[TI] Advies gevraagd aankoop Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Advies gevraagd aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:36

Jaren terug importeerde een bekende relatie van stal deze dieren. Per container, kwamen met wel 20 tegelijk. Onbeleerd, ongewassen, on-alles :D
Ze zijn mak dus het is opzadelen en wegrijden - stuur en rem zit er vaak binnen 5 minuten opgemonteerd. Maar dat was écht wilde handel hoor, ik vraag me af of die dingen überhaupt voorzien waren van een paspoort.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 04:18

We zijn het er hier geloof ik inderdaad allemaal wel over eens dat een import-tinker misschien niet de beste keuze is voor iemand die een brave, bereden tinker zoekt. Ga dan naar een betrouwbaar adres, hier op bokt kun je de niet-betrouwbare adressen zo vinden (en anders stuur je maar een PB). Wil niet zeggen dat een import tinker niet leuk en niet goed kan zijn. Onze allereerste tinker kwam uit Engeland (nu een jaar of 14 geleden), was inderdaad goed beleerd, en braaf, maar zelfs toen heeft het tijden gekost om haar te maken tot wat ze nu is. Sinds een paar weken een ienimini import tinkertje gekocht. Maar omdat we nu al zolang ervaring met tinkers hebben vind ik dit alleen maar leuk. Maar heb je die ervaring niet, zou ik toch zeker voor een goed-bereden, uit Nederland afkomstige, tinker gaan, en goed opletten van wie, wat betreft de handelsstal dan he, je deze koopt. Er zijn bepaalde stallen, en er zijn natuurlijk genoeg goede, laat dat duidelijk zijn, waar je de hoofdprijs voor een tinker betaalt en waar ze je van alles op de mouw spelden. Dan lijken de verhalen mooi, is de tinker bij het kennismakingsritje heel braaf, maar uiteindelijk blijkt hij nauwelijks wat te kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 08:59

Bedankt voor al jullie ervaringen en adviezen, het gaat om een stal in Ede.

Mij is wel duidelijk dat er beter verder gezocht kan worden naar een echt goed doorgereden Tinker en dan het liefst geen geimporteerde. Ik gok dat dit ook "wilde" handel is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:20

Waarom vraag je niet of de bonte hoeve in Sprang-Capelle iets heeft staan.
Brave .. hele brave tinkers :j

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:29

Een vriendin van mij had een geïmporteerde tinker gekocht via een tinker handelstal en toen de DA een tijdje later kwam kwam ze er achter dat het paspoort niet bij deze tinker hoorde en dat ze drachtig was...

Ik denk dat bij de import een hoop gesjoemeld word.

Zo zeggen ze dat ze uit het wild gehaald zijn maar ik ken een paar tinkers en zie zijn heel afstandelijk in een kudde en vertonen weinig kudde gedrag.

Als ik zelf een tinker zou kopen zou ik er 1 kopen uit NL.

Mocht ze nog opzoek zijn naar een tinker weet ik wel een leuke (fok)stal stuur mij even pb dan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:58

Zoek je een brave en betrouwbare tinker, neem dan contact op met Hanneke Scheltinga uit wapserveen. Zij importeerd ook tinkers, echter worden ze daar goed beleerd in alle rust en tijd. Daar worden ze niet na twee weken al verkocht. Daar blijven ze gerust vier maanden tot een half jaar, zodat ze de tinker in alle rust wereldwijs kunnen maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:03

Ik weet niet of het sjoemelen is, die tinkers komen natuurlijk in grote getale aan met een stapel paspoorten ernaast. En dan wordt het een soort memory (zoek de paren) terwijl de handelaar die paarden helemaal niet kent. + de tijdsdruk waarschijnlijk

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:08

De Bonte hoeve in Sprang Capelle ,heeft Tinkers uit eigen fok in verschillende leeftijden te koop .
Superbrave en betrouwbare dieren zonder de importtrauma's .

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 06:59

Hier ook een zelfde ervaring, maar dit paard heb ik bij een "goede" fokker/handelsstal gekocht.Diertje was ook import. Bleek thuis ook niet zo goed door gereden als mij verteld was! Had deze handelaar mij 10% van het verhaal verteld dan was ik er niet aan begonnen, want het was niet het paard dat ik zocht! Had mij een hoop geld maar vooral verdriet bespaard. Achteraf bleek een beestje al 2x voor mij verkocht te zijn geweest en weer terug gekomen! Wat er nu met het paardje gebeurd is , geen idee, zo zielig

Nu heb ik al ruim 3 jaar Troy! Geboren en getogen in Nederland, heerlijk dier af en toe vreselijk eigenwijs en lomp maar zo ontzettend lief en eerlijk <3

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 07:27

Ik zal naar een andere stal toe gaan , hier wordt ook al de Bontehoeve benoemd. Daar heb ik mijn 2 tinkers gekocht.

Ik weet dat er veel tinkers uit Ierland naar NL komen , vaak hebben ze geen paspoort en wordt voordat ze vertrekken nog snel aangevraagd. Ook gebeurt het nog steeds dat paarden (o.a tinkers) ook worden gedrogeerd ! De eerste paar maanden zijn ze dan braaf maar na een die maanden zijn ze niet meer braaf. Ook de lange reis die de paarden moeten maken is heel erg zwaar.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:00

Zo'n drama is het ook niet hoor. Mijn Tinker komt ook uit Ierland, 7 jaar en alleen maar wat basis gereden. Problemen hebben we zeker gehad. Stilstaan wilde hij niet, echt niet. Afwenden was een probleem want hij wilde de wand als steun. Hij is de confrontatie met me aangegaan wie nu eigenlijk de leider was.
En ik was dat een hele tijd niet....

Maar als je een paard voor het leven koopt, als wegdoen niet in jouw woordenboek voorkomt, dan zet je door. Dan leer je van je fouten, dan zoek je de juiste hulp.
En dan maak je een fantastisch mooie reis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:14

@Mara:Ik had nog nooit eerder een paard weggedaan,maar die Tinker die zonder waarschuwing mijn knie aan gruzelementen trapte,die moest toch retour afzender.En ze krijgen wel weer een nieuwe kans,want in hun paspoorten staat een aantekening dat ze niet naar de slacht mogen.De zigeuners in Ierland fokken hun paarden nl. niet voor de slacht.Daar hebben ze ook groot gelijk in. Maar dan wel meer selecteren op karakter a.u.b.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:20

Ik kan de Gentse Tinkerhoeve aanraden voor iedereen die een tinket zoekt.

Paarden groeien gezamenlijk op in de weide en worden pas beleerd op minimaal 4/5 jarige leeftijd. Hierna worden ze verder ingereden en tevens verkeetsmak gemaakt.

De tinkers worden ook hoofdzakelijk door hen gefokt waardoor de gehele geschiedenis bekend is.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 05:37

Ik heb dan juist wel weer goede ervaring met importjes. Heb er meerdere gehad waaronder m'n hengst, ik vond ze juist veel meer gewend zoals groot verkeer, drukte enz. Nu een nl tinker. Kon ook weinig toen ik hem kocht maar wist ook dat er niets aan verkloot was. Ook prettig. Annelot hier op bokt haar buuf heeft een 1.62 hoge brave bomproof tink te koop staat. Juiste prijs ve goed tehuis. Heb haar al even de link van dit topic gestuurd. Succes met de zoektocht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 09:17

Bedankt allemaal, er is inmiddels een brave Tink gevonden die wel aan die zoekcriteria voldoet dus hopelijk is de zoektocht nu ten einde en komen er jaren rijplezier aan.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:28

Balou_k schreef:

Paarden groeien gezamenlijk op in de weide en worden pas beleerd op minimaal 4/5 jarige leeftijd. Hierna worden ze verder ingereden en tevens verkeetsmak gemaakt.

De tinkers worden ook hoofdzakelijk door hen gefokt waardoor de gehele geschiedenis bekend is.

Gruwelijk dure tinkers daar die qua rijden ook niet ver staan (zelfs de wat 'oudere'). Heb nu ook een import en die kende hetzelfde als de tinkers van de Gentse tinkerhoeve alleen was die wel de helft goedkoper!

Fijn dat je een tinker gevonden hebt!!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:35

xAnthea schreef:
Balou_k schreef:

Gruwelijk dure tinkers daar die qua rijden ook niet ver staan (zelfs de wat 'oudere'). Heb nu ook een import en die kende hetzelfde als de tinkers van de Gentse tinkerhoeve alleen was die wel de helft goedkoper!

Fijn dat je een tinker gevonden hebt!!

Goh, ik moet bekennen dat ik echt de prijzen niet weet. Enkel dat de tinkers bij ons op stal zadelmak worden gemaakt en dat ze dan bij hunzelf verder worden door gereden. Ze gaan wel altijd koebraaf hier weg met een gedegen basis.
(Nee geen aandelen, ik hen pension klant waar de paarden worden gebracht voor het zadelmak maken)

Edit:
Het is wel zo dat de tinkers hier niet als 3 jarige komen, vaak zijn ze tussen de 5 en de 7 jaar oud als zij beleerd worden.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 06:12

Wat fijn dat je een goede tinker hebt gevonden. Zou leuk zijn om zo nu en dan te horen hoe het gaat!