoren. Vanaf haar oksel wordt ze met de haargroeirichting mee geschoren, zodat er geen duidelijke overgang tussen wel/ niet geschoren gedeelte is.

Ik heb er voor gekozen haar juist nu te scheren, omdat de overgang nu het nog niet vriest duidelijk minder groot en schokkend is.... Ze staat gerust 's middags zonder deken. Warm zat!

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:55

Dit is mijn tinker afgelopen winter:
Afbeelding
Afbeelding

Hij krijgt pas begin december/eind nov. een regendeken op zodat ik 's avonds gewoon kan rijden aangezien hij overdag in weer en wind op de wei staat, 's nachts gewoon op stal. Maar hij krijgt een echte dikke teddy vacht idd.
qua werk: tja ik doe het iets rustiger aan, stap wat meer enzo. Alleen tijdens de les rijd ik wel normaal,. MAar dan krijgt hij erna een zweetdeken op, voorik weg ga krijgthij een fleece zweetdeken op enhoud hem de helenacht op en 's morgens dan is hij tenminste droog en krijgt hij de regendeken weer op.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:01

DJEESES!!! Wat een haarbal!!! (niet slecht bedoeld )

Zelfs putje winter is Tinkerbell zo harig niet (hoewel ze dan ook wel een dik pelsje krijgt!)!!!

Zal even een foto van vandaag uploaden, vergeleken met de tink hierboven staan mijn paardjes nog in zomervelletje!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6PEF7FXV
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JIHQCCQN
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Y3DPMACQ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QCV86AB3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PGAOLYFU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BMGDPWRJ

Check het langere baardhaar en de behaardere buik/veulenbuik.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:12

Van 't weekend kwam een stalgenote met haar 23 jr jonge Haflingerdame terug van een kwartiertje rijden. Het witte schuim stond op de merrie haar boeg, zo druk had ze zich gemaakt. Het meisje wat er op reed vroeg zich af hoe lang ze moest uitstappen en hoeveel dekens erop moesten. Ik heb haar gevraagd eens naar de huid en onderste deel van de haren te kijken. Het mooie van een paardenvacht is dat het lichaam zelf het vocht naar buiten toe transporteert (zoals wij nabootsen met een zweetdeken). 't Meisje was verbaasd om te zien dat de huid en ± 1/4 van de haren (dus het deel wat het dichtst tegen de huid aan zit) droog waren......
Voordeel van scheren is dat het vocht direct getransporteerd wordt, maar een nadeel ervan vind ik toch de dekens (heb Koot 1 of 2 winters helemaal geschoren, en 2 winters half, sinds een paar jaar helemaal niet meer).

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:57

dutske schreef:
het paardje dat ik rij (belgisch trekpaard) heeft ook een megadikke vacht
het is net een teddybeertje van 1000 kilo
ik stap zowiezo 10 minuten uit, meestal nog wat langer
als ik op stal kom, en het regent niet , wordt ze gewoon buiten afgezadelt,ze krijgt een zweetdekentje op, en gaat opstal met haar voer
tegen dat al men materiaal weg is ga ik gaan kijken, gaat de stal op en komt ze eerst drinken in de andere stal.
ik gooi dan nog een goede pluk hooi, haal de zweetdeken eraf (als ik die al ga gebruiken) en laat ze het lekker zelf uitzoeken.
zolang ze hooi heeft blijft ze lekker op stal, en als ze naar buiten gaat meet ze zich toch eerst een modderjasje aan.
als het regent wordt ze toch nat, ook al hou ik haar dan wat langer op stal zodat het haar dicht tegen haar huid kan drogen.
ze is vorig jaar ook nog niet ziek geworden, en dit jaar mag ze binnen een klein maandje op rust... (drachtig), en met longeren krijg ik haar niet in het zweet

WAT LEUK DAT JE INTENSIEF MET JE BELG RIJD WIJ HEBBEN OOK BELGISCHE TREKPAARDEN MAAR DIE ZIJN NIET ZO ACTIEF WAT VOOR KLEUR IS JOU PAARD HEB JE EEN FOTO ??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:41

Een zweetdeken neemt het vocht op uit de vacht en transporteert dit naar buiten. Na een 15 minuten zie je ook een waasje vocht liggen óp de deken. Haal je de deken na verzadiging niet van je paard, zal het vocht terug in de vacht slaan.

Een zweetdeken laat ik niet langer opliggen dan 30 minuten. Daarna wisselen met een droge zweetdeken of met de staldeken. Laat je zo'n natte zweetdeken langer liggen, of zelfs een hele nacht, dan zal dit een tegengesteld effect geven!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:03

Enya_Indy schreef:
dutske schreef:
het paardje dat ik rij (belgisch trekpaard) heeft ook een megadikke vacht
het is net een teddybeertje van 1000 kilo
ik stap zowiezo 10 minuten uit, meestal nog wat langer
als ik op stal kom, en het regent niet , wordt ze gewoon buiten afgezadelt,ze krijgt een zweetdekentje op, en gaat opstal met haar voer
tegen dat al men materiaal weg is ga ik gaan kijken, gaat de stal op en komt ze eerst drinken in de andere stal.
ik gooi dan nog een goede pluk hooi, haal de zweetdeken eraf (als ik die al ga gebruiken) en laat ze het lekker zelf uitzoeken.
zolang ze hooi heeft blijft ze lekker op stal, en als ze naar buiten gaat meet ze zich toch eerst een modderjasje aan.
als het regent wordt ze toch nat, ook al hou ik haar dan wat langer op stal zodat het haar dicht tegen haar huid kan drogen.
ze is vorig jaar ook nog niet ziek geworden, en dit jaar mag ze binnen een klein maandje op rust... (drachtig), en met longeren krijg ik haar niet in het zweet

WAT LEUK DAT JE INTENSIEF MET JE BELG RIJD WIJ HEBBEN OOK BELGISCHE TREKPAARDEN MAAR DIE ZIJN NIET ZO ACTIEF WAT VOOR KLEUR IS JOU PAARD HEB JE EEN FOTO ??

je hoeft niet te roepen hoor

ze is bruin, in de zomer redelijk licht, de winter weer wat donkerder, zwarte manen, kort zwart staartje, en zwarte beentjes

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:06

frenia schreef:
DJEESES!!! Wat een haarbal!!! (niet slecht bedoeld )

Zelfs putje winter is Tinkerbell zo harig niet (hoewel ze dan ook wel een dik pelsje krijgt!)!!!

Zal even een foto van vandaag uploaden, vergeleken met de tink hierboven staan mijn paardjes nog in zomervelletje!

Check het langere baardhaar en de behaardere buik/veulenbuik.

hoho!! deze foto is van afgelopen winter hoor!! toen in jan of febr. toen het ijs en ijs koud was hihi.

Deze zijn van afgelopen zondag zo zit hij nu dus in de vacht:
Afbeelding
Afbeelding

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:15

Ze word deze week nog geschroren;), Mooie tijd daarvoor vanwege het weertje!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:13

Nou Suzanne, zo harig als jouw tinker is op die laatsste foto's, zo harig is Tinkerbell zelf putje winter ook niet meer... Eerste winter wel nog, maar nu krijgt ze zoveel haar niet meer. Zal eens een foto uploaden van het harigst dat ze ooit geweest is...

edit: foto's toegevoegd

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CU7AAD3C
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UWAV8F4P
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PGOWUUB3

Zelfs dan nog geen echte haarbal dus

Ben benieuwd hoe het scheren je bevalt Renee! Als je tinker ook zo harig is als die cvan Suzanne...dan begrijp ik het wel...

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:41

Hihi dus die van mij is echt een beetje een uitzondering?! hihi vande ene kant vind ik het wel lekker hoor zo'n lekker vachtje heerlijk maar van de andere kant als het drassig weer is..... grrr hihi ik heb de fohn al uit de kast gehaald
Misschien kan het komen dat het afgelopen winter de eerste winter was dat CHester in Nederland was..??

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:47

De laatste foto's zijn ook van Tinkerbells eerste winter in België. Dus toen was ze hier nog geen half jaar.
Ik vind persoonlijk wel dat haar beharing veel minder geworden is. In de zomer heeft ze zelfs een behoorlijk dun vachtje. Ze krijgt natuurlijk nog steeds wintervacht, maar mijns inziens veel minder...
Toch denk ik dat de jouwe wel wat meer aanleg voor dikke pels heeft

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:40

Dit is Jordy met bontjas in de winter van 2003. Wat een baby was het toen nog nu ik die foto weer zie
Afbeelding

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:17

Suzanne vd schreef:
Hihi dus die van mij is echt een beetje een uitzondering?! hihi vande ene kant vind ik het wel lekker hoor zo'n lekker vachtje heerlijk maar van de andere kant als het drassig weer is..... grrr hihi ik heb de fohn al uit de kast gehaald
Misschien kan het komen dat het afgelopen winter de eerste winter was dat CHester in Nederland was..??

Snowdon had vorig jaar winter ook zo'n dikke teddyberenvachtje Nu stata hij 's nachts op stal, dus nu zal het wel ietsje minder worden... Maar Snowdon wordt niet geschoren en krijgt geen deken op.

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:07

snowdon schreef:
Suzanne vd schreef:

Snowdon had vorig jaar winter ook zo'n dikke teddyberenvachtje Nu stata hij 's nachts op stal, dus nu zal het wel ietsje minder worden... Maar Snowdon wordt niet geschoren en krijgt geen deken op.

Die van mij staat overdag op de wei en rond een uur of 18.00 worden ze binnengehaald. Wel heeft hij eenstal met een openluik dat naar buiten is.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:42

Ik heb Ryon dit jaar ook voor het eerst geschoren, omdat hij ook zo vreselijk veel zweette en ik ook zeer regelmatig iets met hem doe. Hij werd idd ook niet meer droog, en bovendien kostte het hem enorm veel energie. Vorrig jaar had ik hem onder een deken en toen was zijn vacht minder dik dan dat hij nu al was. Ik persoonlijk vind het echt super, mijn paard is blijer en is nu super snel droog.

Hier wat foto's. Ik heb hem een week geleden geschoren. Hoofd half geschoren, de benen niet geschoren (ik vind het zo raar staan tot onder de knie) en een stukje voor het zadel laten zitten.

http://img223.imageshack.us/img223/5169/ryongeschoren00115yg.jpg

http://img223.imageshack.us/img223/2033/ryongeschoren01214hc.jpg

http://img223.imageshack.us/img223/1305/ryongeschoren00614uq.jpg

http://img223.imageshack.us/img223/391/ryongeschoren01018rt.jpg

Ik heb trouwqens nog een deken tip! Op ryon lagen de gewone standaard dekens niet goed. Te krap bij de borst, kont, schuurde de manen weg etc. etc.
Ik heb er nu een Amerikaanse deken op liggen. Deze zijn speciaal gemaakt voor Quarters enz. die ook breed gebouwd zijn. Deze dekens liggen echt super op tinkers/cobs.
De deken die Ryon nu heeft is van Big D. Hier ook wat foto's van.

http://img465.imageshack.us/img465/7964/ryongeschoren01812ul.jpg

http://img465.imageshack.us/img465/6997/ryongeschoren01919ld.jpg

http://img465.imageshack.us/img465/3655/ryongeschoren02019fb.jpg
Laatst bijgewerkt door Siempie op 08-11-05 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links gemaakt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:50

Citaat:
Fototopics zijn niet toegestaan. Plaats je foto's in een apart topic op HAW/ITP. Ter verduidelijking in een topic of als je gewoon even kort iets wil laten zien, zijn max. 2 foto's per post toegestaan. Verder graag de foto's als link plaatsen. We zien liever ook niet dat je meerdere posts achter elkaar zet, zodat je wel meerdere foto's kan laten zien. Door de hoeveelheid foto's wordt Bokt.nl langzamer en dit is voor iedere gebruiker vervelend. Bovendien is het vaak nog een beetje een chaos bij het plaatsen van foto's, doordat dit nog niet altijd goed gaat bij de meeste (nieuwe) gebruikers.

Annelot, ik ga even tem-en om je foto's om te zetten naar links.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:41

Ahhhh! Zo'n baardloze tinkerhengst is echt een verschrikking!!!
Maar hij blijft leuk

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:00

er zijn helaas geen scheerapparaten waarbij je de vacht voor een deel eraf kunt halen he? dan zou er een speciaal opzet stukje gemaakt moeten worden. ik heb het vorig jaar geprobeert met een scheerapparaat, toen heb ik de hals en een stuk van kont en buik geschoren maar wel een dikke cm. laten staan. dus wel meer mogelijkheden om te ventileren maar niet alles kaal.

annelot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:25

oh sorry ik wist dat niet over de hoeveelheid foto's. ik zal er de volgende keer braaf 2 bijdoen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:22

Lekker fris koppie hoor annelot

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:05

Wel he Roosa. Ik vind hem wel chique zo. Wat ik ook niet heb geschoren bij hem is zijn balzak, dat gaat volgens mij anders nml vreselijk schuren!