[TI] Verkopen of doorvechten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:30

Ik begrijp precies wat jij voelt! Heb hetzelfde met mijn paardje die ik al 10 jaar heb. Het kan weken goed gaan maar na één keer een incident ( een fikse bok, een forse schrik reactie etc) zit ik met hartkloppingen in het zadel. Het vertrouwen is er gewoon niet. Terwijl het paard door vrijwel iedereen als super braaf wordt gezien en dat is hij ook maar ik word elke dag een beetje meer een angsthaas. De reden dat ik hem houd is dat ik vermoedelijk bij een ander paard net zo bang ben dus dat lost het probleem niet op. Als jij zeker weet dat je bij een ander paard je angst niet overbrengt maar daar wél vol vertrouwen mee en rijdt dan zou je deze kunnen verkopen. Zo nee dan zou ik hem houden en alleen rijden in de optimale omstandigheden. Dus niet met stormweer of alleen of met drukke paarden erbij. Zo heb ik het ook opgelost, niet leuk maar beter dan niet meer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:42

Toch is het niet helemaal waar dat je vertrouwen met een ander paard automatisch ook laag is. Dat heb ik om me heen gezien, maar ook zelf ervaren.
Onze eerste pony was een miskoop, een jonge groene pony en twee jonge kinderen met weinig ervaring. Het werkte niet en ik was écht bang. Toen hij verkocht werd en we een andere pony kregen, was het direct zo goed als over. Sommige dingen bleven nog even spannend, maar de nieuwe pony was zo braaf en misschien nog belangrijker ik geloofde er in dat hij braaf was. Met hem werd rijden weer een feestje :) En zo ken ik echt meer verhalen.

Soms werkt een combinatie gewoon niet, door wat voor reden dan ook. Ik zou zeggen, laat je hobby vooral leuk zijn. Natuurlijk moet je niet zomaar opgeven, maar 4,5 (of zelfs 10) jaar rijden met een paard waar je geen vertrouwen in hebt lijkt me zo zonde. Bewondering voor jullie doorzettingsvermogen, absoluut :j En als het voelt als de juiste keuze, doe dat dan ook gerust, maar ik zou me er wel van bewust zijn dat je een keuze hebt en dat verkopen niet altijd slecht is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:54

tinker_sally schreef:
Scherper bit erin is een bokkebitje met kinketting ja.
Maar liever daarmee rijden met losse teugel dan een dubbel gebroken bit dat door haar mond getrokken moet worden om stil te staan. Want wat is er dan vriendelijker?
Maar die discussie is jaren geleden al gevoerd met merel en ga ik verder niet meer op in.

Een meninstructeur wil ik naar op zoek maar die zijn hier in de buurt niet echt te vinden.
En zonder vervoer wordt het ook al moeilijker.

Gypsy ze staat nu op een klein handje luzerne met brandnetel en kamille 1x per dag.
Dat slechte voer was pavo care4life. Daar werdt ze helemaal hieperdepiep van en wist niet wat ze met haar overtollige energie aanmoest.

Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuzeen heb afgelopen januari mijn merrie verkocht (ook tinker, beetje dezelfde dingen als waar jij tegenaan loopt) beste keuze ooit geweest, ze is nu van een meisje van ong 16 jaar, die niets liever doet dan flinke buitenritten maken en lekker crossen met vriendinnen. Daar is een perfecte combi uit ontstaan. De pony kan eindelijk haar ei kwijt en meisje apte laatst trots dat ze tijdens de buitenritten vaak de snelste is. Meisje blij, pony blij en ik blij. Ik ga verder met de dochter van mijn verkochte merrie, ken ik door en door, geen trauma's en nu op 2,5 jaar al vele malen relaxter dan haar moeder ooit is geweest.

Moet wel eerlijk zeggen dat mijn instructrice mij over de streep heeft getrokken in het nemen van deze beslissing. Ik zat na de les wat hardop te denken zo van ik denk soms dat Ap beter af is bij iemand anders, ben nu 2 jaar verder en geen steek opgeschoten. Instructrice haakte daar direct op in en zei dat ze het een heel goed idee zou zijn als we eens rustig gingen kijken voor een ander huisje. Ik heb weer 100%plezier in mijn hobby, paardrijden moet je toch echt een team zijn samen en dat gaat met ons jonge paard tot nu toe heel erg goed :j succes, zo'beslissing neem je niet zomaar!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:29

Als het vertrouwen er na zo een lange tijd nog niet is dan lijkt verkopen mij de enige optie.
Heb zelf met mijn paard een vertrouwenskwestie gehad maar toen had ik haar al 6 jaar zonder problemen.

Wat het mennen betreft, een paard wat al zo een paar keer er vandoor is gegaan zou ik nooit meer voor een kar zetten. Eenmaal onbetrouwbaar voor de kar is niet meer recht te breien. Dat zijn zulke enorme risico's die je daarin neemt.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 21:47

Ze ia nooit zo geweest das het lastige of banketstaaf eraan.
Ja zeker onder het zadel ben ik altijd een angsthaas geweest. Maar toch zijn we na een paar maanden een weekendje naar loon op zand geweest.
Jaar erop 5 dagen epe.
Vorig jaar februari na maanden niet rijden wilde ik de strao meedoen dus rijden weer opgepakt en we hebben een fantastische dag gehad met een mutsje die geen stap verkeerd geeft gezet.
Zo ook in loon op zand afgelopen september. 2 Dagen was ze auper braaf. In volle galop (voor ons doen) over de zandvlakte gegaan.
Ze stond pas 5 keer voor de kar en we zijn samen naar buiten gegaan. Op de kar ken ik de angst van onder het zadel niet.

In oktober is ze met haar gezondheid gaan kwakkelen. Eerst die gescheurde knieband waardoor haar si-gewricht vast ging zitten. Daarna dat incident met de kar waardoor ze ontstekingen op haar hoofd kreeg.
Tussendoor nog een rare kreupelheid.
En laatst was heel haar buik aan de onderkant opgezwollen met wonden.

Vooral met dat op hol slaan is er een deuk tussen ons gekomen.
En ik merk dat het weer groeit tussen ons. Ze komt in draf naar me toe op de wei. Heeft ze sinds toen niet meer gedaan.
We knuffelen daar was ze nooit van.
Mag haar neus aanraken.

Met wandelen geef ik nu ook duidelijk mijn grenzen aan. Waar ik vroeger naast haar kont liep loop ik nu op halshoogte. Gaat ze te ver moet ze achteruit.

Ook longeren heeft ze een tijd gehad dat ze met opengesperde mond je gewoon aanviel. Nu is ze weer te longeren. Dat hebben we samen bereikt.

Als ik terug denk aan alles wat er gebeurt is. Is het wel met trekkers maar die zijn niet de aanleiding.
Ze is altijd al een vlotte geweest met het motto stil staan is stom.
Alle keren moest ze te lang stil staan en daarna kwam de ontploffing zeg maar.
Dat zag ik vanmorgen in het dorp. Er was niets bij ons in de buurt. Maar dan kijkt ze achterom gaat drentelen. En als ik dat corrigeer komt ze omhoog om zo haar zin te hebben om toch door te gaan.

Denk dat dat ook gelijk voor ons de punten zijn waar we Hulp bij moeten hebben.

Om haar weg te brengen heb ik al wel een adresje die had ik vorige keer al benaderd maar vond toen iets dichterbij wat nooit maar allee. En toen kwam die man die op stal kwam.

Morgen ga ik een adres wat ik weet die redelijk in de buurt zit contacteren of ze ook menles aan huis geven.
Maar dat is in zeeland nog moeilijk te vinden.

Doorvechten is misschien ook wel een verkeerd woord maar kwam zo gauw niet op iets anders.
We hebben al 3 jaar overal gezeten dat geef ik ook niet zomaar op.
Muts is het waard.
Ik moet alleen mijn beren op de weg kwijt raken.

Het zo neer zetten en andere mensen hun mening erover zien werkt ook een soort van opluchtend. Dat ik niet de enige ben die dit heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:51

Het is net een relatie, ups en downs en hard werken! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Verkopen of doorvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:16

Strao? Welke omgeving zit je dan?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:21

Met een van mijn vorige paarden durfde ik niet eens meer in de bak te rijden, zo bang was ik geworden na een paar fikse valpartijen en ook voor de wagen veel gedoe (reed haar en mende met haar).
Met de pony die ik daarna had kon ik alles en deed ik alles.
Nu met een ander paard net zo, we hebben hem nog maar heel kort en ben een week met hem naar de Veluwe geweest, heerlijk gereden.

Dus het is echt heel paardafhankelijk en situatie/gebeuren afhankelijk, bij mij althans, hoe dat zit met die angst hoor. Maar mijn ervaring is wel, zeker als het voor de wagen zo'n gedoe is geweest, dat je dat met een paard niet zomaar meer kwijtraakt.

En het rare is ook, als je het vertrouwen hebt met elkaar dat een keer of zo heel af en toe een 'dingetje' er helemaal niet toe doet.

HEel veel sterkte met je beslissing :(:)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 23:45

Gypsy schreef:

Eiland tholen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:07

tinker_sally schreef:
Gypsy schreef:

Eiland tholen

Das vlakbij! Ik zal eens kijken voor meninstructeurs dan!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:14

lieve TS.. je had dit topic niet geopend als je in je hart niet al wist, verkopen.... ms krijg ik bokt over me, maar besef je heeeeel goed... paarden houden is een hobby, een liefhebberij, en in wezen moet het iets doen wat een fijn gevoel in je losmaakt. proberen, en er alles aan doen om het goed te laten verlopen is nodig, maar als het echt niet is wat je wil... LOSLATEN, ms is er een ander iemand die het helemaal top vind met jouw paardje.... niet schuldig voelen, dit gaat om JOU. en ja, dat is egoistisch, maar uiteindelijk moet jij met jezef door en niet met wat een ander van je vindt.... sterkte met je beslissing...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:05

TS je topic goed doorgelezen. Mijn advies: neem je verlies, kijk of je een goed adresje kunt vinden en ben eerlijk over waarom je haar verkoopt en haar gezondheidsproblemen. Als dat gelukt is, ga dan voor een paard rond de 12 jaar die absoluut niet bang is en ga plezier hebben.
Hier zijn de paardjes voor hun hele leven bij mij, maar als na 4 jaar problemen geen plezier is, dan houdt het op. Is beter voor jou en voor je paard want die is ook niet gelukkig met de hele gang van zaken. Zoiets gebeurt nu eenmaal in het leven.
Niet leuk dus, maar sterkte met de hele situatie.

butterfly84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:28

Ook ik heb je topic aandachtig gelezen. Veel reacties gelezen waar ik me in kan vinden. Ik lees dat je heel veel van je paard houdt maar vanwege diverse voorvallen twijfelt of jullie wel een juiste combinatie zijn. Ik denk dat je diep in je hart zelf het antwoord wel weet. Ik zou je graag mee willen geven dat een paard houden een hobby is. Het is ontspanning. Probeer er voor te waken dat je veel geld kwijt bent aan deskundigen die vanalles met jouw paard kunnen en jij aan de kant toekijkt. JIJ moet het kunnen en er je plezier uit halen. ik wens je veel wijsheid.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 19:32

Iedereen hardstikke bedankt voor de reacties. Het neerzetten van ons verhaal was al lekker opluchtend.
Ik ben er wel aan uit nu dat verkopen iets is waar ik nu nog niet aan toe ben.
Maar weet wel dat voor het mennen ik op zoek ga naar begeleiding. Een frisse kijk op ons als combinatie is geen verkeerd iets op dit moment.
Al die jaren van plezier wil ik noet op geven door wat tegenslag.
We gaan heel wat passen terug doen. Het stilstaan op de grond bevestigen en onze band zo versterken.
Dat is denk ik als ik terug denk aan alles het grootste euvel geweest van alles. Ik wilde te snel te veel.

En dit wil ik gewoon niet kwijt.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:04

Goed zo dat je dit duidelijk heb gekregen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:24

Je hebt een leuk paard om te zien.Die importtinkers kunnen heel moeilijk zijn.Men zegt dat ze uit een kudde in een natuurgebied komen.Ik heb er ook een gehad en ondanks mijn decennialange paardenervaring kon ik het niet.Goed van je dat je doorzet en blijft proberen!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:18

tinker_sally schreef:
Iedereen hardstikke bedankt voor de reacties. Het neerzetten van ons verhaal was al lekker opluchtend.
Ik ben er wel aan uit nu dat verkopen iets is waar ik nu nog niet aan toe ben.
Maar weet wel dat voor het mennen ik op zoek ga naar begeleiding. Een frisse kijk op ons als combinatie is geen verkeerd iets op dit moment.
Al die jaren van plezier wil ik noet op geven door wat tegenslag.
We gaan heel wat passen terug doen. Het stilstaan op de grond bevestigen en onze band zo versterken.
Dat is denk ik als ik terug denk aan alles het grootste euvel geweest van alles. Ik wilde te snel te veel.

En dit wil ik gewoon niet kwijt.
[ [url=m/4Ce53w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ Video ]

Top, met die instelling gaat het je vast lukken. :)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 22:48

Via via 2 personen doorgekregen voor menlessen. Die wil ik contacteren binnenkort.

Gisteren waren ze achter stal bezig op het land met een combine. Perfecte timing voor ons :D

En vandaag met een paraplu bezig geweest.
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:55

Ik wil even reageren op het stukje steigeren.
Kan het zijn dat de kar vrij zwaar is? Of het borsttuig verkeerd drukt/zit? Of ze trekt met de lichtogen ipv het borsttuig?
Mn shet ging omhoog als de kar te zwaar was.
Toen we een andere kar hadden maar alles niet goed ingesteld ging hij ook raar doen

De brave pony van mn zusje merk je niet snel wat van maar bij haar merkr je ook aan de manier van weglopen na stilstaan of de kar zwaar is etc

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:01

Misschien hebben jullie wel meer aan goede grondwerklessen (leiderschap) dan aan meninstructie. Of toch eerst zorgen dat jij haar betrouwbare, zelfverzekerde leider wordt voor je weer met haar op pad gaat.

Hoe hou je je Tinker? Krijgt ze nog steeds krachtvoer?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 09:22

Hagelslag ze loopt met tuig 2 jaar en kar heb ik nu paar maanden maar heeft ze vaker voor gestaan ook met meer mensen erop dan die ene rit.
Ze doet ook niet iedere rit rare dingen.
Dat steigeren denk ik nog steeds is opgekropte spanning en/of enthousiastme wat er zo uit komt.
Maar daarom wil ik wel iemand bellen om eens een frisse blik over alles te laten gaan.
We reden altijd op de bovenste bitring maar dat is net voor de vakantie verandert naar de onderste. Of deze manier nu te streng inwerkt voor haar dat dat ook meespeelt geen idee.
Ze moet wel meer kracht zetten met de vierwieler dan de tweewieler die ik eerst had.

Chubby dat was ook mijn idee eerst zo weer net elkaar bezig zijn zonder dat er echt druk is. Ben voor ons doen nieuwe regels aan het stellen en ze pakt alles vlot op.
Daarom heb ik ook nog niet iemand gebeld voor menles. Voor mezelf is het idee van ze moet er weer voor ek we gaan op pad weg.
Zo op de grond vindt zij ook leuk en ik ook.
En blijf het vermoeden houden dat de toch ergens flink vast zit dus wil de 29ste afwachten voor osteopaat voor ze weer moet trekken. Straks zit ze inderdaad vast en maak ik het alleen maar erger.

Ze krijgt 1x per dag een klein handje luzerne met brandnetel en kamille erdoor. Hier doet ze het goed op.
Ze kijkt weer rustiger uit haar ogen en heeft een rustigere uitstraling.
Maar voor ons nooit geen pavo meer.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:38

Onze Kwiny is en blijft ook een echte merrie. Het heeft mijn dochter 3 jaar gekost om te komen waar we nu zijn. Wederzijds 100% vertrouwen. Kwiny is de Spiegel van mijn dochter. Beide zijn daar echt in moeten groeien. Ook wij hebben ons afgevraagt of het niet beter zou zijn als.... maar nu is het omgekeerde het geval. Kwiny is niet verkoopbaar.... ze hangt zo aan mijn dochter!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:39

Dan laat iemand kritisch naar de aanspanning en tuig kijken aub.
Voor mij hoort het tot dusver zo aan dat het zijn kan dat ze problemen heeft met het gewicht te trekken.

Hoelang ze een tuig heeft maakt niet uit. Dit kan altijd veranderen net als je paard van spieren veranderd

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:18

Mijn paard reageerde ook zo heftig op de Pavo ( en op de vitalbix en op de metazoa) nu voer ik Cavalor pianissimo ( anti stress) en daar doet hij het érg goed op. Soms is het even zoeken naar het juiste voer en hoe ze erop reageren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:37