Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nine1987 schreef:Omdat t vaak ook ligt aan wat je met een dier wil..
Als ik kijk naar mijn situatie.. Ik heb er 4.. Een fries.. Een tinker.. Een welsh a en een welah a veulen..
Mijn fries was bij aanschaf een jonge jongen.. Netjes aangereden, goed papier en behoorlijk bomproof.. Imho mag je daarvoor betalen en dat heb ik dus ook gedaan.. €4000.- - inruil ander paard bleef €1750.- over..
Tinker.. Nja.. Ik heb nieteens verder gekeken.. Ik wilde gewoon hoe dan ook Sneakers.. Al heb ik wel een tijdje getwijfeld of er een tweede moest komen..
Die was (zoals bekend) €950.-.. Had ik er meer voor willen betalen? Nee.. Want imho is t een hengstveulen en kan ie verder niks.. En naar mijn mening zijn tinkers sowieso overpriced hier, want in ierland krijg je ze voor een appel en een ei..
Welsh a merrie.. Gekochf als gezelschapspony.. €450.-, stond te koop voor €900.-
Waarom zover afgedongen? Leuke pony, maar pas twee, kon nog niks en ik wilde haar als gezelschap en kon een goed huis bieden.. Maar wilde gewoon niet meer betalen..
Welsh veulen.. Nouja, dis bleek in de merrie te zitten, dus die was gratis..
Dus tis echt wat je WIL betalen en wat de verkoper belangrijker vindt.. Goed huis, of veel geld..
En dat staat imho los van t onderhoud, want paarden zijn nu eenmaal duur..
, begrijp nu wel dat de prijsverschillen er zijn en dat het ook te maken heeft met verschil in kwaliteit.
Betty62 schreef:Is dat Sneakers ?, dacht dat ie helemaal zwart was, maar hij heeft toch nog heel wat wit. Mooi dier ! ziet er gezond en alert uit, zo te zien een grote maat?
wil altijd bij je zijn em gaat er helemaal voor staan als hij geaaid wordt..

Betty62 schreef:Nine 1987, ik ben het helemaal met jouw eens, ik heb alles over voor mijn paarden, heb zelf lang geleden een Nrps hengst veulentje (moeten) verkopen, aangezien ik niet voldoende ruimte had, van een merrie die ik gekocht had, die later drachtig bleek te zijn. Bij de bevalling heb ik toen veel diernarts kosten gehad aangezien ze bij het persen haar eigen darmen had uitgeperst, maar dat is weer een verhaal op zich.
Dat veulentje is toen naar mensen gegaan met heel veel wei en zou van hun dochter worden, Ik dus heel blij want die kwam goed terecht, dus verkocht voor 400 euro (let wel, dierenarts kosten 1500,-), heb hem na een jaar nog opgezocht, ging prima. Even daarna hoorde ik dat ze hem toch niet meer wilden en hem hadden doorverkocht naar een handelaar, ik heb toen stad en land afgezocht om hem terug te vinden, helaas nergens meer te vinden, ik had hem zo terug willen kopen (maakt niet uit waarvoor). Dus om zomaar te zeggen dat als je geen hoge aanschaf prijs wilt betalen , je dan ook niet goed voor een paard kunt zorgen vindt ik kul. Ik denk Caily dat jij een beetje een "handelaar' bent en dan is winst natuurlijk belangrijk, maar zet dat dan niet weg op zo'n manier.
Lucy_1 schreef:Klopt hoor Blackflicka.... Er zijn zeker ook mensen die voor flink minder hun veulen willen verkopen. Zeker als ze ook denken dat ze goed terecht komen.
Degene die denken dat ze aan een veulen fokken geld verdienen of de onkosten terug krijgen, zouden achter hun oren moeten gaan krabben. Soms heb je geluk en soms niet. Ga er alleen altijd vanuit dat je fokt voor je eigen plezier en niet om het geld wat je er aan uitgeeft terug te verdienen. Als je niet in staat bent om het veulen zelf aan te kunnen houden, zou je gewoon nooit moeten gaan fokken met je merrie in mijn ogen...
Anke schreef:Als ik kijk wat opfokken voor drie jaar kost.
Koop je de beste tinkerstermerrie van, volledig beleerd.
Dus na jaren fokken/opfokken, koop.ik liever "kant-en-klaar".

hier komt ie denk ik max 4 keer per jaar en toen Flame jong was al helemaal niet meer dan dat.