Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Captain schreef:Bovendien zijn (te) kleine warmbloeden - KWPN type heb ik het dan over - vaak ook een stuk goedkoper dan hun counterparts van 1.70+.Ik heb zelf een warmbloed van 1.58, en zo zijn er heel veel warmbloeden die niet groot zijn. D-Ponys zijn ook niet altijd koudbloed.Daarnaast lijkt een koudbloed ook groter omdat ze vaak breder zijn.
Citaat:En mensen verklaren me voor gek dat ik 9500 vraag voor mijn prachtige 3-jarige zwartbonte merrie met het unanieme karakter. Eind maat 1.55 - 1.59. Prima, ze staat niet in de weg, hou ik haar liever zelf.
Dit topic komt op mij over als “valt het op dat voor een dupje op de eerste rij zitten niet meer lukt?”misschien niet zo bedoeld, maar vriendin die haar tinker van 1.58 openbaar te koop heeft, ervaart hetzelfde. Best sneu, want vanwege scheiding moet hij weg.
nieky1993 schreef:Om een vergelijking te maken. 5j geleden importeerde wij grotere tinkers aan 1250 euro excl transport (onbeleerd). Nu betalen we 4000 euro excl transport.
Tel dan daarbij transport, veeartskosten, smid en een 4tal maanden om goed te beleren. Als je dan 6000 euro vraagt verdien je er nog niks op
DeesVH83 schreef:Citaat:En mensen verklaren me voor gek dat ik 9500 vraag voor mijn prachtige 3-jarige zwartbonte merrie met het unanieme karakter. Eind maat 1.55 - 1.59. Prima, ze staat niet in de weg, hou ik haar liever zelf.
Dit topic komt op mij over als “valt het op dat voor een dupje op de eerste rij zitten niet meer lukt?”misschien niet zo bedoeld, maar vriendin die haar tinker van 1.58 openbaar te koop heeft, ervaart hetzelfde. Best sneu, want vanwege scheiding moet hij weg.
Nou sorry maar het lijkt dat je hier nu dingen aan het invullen bent en dat jij je tinker van 9500 euro al een tijdje niet kwijt kunt.
Wij hoeven zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Als ik ongeveer 5a6k uit wil geven kan ik toch heus wel een leuk recreatief paard vinden neem ik aan.
Hoeft geen shows te lopen en geen wedstrijd ervaring te hebben hoor.
Gewoon een gezond braaf paard is alles wat we zoeken.
Caily schreef:Er blijft hier natuurlijk altijd een soort spanning in zitten, want wanneer is het nog geoorloofd om "kostprijs + wat extra" te vragen voor een paard en wanneer daalt die waarde? Als ik alle kosten die fokker en eigenaar aan mijn paard gehad hebben zou moeten betalen, had ik £100.000-150.000 moeten betalen (£27.500 dekgeld, zeg £10.000 voor het opfokken en pre-training, £50.000-100.000 aanschafprijs, 2 jaar training à £20.000-25.000 per jaar) voor een driejarige beleerde merrie met goede stamboom. Kan je vertellen: dat heb ik er niet voor betaald.Kunnen jullie zeggen, die 9500 zou ik niet betalen, maar dat is dus precies de reden dat er zo weinig volwassen en netjes opgeleid te koop staat.
Als ik na 4 jaar aan een kostenplaatje zit van 8000 euro, mag ik na 4 jaar investeren, risico, en vooral heel veel tijd en geduld qua opleiden, best 1500 verdienen. Vind ik eigenlijk nog veel te weinig, maar zit ook een stukje passie en gunfactor voor zowel koper als paard in.nieky1993 schreef:Om een vergelijking te maken. 5j geleden importeerde wij grotere tinkers aan 1250 euro excl transport (onbeleerd). Nu betalen we 4000 euro excl transport.
Tel dan daarbij transport, veeartskosten, smid en een 4tal maanden om goed te beleren. Als je dan 6000 euro vraagt verdien je er nog niks op
Nieky zegt precies hetzelfde, haar kosten zijn al 6000, omdat men die 9500 niet wil betalen, is ze gestopt. Want wat de koper doorgaans wil/kan besteden, is zij hooguit mee uit de kosten, of moet er zelfs geld bij. Terwijl als de koper 9500 zou betalen, zou het wellicht voor haar ook weer interessant worden om die grotere, brave, gezonde Tinkers te gaan aanbieden.
Nu wordt er door mensen zoals ons, want er zijn er echt nog een boel meer die met soortgelijk plaatje zitten, gekozen voor fokken en gelijk verkopen. Simpel rekensommetje, veulen zal qua kostprijs rond de 1500-2000 euro zitten op moment van afspenen. De investering en risico zijn kleiner/korter. Terwijl met een verkoopprijs tussen de 3000 en 5000 euro, we onder de streep dezelfde, of zelfs grotere, bedragen erop verdienen.
Dat de koper, die eigenlijk op zoek was naar een volwassen dier, vervolgens die jarenlange investering en risico’s zelf gaat doen, snap ik totaal niet. Maar is voor ons wel lekker makkelijk natuurlijk. Zeker als ze dan een aantal jaren later bij je terug komen en tegen fikse betaling de dieren ook nog eens bij je laten beleren![]()
(Mijn paardje hoeft trouwens niet weg, die bied ik aan als mensen met een zoekvraag komen en geschikt thuisje kunnen bieden. Ik heb er namelijk 4, en gun paardlief een baasje waar iemand 100% tijd voor haar heeft, ipv 25%. En andersom, bepaalde kopers een paardje als deze. Maar ze is geweldig om in de kudde te hebben, en het zelf opleiden vind ik erg leuk werk, dus als ze blijft, treurt niemand.)
Sabbientje schreef:Ik heb momenteel een tinkermerrie van 1,60. Zij word dit jaar 20 jaar.
Laatst vroeg mijn hoefsmid wat voor soort paard ik na haar zou willen hebben.
Dit omdat de meeste tinkers die nu nog te koop worden aangeboden bij lange na de grote van April niet halen. En met mijn 1.80 en mijn man die bijna 2m is, is het toch wel van belang dat onze paarden vrij fors zijn.
Dus ik ben bang dat een volgens paard geen tinker meer zal worden.
Al hoop ik natuurlijk dat April 30+ word en ik nog heel lang plezier aan haar mag beleven. Want voorlopig wil ik nog niets anders.