[TI] Aanschaf (Tinker) veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Aanschaf (Tinker) veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:01

Niet veel willen betalen is een eigen keuze. Ik zou voor een shet ook minder neerleggen dan voor een totilas bij wijze van. Maar zoek dan ook voor een paardje binnen dat budget en ga niet lopen afdingen of klagen dat een bepaald paard te duur is. Ik denk dat als je echt voor dat ene paard wilt gaan je gewoon de vraagprijs wel neer wolt leggen. Zoniet, dan is dat voor jou niet HET paard zeg maar.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 08:52

Caily, dat is nou precies wat ik bedoel :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:02

3 maanden geleden fanatiek wezen kijken voor een tinker veulen bij verschillende adressen.
Merrie of hengst maakte niet uit voor 1000 euro heb je bij een particulier een mooi, leuk veulen. Bij ons is het uiteindelijk niet gelukt en zijn we met een haflinger thuis gekomen, maar dat had andere redenen. Er worden zoveel Tinkers gefokt, dat je bij een niet handelaar echt wel een leuk veulen kan kopen hoor. En ook bij hobby-fokkers.
De prijzen zijn de afgelopen jaren een beetje kapot gefokt.
Sterker nog.... Ik heb zelf 2 jaar geleden een 3 jarige merrie gekocht voor 1150 euro. Groen, maar super cool. Nu het braafste meisje van de klas !! Maar dat was wel heeeel veel geluk. En nog bij een handelaar ook ! _/-\o_ _/-\o_

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:07

Bij verkoop hangt men vaak een emorioneel prijskaartje eraan.. Op dat moment hou ik inderdaad een spiegel voor van pure objectiviteit.. En zeg ik wat t paard werkelijk waard is.. En daar ga ik niet boven zitten, want dat is emotionele waarde.. En nee, daar betaal ik niet voor.. En als verkoper niet meegaat in de prijs die ik bied.. Hee, even goede vrienden.. :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:04

Budget is echt laag. Al zijn ze er wel voor te vinden. Ik heb het dan weer niet zo hoog op met mensen die hun veulens voor een paar 100 euro te koop zetten. Verzieken van de markt heet dat.

Een goed veulen zit je zo aan de 1000-1250 euro. En dt is dan nog zeker niet duur. Mijn veulens gaan altijd voor rond de 1500. En nee dat is mij niet om het geld te doen. En als mensen hier staan en het klikt wil ik best wat aan de prijs doen maar ik heb een hekel aan dat er vam te voren al gezegd wordt 'ik geef niet meer dan €....". Dan hoef je van mij niet te komen.

Ik heb geen emotioneel prijskaartje maar een realistische. En ieder jaar mn veulens nog verkocht.

Schroef je prijs op naar iig rond de 1000. Komen er een stuk meer potentiële kandidaten bij en kan je een betere keus maken.

En ondanks dat, wel eens nagedacht wat het kost om een veulen te fokken? Voordat je kan verkopen ben je anderhalf jaar verder he. Dat vergeten mensen die roepen dat het een verkoper om het geld te doen Is al snel.
Om maar even achterwege te laten wat je moet doen eer je hengst goedgekeurd is etc. Alle keuringen en shows wat daarbij hoort. Kost allemaal klauwen met geld.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:10

nine1987 schreef:
Omdat t vaak ook ligt aan wat je met een dier wil..

Als ik kijk naar mijn situatie.. Ik heb er 4.. Een fries.. Een tinker.. Een welsh a en een welah a veulen..

Mijn fries was bij aanschaf een jonge jongen.. Netjes aangereden, goed papier en behoorlijk bomproof.. Imho mag je daarvoor betalen en dat heb ik dus ook gedaan.. €4000.- - inruil ander paard bleef €1750.- over..

Tinker.. Nja.. Ik heb nieteens verder gekeken.. Ik wilde gewoon hoe dan ook Sneakers.. Al heb ik wel een tijdje getwijfeld of er een tweede moest komen.. :+
Die was (zoals bekend) €950.-.. Had ik er meer voor willen betalen? Nee.. Want imho is t een hengstveulen en kan ie verder niks.. En naar mijn mening zijn tinkers sowieso overpriced hier, want in ierland krijg je ze voor een appel en een ei..

Welsh a merrie.. Gekochf als gezelschapspony.. €450.-, stond te koop voor €900.-
Waarom zover afgedongen? Leuke pony, maar pas twee, kon nog niks en ik wilde haar als gezelschap en kon een goed huis bieden.. Maar wilde gewoon niet meer betalen..

Welsh veulen.. Nouja, dis bleek in de merrie te zitten, dus die was gratis.. :+

Dus tis echt wat je WIL betalen en wat de verkoper belangrijker vindt.. Goed huis, of veel geld..

En dat staat imho los van t onderhoud, want paarden zijn nu eenmaal duur..

Oja? Geen onzin praten. In Ierland en Engeland betaal je volle mep voor goede dieren. De afgedankte meuk die voor de fokkers niet goed genoeg is is daar goedkoop ja. En de echte troep een habbekrats. En laat nou net vaak die meuk door handelaartjes aangekocht worden en in Nederland weer verkocht voor weinig. En dan denken mensen gelijk dat dat de standaard is helaas.
Nee dat zijn de niet fok waardige dieren. Exterieurmatige fouten etc.
Al kan iemand daar met rijden prima plezier van hebben maar mensen zijn niet realistisch genoeg om te zien waarom dst goedkoop is en labelen dat vervolgens als de standaard.
Want ja, die was lekker goedkoop.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:27

Ook met rijden heb je vaak niet lang plezier van deze dieren. Door lichamelijke mankementen in de zin van fouten in de bouw en/of beweging van het dier zal er vroegtijdig slijtage ontstaan wat voor problemen gaat zorgen. Vervelende gevolg bij de Tinkers is momenteel dat er veel mensen zijn die denken dat het een zwak ras is. Omdat zo gezegd de "kneusjes" uit Ierland en Engeland massaal naar Europa worden gebracht.

Hoe vaak ik al wel niet heb moeten horen dat men niet extra wil betalen voor het feit dat mijn merrie STERmerrie is want ze willen er immers niet mee fokken. Even vergetend dat STERmerrie geen garantie geeft op goede nakomelingen, maar wel garantie geeft dat het betreffende paard goed in elkaar zet en naar behoren beweegt.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:54

Genoeg over de prijs :$ , begrijp nu wel dat de prijsverschillen er zijn en dat het ook te maken heeft met verschil in kwaliteit.

Wat zijn jullie tips als het aankomt op de opvoeding van het veulen, wat ik erover gehoord en gelezen heb is ook heel verschillend. Van de eerste drie jaar in een opfokgroep met rust laten, tot elke dag in de hand en al met alles en nog wat kennis laten maken. Wat is het beste, heeft iemand van jullie daar ervaring mee.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:12

Die van ons heeft t eerste anderhalf jaar in een opfok gestaan.. Daarne naar onze stal gehaald en n staat hij samen met mijn fries lekker paard te zijn.. Soms haal ik er een borstel over.. Thats it.. Afbeelding

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:18

Is dat Sneakers ?, dacht dat ie helemaal zwart was, maar hij heeft toch nog heel wat wit. Mooi dier ! ziet er gezond en alert uit, zo te zien een grote maat?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:23

Heeft beide voor en nadelen. Echter hou ik er niet van om dagelijks met die guppys bezig te zijn. Laat ze eerst maar lekker paard wezen. Dat kan in een opfok of juist wat kleinschaliger.
Wij doen zelf niet veel met de veulens wanneer zr eenmaal afgespeend zijn. De eerste maanden krijgen ze de basis opvoeding mee en die blijft echt wel hangen. Zo af en toe doen we het halster eens om en af en ff een borsteltje erover voor de show en thats it. Tot ze een jaar of 2,5/3 zijn dan komen ze vaker in handen, stukjes wandelen, vaststaan etc. Al is dat met mn eigen eigenlijk nooit echt een probleem omdat ze dat op jonge leeftijd voor afspenen allemaal al geleerd hebben.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:02

Inderdaad , de goede paarden uit het buitenland betaal je wel degelijk veel geld voor , ik kan daar inmiddels goed over meepraten en daar betaal voor een goed veulen ook niet minder dan 2500,- aan euro's ... Om over de aparte kleurtjes en volwassen dieren maar te zwijgen , hahahah

Ik hoop dat je je droompaardje voor jouw budget kunt vinden ....

Ik fok voor mijn plezier en verkoop ook voor mijn plezier .... en niet omdat ik er aan verdien ...
En als de mensen de prijs niet willen geven voor wat ik fok , hoeven ze al niet eens te komen kijken .. De echte liefhebbers voor mijn veulens , die komen vanzelf .... of ik ze nu een jaar langer (of 2-3 ) laat staan maakt mij niet uit .. Ik heb de tijd en de ruimte !

Verder ben ik het met Chantal eens , hier krijgen de veulens ook het ABC mee en verder tut ik er ook niet teveel mee om .... Af en toe zet ik ze eens een uurtje op stal , wandel eens wat en trek er een borsteltje overheen .... maar als dit alles 2-3 x per jaar voor komt , moet voldoende zijn , braaf zijn ze toch wel !

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:26

Als ik kijk wat ik nu al kwijt ben aan een veulen fokken (ik heb dus geen eigen hengst):
Dekking: 500 (matchende hengst gezocht, dus GGK, qua hoogte, bouw en beweging)
Vervoer: 200
Scan-, DAkosten: 220

Reken ik even geen stallingskosten, want die heb ik nu uitgespaard omdat ik mijn stal had opgezegd omdat ik daar niet naar terug wilde. Anders had ik die dus ook dubbel gehad.

Nu dus al 920 euro, dan is mijn merrie net 5 en een halve maand drachtig. Dadelijk komt het veulen, inschrijven, chippen, paspoort, DNA trekken, keuring 115 euro.

Dus dan al 1035. Dan krijg ik nog de kosten van inenten, stalling, extra voeding, ontworming en mag ik hopen dat mijn merrie dus "normaal" bevalt en ik laat ik de DA altijd komen als het veulen er is dus nog een keer 60 (?) euro erbij.

En dan willen mensen dus een veulen kopen voor 500-1000 euro?

Over het veulen laten zijn, ik heb zelf niet veel met een opfok. Een groep veulens bij elkaar die elkaar maar moeten opvoeden. Meestal zijn het leeftijdsgenoten en geen gemengde groepen. Als het gemengde groepen zijn (dus oudere dieren met verschillende leeftijden eronder) dan zou ik er wel over na willen denken, maar niet alleen leeftijdsgenoten. Is net een groepje kleuters die je bij elkaar zet zonder juf :+

Ik neem mijn veulen in het begin veel in handen, neem het mee op buitenrit als handpaardje, dus leert alles in het begin al. Daarna niet veel mee doen, lekker laten lopen en dan later weer oppakken. Af en toe een voetje laten geven voor de hoefsmid etc. Niet teveel mee doen en alles in een klein tijdsbestek (10 minuten is meer dan zat, geen uren mee klooien)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:43

Betty62 schreef:
Is dat Sneakers ?, dacht dat ie helemaal zwart was, maar hij heeft toch nog heel wat wit. Mooi dier ! ziet er gezond en alert uit, zo te zien een grote maat?

Hij is nu twee en al een behoorlijk grote jongen.. Mijn fries heeft 1.64 schofthoogte en als ze naast elkaar staan, scheelt t bijna niets meer.. Sneakers zal nu al rond de 1.60 zitten denk ik..

Ik heb Sneakers puur op foto gekocht.. Ik zag m als veulen op MP en dacht, die moet ik hebben! Eerst getwijfeld, want ik wilde eigenlijk een volwassen paard.. Maar ik viel helemaal voor m.. En t is ook de grootste schat die er bestaat.. We noemen m ook vaker broekzakpony.. :') wil altijd bij je zijn em gaat er helemaal voor staan als hij geaaid wordt..

Sneakers is van deze foto gekocht.. Ben helemaal gevallen voor zijn uitdrukking en zijn leuke aftekening op zijn been.. :))
Afbeelding

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:18

Hier gaan veulens echt niet voor zo'n bedrag weg

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:10

Als je bedenkt wat mijn merrie als veulen heeft gekocht, mag je jezelf gelukkig prijzen dat je een veulen voor 1500 euro kan hebben _O-

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:12

Heb een leuk hengstveulen te koop... Van dit jaar... Zou het geweldig vinden om een huis je voor hem te vinden voor de rest van zijn leven. Maar naar mate hij ouder wordt, wordt hij wel wat duurder. Mocht je interesse hebben, dan kan je altijd contact met me opnemen. Ben niet echt actief opzoek, want heb zelf gelukkig ruimte genoeg om hem op te laten groeien... Maar een echt vriendje voor het leven? Is toch fantastisch als je die kan vinden....

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:03

Betty62 schreef:
Nine 1987, ik ben het helemaal met jouw eens, ik heb alles over voor mijn paarden, heb zelf lang geleden een Nrps hengst veulentje (moeten) verkopen, aangezien ik niet voldoende ruimte had, van een merrie die ik gekocht had, die later drachtig bleek te zijn. Bij de bevalling heb ik toen veel diernarts kosten gehad aangezien ze bij het persen haar eigen darmen had uitgeperst, maar dat is weer een verhaal op zich.

Dat veulentje is toen naar mensen gegaan met heel veel wei en zou van hun dochter worden, Ik dus heel blij want die kwam goed terecht, dus verkocht voor 400 euro (let wel, dierenarts kosten 1500,-), heb hem na een jaar nog opgezocht, ging prima. Even daarna hoorde ik dat ze hem toch niet meer wilden en hem hadden doorverkocht naar een handelaar, ik heb toen stad en land afgezocht om hem terug te vinden, helaas nergens meer te vinden, ik had hem zo terug willen kopen (maakt niet uit waarvoor). Dus om zomaar te zeggen dat als je geen hoge aanschaf prijs wilt betalen , je dan ook niet goed voor een paard kunt zorgen vindt ik kul. Ik denk Caily dat jij een beetje een "handelaar' bent en dan is winst natuurlijk belangrijk, maar zet dat dan niet weg op zo'n manier.

Paarden zijn er in alle prijsklasse,iemand die niet veel geld wilt geven voor een paardje,kan er heus wel goed voor zorgen hoor.
Handelaren weten de prijzen anders wel.

Mijn fries veulen hengst stamboek,prijs 500 euro´s en lopen dat die kan.
Mijn fjord van Antoon 270 euro beide hengsten.
Dus het kan wel en tinker veulens,heb je ook in alle prijs klasse.
Stamboek is niet altijd belangrijk.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:37

Klopt hoor Blackflicka.... Er zijn zeker ook mensen die voor flink minder hun veulen willen verkopen. Zeker als ze ook denken dat ze goed terecht komen.

Degene die denken dat ze aan een veulen fokken geld verdienen of de onkosten terug krijgen, zouden achter hun oren moeten gaan krabben. Soms heb je geluk en soms niet. Ga er alleen altijd vanuit dat je fokt voor je eigen plezier en niet om het geld wat je er aan uitgeeft terug te verdienen. Als je niet in staat bent om het veulen zelf aan te kunnen houden, zou je gewoon nooit moeten gaan fokken met je merrie in mijn ogen...

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:01

Lucy_1 schreef:
Klopt hoor Blackflicka.... Er zijn zeker ook mensen die voor flink minder hun veulen willen verkopen. Zeker als ze ook denken dat ze goed terecht komen.

Degene die denken dat ze aan een veulen fokken geld verdienen of de onkosten terug krijgen, zouden achter hun oren moeten gaan krabben. Soms heb je geluk en soms niet. Ga er alleen altijd vanuit dat je fokt voor je eigen plezier en niet om het geld wat je er aan uitgeeft terug te verdienen. Als je niet in staat bent om het veulen zelf aan te kunnen houden, zou je gewoon nooit moeten gaan fokken met je merrie in mijn ogen...

Mee eens,mijn eerste veulen uit een c pony en een D merrie,blijft gewoon bij ons lopen.

In het rivieren gebied,bij ons fokken ze erop los met shetlanders en die verdwijnen uit eindelijk op de markten,na de premie keuring veel al hengtjes.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:23

Als ik kijk wat opfokken voor drie jaar kost.
Koop je de beste tinkerstermerrie van, volledig beleerd.
Dus na jaren fokken/opfokken, koop.ik liever "kant-en-klaar".

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:02

Anke schreef:
Als ik kijk wat opfokken voor drie jaar kost.
Koop je de beste tinkerstermerrie van, volledig beleerd.
Dus na jaren fokken/opfokken, koop.ik liever "kant-en-klaar".

Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen, ik kan een veulen kopen voor 1000-1200, een 2 jarige voor rond de 1700 euro. Kijk ik even verder dan heb je ze volledig beleerd voor niet veel meer.
Dus.... misschien wordt dat wel mijn optie. Heb nl deze week te horen gekregen dat mijn lieve Friesje Cushing heeft, hij gaat dus aan de medicijnen. Nu maar afwachten of hij daarvan opknapt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:53

1500,-/jaar voor een jong dier goed op te fokken ben je wel kwijt.
Tevens alle risico's en niet weten hoe hij uitgroeit.
Dus kijk tegenwoordig heel anders tegen prijzen aan.

Cushing, daar valt vaak met aangepaste voeding, medicatie en afgewogen training veel aan te doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:25

1500 per jaar?!

In de winter hooi 60 eu p/m - 6 keer
Hoefsmid 25 eu - 6 keer
Enten 40 eu - 1 keer
Nieuw halster 20 eu - 1 keer

= 570 eu per jaar...

In pension zal iets duurder zijn, maar zoveel scheelt dat toch zeker niet?!

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:36

als de hoefsmid al 6x komt :P hier komt ie denk ik max 4 keer per jaar en toen Flame jong was al helemaal niet meer dan dat.