Het is goed gegaan, goed gekomen. Maar zo goed als het is gegaan, zo slecht had het ook kunnen gaan.
Ik was wel wat gewend, qua rijden. Daar heb ik geluk mee gehad. Voorderest was ik zelf zo groen als gras wat betreft paarden. Mijn omgeving heeft niets met paarden, dus ik moest het in mijn eentje opknappen.
Oke, ik ben trots zoals het nu gaat. Hij loopt perfect en is mijn allerbeste maatje. Je kan er een klein kind opzetten, ook over de weg. Hij zet geen stap verkeerd.
Toch is hij niet altijd zo braaf en voorzichtig. Hij is eigenwijs, dominant en ongelooflijk bijdehand.
Galloperen is de bom, dat hoeft ook een ruiter die nog zo goed rijdt niet op hem te doen. Tenzij ik hem eerst helemaal moe rij, dan kan het wel.
Duncan heeft ook wel zijn kuren, maar is absoluut niet gemeen.
En ik denk dat ik erg veel geluk heb gehad, dat het uiteindelijk zo is gelopen.
Er zijn altijd wel wat problemen, maar ik wil altijd het beste voor hem. Wil hem leren kennen, met hem omgaan. Dat is zo ongeveer onvoorwaardelijk. Ik doe alles voor hem.
Maar als hij eigenwijs en dominant doet, dan laat ik dat gewoon niet toe. Ik ben nou eenmaal veel eigenwijzer en dominanter.
Daardoor is het denk ik ook goed gekomen. Ik heb niet over me heen laten lopen, en heb altijd het beste voor hem gewild. Ondanks mijn 14 jaar
. Beetje trots op Duncan en mezelf ben ik wel.
Of het verstandig is geweest, ik denk het niet!

ik ben zelf ook maar een ukkie van 13 met een eigen tinker, mijn eerste paardje en ben dus ook onervaren heb 5 jaar op een mange gereden en heb haar nou 2 jaar. EN ze is geinporteerd,en natuurlijk heeft ze der streken maar je zou haar echt niet geschift kunnen verklaren en dat geld voor haar stal maatje ook dat meisje is precies het zelfde als mij. Het valt misschien wel eerder op dat er iets met een tinker mis is omdat ze bekent staan als '' goedzakken'' en het dan eerder opvallen als ze niet helemaal perfect zijn
(import)
) nouja ze krijgt streken
helemaal mee eens ... en dit geldt denk ik niet alleen voor tinkers maar ook voor andere rassen die over t algemeen als "mak en braaf" bestempeld worden. (bv fjorden/ haflingers e.d. kunnen in "verkeerde" handen ook erg eigenwijs, sterk enz enz worden)
.
--> jullie weten hopelijk wat ik bedoel
) en zo'n paard is misschien nog wel moeilijker/ gevaarlijker dan een pittig/gevoelig dier, omdat ze dus TOTAAL niet onder de indruk van jou en de omgeving zijn ...
is diep en diep triest om je eigen paard waar je zoveel van houd bang te zien van alles om zich heen ,van zichzelf ,van mensen enz.