[TI] Middelgrote tinker hengsten die KI "dekken"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:18

cp112 schreef:
pcb schreef:
Inderdaad al genoemd staat djoser vanaf dit jaar ook op KI
Hij is wel ordinair effen bruin maar niet homozygoot voor effen van de 6 nakomelingen zijn er 2 " effen" :D
Wilde ik nog even toevoegen *D

Effen zijn altijd homozygoot :') sorry. Anders waren ze niet effen geweest.

Bonte nakomelingen krijgen de kleur van mama mee dan :j
Dus bont kan wel als mama bont is :)

Daarom noemde ik " effen " niet homozygoot
Haha
Ach Boeie veder met djoser is het in ieder geval altijd een verassing *D MET een heterozygoot merrie dan :')
Laatst bijgewerkt door pcb op 22-01-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:19

cp112 schreef:
Ach als mama homozygoot bont is wordt t sowieso bont :P

Dat waren ze niet allemaal :D

cp112

Re: Middelgrote tinker hengsten die KI "dekken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:31

Als mama heterozygoot is geeft ze 50% kans op bont. Zo voor de volledigheid haha

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:36

cp112 schreef:
Als mama heterozygoot is geeft ze 50% kans op bont. Zo voor de volledigheid haha

Hihi jaa dat wist ik en snap het wel ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:51

Homozygoot zegt niet direct iets over wat een paard aan nakomelingen krijgt en heeft, maar wat hij of zij zelf draagt en dus door kan geven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 03:49

En het kan ook nogal vertekenen. Mijn vorige merrie heeft 6 veulens gehad waarvan 5 bonte, terwijl ze zelf niet homozygoot is, dus ze had in theorie alles effen kunnen geven. Maar alle vaders waren bont waardoor bij elk veulen de kans op een bonte kleur al 75% werd, en bij 3 dekkingen was de hengst homozygoot waardoor de kans op een bont veulen 100% werd, terwijl merrie daar niks mee van doen had.

Eigenlijk zou je Djoser alleen maar homozygote merries moeten laten dekken en dan over paar jaar gaan adverteren "heeft alleen nog maar bonte veulens gegeven!"

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:04

Caily schreef:
En het kan ook nogal vertekenen. Mijn vorige merrie heeft 6 veulens gehad waarvan 5 bonte, terwijl ze zelf niet homozygoot is, dus ze had in theorie alles effen kunnen geven. Maar alle vaders waren bont waardoor bij elk veulen de kans op een bonte kleur al 75% werd, en bij 3 dekkingen was de hengst homozygoot waardoor de kans op een bont veulen 100% werd, terwijl merrie daar niks mee van doen had.

Eigenlijk zou je Djoser alleen maar homozygote merries moeten laten dekken en dan over paar jaar gaan adverteren "heeft alleen nog maar bonte veulens gegeven!"

Dat laatste zou ik gewoon misleiding vinden voor mensen die geen kennis van kleurvererving hebben. :n

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:44

Caily schreef:

Eigenlijk zou je Djoser alleen maar homozygote merries moeten laten dekken en dan over paar jaar gaan adverteren
"heeft alleen nog maar bonte veulens gegeven!"

Vind dat laatste een beetje raar bij me overkomen
Ik vind effen kleuren juist leuk , en ik snapte het echt wel bedoelde alleen aan te geven dat een effen hengst dus djoser niet altijd effen veulens geeft , jaa oke ligt aan de merrie , had misschien me opmerking anders neer moeten zetten ...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:48

De merrie is bont hoor, maar we weten niet of zij homozygoot is en de eigenaresse vindt dat nu ook niet de moeite waard om dat te testen.

Even iets anders: mijn eigen merrie (bont) en een bonte hengst hadden ook een effen lijkend veulen voortgebracht, maar volgens mij was hij wel degelijk bont. Het veulen had vier hoge witte benen, een flinke bles en een witte vlek op de buik, wat je ook veel ziet bij Shires. Zoiets zou dus ook nog kunnen :p
het blijft altijd een gok, maar dat maakt het toch ook wel leuk? En ik denk dat een effen veulen net zo gewenst zal zijn als het geboren is, alleen lijkt vooraf een bont tinker veulen altijd mooi(er)?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:12

Dat is wel effen. Minimaal sabino wellicht maar een buikvlek maakt eennpaard niet bont.

Overigens, bont X bont kan effen geven als de bonten heterozygoot zijn. 25% kans op effen :j Dus het kan heel goed.

Het leuke van fokken hé haha :D

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:39

Rudolph van de Kapershoeve was toen een heuse verrassing voor mij ....
2 zwartbonte ouders die een prachtig effen hengstveulen gaven ....

Ik zat toen nog niet zo in de kleurtjes vererving ....
Ook 4 witte benen en mini buikvlekje

Maar effen met effen geeft toch geen bont Chantal ?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:06

Nee, dat nooit. Want als een paard een bontgen heeft, is hij bont van uiterlijk. En genen die een paard niet heeft (een effen paard heeft dus geen bontgen) kan een paard ook niet doorgeven.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:48

ok !

Het stomme was dat wij met 2 zwarte hondjes gefokt hebben , beiden effen zeg maar en er een bonte uit gekomen is ... dus stond ik voor een raadsel , hahahah

Vandaar mijn vraag dus over 2 effen ouders en een mogelijkheid op een bonte nakomeling

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:51

Wat nog verwarrender is, is dat Paintfokkers in de USA Sabino kenmerken vaak ook als Overobont registreren. Heb jaren lang een veulenwebcam van zo'n fokker gevolgd.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:41

er is een minimale kans maar dan is de ouder minimaal bont. Komt bij Minipaardjes wel eens voor dat ze ergens op een been een wit stipje hebben en dan kan er een bonte uitkomen. Maar procentueel gezien is de kans dat je een minimaal bonte hebt zeer klein

NK379

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:57

Goedendag,

KI zal vast niet de enige eis zijn aan een hengst?
De dekkingskosten van KI zullen ook al gauw boven de 450 euro zijn.

Maar wat ik me vooral afvraag is wat je verder zoekt in een hengst qua type. Ze is een Baggio nakomeling dus ze zal niet heel zwaar zijn?? Wil je hetzelfde type of zwaarder?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:57

NK379 schreef:
KI zal vast niet de enige eis zijn aan een hengst?

Ik snap wel dat ze een topic opent op dit forum om te kijken welke hengsten er KI dekken, om daarna verder te kijken naar welke past binnen de wensen.

Zoals ze al aangaf kan er niet gereisd worden met de merrie, maar vraag me ook af of die dan ook niet naar de kliniek in eigen omgeving kan voor inseminatie? Dat komt namelijk wel heel precies qua tijdstip bij diepvries!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 19:46

Dank Snowdon, je hebt inderdaad gelijk. De eigenaresse heeft de paarden het liefst onder eigen dak :j Naar een kliniek gaan lijkt me wel een mogelijkheid hoor.

Tot nu toe lijkt Djoser het meest aan te spreken bij de eigenaresse, maar de keuze staat nog niet vast. Ze wil niet over een nacht ijs gaan, zeg maar ;)

Bedankt voor alle reacties al tot dusver! Ik ben blij dat er zoveel wordt gepost :j

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:59

*breekt in*
Maar je moet er rekening mee houden, dat als je diepvries wilt, dat de merrie dan best ook op een hengstenstation/kliniek (meestal hengstenstation) staat. Ze moeten dan namelijk 3-4x per dag worden gecontroleerd met de echo (de inseminatie moet namelijk exact op de eisprong gebeuren, anders kun je het beter niet doen). En bij hengstenstations komen ze gelijk voor een aantal merries, dus dat is stukken voordeliger. Bovendien is het de vraag of de DA dat zou willen doen, in het drukke veulenseizoen. 3-4x per dag naar dezelfde eigenaar rijden. Met een beetje pech een week aan een stuk en/of meerdere cyclussen...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:15

Hier in Zeeland doet de gemiddelde DA dat wel ;)

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:17

In dat geval, heb ik niets gezegd :D .

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:15

Legend is ook vers beschikbaar...

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:00

moor schreef:
Legend is ook vers beschikbaar...

Is Legend ook NSvT gekeurd?

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:32

Nog niet!
Zoals het er nu uitziet zal hij dit jaar wel gaan,ik ben vorige week weer lid geworden!
Hij is wel al volgens de "regels van het NSvT voor sperma en röntgen GGK.
Bij ICS-NL, ZSSE en TGCDHA is hij wel al ggk, dus verwacht dat het bij het NSvT ook wel zal lukken...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:18

In Drum zijn tijd mocht je van k.i. wel terug naar natuurlijk dekken, maar niet andersom. Dit ivm de CEMtest. Ga je van natuurlijk dekken naar k.i., dan moest eerst de CEMtest weer worden gedaan.