[TI] Overweging koop tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:28

Je hoeft toch helemaal niet zelf het paard in te rijden…je kan het paard ook laten inrijden. Zelf heb ik heel veel gewandeld aan de hand met Mana als jaarling. Eigenlijk was het inrijden een logisch gevolg, we kenden mekaar al een hele poos, dat ze het helemaal niet gek vond dat ik er ging opzitten, we reden zo weg.

Ik denk dat je je geen betere basis kan wensen, je kan je altijd laten bijstaan door een instructeur. Ze was verkeersmak voordat ze ingereden werd, we wisten wat we aan mekaar hadden.

Mana was driekleurig, bruinbont met wit zwarte manen, een prachtige merrie.

Maureen_M

Re: Overweging koop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 09:33

Daar zit inderdaad zeker wat in maar een paard waar je 'niks mee kan' kost ook geld.

Dan schaf ik me liever voor wat meer eentje in die al ingereden is. Ook daar kun je nog genoeg mee leren en/of aanleren toch :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:35

Wat leuk. . Ik ben ook op zoek naar een tinker.. een merrie.. Want het is toch wel een droom van me om ooit eens een veulen te fokken.

Ben nu een lijst aan het maken met paarden waar ik naar wil gaan kijken. Dan gaan we een zaterdag de auto in en op pad.

Ik wil juist een onbeleerde. Ik vind het proces van in en Door rijden juist zo leuk.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:08

Tja Tinkers!!!! Voor mij nooit meer iets anders. We kochten Storm omdat tinkers sloom en rustig waren. Nou het tegenovergestelde is waar. Heb nog nooit zo'n grote draak gehad als onze Storm. Maar met wat geduld en veel respect heb ik nu (heb hem 2 jaar) echt een maatje voor het leven. En daarbij hij kan ook nog eens een traver, schouderbinnenwaarts, appuyement enz met 2 hoeven in zijn neus hahaa. Heb nog nooit zo makkelijk echt dressuur met een paard kunnen rijden. En dan ga je het bos in en is hij de coole tinker. Nergens bang van.

Zo fijn van een dressuur tinker, naar een coole tinker. Geweldig. Ik houd ervan. Maar ze zijn echt niet de slome tinkers waar ze het altijd over hebben.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 10:14

Achja die vooroordelen over rassen altijd

Haflingers zijn zogenaamd altijd stout... hoewel dat wel deels waar is :')
Een fjord kan geen lange manen kweken
tinkers zijn sloom en suf
tuigers zijn karrepaarden

allemaal die belachelijke vooroordelen. Daarom zijn wij er ook om het tegendeel te bewijzen :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 04:15

Ze zijn gewoon geweldig.

Ik ben niet bevooroordeeld :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:22

Ik zou echt nooit meer wat anders willen dan een tinker

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:38

M_hartje_M schreef:
Achja die vooroordelen over rassen altijd

Haflingers zijn zogenaamd altijd stout... hoewel dat wel deels waar is :')
Een fjord kan geen lange manen kweken
tinkers zijn sloom en suf
tuigers zijn karrepaarden

allemaal die belachelijke vooroordelen. Daarom zijn wij er ook om het tegendeel te bewijzen :D

Ik snap wat je bedoeld. Maar in sommige vooroordelen zit een wel een kern waarheid. ;)

Neem de Tuigers....dat zijn echt koetspaarden. (karrossiers) Voor de kar dus. Alleen heeft men bij een karrepaard vaak het beeld van het paard van de schillenboer. Tja Tuigers zijn juist showpaarden.

En als je als doel hebt de internationale dressuur hebt maak je het jezelf wel moeilijk als je een draver neemt.

Haflingers zijn niet altijd stout. Maar het zijn wel erg intelligente wat eigengereide dieren die bij een niet consequente opvoeding wel stout kunnen worden.

Maar als jij een Tinker mooi en leuk vind. Z dressuur haal je er echt wel mee(wellicht wel meer ligt ) mocht je die ambitie hebben.

Ik heb twee Gelderse...die zijn volgens sommige ook suf, sloom en niet geschikt voor de dressuur. Nou,..het gaat prima.

Je moet je vooral niets aantrekken wat iedereen om je heen vind. Gewoon een paard kopen waar je hart bij ligt.

Maar wel realistisch blijven kijken naar je paard. Niet alle paarden, van welk ras of type dan ook, zijn even getalenteerd. En ja sommige rassen hebben exterieurkenmerken die het voor een bepaalde tak van sport wat minder geschikt zijn. Ga je er gewoon wat anders mee doen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:52

4 jaar geleden besloot ik om een eigen paard aan te schaffen. Ik had toen die tijd 2 bijrijd paarden een tinker en een haflinger.

Begon na te denken wat voor ras ik wil , ik wilde geen sport paard/pony. Een fries viel ook af omdat ik geen grote paardje wilde hebben. De strijd ging tussen tinker VS haflinger.

Het is een tinker geworden ,nou ja ging kijken bij een paardenmelkerij en ik kwam thuis met 2 tinkers.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:30

Geen idee of je in de buurt woont, maar je bent hier van welkom! Ik heb al lange tijd mijn hart verloren aan het ras.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 07:32

Prachtige foto's CP112 !!

Natasja: Ja zeker daar heb je ook volledig gelijk in. Nogmaals ben ik echt niet meer zo'n dressuur fanaat als vroeger. Ontspannen en plezier hebben vind ik nog altijd het leukste.

Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik dressuur wel ontzettend leuk vind als ik een paard onder mn kont heb waar 'de knopjes' al op zitten :+ zo leer ik zelf ook ontzettend veel bij!

Jansje73, je kwam ook nog thuis met 2 hahaha... hoe kwam dat?

En WEndy_Komen, ik woon helaas in de grootste uithoek die je je maar voor kunt stellen. Helemaal in Maastricht :(

Marinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:56

Tja waarom een Tinker?
Ik ben nu bijna anderhalf jaar in het bezit van mijn 1e paard en dat moest voor mijn gevoel toen ook een Tinker zijn.
Waarom?
Ik ben niet de lichtste en ik wilde graag dat mijn paardje mij goed kon dragen. Ik ben ook niet de meest zekere ruiter dus ik wilde graag een ras dat een klein beetje cool in het hoofd was. Mijn dochter van 11 rijd ook dus ik wilde graag een ras dat wij samen konde rijden ondanks het verschil in bouw en gewicht en dan natuurlijk het allebelangrijkste Dat prachtige uiterlijk waar ik als een blok voor viel!

Nu ik er zelf een heb ben ik alleen maar meer verliefd geworden op het ras maar ook wel om meer redene:
Ze kunnen heerlijk eigenwijs zijn maar blijven daarin naar mijn mening wel wel eerlijk naar de baas. Ze zitten heerlijk! De oude eigenaresse gaf aan dat hij springen niet leuk vind, maar bouw een hindernis op en hij word enthousiast Buitenrijden vind hij ook heerlijk en als we in de bak aan het werk gaan dan gaat hij er ook voor en kan hij leuk lopen.
Het is een veelzijdig ras met een mooi uiterlijk en een open hart.
Ik zou niet meer andera willen!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:00

M_hartje_M schreef:
Prachtige foto's CP112 !!

Natasja: Ja zeker daar heb je ook volledig gelijk in. Nogmaals ben ik echt niet meer zo'n dressuur fanaat als vroeger. Ontspannen en plezier hebben vind ik nog altijd het leukste.

Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik dressuur wel ontzettend leuk vind als ik een paard onder mn kont heb waar 'de knopjes' al op zitten :+ zo leer ik zelf ook ontzettend veel bij!

Jansje73, je kwam ook nog thuis met 2 hahaha... hoe kwam dat?

En WEndy_Komen, ik woon helaas in de grootste uithoek die je je maar voor kunt stellen. Helemaal in Maastricht :(

Hahaha wat nou uithoek!!!! Wees er trots op Limburgers +:)+ Ik woon in Melick (bij Roermond) en heb altijd in Zuid-Limburg gewoond. Mascha heeft een heleboel verschillende tinkies staan om eens te bekijken. Wij hebben er ook wel een aantal staan 6 stuks <3 :D Waarvan 2 (bijna) jaarlingen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:46

Ik vind de Tinker een geweldig ras, máár het ras is ook erg veelzijdig. Je hebt echt wel heethoofdjes die heel goed kunnen schrikken van een wapperend blaadje, types die je echt lekker aan het werk moet zetten, maar je hebt ook van die slome die nog niet opkijken als er een bom af gaat, en haast niet aan het werk te krijgen zijn. En het grootste gedeelte van de Tinkers zit er lekker tussenin. Het is dus absoluut niet zo te zeggen of het ras wel of niet bij je past; het karakter van het individu is net zo divers als de kleur(patronen).

Zelf ben ik met de Tinker opgegroeid, op de manege waar ik heb leren rijden hadden ze 3 Tinkers waar ik het meeste op reed en absoluut mijn favo waren. Daarna heb ik kortstondig op verschillende handelsstallen gereden, maar uiteindelijk toch weer een drietal Tinkers te verzorgen, en tja, toen werd mijn eerste eigen paardje ook nog een Tinker en was de beste stalling in de buurt, juist ja, van een stel die zelf ook 9 Tinkers hebben. Dus ik wist als het ware niet beter omdat ik zelden tot nooit écht met een dier van een ander ras gewerkt had.

Inmiddels heb ik de paarden bij huis en kom ik een stuk vaker met andere rassen in aanraking. En verdomd, daar zitten ook leuke types tussen. De Andalusier van een goede vriendin doet echt niet onder voor onze Tinkers, de AndalusierxQuarter van een andere vriendin heb ik pas ook vreselijke lol mee gehad, en de Welsharabier van mijn buurmeisje heeft ook een geweldig karakter. De kruising FriesxKWPN die ik momenteel aan het inrijden ben doet het ook echt heel goed. En als ik oppas bij vrienden met Shire's en Tinkers, trek ik toch het meeste naar twee van hun Shire's, terwijl de Tinkers "wel leuk" zijn.

Natuurlijk zijn er ook wel paarden die mij minder aanspreken, maar die heb je onder de Tinkers ook.
Daarom zou ik adviseren gewoon te gaan kijken naar karakter dat past, een dier wat jou aanspreekt, of het nou een Tinker of een kruising onbekend is, dat doet er naar mijn idee uiteindelijk weinig toe. (tenzij je fokambities hebt)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:07

EN als je zo'n mooi hoofdje ziet , ben je toch verkocht ?
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:30

Ja daar smelt je toch van.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:51

<3 <3 <3

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 13:52

Ahh wauw wat zijn die mooi allemaal!!

Begin ik toch al helemaal van te smelten :)

Heb de paardrijlaarzen van het weekend weer eens uit de kast gehaald. Eigenlijk om te poetsen. Kwam ik erachter dat de rits kapot is :(

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:37

Heb je al iets naar je smaak gevonden?

Ik heb gisteren een prachtige tweejarige merrie gekocht onder voorbehoud van de pssm test..
Nu maar hopen dat ze negatief is . Anders ga ik vet zitten balen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:57

Niet alle Tinkers zijn gemakkelijk hoor! Ze zijn juist individueel allemaal anders omdat in dat ras vanalles ingekruist zit. En dan maakt het ook nog veel uit wat voor opvoeding ze gehad hebben. Als je een import aanschaft dan is dat maar afwachten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 07:21

Nee hoor ben ook niet echt op zoek momenteel.

Heb een fulltime baan waarbij ik veel verdien maar geen vast contract dus als ik eruit vlieg heb ik niks meer en ook niks om een paardje te onderhouden en dat zou ik heel sneu vinden..

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:42

M_hartje_M schreef:
Nee hoor ben ook niet echt op zoek momenteel.

Heb een fulltime baan waarbij ik veel verdien maar geen vast contract dus als ik eruit vlieg heb ik niks meer en ook niks om een paardje te onderhouden en dat zou ik heel sneu vinden..

Dat vind ik heel verstandig, ik heb mijn paardje pas gekocht toen ik een jaar contract kreeg aangeboden :) Ik had wel met mijn ouders afgesproken mocht het zo zijn dat mijn contact niet verlengd werd of ze me zouden helpen, mits ik mn best zou doen om werk te vinden...............Is uiteindelijk nooit nodig geweest ;-)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 07:23

Ja het zou vreselijk zijn als ik nu een aanschaf en vervolgens na 3 maanden afscheid moet nemen.

Daarnaast ben ik altijd voorstander geweest van een 'potje achter de hand' voor onverwachtste kosten van bv dierenarts.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:14

Ik begin in Mei met een nieuwe baan en heb het met de huidige baas ook zo geregeld, dat ik met de aankop zou wachten, tot ik in 6 maanden een vast contract krijg. Ik heb wel een vriend, die mij kan bijschieten, maar gezien het mijn hobby is wil ik dat eigenlijk niet. Dus nog even wachten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:31

Soms is het beter om nog eventjes te wachten. Heb ook het gevoel dat de paarden rondom de winter altijd goedkoper zijn dus misschien doe je ook nog je voordeel ermee :)