Ik vind het ondanks de spreekwoordelijke koppigheid en lompheid, wel heerlijke paarden. Die van mij is loeisterk, maar superlief. Bijt niet, slaat niet, bokt niet; een 10 jarig meisje rijdt regelmatig op hem. Hij heeft heerlijke gangen. Ik heb nog maar zelden op zo'n fijn paard gereden. Met buitenritten samen met andere paarden is hij prima, heerlijk.
Maar omdat hij best onzeker is, vind hij alleen op pad gaan wel moeilijker. Dan moet hij op de juiste manier aangepakt worden en dan gaat het goed. Doe je dat niet, en de druk wordt te hoog, dan is het een retourtje richting stal. Wat ik hierboven lees over draversbloed en Welsh...zou zomaar kunnen dat dat een rol speelt bij het karakter. Is trouwens de eerste keer dat ik dat lees, maar de scudder heeft natuurlijk volop draversbloed. Als dat erbij in zit, dan zal dat ongetwijfeld van invloed zijn.
Beginnerspaard? Ik ben wel een beginnende eigenaar (met 25 jaar paard-ervaring) maar nee; daarvoor zijn ze eigenlijk te sterk, te lomp af en toe... tenzij...inderdaad...je de braafste tinker van stal kunt vinden en kopen. Lantaarntje meenemen.

Ze zijn wel heel mensgericht. Als ik in de paddock rondscharrel om de mest op te ruimen, dan heb ik mijn bewaker en dienaar achter me aan hobbelen. De rest mag opzouten...
Belangrijkste is toch wel wat je voor de aankoop doet met het paard. Is de klik er? 100% krijg je nooit, maar met 50% zou ik geen genoegen nemen. En als je wensenlijst eigenlijk niet helemaal aansluit bij de eigenschappen van een Tinker, dan zou ik verder kijken om een teleurstelling te voorkomen.