Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:36

Shirley schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn korte fjordje in in combinatie mijn dikke kont :))
Had er een Cheyenne maat 1 op liggen, waarvan ik de seatsaver vervangen heb door een bontje.
Paste ons beide prima op die manier!



En lekker zaaaacht!!! <3

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:40

Ja, precies :D

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:41

Ik snap wat je bedoeld met wintec vzh zit niet optimaal, had ik precies zo. Balen dat ik mijn oeroude thorowgood net kwijt ben, die was ideaal geweest. Misschien zie ik hem nog weer te koop komen. Wintec dressuur zat al beter, de isabell werth zit het fijnste maar die paste weer niet op die vergelijkbare Tinker.

Van barefoot kan je voor paar 10tjes ook een testzadel krijgen voor ca. een week. Even lezen op de link die ik je in het andere topic gaf.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:43

Daar zit geen bontje bij -O-

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:50

Hier nog een simpele Torsion met bontje te koop, 250 is de vraagprijs!

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:54

Ik heb pas een Wintec Wide veelzijdigheid voor koudbloeden gekocht voor onze extreem ronde/brede Fell pony. Er zit nu een lila boom in en het zadel ligt perfect. Pony is er duidelijk ook blij mee, en loopt veel meer ontspannen. Ik heb dit zadel via MP gekocht voor € 400,-, nieuwprijs is dacht ik rond de € 550,- Edit: ik zie dat er een 17"Wintec Wide veelzijdigheid te koop staat op MP voor € 250,-, misschien is het iets voor je :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 16:22

Heb vroeger een wintec wide gekocht voor een brede fjord. Prachtig de kleuren vd bomen. (Ben gek op paars)

Ze heeft nu zwart erin. Mag binnenkort eentje breder.
Is dus geen hele brede tinker. Ze is gestart op medium-smal. Toen was ze nog schraal.

Gladijs
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:23

Nou wil ik niet opdringerig zijn maar ik heb toevallig een Barefoot lexington maat 1 te koop staan... Ik weet niet waar je woont maar je mag het anders best eens proberen hoor :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 08:28

Ik woon bij Zuid-Limburg.

Gladijs
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:32

Dat is helaas heel ver -O- ik woon in Egmond aan zee

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:02

Anke mocht je interesse hebben, wij hebben nog een boomloos wat we willen gaan verkopen!

Boomloos is absoluut ons ding niet en het heeft 2 of 3 keer op ons paard gelegen en verder niets mee gedaan. Als je interesse hebt kan ik mijn moeder eens vragen wat ze ervoor wilt hebben.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 10:46

Had gereageerd op eentje van mp. Maat 1 zou geschikt zijn voor broekmaat 38. Dat past me never nooit niet.

Wat voor eentje heeft jouw moeder?

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:37

Wintec is niet geschikt voor paarden die overbouwd zijn.
Die zijn heel recht in de kussens en bruggen daardoor.

Mijn oudje had een thorowgood cob met een prolite tripad eronder.

Misschien een idee om een zadelmaker te vragen voor een profiel voor je paard. Kost geloof ik 75€ en dan heb iig een beeld van welk zadel je kan zoeken qua vorm, lengte en boommaat.

Edit: verkeerd gelezen qua woonplaats, zag Egmond staan maar dat was iemand anders

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:44

Wintec gaat denk ik niet passen, heb hetzelfde probleem als jij.

Pony (zie onderschrift) is ook overbouwd, holle rug (ooit schoft gebroken) en brugt dus om die reden.

Heb er een Trekker Luxus opliggen.
Mocht je wedstrijdambities hebben is dit geen optie helaas, maar voor de rest een heerlijk zadel!

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:50

Ik weet niet of het straks alleen voor je dochtertje is, maar ik heb zelf een synthetisch boomloos zadel op mijn tinker liggen liggen. Hier ook altijd gedoe met zadels, verschillende boommaten geprobeerd, wisselbare bomen etc. maar het zat nooit goed. Ook omdat de winterconditie anders is dan de zomerconditie (lees: van afgetraind naar tonnetje rond) paste het nooit zoals het moest. Nu sinds 2 jaar een synthetisch zadel zonder boom oid en ik vind het fantastisch. Het past op beide tinkers omdat het zo flexibel is en als je niet te zwaar bent, dan zou zoiets best een goede oplossing kunnen zijn voor weinig geld (150-200 euro) en je kunt er een hele poos mee vooruit. Maar ik ken ook slechte recencies over dit zadel, dus het is nogal persoonlijk.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:57

Anke schreef:
Had gereageerd op eentje van mp. Maat 1 zou geschikt zijn voor broekmaat 38. Dat past me never nooit niet.

Wat voor eentje heeft jouw moeder?



Ik heb even mijn moeder ge-appt en het is een Randol's Canadian trec boomloos

-> http://www.fionasruitersport.nl/randol- ... loos-zadel <- Ik had deze online gevonden aangezien ik straks een foto kan maken van het zadel (ben op mn werk nu :+ )

Mam wilt er graag 125,- voor hebben.

Maat weten we niet zeker zal ik straks als ik bij mn ouders (in Brunssum) even checken

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:59

Is een wintec lite geen optie? Ik heb begrepen dat de kussens van dit model juist meer rond lopen.

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:03

Ik heb zelf ook een Tinker met een (zeer) korte rug en overbouwd:

Afbeelding

Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne maat 1, en volgens verschillende deskundigen was dit ook de beste oplossing.

Mensen die zeggen: ''boomloos is niks, want ik heb het eens geprobeerd en het lag voor geen meter'' dat slaat nergens op want dan kun je net zo goed zeggen ''boomzadels zijn niks want ik heb het eens geprobeerd en het lag voor geen meter''. Maar dat hoor je gek genoeg nooit. :Y)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 12:14

Ze heeft wel ongeveer dezelfde rug als Roosje.
Boom of boomloos, gaat mij erom dat het goed ligt en past.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:18

Dat is ook het belangrijkste!
En het moet ook jou passen natuurlijk ;)

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:21

dorientjuh schreef:
Ik heb zelf ook een Tinker met een (zeer) korte rug en overbouwd:

[ [url=m/KPr8sr.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne maat 1, en volgens verschillende deskundigen was dit ook de beste oplossing.

Mensen die zeggen: ''boomloos is niks, want ik heb het eens geprobeerd en het lag voor geen meter'' dat slaat nergens op want dan kun je net zo goed zeggen ''boomzadels zijn niks want ik heb het eens geprobeerd en het lag voor geen meter''. Maar dat hoor je gek genoeg nooit. :Y)



Ieder mag toch zijn mening geven? Voor mij persoonlijk is het absoluut geen optie. Ik vind het gewoon niet prettig. Als jij het toch prima vind waarom zo aanvallend op mensen die ertegen zijn? Ik vind het toch ook prima als jij het wel fijn vind! Ieder zijn eigen ding, als TS er maar tevreden mee is, is toch alles ok?

Wat ik iedereen kan aanbevelen (net als wat jij gedaan hebt) is om een goede zadelmaker te laten komen en kijken wat er goed ligt op het paard en aan de hand daarvan gaan zoeken.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 12:22

Ja had tijdje terug een Ainsley Populair. Die heeft zo'n diepe zit dat de inchmaat gewoon een hele maat groter moet, wil het achterwerk niet op de lepel geperst worden.
Heb verschillende 18 inch zadels. Allemaal anders, veel verschil in zitruimte.

Heb je gepbt over het zadel van jouw moeder.

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:30

Allienda schreef:
dorientjuh schreef:
Ik heb zelf ook een Tinker met een (zeer) korte rug en overbouwd:

[ [url=m/KPr8sr.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne maat 1, en volgens verschillende deskundigen was dit ook de beste oplossing.

Mensen die zeggen: ''boomloos is niks, want ik heb het eens geprobeerd en het lag voor geen meter'' dat slaat nergens op want dan kun je net zo goed zeggen ''boomzadels zijn niks want ik heb het eens geprobeerd en het lag voor geen meter''. Maar dat hoor je gek genoeg nooit. :Y)



Ieder mag toch zijn mening geven? Voor mij persoonlijk is het absoluut geen optie. Ik vind het gewoon niet prettig. Als jij het toch prima vind waarom zo aanvallend op mensen die ertegen zijn? Ik vind het toch ook prima als jij het wel fijn vind! Ieder zijn eigen ding, als TS er maar tevreden mee is, is toch alles ok?

Wat ik iedereen kan aanbevelen (net als wat jij gedaan hebt) is om een goede zadelmaker te laten komen en kijken wat er goed ligt op het paard en aan de hand daarvan gaan zoeken.


Zoe_97 schreef:
vaak als je zitmaat te groot is voor de pony ben jij dat ook.
Ik zou een goede zadelmaker laten komen. Persoonlijk zou ik ook helemaal niet voor een boomloos zadel gaan. Ik vind het ondingen. Met mijn KWPN erg veel problemen gehad door een barefoot zadel dat goed zou liggen....


Ik doelde meer op zo'n reactie. Ze heeft 1 boomloos zadel geprobeerd, werkte niet en dus zijn alle boomloze zadels ondingen. Nee, dat éne zadel was op dát moment voor háár paard niet het juiste. Je moet dan dus niet alle boomloze zadels afdoen als ondingen. Je moet niet alles over een kam scheren.

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:45

Mensen die negatieve ervaringen hebben met boomloos...
Ga die ervaring eens voorleggen in het boomloze topic?

Ik weet zeker dat die meningen onderbouwd kunnen worden zowel negatief als positief.

Mensen die zonder onderbouwing wat neer kwakken neem ik hun mening niet serieus.

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:41

Je kunt toch als persoon niet lekker zitten op een boomloos bijvoorbeeld? Gaat het nog niet eens om het wel/niet passen op een paard. En helemaal bij een jonkie die ingereden moet worden is 'niet in balans op zadel' funest.
Ik kan zelf ook niet uit de voeten met boomloos, zit er niet lekker in, krijg er blauwe plekken van op mijn bovenbenen. En ik heb er plenty, ook op langere ritten, getest. Zoals ieder paard verschillend is, op basis van bouw en sensitiviteit, kan dit ook voor mensen gelden.