Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
flettie schreef:@ Supertje: Als ik het goed begrijp is schimmel dus (altijd?) dominant over vos?
Wat ik me dan afvraag is het volgende:
ik ken een schimmelmerrie (Jersey) en een vosruin (Coco). Volle broer en zus van elkaar uit een schimmelmoeder (Dios) + schimmeloma (Isis) en een voskleurige vader. Dios was een veranderlijke schimmel, Isis idem. Dios had (voor zover ik die ken) 2 halfzussen en 1 halfbroer (2 maal veranderlijke schimmel, 1 maal bruin).
Jersey heeft 2 jaar geleden een effen bruin veulen gekregen uit een effen bruine hengst.
Maar dan moeten al deze schimmels toch heterozygoot zijn geweest? Dus Gg en aan hun niet-schimmel (klein)kinderen het g hebben doorgegeven ipv G? In theorie zou het veulen van Jersey dan toch weer een schimmeltje op de wereld kunnen zetten? Zij heeft immers wel het schimmelgen van haar moeder meegekregen?
En hoe komt het dan dat er uit dezelfde combinatie vader+moeder 1 veranderlijke schimmel komt en 1 effen vos?
Op beide is dus 50% kans.
coydog schreef:Of het waar is weet ik niet maar ik heb gehoord dat homozygoot schimmel dodelijk is.
En hadden we ook geen camarque-paarden en lippizaners meer gehad (bij die rassen komen heel veel homozygoten voor).
)

Citaat:Tobiano is ook dominant. Als een paard het gen voor Tobiano draagt is dat altijd te zien. Om een bonte te fokken heb je dus minimaal 1 bonte ouder nodig.
Tobiano wordt aangegeven met de letter T. Een paard wat TT heeft is homozygoot en zal altijd Tobiano doorgeven. Een paard wat Tt heeft is homozygoot Tobiano, en daarbij dus 50% kans op Tobiano nakomelingen.
TT x tt = Tt (100% kans op heterozygoot bont)
TT x Tt = TT of Tt (50% kans op homozygoot bont, 50%kans op heterozygoot)
Tt x Tt = TT, Tt of tt (25% kans op homozygoot, 50% kans op heterozygoot, 25% kans op effen)
Tt x tt = Tt of tt (50% kans op heterozygoot bont, 50% kans op effen)
Wanneer ging je ook alweer naar het Noorden als zondag niets wordt? Ik ben wel benieuwd wat je van die 3,5 jarige vindt
fjordkootje schreef:Citaat:Tobiano is ook dominant. Als een paard het gen voor Tobiano draagt is dat altijd te zien. Om een bonte te fokken heb je dus minimaal 1 bonte ouder nodig.
Tobiano wordt aangegeven met de letter T. Een paard wat TT heeft is homozygoot en zal altijd Tobiano doorgeven. Een paard wat Tt heeft is homozygoot Tobiano, en daarbij dus 50% kans op Tobiano nakomelingen.
TT x tt = Tt (100% kans op heterozygoot bont)
TT x Tt = TT of Tt (50% kans op homozygoot bont, 50%kans op heterozygoot)
Tt x Tt = TT, Tt of tt (25% kans op homozygoot, 50% kans op heterozygoot, 25% kans op effen)
Tt x tt = Tt of tt (50% kans op heterozygoot bont, 50% kans op effen)
Okee, dan mijn vraag. Je ziet geregeld Tinkers met in het wit van het bont kleine vlekjes. Ik ben er nu ook even een van de klok en de klepel.... heb ooit horen zeggen dat dat betekent dat het paard homozygoot voor bont is en dus altijd bonte veulens zal geven. Klopt dat?
snowdon schreef:Nog niet bewezen, wel erg vaak gebleken!
want dan maakt Angel kans om homozygoot te zijn 
frenia schreef:Die merrie ziet er trouwens best leuk uit fjordkootje en idd behoorlijk veel spots

Jean schreef:Supertje wat zal de kans zijn op een bont [valk/paolmino] veulen als ik ga dekken met Falcon? zou je me dat kunnen uitleggen en met welke combinatie
Jean schreef:Van zijn ouders weet ik niets maar hij heeft wel een witte vlek onder zijn buik
), er zit echt logica in. Als je eenmaal weet wat de basisprincipes zijn kom je een heel eind.
Je kan het allemaal super uitleggen!
Ok Ok Ok, dat heeft verder helemaaaaaaaaaal niets te maken met de bonte types
)