[TI] HELP! Tinker of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:33

Xjes_lise schreef:
O dan heb ik het me wijs gemaakt maar ik kom al 2 jaar op een tinker darm en ze zijn allemaal super lief en braaf

Jouw ervaringen met tinkers zijn louter positief, maar mogelijk fokt deze tinkerfarm met bloedlijnen die vrij zijn van dravers bloed, mogelijk is deze tinkerfarm heel goed in het opvoeden en opleiden van paarden. Maar echt, niet alle tinkers zijn even braaf! Je hebt er ook zeikstralen tussen die graag een keer omdraaien en er vandoor schieten etc.

Kom jij bij de Bonte Parels?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:00

Ik ga met mijn voorgangers mee! Een tinker ja natuurlijk kan dat! Maar zoals ook bij alle andere rassen is er veel verschil tussen individuele paarden.

Mijn eerste bijrijd / verzorgpaarden waren 2 tinkers. Ik ging daarmee als 14/15 jarig meisje zelfstandig mee op buitenrit langs de weg en over de hei. Door hun ben ik voor het ras gevallen, zulke heerlijk nuchtere dieren...
Daarna heb ik er verschillende bijgereden en nu heb ik zelf een. Daar zaten er tussen waar je met een gerust hart een kind van 4 op kon zetten, maar ook die echt met je aan de loop gaat als hij het idee had dat hij zelf de leiding kon nemen, die kon ook verschrikkelijk heet zijn en lopen drammen als hij harder wou (heerlijk paard hoor, als je maar duidelijk en consequent was en niet bang was om hem zo nodig even op zijn plek te zetten).
Vergis je niet, tinkers zijn erg sterk en kunnen ook verschrikkelijk koppig zijn. Tref je er een die totaal geen respect voor jou heeft, kan je daar echt een aardige kluif aan hebben.
Het is daarom ook belangrijk dat jij als onzekere ruiter er eentje uitkiest die daar geen misbruik van zal maken.

Dus:
tinker? Goed idee! Maar lang niet álle tinkers zijn geschikt. Net zoals bij alle andere rassen, kies er een die bij je past, denk niet dat ze allemaal hetzelfde zijn. Bezoek er meerdere, ga vaker kijken als eentje je aanspreekt, maak daarmee meerdere proefritten. Laat je vooral niet verblinden, wees eerlijk tegenover jezelf of het niet teveel paard voor je is.

Caily

Re: HELP! Tinker of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:21

Xjes_lise, maar wat doe jij dan zoal met die Tinkers? In de wei zijn die van mij ook allemaal wel lief. Als je echt bij de Bonte Parels komt, ook daarvan heb ik 5 paardjes gereden die daar gefokt/gewoond zijn. Twee daarvan waren op volwassen (!) leeftijd na een aantal jaar ervaring geschikt voor elke ruiter, de andere drie moest je toch echt wel selectief zijn wie je ermee op pad liet gaan.

Friezen vind ik een van de lastigste rassen om braaf te beleren. Maar laten we eerlijk zijn, die zijn gefokt op kleur en knie-actie, en pas daarna werd gekeken naar karakter.

Tinkers met een scheut Welsh-bloed zijn ook vaak wel wat pittiger heb ik het idee. Probleem is dat je lang niet altijd weet of kan zien wat voor lijnen erachter zitten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:24

binnen elk ras (zo ook bij de tinker) kun je een paard vinden dat je aanspreekt en bij je past.
Wees duidelijk in wat je zoekt en wilt met je toekomstige paard, dat maakt het zoeken makkelijker. Neem iemand mee naar het paard van je keuze om jou hierin te adviseren.
meerdere keren gaan kijken en laten keuren zodat je weet wat je wilt kopen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:33

Ik heb twee schatten van Tinkers rondlopen, maar ik zou ze nooit zo maar in de handen duwen van een beginner.. Beiden hebben een eigen karakter, die soms niet al te simpel is.

Ze zijn allebei heel lief en idd, mens-gericht, maar kunnen énorm koppig zijn. Als mijn merrie het in haar hoofd haalt om naar rechts te gaan, dan gaan we ook naar rechts bij wijze van spreken. Ik heb haar sinds mijn 14de en heb met haar soms ook de grond van dichter bij mogen bekijken.. := Met kinderen en als ik er naast loop, is het echt een schat. Maar om individueel te rijden is ze niet de gemakkelijkste. Bovendien is ze zo gevoelig en heeft ze moeite met het tonen van haar emoties, of ja, wij hebben vaak moeite om haar te kunnen verstaan. Tinky sloft meestal braaf haar rondje, maar dan heeft ze ook haar dagen dat plots veel dingen eng zijn, de rem een beetje zoek is, ... :P Sowieso liggen sommige zaken ook aan mij, hoor. Maar om er een beginner alleen zijn gang mee te laten gaan..

Mijn ruin is dan een tegenpool van haar. Die heeft kinderkampen meegelopen. Hij is een enorme knuffelbeer maar heeft een heel klein hartje. Hij is erg voorwaarts buiten en durft wel spoken te zien. Ik durf te wedden dat als je met hem in een bak rijdt hij prima is voor beginners, maar voor buitenritten.. :P Wij hadden hem ook gekocht, met het idee dat hij fijn zou zijn voor men ietwat onzekere moeder voor op buitenrit, maar daar hebben we ons toch ook wel in vergist. Wel een zalig paardje verder.

Ik hou allebei zielsveel van hen en onder begeleiding kunnen ze beiden wel prima dienen als beginnerspaardjes, maar om écht te rijden - en dan doel ik eerder naar buitenrijden - toch eerder niet. Ik ken nog mensen die zich vergist hebben in Tinkers.. Maarja, dat heb je wel in alle rassen.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 06-12-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:34

Dat koppige is volgens mij iets van koudbloeden in het algemeen want haflingers en fjorden hebben daar ook een handje van aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:03

Desiree schreef:
Dat koppige is volgens mij iets van koudbloeden in het algemeen want haflingers en fjorden hebben daar ook een handje van aan.

Dat is ook mijn ervaring. Je moet er helemaal anders mee omgaan dan met een warmbloed. Net of ze een andere taal spreken zodat er wederzijds onbegrip kan ontstaan.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:49

Desiree schreef:
Xjes_lise schreef:
O dan heb ik het me wijs gemaakt maar ik kom al 2 jaar op een tinker darm en ze zijn allemaal super lief en braaf

Jouw ervaringen met tinkers zijn louter positief, maar mogelijk fokt deze tinkerfarm met bloedlijnen die vrij zijn van dravers bloed, mogelijk is deze tinkerfarm heel goed in het opvoeden en opleiden van paarden. Maar echt, niet alle tinkers zijn even braaf! Je hebt er ook zeikstralen tussen die graag een keer omdraaien en er vandoor schieten etc.

Kom jij bij de Bonte Parels?

Nee idd ik heb wel een tinker meegemaakt die echt heeeeeeel eigenwijs is en daar rijd ik nu op. En we fokken niet echt meer, maar Robin koopt gwn een paar tinkers uit Ierland en ja. En wat bedoel je met bonte parels :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:51

Xjes_lise schreef:
Nee idd ik heb wel een tinker meegemaakt die echt heeeeeeel eigenwijs is en daar rijd ik nu op. En we fokken niet echt meer, maar Robin koopt gwn een paar tinkers uit Ierland en ja. En wat bedoel je met bonte parels :D

Dat is een tinkerstal in Zenderen. Die fokken met tinkers, maar importeren ze ook. Organiseren ook tripjes naar de tinkermarkt in Ierland als je er daar zelf een wil kopen.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:44

Desiree schreef:
Xjes_lise schreef:

Dat is een tinkerstal in Zenderen. Die fokken met tinkers, maar importeren ze ook. Organiseren ook tripjes naar de tinkermarkt in Ierland als je er daar zelf een wil kopen.

Nee dat ken ik niet maar het lijkt me wel heel leuk. Ik zit bij de tinkerboerderij wat vooraf de tinker farm hete ook een hele leuke

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:53

Ik denk dat een goede, gezonde, rustige en betrouwbare tinker. Net zo goed zoeken is als binnen elk ras. Koudbloeden heb je wel sneller kans op een nuchter en cool karakter. Daarentegen kunnen ze ook erg eigenwijs en koppig zijn als ze iets wel/niet willen.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:57

Anke schreef:
Ik denk dat een goede, gezonde, rustige en betrouwbare tinker. Net zo goed zoeken is als binnen elk ras. Koudbloeden heb je wel sneller kans op een nuchter en cool karakter. Daarentegen kunnen ze ook erg eigenwijs en koppig zijn als ze iets wel/niet willen.

Ja zo denk ik er ook over

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:07

Ik rijd nu sinds maart een tinker, misschien is dat een beetje een buitenbeentje, maar ik heb nog nooit zo'n koppig, sterk en afentoe erg frustrerend paard mee gemaakt. Alhoewel ik gek op hem ben haalt hij soms het bloed onder mijn nagels vandaan, je moet erg zeker in je schoenen staan omdat hij anders letterlijk en figuurlijk over je heen kan lopen! Na mijn eigen ervaring weet ik dus niet of het het meest betrouwbare beginnerspaard is ookal is degene die ik rijd ontzettend lief maar aan de andere kant ook heel erg lomp.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:22

Ik vind het ondanks de spreekwoordelijke koppigheid en lompheid, wel heerlijke paarden. Die van mij is loeisterk, maar superlief. Bijt niet, slaat niet, bokt niet; een 10 jarig meisje rijdt regelmatig op hem. Hij heeft heerlijke gangen. Ik heb nog maar zelden op zo'n fijn paard gereden. Met buitenritten samen met andere paarden is hij prima, heerlijk.
Maar omdat hij best onzeker is, vind hij alleen op pad gaan wel moeilijker. Dan moet hij op de juiste manier aangepakt worden en dan gaat het goed. Doe je dat niet, en de druk wordt te hoog, dan is het een retourtje richting stal. Wat ik hierboven lees over draversbloed en Welsh...zou zomaar kunnen dat dat een rol speelt bij het karakter. Is trouwens de eerste keer dat ik dat lees, maar de scudder heeft natuurlijk volop draversbloed. Als dat erbij in zit, dan zal dat ongetwijfeld van invloed zijn.

Beginnerspaard? Ik ben wel een beginnende eigenaar (met 25 jaar paard-ervaring) maar nee; daarvoor zijn ze eigenlijk te sterk, te lomp af en toe... tenzij...inderdaad...je de braafste tinker van stal kunt vinden en kopen. Lantaarntje meenemen. ;)
Ze zijn wel heel mensgericht. Als ik in de paddock rondscharrel om de mest op te ruimen, dan heb ik mijn bewaker en dienaar achter me aan hobbelen. De rest mag opzouten...
Belangrijkste is toch wel wat je voor de aankoop doet met het paard. Is de klik er? 100% krijg je nooit, maar met 50% zou ik geen genoegen nemen. En als je wensenlijst eigenlijk niet helemaal aansluit bij de eigenschappen van een Tinker, dan zou ik verder kijken om een teleurstelling te voorkomen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:38

Floortz schreef:
Ik vind het ondanks de spreekwoordelijke koppigheid en lompheid, wel heerlijke paarden. Die van mij is loeisterk, maar superlief. Bijt niet, slaat niet, bokt niet; een 10 jarig meisje rijdt regelmatig op hem. Hij heeft heerlijke gangen. Ik heb nog maar zelden op zo'n fijn paard gereden. Met buitenritten samen met andere paarden is hij prima, heerlijk.
Maar omdat hij best onzeker is, vind hij alleen op pad gaan wel moeilijker. Dan moet hij op de juiste manier aangepakt worden en dan gaat het goed. Doe je dat niet, en de druk wordt te hoog, dan is het een retourtje richting stal. Wat ik hierboven lees over draversbloed en Welsh...zou zomaar kunnen dat dat een rol speelt bij het karakter. Is trouwens de eerste keer dat ik dat lees, maar de scudder heeft natuurlijk volop draversbloed. Als dat erbij in zit, dan zal dat ongetwijfeld van invloed zijn.

Beginnerspaard? Ik ben wel een beginnende eigenaar (met 25 jaar paard-ervaring) maar nee; daarvoor zijn ze eigenlijk te sterk, te lomp af en toe... tenzij...inderdaad...je de braafste tinker van stal kunt vinden en kopen. Lantaarntje meenemen. ;)
Ze zijn wel heel mensgericht. Als ik in de paddock rondscharrel om de mest op te ruimen, dan heb ik mijn bewaker en dienaar achter me aan hobbelen. De rest mag opzouten...
Belangrijkste is toch wel wat je voor de aankoop doet met het paard. Is de klik er? 100% krijg je nooit, maar met 50% zou ik geen genoegen nemen. En als je wensenlijst eigenlijk niet helemaal aansluit bij de eigenschappen van een Tinker, dan zou ik verder kijken om een teleurstelling te voorkomen.

_/-\o_ Helemaal mee eens. Herken er mijn Tinkers ook enorm in terug. Ik denk dat ieder paard zijn minder mooie kantjes heeft overigens.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:55

Caily schreef:
Xjes_lise, maar wat doe jij dan zoal met die Tinkers? In de wei zijn die van mij ook allemaal wel lief. Als je echt bij de Bonte Parels komt, ook daarvan heb ik 5 paardjes gereden die daar gefokt/gewoond zijn. Twee daarvan waren op volwassen (!) leeftijd na een aantal jaar ervaring geschikt voor elke ruiter, de andere drie moest je toch echt wel selectief zijn wie je ermee op pad liet gaan.

Friezen vind ik een van de lastigste rassen om braaf te beleren. Maar laten we eerlijk zijn, die zijn gefokt op kleur en knie-actie, en pas daarna werd gekeken naar karakter.

Tinkers met een scheut Welsh-bloed zijn ook vaak wel wat pittiger heb ik het idee. Probleem is dat je lang niet altijd weet of kan zien wat voor lijnen erachter zitten.

Nou eigenlijk doe ik alles met ze van poetsen tot vrijheids dressuur. Iemand heeft ooit een keer gezegt je hebt 2 tinker soorten de lieve die alles voor je doen en de koppige die als ze er echt geen zin in hebben ze je eraf gooien. Klopt dit?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:13

Xjes_lise schreef:
Nou eigenlijk doe ik alles met ze van poetsen tot vrijheids dressuur. Iemand heeft ooit een keer gezegt je hebt 2 tinker soorten de lieve die alles voor je doen en de koppige die als ze er echt geen zin in hebben ze je eraf gooien. Klopt dit?

Ik denk dat ook de manier van omgaan een grote rol speelt. Ben je als eigenaar voldoende 'leider' om het dier zekerheid te geven? Vang je signalen die het paard geeft voldoende op en speel je daarop in? Een paard wat al een paar x heeft aangegeven dat het niet comfortabel is, zich onveilig voelt of pijn heeft kun je niet kwalijk nemen dat hij de volgende keer een flinke bok geeft of je eraf knikkert.

Is koppigheid echte koppigheid of zit er ook onzekerheid achter? Hoeveel druk geef je als ruiter als het paard aangeeft iets niet te willen of eng te vinden? Soms moet je doordrukken (aanstelleritus) en is het klaar, maar het is de kunst aan te voelen wanneer die druk omslaat bijv. in paniek of in écht niet begrijpen wat je bedoelt. Dát moment moet je niet laten gebeuren want dan beschadig je vertrouwen.
En dat is lastig. Het heeft alles te maken met je paard kennen en de communicatie.
Maar dit heeft niet zozeer met Tinkers te maken; maar eigenlijk met elk paard, en elk paard heeft zo ook z'n tolerantiewaarden.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:14

je hebt ook de ontzettend lieve die alles voor je doen , altijd super braaf zijn en tijdens een buitenritje , hang je er maar zo 2 x naast ,

of

een ontzettend voorzichtige Tinker , die moeilijk contact met je kan maken , dat het eindelijk lukt en lekker met je samen gaat werken in de bak , totdat die eeuwig irritante boskabouters de bak in komen en je als een rodeo door de bak heen gaat

Ik lach er altijd maar om , want heb ze ook altijd zo weer terug ... wat hierboven ook staat , hebben ze steun aan je of niet in welke situatie dan ook :j

En dan heb ik er hier 7 rondlopen , die allemaal super braaf zijn , maar ik er echt geen beginner op zou zetten ..... er kan immers altijd wat gebeuren , dat heb ik nu met mijn o zo brave Tinkers wel meegemaakt in al die jaren !

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:50

Xjes_lise schreef:
Caily schreef:

Nou veel Tinkers zijn misschien dat zwart-wit, zo zwart wit is het ras natuurlijk niet. Er zit onwijs veel grijs gebied tussen waar dus de meeste paarden van dit ras in vallen. Behalve de klik zijn er zoveel dingen van invloed. Paarden kunnen door situaties ook heel erg veranderen, buiten hun karakter of opvoeding om.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:07

Nou eigenlijk doe ik alles met ze van poetsen tot vrijheids dressuur. Iemand heeft ooit een keer gezegt je hebt 2 tinker soorten de lieve die alles voor je doen en de koppige die als ze er echt geen zin in hebben ze je eraf gooien. Klopt dit?[/quote]

Nou veel Tinkers zijn misschien dat zwart-wit, zo zwart wit is het ras natuurlijk niet. Er zit onwijs veel grijs gebied tussen waar dus de meeste paarden van dit ras in vallen. Behalve de klik zijn er zoveel dingen van invloed. Paarden kunnen door situaties ook heel erg veranderen, buiten hun karakter of opvoeding om.[/quote]

Ja dat klopt. Wij hadden ooit een tinker staan die super bang was voor alles omdat ie mishandeld was. Maar in de loop der jaren is ze uitgegroeid tot een sterke zelfverzekerde tinker met een eigen willetje omdat ze nu wel de goede zorg kreeg

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:10

Xjes_lise schreef:
Nou veel Tinkers zijn misschien dat zwart-wit, zo zwart wit is het ras natuurlijk niet.

:+

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:14

Desiree schreef:
Xjes_lise schreef:
Nou veel Tinkers zijn misschien dat zwart-wit, zo zwart wit is het ras natuurlijk niet.

:+

_/-\o_ :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:47

En let wel. Een tinker die niet fit is, is vaak sloom en wordt zo als geschikt voor beginners verkocht.
Totdat ze opgeknapt zijn.....

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:39

Anke schreef:
En let wel. Een tinker die niet fit is, is vaak sloom en wordt zo als geschikt voor beginners verkocht.
Totdat ze opgeknapt zijn.....

Bij ons verkopen we ze echt niet als ze niet fit zijn hoor maar als ze weer 'beter' zijn

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:23

Haha , zo eentje heb ik hier ook

Kwam mager binnen
Heeft 3mnd met de kop naar beneden gestaan om te eten

Was superbraaf bij proefrijden
Nu zit er me toch een peper in haar achterste

Nu moet ik eerst rijden wil ik er mijn dochters opzetten , eerst de ergste pit eruit rijden