Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Omdat de klachten vaak niet eens zichtbaar zijn. Een PSSM aanval kon bij die van mij makkelijk worden aangezien voor koliek. Ik dacht ook dat het in de eerste instantie koliek was. Bleek niet zo te zijn. Koudbloeden zijn hard voor zichzelf en daardoor merk je het vaak niet, maar ze hebben wel degelijk last. Ook kun je je management aanpassen en voorkomen dat hij een aanval krijgt, voorkomen is namelijk beter dan genezen.
Overigens komt het bij 20 % van de tinkers voor en dat vind ik nogal wat. Bij koudbloeden is het percentage sowieso hoog.
Anoniem schreef:Kreeg namelijk ergens t antwoord " draagt het gen wel
Maar kan het alleen doorgeven en niet zelf ziek worden".
Dat is dus wat dr wordt wijsgemaakt.
Ik heb vervolgens verschillende mensen geraadpleegd, ik kreeg van één persoon te horen dat ik het niet moest doen. Het stamboek zei dat het gewoon kon en hier op Bokt las ik in het Tinkertopic ook alleen maar verhalen over dat Tinkers er geen last van hebben en dat het allemaal wel meeviel. Dat ene advies om het niet te doen sloeg ik dus in de wind en binnen een paar dagen had ik besloten hem te kopen. Wel meteen laten castreren want wat mij betreft was hij uitgesloten voor de fokkerij.
Dus toen schrok ik echt wel even. Ik bedacht me wel dat ik natuurlijk weet wat Miles heeft en daarop kan anticiperen.
PSSM'ers zijn gebaat bij zoveel mogelijk vrije beweging en dat in combinatie met luchtzuigen heeft me doen besluiten om hem te verhuizen naar een plek waar hij 24/7 buiten komt met schuilstal.
Dus moet binnenkort weer bloed laten prikken.
In een maand tijd zijn zijn nieuwe tanden helemaal weggesleten. Om een maagzweer uit te sluiten krijgt hij nu Abler, maar merk nog niet echt verschil. De PSSM'er van een vriendin zuigt ook lucht en zij merkt het daardoor als het weer fout zit. Het is wel weer een vrolijker paard, maar inmiddels zo verslaafd aan het zuigen dat ik mezelf in allerlei bochten aan het wringen ben zodat hij de hele stal niet sloopt
Ik ga er vanuit dat ik volgend jaar gewoon kan rijden, maar ik zal altijd in de gaten moeten houden wat hij binnen krijgt. Het is namelijk best wel een puzzel. Zijn aanval was trouwens dit: