[TI] Tinkers voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Tinkers voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:17

ik rijd vaak alleen, chuck laat zich prima inspannen als ik alleen ben, maar heeft hetzelfde probleempje als snow, ik stap dan ook maar op als hij al in stap is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:19

goh.. NOG een overeenkomst bij snow en chuck

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:21

begint een beetje eng te worden he, misschien zijn het wel broers of is Chuck de paps van Snow, alles is mogelijk he

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:11

Ik zou in principe zo alleen met Spet weg kunnen. Inspannen blijft ie staan en ook als ik de leidsels pak blijft hij staan. In de bak wel al eens alleen gemend, maar de bak uit, moet je een hek door en die krijg ik dan niet weer dicht natuurlijk. Ook moet ik eerst een drukke weg oversteken, dus heb toch liever iemand mee. Alleen met Spet op pad zou wel willen, hij is er braaf genoeg voor. Ik durf het alleen niet goed aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:19

Ik ben Dewi aan het beleren voor aangespannen. Beetje het lange lijnen werk nog, maar mijn probleem met haar is, dat ze het commando Ho, niet snapt als ik erachter loop. Ohz wel, en reageert ze er normaal op. Bij het erachter lopen, stuift ze of naar achter, of gaat steigeren, of negeert het, om dan prompt in de sloot te lopen. Dus dat commando moet er meer in.

Hier moet ik dus nog flink aan werken, voor ik haar ga inspannen, en twijfel nog of ik dat zelf ga doen, of ga laten doen. Maar dit heeft nog zijn tijd nodig. Maar ik ben wel voornemens haar in te spannen Wellicht ook dat ze eerst in dubbelspan gaat, denk dat ze dat nog beter oppakt dan gelijk enkelspan.

Nu eerst nog een wagen en nieuw tuig...
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-10-05 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo verwijderd

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:39

Shakyra zal uiteindelijk ook voor de kar gaan, en dat doen we gewoon zelf. Shak is zo mak, en makkelijk in de omgang (wel eigenwijs ), dat dat niet zo'n probleem moet zijn

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:17

Tinkerbell heeft hetzelfde probleem als Chuck en Snowdon:
Ze is braaf tijdens het inspannen, maar vertrekken gaat met heel wat gebries, getrek en gesteiger gepaard. Staat er echter iemand(groom ) vooraan bij haar, dan is er geen probleem. Ook als ze dan in het begin even moet stoppen omdat we een andere straat kruisen ofzo, doet ze weer zo, ook dat is met groom niet.
Vandaar dat we dus ook altijd met minimaal twee gaan...en vandaar ook dat we wel niet zo vaak kunnen op pad gaan...

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:53

ik ben bezig met beleren. Voor een tweewieler heeft ze nu al gestaan, maar alleen in het land, nog niet op de weg, maar ik denk dat dat ook wel goed gaat aangezien het rijden op de weg geen enkel probleem oplevert.

we hebben pas een huifkarretje gekocht, die moeten we nog opknappen en dan gaan we het eens echt proberen.

ik heb wel les gehad met het beleren van iemand die daar zelf erg goed in is!
groetjes marjolein

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:07

Mijne is ook beleerd in het tuig. Nog niet veel gedaan, denk een keer of 4. Erg enthousiast met wegrijden ook en kan eigenlijk niet normaal doen voordat we een kwartier gereden hebben. Hij bruist van energie, de oortjes gaan er op en hij is in zijn element, wil het liefste de hele weg lekker draven. Volgend jaar gaan we hem misschien een weekje in training doen om alles weer even op te frissen en daarna door te kunnen gaan met het mennen.

Bomen heb ik geen probleem mee, mijn menkar is gemaakt voor een Shire , mijn tweewieler zal wel wat aan de krappe kant geworden zijn denk ik.

xOrlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:11

wij willen whisper ook gaan betuigen volgend jaar volgens jean van de gipsy spirit stal heeft ze al in het tuig gestaan

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:11

Mijn dingle heb ik zelf beleerd.
In het begin had ik last van zijn enorme zware lijf en zijn grote trekkracht.
Hij wierp zich zelf letterlijk in het tuig.
Zo zijn verschillende repen kapot gegaan.
Nu heb ik touw repen en een lichtere kar en gaat het perfect.
Dingle staat per jaar maar 2x of zo voor de kar.
Ik pak hem uit de wei,tuig hem op en rijden maar.
Ik vind het mennen niet zo leuk maar Dingle doet het prima.

Groetjes van Gerda

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:18

twist staat ook voor de kar ik heb hem samen met een vriendin
beleerd het was eigelijk zo gepiept
binnen 2 a 3 weken stond hij voor de kar
hij vind het super hij gaat achteruit voor de kar
galop is ook altijd leuk
de kar is ook eens omgevallen door me groom
die schatte ff verkeerd in me een grote steen
en de hele kar viel om maar het boeide twist voor geen meter

als we nu weg gaan gaan we meestal een uurtje
want hier in den haag is het niet echt super
om te mennen
je hebt wel leuke plekken maar daar mag je niet komen want je
mag niet op het fietspad alleen op de openbareweg
dus is het best wel gevaarlijk

ik ga nooit alleen met de kar
heb altijd een groom bij me vind het veel te gevaarlijk
om alleen op pad te gaan
van mijn meening is het altijd veiliger als je met ze 2e gaat

verder heb ik een 4 wiel kar met 4 zit plaatsen
ik moet hem nog opknappen maar goed ben der niet zo handig in
moet ook nog de kleuren bedenken voor de kar
en de kussens en het bijft me een raadsel wat de kleuren moeten
worden

twister loopt ook alleen voor de kar als er een wedstrijd is op
de manege en ik kan niet terecht in bijde bakken en dat komt niet echt vaak voor dus verschilt het steets hoevaak ik ga

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:08

Winnie (van stalgenootje) kan voor de wagen maar heeft er alweer een half jaar niet voor gestaan, omdat de kar opgeknapt moet worden.

Hij kwam er vaak maar 1x in de zoveel tijd een keer voor, rustige ritjes.
Als kar klaar is toch weer vaker, maar zal waarschijnlijk nog niet elke week zijn

We doen geen moeilijke oefeningen, maar gewoon door bos enzo (oké wel eens een rondje als we niet verder kunnen enzo )

Verder is Winnie niet zo breed, dus nog ruimte genoeg tussen burry

Winnie is door een ervaren menner, die ook cursussen koetsiersbewijs e.d. geeft, beleerd.

en ons uitzicht (een klein fotootje mag toch wel )
Afbeelding

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:07

Ik heb net 2 weken geleden een Marathon wagentje gekocht voor mij en Sweety.
Nu kennen we er alle 2 nog niks van. Maar een kennis van me is koetsier en hij gaat ons helpen. Hij is ook mee geweest toen ik het wagentje ging kopen om te zien of het wel in orde was en of de verkoper volgens hem niet te veel vroeg.
Maar alles was dik in orde en ik heb het gekocht. Sweety en ik hebben al vaak geoefend om in het tuig te lopen en dat gaan echt super. Nu binnekort eens met gewicht proberen.
Ook zat er een boom bij voor 2span. Dat kan nog leuk worden als Sweety's veulen oud genoeg is dan kunnen we 2span rijden
Die koetsier heeft een echte mooie trouwwagen. Maar zijn eigen Fries is niet geschikt om mee te rijden op trouwerijen enzo want ze kan niet stilstaan. Als Sweety het goed doet mag ze misschien met hem trouwerijen rijden in die mooie koets zei hij dus wie weet. Als we ooit zo ver zijn krijgen jullie natruurlijk meteen een foto verslag :p

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:15

Maar daar gaan we inderdaad van uit Quinzy, stoer hoor!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:20

Wow, idd heel erg stoer Quinzy!!!

Ik heb Snowdon overigens gedeeltelijk zelf beleerd (helemaal vergeten te vertellen eerder). Was tijdens mijn stage bij mencentrum/pleisterplaats Onder de Kastanje en was onderdeel van mijn stage-opdracht! (nog gratis professionele hulp dus )

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:21

Dat probleem heb ik ook Snowdon en Tinkermuts. Nikita gaat acuut lopen als ik de leidsels opneem. Daarom altijd een groom nodig, aangezien ik geen ongelukken wil. Met een groom lukt het aardig om ze stil te laten staan, al wil ze dan wel gewoon lopen als het haar lukt. Ze blijft dan net zo lang draaien totdat ze een gaatje ziet. Niet fijn dus, maar de rest gaat wel redelijk, al is ze vreselijk sterk en loperig voor de kar. Zeker met andere mensen die haar minder de baas zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:48

Hoor dus al dat meer tinkers dat hebben (snel van start willen). Zou dat nou aan de inconsequentie liggen bij het beleren of aan iets anders? Die hete tuigpaarden hebben er soms ook wel moeite mee maar dat is weer heel ander bloed. Ik schreef tet tot nu toe steeds toe aan zijn leeftijd, puberaal gedrag en beetje groenigheid.

Zou het er ooit nog van komen dat ons paardje ook echt stil blijft staan bij het bijna wegrijden?

Met rijden accepteer ik het eigenlijk niet als een paard niet stil wil blijven staan maar met de kar is het toch een stuk meer temperament wat naar boven komt voor het idee.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:50

Tja ik weet het niet... Parcival van Percy heeft ook al hetzelfde...

Maar bij Snowdon is het niet altijd zo extreem, als je hem rustig weg laat stappen als hij dat wilt, gaat het gewoon goed, maar hij blijft steeds vaker wel goed stilstaan hoor....

Ik denk toch nog wel steeds een beetje puberaal gedrag (ongeduldig)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:55

Ik heb er overigens alleen last van in het tuig als de kar er aan hangt. Zo aan de lange lijnen alleen met het stilstaan bij de 1e weg.

Wel typisch dat meer tinkers het hebben.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 07:31

Lisje helemaal niet, die blijft juist keurig stilstaan tot ze het commando krijgt naar voor te gaan. We hadden het er idd nog over gister dat je bij die Friesen van hem bijvoorbeeld er als groom echt voor moest gaan staan en dan met man en macht paard op de plaats houden. Als de koetsier dan zit los en gaan... Lisje staat gewoon stil en wacht, dat is wel relaxed....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:32

Winnie heeft dat dus ook absoluut niet, die wacht netjes tot wij aangeven dat hij mag vertrekken.
Alleen als we onderweg een pauze hebben en daarna weer wegrijden wil ie soms wel meteen in draf in plaats van aanstappen

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:04

Wij gaan altijd met minimaal 2en op stap. En ook onze bolle is zo'n snelle starter. Staat dromerig te wachten als het tuig erop gaat tot de kar ervoor moet. Dan staat hij al een beetje te draaien. Kunnen we weg dan is ie ook echt weg.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:05

Citaat:
Wow, idd heel erg stoer Quinzy!!!

Ik heb Snowdon overigens gedeeltelijk zelf beleerd (helemaal vergeten te vertellen eerder). Was tijdens mijn stage bij mencentrum/pleisterplaats Onder de Kastanje en was onderdeel van mijn stage-opdracht! (nog gratis professionele hulp dus )

Ja hier heb ik in het tuig lopen en het tuig de 1ste keer zelf aandoen ook alleen gedaan. Gelukkig is Sweety zo braaf en meegaand. Toen Ging iemand anders me komen helpen maar, als ik daar op had moeten wachten En alles ging als vanzelf. Ik vermoed dat bij het wagentje ook als vanzelf gaat gaan met sweety. Maar vind het toch echt te gevaarlijk om alleen te doen. Maar als sweety nu naar haar nieuwe wei verhuisd staat ze net naast het paard van die koetsier op de wei. Dus zo ging hij me dan helpen omdat we dan toch vlakbij stonden.
Citaat:
Hoor dus al dat meer tinkers dat hebben (snel van start willen). Zou dat nou aan de inconsequentie liggen bij het beleren of aan iets anders? Die hete tuigpaarden hebben er soms ook wel moeite mee maar dat is weer heel ander bloed. Ik schreef tet tot nu toe steeds toe aan zijn leeftijd, puberaal gedrag en beetje groenigheid.

Dat heft die fries dus ook als de koetsier nog maar gewicht zet op de bok dan is die al weg. Maar bij haar komt het omdat haar vorige eigenaar haar altijd meteen een klap met de zweep gaf als hij op de bok ging. Dus nu wilt ze steeds die 'klap' voor zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:16

En de tinkers die zo 'heet' zijn bij het van start gaan, hoe zijn die met het rijden onder de man, voorwaarts?