[TI] Tinkervoeding en TinkerBrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Re: Tinkervoeding en TinkerBrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:56

Heb je net precies geantwoord op Tinkerpraat Leon.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:04

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is het verschil tussen Tinkerbrok/Friezenbrok/Koudbloedenbrok...

Waarom deze 3 verschillende soorten brok voor 3vergelijkbare soorten paarden met volgens mij gemiddeld gezien dezelfde behoeften?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:03

De FriescheBrok zal helemaal afgestemd zijn op de Fries
Friezen verschillen qua voeding toch echt wel van de andere koudbloeden.
Momenteel wordt er door voedingsdeskundigen aan de samenstelling van deze nog te maken brok.
Ook aan de samenstelling van de KoudbloedBrok wordt gewerkt door deze voedingsdeskundigen.

Wanneer ik daar meer van weet kan ik je een antwoord geven.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:31

yarka schreef:

Heb meteen even gespiekt!
Helaas zijn er wat taal- en stijlfouten ingeslopen.
Bij wie kan ik dat kwijt?
Sorry, beroepsdeformatie......

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:36

als je je tinker tinkerbrok wil voeren dan geef je de helft minder dan wat hij normaal krijgt, krijgt je paard bijvoorbeeld een kilo onderhoudsbrok dan geef je hem een halve kilo tinkerbrok,
de voedingswaarde van tinkerbrok ligt veel hoger er zit alleen in wat het paard 'echt' nodig heeft, dus veel minder suikers en eiwitten...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:27

ik had begrpepen 25% minder 50 % minder vind ik wel heel weinig,

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:04

Volgens yarka was het idd 25% minder... dus dan zou je 75% moeten voeren van wat ja aan basis/onderhoudsbrok voerde...

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:47

Kiara schreef:
yarka schreef:

Heb meteen even gespiekt!
Helaas zijn er wat taal- en stijlfouten ingeslopen.
Bij wie kan ik dat kwijt?
Sorry, beroepsdeformatie......

Bij mij!
Het programmaatje waarmee ik de site gemaakt heb is niet helemaal je van het. Ben nog op zoek naar een betere. Tips zijn welkom.

Als er dingen weg zijn gevallen komt dat dus door het programma en de dingen die wegvallen zijn zelfs per browser verschillend, heel erg vreemd.

Dus wanneer iemand een wat beter webdesign programmaatje voor me weet hoor ik het graag.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:56

75 zou ook kunnen, ik had van jan begrepen 50,
als er trouwens mensen in de buurt van eindh tinkerbrok willen, wij verkopen deze brokken ook...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:21

Zo ik vind je wel slecht geinformeerd als jullie zelf die brokken ook verkoopt mag je er van uit gaan dat je zelf wel weet hoe en wat,

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:39

dobbel, het staat uiteraard allemaal nog in de kinderschoenen he... en ik heb zo het idee dat de moeder van 'SuperQuinta" voornl de verkoop en info regelt rondom Eindhoven

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:00

ik ben pas gaan nadenken over voer toen bleek dat gam geen brok en kuilgras kon hebben.
nu voer ik alleen maar muesli's bij en leuke bijkomstigheid is dat ik zie wat ik voer. wat er aan brok wordt toegevoegd moet je altijd maar afwachten.
ook lees ik dat er vaak veel gevoerd wordt, 1 tot 2 kilo per keer is niks, terwijl een paardenmaag niet groter is dan 2 kilo. proppen dus als er ook nog hooi oid bij in moet!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:25

De exacte samenstelling staat op de tinkerbrokzakken, dus ik zou de energiewaarde gewoon vergelijken met het voer wat je nu geeft, dan kan je berekenen hoeveel tinkerbrok je PRECIES moet geven. Ik kan evenveel tinkerbrok voeren als dat ik sportbrok voer.

Groetjes Dianne

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:23

Pellie schreef:
ook lees ik dat er vaak veel gevoerd wordt, 1 tot 2 kilo per keer is niks, terwijl een paardenmaag niet groter is dan 2 kilo. proppen dus als er ook nog hooi oid bij in moet!

Jordy is er dus zoeen die 2 kilo per keer krijgt. Maar dat eet hij toch echt makkelijk weg (ik moet wel zeggen dat hij een hele langzame eter is, met alles), en daarna begint hij idd gelijk aan zijn hooi, dus het moet toch wel passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:23

Supertje, het zal wel passen, punt is alleen, dat als je zoveel voert, het (te) snel door de maag en darmstelsel gaat etc. Daardoor wordt er minder efficiënt omgegaan met het voer, en kan er niet alles uitgehaald worden wat eruit gehaald zou kunnen worden Dat is meer het punt eigenlijk.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:01

Een paardemaag is niet voor niets zo klein. Daar blijft het voer dus zo wie zo niet lang in. Het gaat al snel door naar de echt meeeeeeeters lange darmen. Daar wordt het voedsel verteerd en worden de voedingsstoffen eruit gehaald.
Dus er is geen sprake van proppen en niet passen wanneer je 2 kilo brok voert en daarnaast nog hooi.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:54

Lonan krijgt dus ook 2 kilo basis brok en daarna ook gelijk zijn hooi/kuil hij heeft er geen moeite mee is een lang zame eter en doet het er goed op, Verder krijgt hij naar het rijden ook nog 2/3 schep muslie dat vind ie echt heerlijk,
En nu doen we er dan ook 2 keer per dag een flinke scheut zonnebloem olie bij,

Als de tinkerbrok echt 8 euro zou blijven dan zou ik het wellicht proberen waneer ze thuis staan maar aangezien ik 9 tot 10 euro echt te duur vind houd dat op,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:29

yarka schreef:
Een paardemaag is niet voor niets zo klein. Daar blijft het voer dus zo wie zo niet lang in. Het gaat al snel door naar de echt meeeeeeeters lange darmen. Daar wordt het voedsel verteerd en worden de voedingsstoffen eruit gehaald.

Maar in de maag worden wel de essentiële sappen toegevoegd waardoor het makkelijker te verteren is in de darmen, en er dus meer uitgehaald kan worden. Kort in de maag = weinig sappen = minder makkelijk voor de darmen om alels eruit te halen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:28

Lisje is 7, drachtig en loopt ongeveer 5 dagen per week ongeveer 2 uur per dag.

Ze krijgt 3 kwart tot 1 kilo ponybrok, daarnaast een kwart kilo merriebrok en een handje muelsi (voor de lekker... ). Daarnaast ongeveer een theekopje zonnebloem olie en een scheutje lijnzaadolie. Op dit moment staat er nog gras in het land en krijgt ze dus geen hooi/kuil. Als het gras dalijk echt op is krijgt ze 2 keer per dag een flinke portie kuil.

Voor zo ver ik weet is een paard gemaakt om de hele dag door kleine beetjes te eten, ons systeem van 2 keer per dag voeren is dus eigenlijk minder goed. Dit zal ongetwijfeld met de kleine maag te maken hebben.

Men adviseerd toch ook om eerst hooi te voeren en later pas brok? Als ik het goed heb heeft dat er ook mee te maken dat de brok daardoor langer in de maag blijft waardoor er meer uit gehaald kan worden...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:52

Ja dat adviseren ze wel maar wordt toch vaak niet gedaan,

Brok krijgen ze bij ons 2 keer per dag en hooi/kuil 3 keer per dag en de muslie komt daar dan over heen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:39

WenK schreef:
Men adviseerd toch ook om eerst hooi te voeren en later pas brok? Als ik het goed heb heeft dat er ook mee te maken dat de brok daardoor langer in de maag blijft waardoor er meer uit gehaald kan worden...

Dat is helemaal correct Ook vanwege de reden die ik dus al vermeld heb.

Zelf voer ik ook eerst brok en dan hooi, daar niet van hoor... Is toch gewoon zo handiger Het avondeten daar zit vaak wel meer tijd tussen de brok en het hooi van.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:46

Ik wil proberen om het van de winter zo te doen dat ik eerst de plukken hooi verdeel om vervolgens het krachtvoer van de paarden die het nodig hebben klaar te maken, 's ochtends wil ik ze liever niet te veel geven (ivm tijd voor mijn werk) en dan dus dat krachtvoer te geven (moet op een apart stukje, omdat de rest anders meepikt). Ik denk dat ze dan al wel wat hooi binnen hebben. Althans, dat hoop ik.

Voor de avond moet ik even kijken, ik denk dat ik dan hooi voer uit mijn werk, dan zelf eten, dan paard rijden (donker is het dan toch al) en dan krachtvoer voor degenen die het nodig hebben...

haha hoop geregel... Maar wel leuk al die knollen...

Vind voeren toch altijd wel een moeilijk iets hoor, je ziet het niet altijd als er iets net niet lekker zit, een klein overschot aan koolhydraten hoeft zich niet duidelijk te uiten, maar kan wel een lichte spierverzuring veroorzaken.... En denk dan aan tijden etc... Pfff...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:19

hier eten ze momenteel de hele dag gras en ik geef ze op een willekeurig moment van de dag hun emmer muesli. en ze krijgen wat hooi voor de afwisseling maar dat eten ze nooit helemaal op.

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:18

coydog schreef:
Gemiddeld een half jaar houdbaar.

VANAF 1/2 november ook TINKERBROK in de randstad te koop voor meer info kijk op TINKERBROK site onder verkooppunten A Buys te MIjdrecht

Ik ben nu ook aan het uit proberen met Belgische Trekpaarden voor andere koudbloeds ik ben pas net begonnen op deze brok dus ik kan nog vertellen hoe het gaat tot nu toe geen problemen maar kijk op Tinkerbrok.nl en bel of mail me groetjes Annelies

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:09

SuperQuinta schreef:
als je je tinker tinkerbrok wil voeren dan geef je de helft minder dan wat hij normaal krijgt, krijgt je paard bijvoorbeeld een kilo onderhoudsbrok dan geef je hem een halve kilo tinkerbrok,
de voedingswaarde van tinkerbrok ligt veel hoger er zit alleen in wat het paard 'echt' nodig heeft, dus veel minder suikers en eiwitten...

Dat ben ik absoluut niet met je eens! Ik zat op ruim 2 kilo tinkerbrok op 1 dag en nog kwam madam geen millimeter aan en had ze er duidelijk niet genoeg aan. Ik ben nu overgegaan op ijslanderbrok en heb aan 2x driekwart genoeg. Bij de tinkerbrok moest ik nog maismeel bijvoeren om haar op gewicht te houden. Nu hoeft dat niet. Wat mij ook opviel van de tinkerbrok is dat het niet lang houdbaar is, dat heb ik al met Jos besproken. Ik heb het anderhalf jaar gegeven maar ben toch overgestapt op ijslanderbrok ( toch vanwege het lage eiwitgehalte).