[TI] Meningen over tinkers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pjer

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:08

2 van mijn bijrijdpaarden waren tinkers, heel verschillende types de eerste wat klein en iel de tweede een reusachtige tank. Beetje lomp waren ze wel maar ook erg vlot in het werk en rustig aan de hand. ze hielden wel van grapjes uithalen. De ene schrok nog van zijn schaduw maar sprong dan hooguit 2 meter opzij en dat was het wel. de ander draaide haar oor naar het enge en dat was de gehele schrikreactie.

Alleen al dat haar pffff en dus die vlechten iedere keer..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:17

Momenteel heb ik 2 tinkers.
Heb er nog 1 meer gehad.
Daarvoor alleen maar KWPN-ers.
Ik wilde door mijn ongeval wat rustigere dieren.
Of dat ik gelukt? :D

Bij die ene die weg is klopt dat. Onverstoorbaar paard. Maar had er geen klik mee.
Dan een die ik nog heb, qua karakter doet ze niets onder aan een hete KWPN paard, maar wel de body en lompheid van een tinker. Of dat nu zo'n fijne mix is :D :+
Ondertussen wel veel bijgeleerd betreft het lompe. Maar haar karakter van altijd willen werken, sensibel en gevoelig zal ze altijd houden.

En dan 1 die zit er tussen in. Wil graag werken, maar als je er als ruiter niets voor doet loopt hij wel de kantjes er van af.
Met buitenrit altijd voorwaarts, kan ook opzij springen van "enge" dingen. Maar als het enge dan voorbij is, is hij ook weer rustig. De Kwpn paarden bleven dan vaak wat meer ril.

Dus net als met andere paarden, kun je de tinker niet in 1 hokje stoppen :D

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:28

Ik heb 2,5 jaar een Tinker verzorgd. Heel leuk dier, ook een fijn karakter. Wat dat betreft heel anders dan mijn heethoofd van een Haflinger.

De enige nadelen vond ik de lompheid en ja, het haar. Prachtig, maar wat een werk. En ook vaak problemen met de sokken. Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn Haflinger die amper sok heeft en manen waar ik niks aan hoef te doen. Een aantal weken toen het zo nat was had zelfs mijn Haflinger last van korstjes op de benen. Was toen heel blij dat 'ie geen Tinker was met meer haar. Maar... ik mis het tutten met dat haar en het vlechten soms ook wel. Genoeg Tinkers op de manege waarop ik me kan uitleven gelukkig :Y)

Met de zwartbonte heb ik overigens niks. Het leukste vind ik vos- of bruinbont met niet al te veel wit. Ik sluit echt niet uit dat ik in de toekomst ooit een Tinker koop. Maar dan zou ik het qua haar wel heel goed bijhouden. Zeker geen sportcoupe, maar enorm lange manen en sokken hoeft van mij ook niet.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:29

Grappig om te lezen dat bijna iedereen ze als lomp bestempeld.

Ik heb er 1 bomproof, rustig maar voorwaarts zal nog door het vuur gaan voor mij en is zeker niet lomp. Werkt graag met je samen. Is heel lief en vind zichzelf ook grappig op zijn tijd. Ik heb hem wel al vanaf veulen af aan opgevoed daarbij moet ik wel zeggen dat hij echt een heel lief karakter heeft en ik altijd respect voor hem heb en zijn kunnen.

Dat gezegd hebbende zijn er wel mensen geweest die een tinker hebben gekocht omdat ze af zijn gegaan op mijn tinker die zo lief en rustig is. En daardoor niet zichzelf goed hebben ingelezen. En dus een tinker hadden die geen consequente opvoeding had gekregen. Voor een kind vind ik ze ook niet geschrikt als er geen volwassen begeleiding bij is maar dat vind ik met alle rassen.
Laatst bijgewerkt door nikkielvis op 11-05-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:30

Katyatje schreef:
Knert schreef:
Elke mening?

Ik vind ze lelijk.. echt! Hoe meer haar hoe lelijker, vooral als ze bont zijn en maar een paar zwarte/bruine vlekken hebben.
De egaal zwarte/bruine versies zonder al te veel behang vind ik soms mooi.

Ooit nog bijrijder geweest van een paar Tinkers maar ik haalde er weinig plezier van. Lomp, niet opgevoed en ook die vond ik lelijk.
Alsof iemand mij vertelde dat ik Als ruiter met een koe aan de slag moest gaan.

Nee, liever paardloos dan een tinker.

Ik zou het zelf iets subtieler verwoord hebben waarschijnlijk maar ik deel deze mening :')

Eeuhm ja ik kan nogal direct zijn qua mening. Sterker nog.. vind inmiddels koeien nog leuker. Alleen niet om op te rijden.
Maar das slechts een mening. Menig tinkerliefhebber mag dit dan ook compleet negeren. Wie ben ik eigenlijk?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:32

Citaat:
Grappig om te lezen dat bijna iedereen ze als lomp bestempeld.

Die ik heb verkocht was niet lomp.
Nooit geweest ook. Ook nooit sterk aan een touwtje. Echt heel lief wat dat betreft.
Die andere 2 van mij wel. Lompe koeien noem ik ze ook met regelmaat.
Daar heb ik echt moeten oefenen om dat wat te minderen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:49

Ik riep altijd "nooit een tinker"....
Tot mijn vorige paard overleed, we even niets om handen hadden (we hadden een jong paard in de opfok staan) en stalgenoten aanboden dat mijn man en ik hun paarden mochten doen.
Waaronder een tinker-kruising van 1,60.

We werden helemaal verliefd en hebben haar later ook gekocht.

Oke, ze heeft wat nadelen.
Soms is ze geen tinker maar een tanker. (Bijvoorbeeld als ze een hooikruiwagen ziet en degene die haar naar stal brengt even niet oplet :+ )
Ze is soms wat lomp.
Ze is niet echt lichtvoetig (ze heeft geen ijzers, maar je hoort haar al van verre aankomen)
En ze heeft veel te veel haar (ik ben niet zo van het tutten)

Maar heeft een groot gouden hart!!!
Is echt super lief met rijden. Is mijn held MET sokken.
Geeft haar ruiter ontzettend veel vertrouwen.
En is ontzettend veelzijdig. (buitenrijden, springen, mennen, ze draait er haar hoef niet voor om)

Enige wat ze niet leuk vind is dressuur. Dat vind ze maar saai :')
Maar als het moet, doet ze het wel.

belle_boef

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:12

Ik heb er 2 en die zijn echt niet lomp. Gewoon nul. Kwestie van opvoeden denk ik.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:14

belle_boef schreef:
Ik heb er 2 en die zijn echt niet lomp. Gewoon nul. Kwestie van opvoeden denk ik.

Uiteindelijk wel.
Maar 1 die ik had was het van zichzelf al niet, had dat gewoon niet in zich.Nooit op hoeven corrigeren.
Die andere heb ik daar echt in moeten opvoeden en moet ik wat dat betreft nog steeds in de gaten houden, zouden anders zo weer vervallen denk ik.

Dus karakter speelt ook echt mee.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:22

Het zijn hele lieve paarden met ene nuchter karakter. Maar vaak heeel stug in de mond ( ondanks zachte hand). Dat is wat ik best vaak zie, tinker die dwars door je hand heen denderen als ze geen zin hebben te luisteren. (Zal vast ook wel verschillen, maar dit is mijn ervaring)
Laatst bijgewerkt door Rosebud op 11-05-20 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:23

Rosebud schreef:
Het zijn hele lieve paarden met ene nuchter karakter. Maar vaak heeel stug in ee mond ( ondanks zachte hand,)

totaal niet mee eens!!
Dat ligt aan de ruiter en nergens anders aan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:27

_Penotti schreef:
Rosebud schreef:
Het zijn hele lieve paarden met ene nuchter karakter. Maar vaak heeel stug in ee mond ( ondanks zachte hand,)

totaal niet mee eens!!
Dat ligt aan de ruiter en nergens anders aan.

Echt niet mee eens, ik rijd mijn friesje (en daarvoor volbloed en een arabier met pinken) Tinker ingereden, ondanks zachte hand, gewoon negeren. In het verkeer plots alles negeren...of ligt dat aan het karakter. Dit ook bij veel andere tinkers gezien, eenmaal in galop niet te remmen of met dressuur training moeilijk rond te krijgen door puur gevoelloos zijn voor hulpen. Dit is wat ik heb gezien en ook heb ervaren. Ook verhalen van tinkers voor de kar die op hol slaan en niet te stoppen, door bit heen denderen. En ik ben echt tegen trekken en hangen in de mond. Verschilt absoluut, ben ik mee eens. Maar dat ik het heb gezien bij verschillende tinkers van verschillende ruiters is wel een feit.
Laatst bijgewerkt door Rosebud op 11-05-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:30

Ligt toch echt aan jou, sorry.
Als jij een paard niet aan het been zet is hij zwaar van voor. Klopt. Maar dat is elk paard.
En ja mijn engels volbloed was sneller aan het been, had minder losrijtijd nodig, maar de tinkers zijn daar ook gewoon aan te krijgen.En dan zijn ze dus ook los van voor. Op de pinken te rijden.
Maar niet elke ruiter heeft die feeling. Ook niet bij warmbloeden overigens, jee wat zie ik daar veel sjorwerk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:31

Ach stug en onopgevoed heb je bij alle rassen wel. Mogelijk eerder te linken aan de onkunde van de ruiter/eigenaar dan aan het type paard

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:32

Bernoe schreef:
Nog niet genoemd hier, maar vind ze verschrikkelijk met al dat haar.
Hoe kun je nou fatsoenlijk draven met zulke flappen haar aan je been :') ( jaja ik weet het, het kan gewoon. Maar vind het er niet uit zien.

Ik ben ook geen fan. Vind ze echt lelijk :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:32

Afbeelding

Tja, wat is 'De Tinker'? Ik lees hier lomp, eigenwijs, stug in de mond.. Zo ken ik ze niet. En ik heb al 17 jaar Tinkers. Mijn eerste was een portret, maar nooit lomp. Haar zoon was zonder meer groot en harig, maar écht niet lomp. Die is eens buiten gezet door een tweejarige. En nu heb ik bovenstaand blondje. Altijd blij, vreselijk vriendelijk en écht niet lomper dan de gemiddelde driejarige. Sterker nog, ik krijg van iedereen die haar mee maakt complimenten over haar vriendelijke en voorzichtige gedrag. Maar je moet ze wel opvoeden. Geldt dat echter niet voor elk paard? Ik vind de gemiddelde Fjord over het algemeen een stuk lomper dan de Tinkers die ik ken (en ik ken er veel).

Zijn het paarden voor iedereen? Nee, ook niet. Ik ken ze als vriendelijke, onderzoekende, gevoelige en slimme paarden. Niet te heet, maar zeker ook geen dooie donders. Het ideale recreatiepaard. Ze kunnen een pasje dressuur, doen het leuk in de basis western en over het algemeen kun je ze prima op een buitenrit sturen. Maar wil je echt een onderdeel van de sport in, tja. Ik vraag me af in hoeverre je ze daar een plezier mee doet. Een onzekere ruiter is ook vaak geen goede combinatie met een Tinker, ze zijn slim en als jij ze niet vertelt hoe dan bedenken ze zelf wel hoe. Dat dat niet altijd overeenkomt met jouw 'hoe' tja. Ik houd er wel van :D

Qua onderhoud zijn ze niet perse makkelijk of moeilijk, ik heb in al die jaren nooit echt veel gedoe gehad met ze. Daarin zijn ze echt niet gek anders dan een ander paard. Het is niet alsof ik mijn dagen doorbracht met sokken kammen ofzo :') Opletten met wat je voert en hoe je stalmanagement is, maar ook daarin geldt: dat is bij een ander ras niet anders.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:33

Nou dat is ook mijn ervaring met die bijrijd Tinkers. Alle drie stug. Ze hebben eerder aanleg stug te worden dan een ander ras heb ik het idee

Ikzelf ben de laatste jaren steeds vriendelijker geworden in mijn handen. Moet ik toegeven.. dat ik vroeger zelf ook stugger was.

Die Tinkers is 2 jaar terug.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:37

_Penotti schreef:
Ligt toch echt aan jou, sorry.
Als jij een paard niet aan het been zet is hij zwaar van voor. Klopt. Maar dat is elk paard.
En ja mijn engels volbloed was sneller aan het been, had minder losrijtijd nodig, maar de tinkers zijn daar ook gewoon aan te krijgen.En dan zijn ze dus ook los van voor. Op de pinken te rijden.
Maar niet elke ruiter heeft die feeling. Ook niet bij warmbloeden overigens, jee wat zie ik daar veel sjorwerk.

Serieus... paard niet aan de been zet...jij hebt mij zien rijden dus, bijzonder. Dit is wat ik heb gezien bij verschillende tinkers met andere ruiters.. zullen wel allemaal slechte ruiters zijn geweest prima.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:37

Knert schreef:
Nou dat is ook mijn ervaring met die bijrijd Tinkers. Alle drie stug. Ze hebben eerder aanleg stug te worden dan een ander ras heb ik het idee

Ikzelf ben de laatste jaren steeds vriendelijker geworden in mijn handen. Moet ik toegeven.. dat ik vroeger zelf ook stugger was.

Maar dat merk ik aan mijn ene tinker ook.
Waar een warmbloed bij een stugge hand toch maar van ellende inknikt, zal mijn ene tinker de middelvinger opsteken en er extra stug door worden.
Maar dat ligt dan niet aan hem.

Maar daar haal je dus juist uit wie een paard rijd zoals het hoort en wie niet.
Waarschijnlijk zal die tinker die jij eerder te stug vond nu ook fijner bij je lopen.

En natuurlijk hoeft niemand fan te zijn van tinkers hoor, maar als ze stug zijn is dat gewoon omdt de ruiter de feeling mist.
Klinkt hard, maar het is echt niet anders.
Dan heeft de tinker er denk ik wel eerder het karakter om niet te pleasen, wat een warmbloed eerder doet.
En dat zal verward worden met stug en eigenwijs.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:43

Het is ook iedereen zijn eigen mening want met de meeste meningen hier ben ik het niet eens.
Ik heb een super lieve leuke nieuwsgierige maar wel met eigen mening tinker.
Alle gezondheidszorg kan net zo goed bij een Arabier als bij een tinker voorkomen.
Je moet er zorg voor dragen omdat ze veel haar hebben en dit dus vaker uitkammen maar verder kan ik geen nadelen bedenken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:49

Over rijden en karakter kan ik weinig zeggen.

Ik deel de mening van knert (lelijke koeien zijn het, een mooi getekende met niet te veel wit en niet te veel haar wil nog net lukken :+ ) en heb er dus helemaal niets mee. Dus ook nooit interesse gehad om er 1 te rijden.

Moesten ze me 1 voorschotelen voor een buitenrit ga ik ook geen nee zeggen, maar zou dus zelf niet een tinker kiezen.

Qua lompheid en stugheid vind ik fjorden al erg (daar heb ik wel een paar van gereden). Haflingers kan ik nog wel waarderen eenmaal ze het principe opvoeding gesnapt hebben.
Maar als een tinker nog meer koudbloed is in z'n doen en laten dan fjorden of haflingers, dan is het niet my cup of tea.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 11-05-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:53

_Penotti schreef:
Knert schreef:

Maar dat merk ik aan mijn ene tinker ook.
Waar een warmbloed bij een stugge hand toch maar van ellende inknikt, zal mijn ene tinker de middelvinger opsteken en er extra stug door worden.
Maar dat ligt dan niet aan hem.

Maar daar haal je dus juist uit wie een paard rijd zoals het hoort en wie niet.
Waarschijnlijk zal die tinker die jij eerder te stug vond nu ook fijner bij je lopen.

En natuurlijk hoeft niemand fan te zijn van tinkers hoor, maar als ze stug zijn is dat gewoon omdt de ruiter de feeling mist.
Klinkt hard, maar het is echt niet anders.
Dan heeft de tinker er denk ik wel eerder het karakter om niet te pleasen, wat een warmbloed eerder doet.
En dat zal verward worden met stug en eigenwijs.

Vroeger reed ik stugger.. 2 jaar geleden reed ik echt veel vriendelijker! Toen viel mij juist op dat die Tinkers zo stug waren. Vond ik echt een tegenvaller. Kwam toen niet van mijn kant.

Maar ik was bijrijder hè? Niet de eigenaar. De eigenaar wou niet voor niets hulp.

Maar ik liep er niet warm voor en in combi met een verhuizing ook niet doorgezet er 3 kwartier voor te willen reizen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:56

Thioro schreef:
Over rijden en karakter kan ik weinig zeggen.

Ik deel de mening van snert (lelijke koeien zijn het, een mooi getekende met niet te veel wit en niet te veel haar wil nog net lukken :+ ) en heb er dus helemaal niets mee. Dus ook nooit interesse gehad om er 1 te rijden.

Moesten ze me 1 voorschotelen voor een buitenrit ga ik ook geen nee zeggen, maar zou dus zelf niet een tinker kiezen.

Qua lompheid en stugheid vind ik fjorden al erg (daar heb ik wel een paar van gereden). Haflingers kan ik nog wel waarderen eenmaal ze het principe opvoeding gesnapt hebben.
Maar als een tinker nog meer koudbloed is in z'n doen en laten dan fjorden of haflingers, dan is het niet my cup of tea.

Hahah je noemt me snert. Nou knert vindt snert nog lelijker dan een tinker..

Heb trouwens wel een fjord. Op 2 Vingers te rijden en soms zelfs te flexibel. M1 dressuur. Denk dat hij we Z kan. Maar ja Corona hè? Ook al ken ik ook stugge fjorden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:57

Tiepvout, al gecorrigeerd ;) .

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:58

Het meest geweldige paard wat ik ooit heb gehad!
Helaas noodgedwongen moeten verkopen maar denk dat ik niet nog een keer zo een super paardje zal tegenkomen!

Werkwillig, veelzijdig, heel aanhankelijk en trouw maar alleen wanneer je haar vertrouwen had gewonnen!
Het zijn gevoelige paardjes die wat introvert zijn, kunnen enorm spiegelen en daar moet je mee om kunnen gaan.
Maar mijn ervaring is absoluut niet sloom en lomp.
Consequent maar met zachte hand behandelen zei ik altijd, wanneer iemand onzeker was kon ze er zo overheen denderen!

Zit je teveel aan dr hoofd te sjorren, oneerlijk behandelen dan heb je er een verkeerde aan. Dan is het staken, omhoog komen en er vandoor gaan.
Laatst bijgewerkt door Mlt94 op 11-05-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt