[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:53

Online bv hier, maar het is inderdaad symptoombestrijding.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:43

Bij onze bolle werken we nu met eens in de 8 weken sebacil en als er een plekje is betadinezalf. Ik ben er achter gekomen dat dat beter werkt dan wassen met betadine shampoo en daarna een mokzalf erop.

Bij die bolle komt het ook door eten. Als hij ergens teveel van opheeft wordt ie gek van de jeuk. Wat krijgt ze allemaal per dag te eten zomer en winter?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:48

In de zomer krijgt ze alleen maar gras.

En in de winter krijgt ze 2 kilo brok ( ijslander of tinkerbrok ivm het eiwitgehalte)
en 1 kilo zemelen of luzerne en 1 kilo muesli.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:55

Irish lady moet ze veel werken?
Heeft ze echt 2kilo brok en 1 kilo muesli nodig?
Gewoon een vraag hoor

Wordt ze mager en ellendig als je haar wat meer hooi voert,en brokken weg laat en begint met muesli en dat halveert?
Laatst bijgewerkt door roosa op 20-10-05 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:56

irish_lady schreef:

even of topic, kwamen jullie door de keuring na zuid laren? Zag dat jullie aan de kant gezet werden.

Ik denk dat je de verkeerde voor hebt want wij zijn niet aan de kant gezet. Wij hebben ook gezien dat er een wagen met zand aan de kant werd gezet maar niet met paarden.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:10

Ze krijgt echt heel veel eten. Zeker in de winter. Als je daar eens voorzichtig zou beginnen met de brok en de muesli te halveren en eens een paar weken aankijken of ze vermagert of sloom wordt. Als er bv veel melasse in de muesli zit kan het zijn dat ze last heeft/krijgt van de suikers en eiwit die erin zit. Wordt ze te sloom zou je dat door haver op kunnen lossen, daarzit tenminste weinig suikers en eiwit in.

En het gras zomers is dat onbeperk dag en nacht of per dag een gedoseerde hoeveelheid. Onze bolle wordt nooit dik van eten maar bij iets teveel gras of klaver is het meteen mis. Vorige week in een andere wei waar iets meer klaver instond heeft als resultaat dat ik nu nog de mok aan het behandelen ben.

En krijgt ze wortel of zo? Ook die kunnen jeuk en mok veroorzaken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:13

wortels en teveel gras die mok kunnen veroorzaken? Dit klinkt even erg vreemd.. heb je of iemand anders hier meer info over?

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:29

Ja de DA en het proefbedrijf paarden. Teveel gras kan teveel eiwitten opleveren. En teveel eiwittten kunnen mok en andere problemen veroorzaken. Naast bevangenheid ook mok, exceem enz.

Bij de standaard wortel is het probleem de hoeveelheid suikers die erin zitten en de caroteen. Suikers kunnen ook lichamelijke problemen geven als je paard er niet tegen kan. en caroteen kan opstapelen in een lever als je paard er gevoelig voor is. En dit kan weer lichamelijk eproblemen geven oa ook weer bevangenheid, mok, exceem, dikke benen enz.

Bij ons op stal zijn er nu 3 paarden die problemen daarmee hebben. 1 gevoelig voor bevangenheid en mok, een die vocht vasthoud dan en exceem en dikke benen krijgt. En een die helemaal oranje wordt na het eten van een kilo wortels per dag.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:35

helemaal oranje wordt?

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:41

ja een fries met een oranje gloed voor het haar is dat normaal maar ook oranje gekleurde slijmvliezen en een rare kleur urine. Afgelopen winter was dat opeens voor het eerst. Toen de wortels vermindert tot een halve kilo per dag en daarna maar niks meer. En na het stoppen met voeren was het met een week weer over. Dit jaar krijgt ze helaam geen wortel meer. We zijn toen aan het navragen geweest wat de oorzaak kon zijn en dit kregen we toen te horen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:49

Wortels als jeuk-veroorzakers heb ik vaker gehoord! Ook bij eczeempaarden wordt het afgeraden (en op het gebied van eczeempaarden ben ik helaas ervaringsdeskundige..)
Ik ga dit even volgen.
Heb het idee dat het bij Novia met Kiezelderma wel goed onder controle was, maar ze krijgt helaas vrij veel kuil op deze stal.
Op mijn nieuwe stal gelukkig alleen maar kruidig hooi.
Dan pas kan ik zien hoe goed og de kiezelderma werkelijk helpt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:51

Ik KAN de hoeveelheid voedsel niet minderen, ze loopt elke dag minstens 1 uur, vaak 2 of 3 en ze heeft echt zo veel nodig. Zodra ik iets minder geef valt ze helemaal in! Hooi krijgt ze onbeperkt dus ze kan continu eten.
Ze is onderzocht door de da en ze is verder gezond, geen wormen of dergelijke. Wortels krijgt ze niet.

Het is echt niet dat ik voeren zo leuk vind, dit is wat ze minimaal moet hebben en dan nog is ze niet dik!

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:54

je zou de muesli kunnen vervangen door maismeel en kijken of ze dan op gewicht blijft.

Helaas ken ik het probleem van afvallen maar ik mag er gewoon niks bijgeven. Dan maar een dun paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:57

Graaskorf schreef:
je zou de muesli kunnen vervangen door maismeel en kijken of ze dan op gewicht blijft.

Helaas ken ik het probleem van afvallen maar ik mag er gewoon niks bijgeven. Dan maar een dun paard.

de muesli is al speciale eiwitarme, vorig jaar heb ik idd ipv zemelen maismeel gegeven. Het is net waar ik aan kan komen, maismeel is vaak moeilijk hier in de buurt.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:59

Dat weet ik dus niet, hier is het goed te krijgen bij elke fourage handelaar en zelfs Welkoop heeft het.

Het kan zijn dat eiwit niet het probleem is maar de suikers of de melasse die in de muesli zit. Vandaar dat ik het voorstelde. Suikers veroorzaken namelijk eerder jeuk en exceem dan eiwit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 17:02

Maar dan zou ze in de zomer toch geen last moeten hebben? En vroeger stond ze alleen op brok en was het nog veel erger.

Verder is ze altijd zo gek als een deur, dus sloom wordt ze in elk geval niet.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:16

Wat voor hooi krijgt ze?
Ik meen me te herinneren dat Esme en Leon ooit eens bij jou een rit hebben gemaakt, en dat Nuala in de stal van Irish stond.
Toen kreeg ze een kruiwagen vol kuil (of voordroog als je dat zo wilt noemen)
Is dit inmiddels aangepast?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:42

Nu Sox weer een paar korstjes op haar rechtervoorknie heeft was ik 2x per week met biotex groen. Daarna drogen en dan een zinkzalf erop. Ik heb wel haren moeten wegknippen om goed in de huid te kunnen masseren. Ik haal de korstjes niet weg maar wel de losgelaten schilfers.
Mijn bekapper heeft kruiden tegen mok. Je moet een eetlepel of zo op een liter water laten trekken en dit geven. Ik voerde toen speciaal slobber want had geen idee hoe ik die thee anders moest toedienen. Heeft wel geholpen toen (toen had ze mok in d'r achterkootholtes). Dan bestrijd je tenminste van binnenuit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:43

Ik heb zwavelbloempoeder besteld! Ga dat toch weer eens proberen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:53

Is dat hetzelfde als Kiezelderma?
Daarop staat ook iets van sulfus...huppeldepup..
Sulfur is zwavel.
Hm, ik ga vanaaf eens het etiket bekijken!
Wat kost dat zwavelbloempoeder eigenlijk?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:56

Ik heb het een keer bij de DA besteld. Maar heb het niet afgenomen want je moest het volgens mij op een ingewikkelde manier aanmaken, er was in ieder geval iets waarom ik het niet heb gekocht. Was een pak van een kilo of zo, niet echt héél duur, onder de 10 euro in ieder geval.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:26

Tosca heeft ook mok en an 1 been rasp. De rasp was ik op aanraden van de hoefsmid met Badedas. Nu niet want ze heeft het niet meer zo erg. De mok was ik met Sebacil.
Een goene leemkuur kan ik je erg aanraden. Die heb ik Tosca in het voorjaar gegeven omdat ze zich erg schuurde en omdat ze altijd zo'n stoflaagje op zich had. Ze schuurt zich nu een stuk minder en ze glanst weer! De mok is ook wat minder maar dat kan ook door de Sebacil komen.
Ze zeggen dat de chip kan afdrijven, maar ik heb vorige maand nog de chip laten controleren en hij zat er nog. Ik had het voor gebruik aan mijn Da gevraagd en hij had nog nooit van afdrijven gehoord. Ik heb de gok dus maar gewaagd. Je kan het gewoon via de paardendrogist bestellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 19:07

Soxje: wat voor kruiden en hoe kom ik eraan?

Kiara: ze krijgt speciaal hooi!

En die groene leem ben ik al achter aan geweest, maar dat mag absoluut niet als je paard gechipt is!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:43

Tosca heeft haar chip nog hoor, na de kuur. Het gedt voornamelijk voor pinnen nzo in het lichaam.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 19:55

Lees de site van de paardendrogist er maar op na!