[TI] Kleurvererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:36

Of het waar is weet ik niet maar ik heb gehoord dat homozygoot schimmel dodelijk is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:24

flettie schreef:
@ Supertje: Als ik het goed begrijp is schimmel dus (altijd?) dominant over vos?
Wat ik me dan afvraag is het volgende:
ik ken een schimmelmerrie (Jersey) en een vosruin (Coco). Volle broer en zus van elkaar uit een schimmelmoeder (Dios) + schimmeloma (Isis) en een voskleurige vader. Dios was een veranderlijke schimmel, Isis idem. Dios had (voor zover ik die ken) 2 halfzussen en 1 halfbroer (2 maal veranderlijke schimmel, 1 maal bruin).
Jersey heeft 2 jaar geleden een effen bruin veulen gekregen uit een effen bruine hengst.

Maar dan moeten al deze schimmels toch heterozygoot zijn geweest? Dus Gg en aan hun niet-schimmel (klein)kinderen het g hebben doorgegeven ipv G? In theorie zou het veulen van Jersey dan toch weer een schimmeltje op de wereld kunnen zetten? Zij heeft immers wel het schimmelgen van haar moeder meegekregen?
En hoe komt het dan dat er uit dezelfde combinatie vader+moeder 1 veranderlijke schimmel komt en 1 effen vos?

Pffft, moest het eerst zelf 3x lezen

Zowel Dios als Isis zijn inderdaad heterozygoot (Gg), aangezien ze beide zowel schimmel als niet-schimmel nakomelingen hebben gegeven.
De niet-schimmel nakomelingen hebben inderdaad de g (niet-schimmel) meegekregen.
De vader van Jersey en Coco was een vos, en geen schimmel, dus hij was gg (anders was hij schimmel geweest).
De kruising is dus Gg x gg geweest. Van de vader krijgen de nakomelingen dus altijd een g, van de moeder een G of g (kans van 50% op beide).
Jersey is schimmel geworden dus die heeft van de moeder de G meegekregen (en van de vader dus g) en Jersey is dus Gg. Coco is geen schimmel geworden en heeft van zowel vader als moeder g gekregen en is dus gg.
Jersey is dus Gg, dus heterozygoot schimmel, en kan op haar beurt ook weer G of g doorgeven. Ze heeft een niet schimmel veulen gekregen van een niet-schimmel vader, dus het veulen is gg en draagt zelf geen schimmel. En kan dus niet weer schimmel doorgeven. Aangezien schimmel dominant is, is het altijd te zien als een paard het schimmelgen draagt.
Dat uit dezelfde ouders een schimmel en een niet-schimmel komen komt omdat het geheel willekeurig is of de G of g wordt doorgegeven, dat bepaald de natuur Op beide is dus 50% kans.
In een paard bestaat elk gen uit 2 allelen, en 1 van die allelen wordt maar doorgeven aan het veulen. Die allelen van vader en moeder vomen samen weer een paar en dus een gen
coydog schreef:
Of het waar is weet ik niet maar ik heb gehoord dat homozygoot schimmel dodelijk is.

Nee dat is niet waar, homozygoot schimmel is niet dodelijk. Anders had bijvoorbeeld een KWPN'er als Uniform ook niet meer geleefd En hadden we ook geen camarque-paarden en lippizaners meer gehad (bij die rassen komen heel veel homozygoten voor).
Wat wél dodelijk is, en wat vaker verward wordt is OLWS, oftewel Overo Lethal White Syndrom. Overo is een bontgen, en dan gaat het vooral om een variatie doorvan, Frame Overo, wat je vaak ziet bij Painthorses:
Afbeelding
Dit geeft in homozygote vorm Lethal Whites, deze veulens worden compleet wit geboren en sterven kort daarna. De reden daarvoor is dat homozygoot Frame Overo ook een genetische afwijking met zich meebrengt, namelijk een niet compleet ontwikkeld darmstelsel waardoor het veulen sterft aan ernstige verstopping. Maar niet alle witgeboren veulens zijn Lethal Whites

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:57

Thanx, wist dat ik ergens iets gehoord had(klok en klepel verhaal )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:06

He Supertje was me voor, ik wist dat antwoord ook

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:13

Supertje wil je niet meer zo'n afgrijzelijke kwijlpaint hier neerplakken!!!

Nog even over dat OLWS, er bestaat de mogelijkheid om dat te testen, dan weet je of er een kans is dat het veulen het krijgt.

MM, heb al een ander topic geopend
Als je het interessant vindt dan kan je hier kijken viewtopic.php?f=59&t=477184&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:25

Gaaf om dit allemaal te lezen!

Veel raakvlakken met de kleur- en aftekeninggenetica bij ratten!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:33

Citaat:
Tobiano is ook dominant. Als een paard het gen voor Tobiano draagt is dat altijd te zien. Om een bonte te fokken heb je dus minimaal 1 bonte ouder nodig.
Tobiano wordt aangegeven met de letter T. Een paard wat TT heeft is homozygoot en zal altijd Tobiano doorgeven. Een paard wat Tt heeft is homozygoot Tobiano, en daarbij dus 50% kans op Tobiano nakomelingen.
TT x tt = Tt (100% kans op heterozygoot bont)
TT x Tt = TT of Tt (50% kans op homozygoot bont, 50%kans op heterozygoot)
Tt x Tt = TT, Tt of tt (25% kans op homozygoot, 50% kans op heterozygoot, 25% kans op effen)
Tt x tt = Tt of tt (50% kans op heterozygoot bont, 50% kans op effen)

Okee, dan mijn vraag. Je ziet geregeld Tinkers met in het wit van het bont kleine vlekjes. Ik ben er nu ook even een van de klok en de klepel.... heb ooit horen zeggen dat dat betekent dat het paard homozygoot voor bont is en dus altijd bonte veulens zal geven. Klopt dat?
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 07-10-05 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:36

Nog niet bewezen, wel erg vaak gebleken!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:50

Hmmm, interessant.
De merrie in Best waar ik zondag ga kijken heeft er aardig wat.
Kijk maar

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:54

Dat zijn er idd aardig wat Wanneer ging je ook alweer naar het Noorden als zondag niets wordt? Ik ben wel benieuwd wat je van die 3,5 jarige vindt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:56

Dat is inderdaad een stippel- merrie

Heb het idee dat Chub steeds meer vlekjes krijgt. Iemand anders ook ervaring daarmee?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:58

Volgend weekend, als het de mensen in Groningen uitkomt. Ze zijn nu een weekend weg...
Verder reageer ik nog wel even in het aankooptopic, want dit is het kleurentopic

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:12

fjordkootje schreef:
Citaat:
Tobiano is ook dominant. Als een paard het gen voor Tobiano draagt is dat altijd te zien. Om een bonte te fokken heb je dus minimaal 1 bonte ouder nodig.
Tobiano wordt aangegeven met de letter T. Een paard wat TT heeft is homozygoot en zal altijd Tobiano doorgeven. Een paard wat Tt heeft is homozygoot Tobiano, en daarbij dus 50% kans op Tobiano nakomelingen.
TT x tt = Tt (100% kans op heterozygoot bont)
TT x Tt = TT of Tt (50% kans op homozygoot bont, 50%kans op heterozygoot)
Tt x Tt = TT, Tt of tt (25% kans op homozygoot, 50% kans op heterozygoot, 25% kans op effen)
Tt x tt = Tt of tt (50% kans op heterozygoot bont, 50% kans op effen)

Okee, dan mijn vraag. Je ziet geregeld Tinkers met in het wit van het bont kleine vlekjes. Ik ben er nu ook even een van de klok en de klepel.... heb ooit horen zeggen dat dat betekent dat het paard homozygoot voor bont is en dus altijd bonte veulens zal geven. Klopt dat?

snowdon schreef:
Nog niet bewezen, wel erg vaak gebleken!

Er is wel een onderzoek naar gedaan. Uit dat onderzoek bleek dat niet alle paarden met die vlekjes (inkspots worden ze genoemd) homozygoot waren. Een klein deel was heterozygoot.
Maar het bleek ook dat vrijwel alle paarden die wel homozygoot waren, ook inkspots hadden.
Grote kans dus dat als een paard inkspots heeft, het inderdaad homozygoot is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:45

whiiiiiiiii! Fijn want dan maakt Angel kans om homozygoot te zijn
(heeft ook al twee bonte veulens gehad.
tinkerbell is zeker heterozygoot voor bont, want heeft al een volledig zwart veulen gegeven en heeft ook geen spots.

Die merrie ziet er trouwens best leuk uit fjordkootje en idd behoorlijk veel spots

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:30

Ok hoeveel misvattingen hier wel niet instaan zeg!
Paarden hebben maar 2 basiskleuren, vos en zwart, alle andere kleuren worden daarop opgebouwd.
Schimmel vererft niet anders dan bont, dun, creme, zilver, champagne e.d. allemaal 50% en 100% bij een homozygoot paard voor die bepaalde gen.
Echter tonen bepaalde kleuren zich niet altijd op elke basiskleur, bijvoorbeeld cerme zie je niet op zwart, en zilver niet op vos, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet hebben.
Er is maar 1 gen wat een veulen opleverd dat dood kan gaan, LWO oftewel frame overo, en daar kan idd op worden getest.
Voor degen die goed engels kunnen:
www.equinecolor.com
Veel leesplezier, en meld je vooral aan op het forum, daar word het laatste van het laatste op kleurgebied besproken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:18

Meavey, ondertussen zijn exact dezelfde dingen al gezegd in dit topic en de foute misvattingen weerlegd...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:49

frenia schreef:
Die merrie ziet er trouwens best leuk uit fjordkootje en idd behoorlijk veel spots

Ik weet net haar naam, past wel heel goed bij haar zoals ik haar op de foto zie. Ze heet Mira.
Ik hoop dat ik morgen aan haar tanden een beetje haar leeftijd kan schatten ...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:02

Dank je Supertje! Het blijft lastig dat kleurengenetica maar ik vond mijn vraag wel interessant omdat het dus allemaal familie van elkaar is uit de schimmelmerrie Isis

@ Snowdon: van Isis weet ik niet wat haar geboortekleur was. Zij was al 18 toen ik op die manege kwam rijden dus al volledig wit. Dios had een wit lichaam en staart en nog grijzige manen, dus ik vermoedt dat zij zwart/heel donker grijs geboren is. Jersey is een zwart/heel donker grijs geboren en begon op 3 jarige leeftijd al te veranderen. Die andere twee schimmelnakomelingen van Isis waren beide ook zwart/donker grijs geboren.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 03:46

Ik vind het een super uitleg bedankt,

Frenia Mc Brynmore was eerst van mij en het 1e jaar dat we hem hadden gaf hij op 1 na effen kleurige veulens, dus de kans dat jou merrie wel homozygoot is is wel groot.

Drumshambo bv heeft ook die spots, en heeft nog nooit 1 effen veulen gegeven en voor zover ik weet in Ierland ook niet, moet toch eens uitzoeken waar je die test kunt laten doen.

Supertje wat zal de kans zijn op een bont [valk/paolmino] veulen als ik ga dekken met Falcon? zou je me dat kunnen uitleggen en met welke combinatie

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:26

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:20

Jean schreef:
Supertje wat zal de kans zijn op een bont [valk/paolmino] veulen als ik ga dekken met Falcon? zou je me dat kunnen uitleggen en met welke combinatie

Weet je de kleuren van Falcon zijn ouders? Dat maakt het wat makkelijker.
Falcon is iig bruin + 1x creme, en heeft dus 50% kans om het creme door te geven. Zelf draagt hij geen bont-gen, dus dat zal van de merrie moeten komen. Bij een heterozygote merrie heb je 50% kans op bont, bij een homozygote 100%

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:45

interessante materie,maar wel moeilijk......

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:53

Van zijn ouders weet ik niets maar hij heeft wel een witte vlek onder zijn buik

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 00:18

Jean schreef:
Van zijn ouders weet ik niets maar hij heeft wel een witte vlek onder zijn buik

En hij heeft verder geen aftekeningen toch? Best apart dan.
Die witte vlek wordt vrijwel zeker niet veroorzaakt door het Tobiano bontgen, maar door het Sabino-gen. Sabino is een gen wat a.h.w witte aftekeningen vergroot, bijvoorbeeld hoge witte benen, een grote bles en het veroorzaakt ook vlekken onder de buik. Sabino kan heel minimaal zijn zoals enkel een wit voetje (of zoals bij Falcon alleen een witte vlek onder de buik), tot heel extreem zoals een paard wat compleet bont lijkt of zelfs helemaal wit is.

Jammer dat je niets over zijn ouders weet.

Ik ga een poging doen om uit te leggen welke kleuren je met Falcon zou kunnen fokken, en wat de percentages zijn. Maar daarvoor is het denk ik wel makkelijk als ik ook uitleg hoe dat berekend wordt.
Het makkelijkst is om het is een schema te zetten (heeft als het goed is iedereen ook gehad bij biologie).
Voor zo'n schema ga je uit van heterozygoot, tenzij je zeker weet dat een paard homozygoot is voor een bepaalde eigenschap.
Ik heb een voorbeeldschema voor de kruising bruine hengst x zwarte merrie, verder niets erbij om het simpel te houden.
De bruine hengst heeft in ieder geval 1x E (zwart) en 1x A (augouti). Je gaat uit van heterozygoot, dus de hengst is dan EeAa.
De zwarte merrie heeft alleen E, en draagt geen agouti (anders zou ze bruin zijn). De merrie is dan Eeaa.
Dan schrijf je in het schema alle mogelijke combi's die de hengst door kan geven op, en alle mogelijke combi's van de merrie.
Zo dus:
Afbeelding
(Het is rot lezen, ga naar deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=ROBLV6XO daar kun je grotere plaatjes aanklikken. Nog niet best, maar iets beter)
Deze voeg je dan samen in het schema, zoals op het plaatje te zien.
Hier komt dus uit dat er 8 mogelijkheden zijn qua combinaties en je zowel vos, bruin en zwart kunt krijgen, in de verhouding 2:3:3.
Als je dan 100 deelt door 8, krijg je 12,5.
2 x 12,5 = 25% kans op vos
3 x 12,5 = 37,5% kans op bruin
3 x 12,5 = 37,5% kans op zwart

Dit kun je dus ook veel uitgebreider doen. Falcon is valk, dus hij draagt E (zwart), A (agouti) en Cr (creme). Je wilt ook een bontfactor meenemen (T), maar die heeft hij niet. Voor Falcon neem je dus EeAaCrcrtt.
Zet je daar een bruinbonte merrie bij, dan neem je voor de merrie EeAacrcrTt.
En dan krijg je dit schema:
Afbeelding
(ook hier op deze link een groter plaatje: http://www.mijnalbum.nl/Album=ROBLV6XO )
Hierbij zie je dus dat je kans hebt op zowel vos, bruin, zwart, vosbont, bruinbont, zwartbont, palomino, valk, smoky zwart, palominobont, valkbont en smoky zwart bont.
In de verhouding 4:9:3:4:9:3:4:9:3:4:9:3. Bij elkaar dus 64 mogelijke combinaties.
100 : 64 = 1,5625
4 x 1,5625 = 6,75% kans op vos
9 x 1,5625 = 14,0625% kans op bruin
3 x 1,5625 = 4,6875% kans op zwart
4 x 1,5625 = 6,75% kans op vosbont
9 x 1,5625 = 14,0625% kans op bruinbont
3 x 1,5625 = 4,6875% kans op zwartbont
4 x 1,5625 = 6,75% kans op palomino
9 x 1,5625 = 14,0625% kans op valk
3 x 1,5625 = 4,6875% kans op smoky zwart
4 x 1,5625 = 6,75% kans op palominobont
9 x 1,5675 = 14,0625% kans op valkbont
3 x 1,5675 = 4,6875% kans op smoky zwart bont

Voor een kruising met een vosbonte kun je ook weer een schema invullen, alleen neem je dan voor de merrie ee (vos is recessief dus een vos draagt nooit E) Aa (vos kan wel agouti dragen maar toont het niet) crcr (geen cremegen) Tt (bont dus draagt Tobiano). eeAacrcrTt dus.
Dan kom je bij elkaar op 32 mogelijkheden, in de verhouding (in dezelfde volgorde als het vorige voorbeeld) 4:3:1:4:3:1:4:3:1:4:3:1.
En krijg je:
12,5% vos
9,375% bruin
3,125% zwart
12,5% vosbont
9,375% bruinbont
3,125% zwart
12,5% palomino
9,375% valk
3,125% smoky zwart
12,5% palominobont
9,375% valkbont
3,125% smoky zwart bont

Bij een kruising met een zwartbonte:
6,25% vos
9,375% bruin
9,375% zwart
6,25% vosbont
9,375% bruinbont
9,375% zwartbont
6,25% palomino
9,375% valk
9,375% smoky zwart
6,25% palominobont
9,375% valkbont
9,375% smoky zwart bont

Je ziet dus dat je met een zwartbonte merrie in vergelijking met vos- en bruinbont de meeste kans hebt om zwart te vererven. En als je een kleurtje wilt fokken moet je je kans op zwart beperken, aangezien creme niet tot nauwelijks toont op zwart, en het een 'gewone' zwarte lijkt.
De meeste kans op een 'kleurtje' (palomino/valk) heb je met een vosbonte merrie (wel meer kans op palomino), al is het verschil met een bruinbonte merrie minimaal (daar meer kans op valk).

Falcon zou trouwens ook een leuke zijn voor een DNA-test voor kleur. Als hij namelijk homozygoot is voor zwart zal hij nooit palomino veulens kunnen geven, omdat hij dan altijd zwart door zal geven (en dus wel/niet in combi met agouti).
Ook voor agouti zou het nuttig kunnen zijn, is hij namelijk homozygoot voor agouti dan zal hij nooit zwarte of smoky zwarte veulens kunnen geven.

@ Desillies: Het is niet zo heel moeilijk (wel verdomd veel ), er zit echt logica in. Als je eenmaal weet wat de basisprincipes zijn kom je een heel eind.

Damn, dit is trouwens echt het langste bericht wat ik ooit op bokt heb geplaatst

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:13

Supertje, jij moet onderwijzers worden! Je kan het allemaal super uitleggen!

(Overigens heeft Falcon toch een kleine kol? Ok Ok Ok, dat heeft verder helemaaaaaaaaaal niets te maken met de bonte types )