[TI] Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie2020

Re: Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:03

Tot nu toe zal ik iig contact opnemen met stal Roseboom en stal Boesehof.

Iemand nog soortgelijke stallen in gedachten? McCloud achtig hoeft voor mij niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:14

mc cloud bestaat vlgs mij niet meer

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:16

StalNollie schreef:
Handelaren of tinker stal 1 pot nat bieden weinig dit omdat er genoeg tuinkers te halen valt onder de waarde.
Is je pony een Nederlandse ofniet? Dit doet met inkoop ook nog enorm veel.

Een volgende keer even je tekst controleren voordat je het plaatst. Dit is wel heel erg raar.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:19

pillow schreef:
mc cloud bestaat vlgs mij niet meer

Ja de helft van het echtpaar zou zijn doorgegaan onder andere naam

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:20

pillow schreef:
StalNollie schreef:
Handelaren of tinker stal 1 pot nat bieden weinig dit omdat er genoeg tuinkers te halen valt onder de waarde.

Een volgende keer even je tekst controleren voordat je het plaatst. Dit is wel heel erg raar.

Vond het wel lollig met die tuinkers

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:24

Neem anders contact op met Hanneke scheltinga uit wapserveen. Zij fokt en handelt met Tinkers. Maar absoluut niet de snelle handel.
Zij geeft altijd de paarden de tijd om te settelen en tot rust te komen en gaat dan ermee aan de slag.
Je kunt haar vinden op Facebook onder haar eigen naam en onder tinkerstal de Mathilde hoeve.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:41

Jessie2020 schreef:
Hoi Chantalla, ik heb gelijk gekeken. Ziet er op zich wel goed uit. Wat mij ook opvalt is dat als ze daar verkopen, je daar eerst kan proefrijden. Dat is iets voor m’n andere zoektocht.

Het is op zich normaal dat je eerst kunt proefrijden als je een beleerd paard gaat bezichtigen.Dat is eigenlijk overal zo. Als ze dat niet toestaan dan kun je beter elders gaan zoeken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:45

Jessie2020 schreef:
Hoi Knert, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zit eerlijk gezegd eigenlijk niet te wachten op (langdurig) contact met particulieren...al denkende en schrijvende vind ik het een steeds fijner idee om wat betrouwbare tinkerstallen te contacten.

Bijzonder. Ja, uiteraard jou keuze.
je wil het beste voor met je paard, dat lees ik. Maar zelf iets meer tijd nemen voor dit proces wil je niet, en het dier wel aan een (betrouwbaar) bedrijf doen. Op basis van recensies op Bokt.

Een bedrijf gaat niet tot het naadje, behalve dat ze eerlijk horen te zijn dat het een onzeker paard is. Dat kun je zelf ook wel.
Maar als je je echt zorgen maakt over de toekomst van een dier... is het toch het beste om zelf meer tijd vrij te maken?

En wie weet heb jij je match zo gevonden. Zeg ook niet dat de verkoop een jaar moet duren. Gewoon 2 of 3 keer afspreken. Met als doel een passende eigenaar te vinden. Jij kent het dier.
Een stal niet.

Ik ben heel stellig. Maar bedoel het minder kattig dan het waarschijnlijk overkomt. Uiteindelijk ben jij diegene die keuzes mag maken. Succes!

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:59

Ik kan je een persoonlijke ervaring geven van Boesehof.

Ik heb bij hen gekocht (niet verkocht) en ben alleen maar positief!
Ze zoeken echt naar een goede match tussen ruiter en paard.

Ik heb bij hen Diego gekocht, een speciaal geval omdat hij een opstapprobleem heeft en dus een speciale aanpak nodig heeft. Diego had dus iemand met ervaring nodig.
Mijn vorige tinker (vorig jaar overleden) had ongeveer dezelfde problemen, dus ze zagen mij als een ideale match omdat ik de ervaring al had.
Ik ben van januari tot april regelmatig naar hen geweest om Diego te leren kennen en kijken of er een klik was. Ik heb nooit een stal geweten waar je 4 maanden mag gaan kijken en proefrijden.
Ze zijn dus ook eerlijk, het karakter van een paard wordt nooit onder stoelen of banken gestoken. Gewoon rechtuit rechtaan 'dit zijn de voor-en nadelen van het paard'.

Nu sinds begin mei staat Diego bij ons en we zijn super blij! :D

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:59

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:19

Ben het wel een beetje eens met Knert. In dit topic en in je topic waarin je een paard zoekt, heb je wel een hele eisenlijst, maar je wilt er zelf bijna geen moeite voor doen. Zo werkt het nu eenmaal niet, en al helemaal niet als het om paarden gaat. Als je je paard naar een handelsstal wilt brengen, is dat natuurlijk je goed recht, maar dan zul je wel het idee van 'ik wil een goed huisje' moeten loslaten. Want die zekerheid heb je dan niet meer, en daar kies je dan ook voor.

Eveneens met het zoeken naar een paard. Het is geen pakje suiker waar je voor naar de winkel gaat, je product uit het schap haalt, afrekent en weer naar huis gaat. Een paard zoeken kost tijd, het is niet makkelijk (al helemaal niet als je wat meer eisen hebt) en ja, teleurstellingen horen er ook bij.

Ik snap dat het niet leuk is om dat te horen. Maar zo werkt het wel, en hoe eerder je dat inziet, hoe eerder je echt fatsoenlijk op zoek kan gaan naar een plekje voor je huidige paard en een nieuw maatje.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:20

anjali schreef:
Jessie2020 schreef:
Hoi Chantalla, ik heb gelijk gekeken. Ziet er op zich wel goed uit. Wat mij ook opvalt is dat als ze daar verkopen, je daar eerst kan proefrijden. Dat is iets voor m’n andere zoektocht.

Het is op zich normaal dat je eerst kunt proefrijden als je een beleerd paard gaat bezichtigen.Dat is eigenlijk overal zo. Als ze dat niet toestaan dan kun je beter elders gaan zoeken.

Ja tuurlijk. Ik heb het over dat je het paard gedurende langere tijd op proef hebt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:22

Foaly schreef:
Ben het wel een beetje eens met Knert. In dit topic en in je topic waarin je een paard zoekt, heb je wel een hele eisenlijst, maar je wilt er zelf bijna geen moeite voor doen. Zo werkt het nu eenmaal niet, en al helemaal niet als het om paarden gaat. Als je je paard naar een handelsstal wilt brengen, is dat natuurlijk je goed recht, maar dan zul je wel het idee van 'ik wil een goed huisje' moeten loslaten. Want die zekerheid heb je dan niet meer, en daar kies je dan ook voor.

Eveneens met het zoeken naar een paard. Het is geen pakje suiker waar je voor naar de winkel gaat, je product uit het schap haalt, afrekent en weer naar huis gaat. Een paard zoeken kost tijd, het is niet makkelijk (al helemaal niet als je wat meer eisen hebt) en ja, teleurstellingen horen er ook bij.

Ik snap dat het niet leuk is om dat te horen. Maar zo werkt het wel, en hoe eerder je dat inziet, hoe eerder je echt fatsoenlijk op zoek kan gaan naar een plekje voor je huidige paard en een nieuw maatje.

Wat een zure reactie. Jouw visie klopt absoluut niet, dus maak je daar maar geen zorgen over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:22

Jessie2020 schreef:
Heeft iemand ervaring met verkoop aan stal doorstap ?

doe daar maar even een zoekrondje op Bokt voor...dan weet je genoeg

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:23

Knert schreef:
Jessie2020 schreef:
Hoi Knert, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zit eerlijk gezegd eigenlijk niet te wachten op (langdurig) contact met particulieren...al denkende en schrijvende vind ik het een steeds fijner idee om wat betrouwbare tinkerstallen te contacten.

Bijzonder. Ja, uiteraard jou keuze.
je wil het beste voor met je paard, dat lees ik. Maar zelf iets meer tijd nemen voor dit proces wil je niet, en het dier wel aan een (betrouwbaar) bedrijf doen. Op basis van recensies op Bokt.

Een bedrijf gaat niet tot het naadje, behalve dat ze eerlijk horen te zijn dat het een onzeker paard is. Dat kun je zelf ook wel.
Maar als je je echt zorgen maakt over de toekomst van een dier... is het toch het beste om zelf meer tijd vrij te maken?

En wie weet heb jij je match zo gevonden. Zeg ook niet dat de verkoop een jaar moet duren. Gewoon 2 of 3 keer afspreken. Met als doel een passende eigenaar te vinden. Jij kent het dier.
Een stal niet.

Ik ben heel stellig. Maar bedoel het minder kattig dan het waarschijnlijk overkomt. Uiteindelijk ben jij diegene die keuzes mag maken. Succes!

Je doet allerhande aannames die gelukkig absoluut niet stroken met hoe ik erin sta en wat ik ga doen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:41

Kinke schreef:
Jessie2020 schreef:
Heeft iemand ervaring met verkoop aan stal doorstap ?

doe daar maar even een zoekrondje op Bokt voor...dan weet je genoeg

Inderdaad niet erg overwegend positief . Ik kijk even verder

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:42

De Bonte Parels is ook een betrouwbare Tinker stal

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:45

Lala_Land schreef:
Ik kan je een persoonlijke ervaring geven van Boesehof.

Ik heb bij hen gekocht (niet verkocht) en ben alleen maar positief!
Ze zoeken echt naar een goede match tussen ruiter en paard.

Ik heb bij hen Diego gekocht, een speciaal geval omdat hij een opstapprobleem heeft en dus een speciale aanpak nodig heeft. Diego had dus iemand met ervaring nodig.
Mijn vorige tinker (vorig jaar overleden) had ongeveer dezelfde problemen, dus ze zagen mij als een ideale match omdat ik de ervaring al had.
Ik ben van januari tot april regelmatig naar hen geweest om Diego te leren kennen en kijken of er een klik was. Ik heb nooit een stal geweten waar je 4 maanden mag gaan kijken en proefrijden.
Ze zijn dus ook eerlijk, het karakter van een paard wordt nooit onder stoelen of banken gestoken. Gewoon rechtuit rechtaan 'dit zijn de voor-en nadelen van het paard'.

Nu sinds begin mei staat Diego bij ons en we zijn super blij! :D

Wat ontzettend leuk voor je dat je zo goed geholpen bent. Ik vind dat deze stal echt goed overkomt, zowel wat ik online had gevonden als reacties hier op Bokt. Zoiets zoek ik dus, een manier waarop je het paard beter en langer kan leren kennen dan alleen een of twee proefritten. Ik ben alleen wel benieuwd of er Bokkers zijn die zelf daar hun paard verkocht hebben. Het klinkt alsof ze echt hart voor de paarden hebben.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:59

Ik zit niet in de tinkerwereld dus kan je helaas geen advies of ervaringen meegeven.

Foaly schreef:

Toch wilde ik even reageren toen ik deze en de reactie van Knert las. Hoewel ik wel snap waar het vandaan komt denk ik.

Maar ik kan me best goed voorstellen dat er meer redenen kunnen zijn om zo'n verkoopproces uit te besteden dan alleen maar "geen moeite willen doen". Zeker als je graag wilt dat het een goede match en een goed huisje op gaat leveren. Om dat te bereiken moet je dus heel bewust bezig zijn met: wie is deze koper, voelt het verhaal en de info die ik krijg betrouwbaar, realistisch en kloppend. Tijdens een bezichtiging en het proefrijden moet je dan ook goed kijken naar hoe de combinatie op elkaar reageert, lijken ze elkaar te begrijpen of daar in ieder geval open voor te staan. Dat vraagt best ook wat kennis van zowel mensen als paarden, en kan heel intens voelen als je er ook nog is emotioneel sterk bij betrokken bent. Daarnaast geeft TS aan dat het voor het paardje geen slecht idee zou zijn om eerst weer het 1 en ander te bevestigen. En tussen de regels door begrijp ik ook dat zij daar zelf nu niet de ruimte voor heeft.

TS geeft ook aan te snappen dat ze in zal moeten leveren op de vraagprijs als ze het via een goede stal doet. Dat vind ik vooral realistisch en weloverwogen klinken. Stel ze zou iemand inhuren om de pony te trainen voordat hij in de verkoop gaat dan zou ze ook een x-bedrag kwijt zijn. En in training zetten is niet ongebruikelijk, maar betekent ook niet dat de eigenaren zich er per definitie makkelijk vanaf maken. Als je (om wat voor reden dan ook) nu niet de ruimte/tijd/energie hebt om met volle aandacht het verkoopproces in te gaan inclusief de gewenste voorbereiding, maar je wel graag wenst dat de pony goed terrecht komt, dan is het helemaal niet gek om te zoeken naar een professional die er een goede kijk op heeft, ervaring heeft met het matchen van paard en mens en iemand die voor zover en zolang je daar invloed op hebt het ook belangrijk vind dat er sprake is van een goed huis. Die mensen/bedrijven zijn zeker wel aanwezig.

We kunnen niet in het leven van een ander kijken, en precies weten wat de reden is waarom we soms voor het ene, soms voor het andere gaan. Ik ook niet. Dus wellicht dat bovenstaande ook helemaal niet van toepassing is. Wat ik vooral wilde aangeven is dat ik het wat kort door de bocht vond voelen dat er toch een best negatieve conclusie getrokken werd. En ik geloof zeker dat die reacties goedbedoeld zijn omdat ook elkaar zo nu en dan een spiegel voorhouden juist een meerwaarde kan hebben. Alleen in dit geval miste ik toch enige nuancering. :)

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 11:35

_Penotti schreef:
Niets gekocht of verkocht, maar ken de eigenaar wel.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat dit eerlijke mensen zijn.
Die hebben ook geen snelle handel, alle paarden staan daar langer.
En dan worden ze gereden en schriktraining mee gedaan, van alles wat. Zodat ze weten aan welk soort ruiter ze verkocht kunnen worden.

Zijn het trouwens Belgische mensen of zijn ze alleen in België gevestigd?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:16

en dat wilden ze niet oplossen? Vind ik niks voor hun eigenlijk

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:21

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:35

pillow schreef:
StalNollie schreef:

Want? enige fout is tuinkers ipv tinkers de rest is volle waarheid zit er middenin

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:36

Leuke typo... ik snap wat je bedoeld

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:55

Misschien een ander idee.
Misschien kan je hem voor 1 a 2 maanden naar een traoningsstal zoals equinologica brengen. Zij trainen hem niet dressuurmatig door, maar trainen wel op het kuikenmak maken. Hierna is het paard makkelijker te verkopen en misschien zelfs meer waard waardoor je bijna geen investering hebt.