[TI] Mijn tinker heeft voor het eerst Mok,wat wel en niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Mijn tinker heeft voor het eerst Mok,wat wel en niet doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:39

Op medisch staat er een sticky over mok....ga daar eens even kijken?

viewtopic.php?f=3&t=356221

De behandeling van een tinker met mok is niet anders dan dat van een ander ras....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:27

Ben ik niet helemaal met je eens Cassidy, door de vele haren van de sokken heb je te maken met andere manieren van behandelen.
Een nuance verschil misschien, maar niet geheel onbelangrijk.
Een zalfje smeren is moeilijker bij veel sok dan bij een bloot beentje.
Mijn ervaring is ook dat je het bij tinkers later door kan hebben, juist door die sokken.
De verwijzing naar de sticky vind ik overigens wél heel goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:49

ik ga dit even overleggen met de MD moddies

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:58

Hey, je moet de sokken eraf scheren om irritatie en infectie met bacteriëen te voorkomen. Je kunt het dan ook beter desinfecteren en behandelen met mokzalf.

idd handig om de DA er bij te halen, maar echt nodig is het niet

Zijn er bij jou op stal geen mensen met ervaring? Dat is meestal toch beter dan op een forum...

Heel veel succes ermee!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:24

aarghh, sokken eraf, nooit niet, hooguit een klein beetje haar, maar meer haal ik echt niet wweg, je moet gewoon beter in masseren tussen de sokken.
En waarom geen advies via het forum , hier zitten toch erg veel tinkermensen die, helaas, veel ervaring hebben met mok en beter als geen ander weten welke middeltjes werken....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:33

Dat is het punt met niet-tinkermensen zeg maar.
Die roepen allemaal "sokken eraf!".
En dat is jammer.
Persoonlijk vind ik de vraag over een tinker met mok goed bij het subforum passen, en voor de algemene mokvaregn en/of -behandelingen kun je in de sticky bij medisch kijken.

De vraag van de TS was 'wat wel en wat niet te doen'
Sokken er niet afhalen dus!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 08:58

Ja ik heb de sokken in een staartje gebonden,maar afknippen doe ik niet,dat gaat ook prikken in de wondjes,en ze hebben hun sokken niet voor niets zeg ik maar altijd.
Ze houden het ook droog op het been,het water word langs de sokken afgevoerd he,
Ik heb alleen nog een andere vraag,hoe krijg ik die zinkzalf weer uit de sok gewassen?Met gewoon warm water lukt niet,maar schampoo prikt dus dat wil ik haar niet aandoen?
Iemand daarvoor tips?

Groetjes Kiara

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:08

ik zeg altijd juist, sokken er NIET af!! dit vormt nog een beetje een bescherming tegen de negatieve invloeden van buitenaf; modder, vocht etc. door het vetlaagje in de sokken kan het iets meer hebben.

ik denk dat je je vooral ook moet beseffen dat 9 van de 10 keer mok nooit voorgoed weg te krijgen is. dus als je iets vindt waarmee je het in de hand kan houden is mooi.

gam heeft 2x een mokplekje gehad en dat was toen hij dagenlang in de blubber stond. ik heb het gewassen met tea tree soap van de Silverlinde en daarna insprayen met mokboxspray van hetzelfde merk.

verder heeft gam ra(s)p in zijn knieholtes. en het is inderdaad wat voer afhankelijk hoe erg het is. toen hij nog kuilgras at was het erger dan met hooi en gras. soms lag het zelfs open. dit behandel ik hetzelfde als de mok.

ik heb de cure pilletjes van vsm ook geprobeerd maar dit hielp bij gam niet. heb het laten testen maar hier kwam hetzelfde uit. (met een soort pendelmethode).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:37

Op het moment dat een paard met sokken mok heeft, zeg ik ook: binnen halen, en sokken eraf. Ze zijn snel genoeg weer bijgegroeid, en de behandeling van de mok is er zoveel makkelijker door.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:07

zo snel zitten die sokken er niet aan, en als je zoals ik een dekhengst hebt en shows rijd is dat echt geen optie, en de mok is ook prima te behandelen als die sokken eraan zitten, en die sokken hebben ze niet voor niets, ik heb al 8 jaar tinkers en pas 1 keer mok gehad, ik zet er dan echt niet gelijk een schaar in >;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:22

Mijntinks hebben nog nooit mok gehad en ik zeg: praise the sokken!!!! door de sokken worden de benen beschermd! Mocht er een van mijn tinks ooit mok krijgen, zou ik hooguit op die plaats de sokken wat knippen, zodat je er makkelijker bij kan: maar afscheren? NOOIT!!!!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:24

frenia schreef:
Mijntinks hebben nog nooit mok gehad en ik zeg: praise the sokken!!!! door de sokken worden de benen beschermd! Mocht er een van mijn tinks ooit mok krijgen, zou ik hooguit op die plaats de sokken wat knippen, zodat je er makkelijker bij kan: maar afscheren? NOOIT!!!!

_/-o_

AMEN

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:20

ik heb overlegd met de MD mods en aangezien dit toch wel een rasspecifiek probleem scheen te zijn, laat ik het topic hier staan.

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:06

Ik zou ook niet zo snel beginnen met scheren. Laurier heeft ook wel eens een mok plekje gehad maar heb haar toen gewassen met betadine shampoo, korstjes verwijderd, de sokken eerst gedroogd met een handdoek en daarna gefohnd. (Vond ze eerst wel een beetje eng maar dat was zo over) Toen inderdaad mok zalf erop (ook iets met munt geloof ik) en dat ook blijven smeren tot het over was. Heb het toen binnen niet al te lange tijd wel weg gekregen maar blijf nog altijd angstvallig sokken controleren.

Er staat alleen bij ons op de manege nog een andere tinker en die heeft dus verwaarloosde mok. Vind het wel heel triest maar ik heb geen tijd om dit goed te behandelen, zijn baasjes zijn gescheiden en het kind waar hij van is is nog te jong om dit zelf op te lossen. Vooral omdat deze sokken vol zitten met korsten, schilfers en wondjes geloof ik dat ik ze er bij deze wel af zou scheren (niet kaal maar kort), dan de benen behandelen (is dan ook makkelijker en minder tijdrovend) en dan de sok gewoon weer laten groeien. Is er ook iemand die hier ervaring mee heeft?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:53

gam heeft volgens mij juist door het wegschuren van zijn haren mokplekjes. zag er nu ook weer eentje in een kale kootholte.

de mok kan ook ernstig naar binnen slaan (in de bloedbaan) waardoor een paard heel ziek kan worden. het fijne weet ik er niet van maar verwaarlozing is imo uit den boze.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:34

Hmmm.... Het is dus een typisch rasprobleem én tegelijk zijn de sokken (rastypisch) dé bescherming tegen mok...? Beetje dubbel...

Als ik alles eens bij elkaar optel hebben veel meer 'sok'rassen last van mok en ra(s)p dan 'niet-sok'rassen...

Als de mok of ra(s)p zeer hardnekkig is, zou ik er zeker wel over nadenken om de sokken eens af te scheren. Praktisch/ medisch voor estethisch hoor...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:14

idd NEE SOKKEN NIET ERAF SCHEREN, dat gaat alleen maar irriteren... vooral als het aangroeid krijgen ze er last van

Sokken zijn trouwens juist een goede bescherming , maar je moet ze wel altijd goed bijhouden (uitkammen e.d.) zodat het goed luchtig blijft en niet gaat verstikken.

Een droge stal is altijd belangrijk, want ammoniak e.d. is niet gezond

Buiten in een natte wei/ de blubber staan, heeft bij onze tinkers nog nooit mok veroorzaakt ...

Wassen met sebacil, daarna goed drogen en uitkammen en de plekken insmeren met sudocreme(voor babybillen) dat is onze standaard procedure
Ik kam de sokken omhoog en dan kan ik goed tot op de huid smeren met de creme.

Verder kan een leemkuur ook goed helpen, als t van binnenuit komt.

Ook kan mok ontstaan door een teveel aan eiwit, dus let ook op het rantsoen

Hydrocortsiderm vind ik persoonlijk veel te agressief (puur hormonen) en heb er ook nog nooit een bevredigend resultaat van gezien
Bij inspuiten kan zelfs hoefbevangenheid ontstaan ...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:41

Citaat:
Wassen met sebacil, daarna goed drogen en uitkammen en de plekken insmeren met sudocreme(voor babybillen) dat is onze standaard procedure
Ik kam de sokken omhoog en dan kan ik goed tot op de huid smeren met de creme.

Alleen wassen of ook wegpulken?
Sorry voor de vraag, maar ik heb er nooit eerder mee te maken gehad.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:04

Doordat (o.a.) Tinkers die sokken hebben, blijft de verzorging vaak wat achterwege op de paardenbenen. Mok/Rasp is er dan vrij snel bij als je pech hebt. Eenmaal mok/rasp, is het haast niet meer weg te krijgen met die dikke sokken. Het wordt een zooitje en er blijft alleen maar meer vuil aan al die diverse zalfjes plakken. (Je kan dus beter wassen dan smeren.)

Sokken scheren/knippen lijkt dan de beste oplossing, maar dit werkt hooguit tijdelijk, de mok komt vaak van binnenuit en komt over het algemeen terug.
Van nature helpen de sokken echter wel om het vocht sneller af te voeren, waardoor de huid droger blijft.

Je hebt 100en soorten mok en schijnbaar komt bij dit soort paarden de meest hardnekkige, maar minst "pijnlijke" soort het meeste voor.

Korstjes kan je beter niet loshalen, wel is het aan te raden de losgekomen korstdeeltjes uit de sokken te kammen. Als je aan de korstjes gaat zitten trekken, beschadig je de huid opnieuw en vergroot je de kas op vermeerdering van de mok/rasp.

De huid is het gevoeligste onderdeel van het lichaam en raakt snel geïrriteerd. De pijngrens ligt echter vaak wel heel hoog, dus je merkt bijna niet dat het paard er 'pijn' aan heeft. Vaak is het meer een soort jeuk.

Sebacil helpt overigens tegen mijt en bacterien en dat is niet altijd het geval bij mok/rasp.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 17-10-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:11

idd losse korstjes kammen we uit de sokken met klein kammetje, wat nog vast zit niet loshalen maar daar gewoon de creme goed dik opsmeren

Snowdon --> over mokzalfjes e.d heb ik idem mening, wordt er alleen vies en plakkerig van

Maar sudocreme!! beschermt de plekken tegen invloeden van buitenaf en droogt het ondertussen uit (of elimineerd het gewoon , hoe t precies werkt weet ik niet maar t helpt echt!!)
Waardoor het dus echt wel mok vrij kan worden hier bij verschillende tinkers al súper geholpen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:23

Okee, niet pulken, wel losse delen uit de haren kammen. Sebacil heb ik gebruikt omdat Mira af en toe met een achterbeen stampt, zonder dat er op dat moment vliegen o.i.d. zichtbaar zijn. Bacterien weghalen van de onderbenen kon bij haar geen kwaad, wat kunnen die sokken goor worden zeg, en helemaal in de buurt van de kroonrand.
Vandaag heb ik haar nog niet zien stampen. Gisteren heb ik tussen haar spenen schoongemaakt, het zou me niets verbazen als daar de jeuk vandaan kwam, wat zaten daar een gore plakkaten zeg
Morgen ga ik op jacht naar sudocreme, ik heb juist van de week speciaal mokcreme gekocht..... maar dat geeft niet, er is vast wel iemand anders bij ons die ik er een keer blij mee kan maken.
De kootholtes zijn trouwens goed schoon, de 2 raspplekjes zitten alleen op kniehoogte aan de achterkant van de voorbenen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:36

al die cremé soorten helpen overigens wel bij het zachthouden van de mok/rasp-plekken... Toen het bij Snowdon heel ernstig werd, heb ik elke dag zijn sokken gewassen met betadine en uitgekamd/afgedroogd en daarna de (huid)creme erop (met veel moeite om echt op de huid te smeren). Maar dan moet je dus wel echt de volgende dag weer wassen om te voorkomen dat er al te veel vuil in de mok/rasp kruipt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:26

ik vond die sudocrème weer prut werken in de haren hihi

chubby, ik denk dat het voornamelijk voertechnisch bekeken moet worden bij harige, koudbloedige types. het klinkt inderdaad wat dubbel als de haren de bescherming vormen.

gam's plek in de koot is nog niet weg. en nu heeft hij op de voorkant van zijn knie linksachter ook weer een open rasp plek zitten het gaat heel snel nu!!!

ik verdenk het gras maar laten we hopen van niet!!! want dan zijn we in de bonen. hij jeukt zich ook een ongeluk aan de binnenkant van de achterbenen.
woensdag kan ik pas naar de Krater om al zijn eten en drinken na te laten kijken, er zit vast iets tussen wat niet goed voor hem is.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:50

--> ja pell da's waar, je moet echt de haren goed opzij/omhoog houden en dan goed dik op huid smeren
Maar als t er goed op zit is het echt een goede laag, die niks doorlaat en waardoor het dus echt snel geneest --> hebben het trouwens ook voor rapsachtige plekken gebruikt en dat hielp ook

Niet zo mooi dat gam er nu weer meer last van heeft , misschien was t gras te lang/ te veel geworden ... of zitten/zaten er beestjes in

Hopelijk zit er verder niks slechts voor hem in t gras, want inzaaien en t weer tot een goede stevige en niet te rijke grasmat terugbrengen duurt lang en vergt veel geduld (ivm aangroeien/ maaien en nog geen paarden opzetten tot t echt goed is enzo ...)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:22

pff breek me de bek niet open inderdaad... vrees het ergste! althans, ik hou met het ergste rekening. is het niet het gras dan valt alles mee!