[TI] Coloured Cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:23

dat ben ik met je eens Caily :j
ik dacht alleen altijd dat het verder weg stroomde zeg maar ;) in verdere generaties
maar nu ben ik ervan overtuigd dat ook in meest nabije generaties flink welsh bloed zit :j

maakt mij verder niet uit als iemand die combi wil maken, ik vind het wel een combi die past zegt maar, zie dit liever gebeuren dan irish cob x fries bv. dat vind ik twee types paarden die totaal niet matchen. ook al gebeurt die combi heel vaal (gypsians he ;)) dan vind ik haflinger x tinker nog harmonieuzer. valt me wel op dat die dieren vaak minder sok en beenwerk als hierboven getoond wordt bij irish cob x welsh cob. Dat vind ik dan weer heel interessant, want is mijns inziens toch weer teken dat beide rassen goed combineren (en dus duidelijk gemeenschappelijkere achtergrond hebben dan irish cob en fjord of haf)

maar dat verklaart voor mij waarom er vaak bij bepaalde dieren, combi's (irish cob x irish cob denken wij dan) een terugval te zien is qua beenwerk vnl. :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:47

Helemaal mee eens :j

Al zie ik ook wel graag een gypsian over het algemeen, mits goede bouw.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:14

Inderdaad, ik kan meerdere ouderdieren (ook hengsten) noemen die zonder twijfel hun nakomelingen stempelen, maar op een manier wat je aan hun zelf niet zou kunnen zien. Ze zeggen ook wel eens dat bepaalde eigenschappen een generatie over slaan. En van veel van onze dieren die tot op heden invloed hebben gehad op de fokkerij hier aan de wal, zijn de ouders niet bekend. In theorie zouden daar dus best wat Coulored Cobs etc. tussen kunnen zitten.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:03

Ik heb zelf nog geen welsh cob merrie laten dekken door een Tinker.

Maar de naam Coloured Cob gebruikt de TS denk ik vooral omdat de klasse zo heet waarin deze dieren in worden uitgebracht in de UK.
En omdat in de UK deze kruising gewoon zo genoemd wordt..

Nu zie je steeds meer tinkers in engeland met veel knieactie en temperament is bij de meeste tinkers in NL ook al niets mis mee, maar het totaal plaatje wat TS zoekt zoals vele coloured cobs is nog uniek in NL!
Al mag ik het zelf zeggen ;-)

De hengst van snowdown komt zeker wel in de richting en zo zijn er zeker meerdere dieren!
Maar het gaat denk ik zelf dus echt om die xfactor die deze kruising kán geven.
Willen Showen Dat Zoeken We!!

En temperament heeft toch niets met van je paard afvallen te maken??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:33

Grappig dat ze die rubriek daar zo noemen, dan snap ik helemaal hoe TS er aan komt.
Werkt dus wat verwarrend voor ons als tinkermensen zegmaar, maar is nu duidelijk!

Moor, jij had toch ooit je valk effen merrie laten dekken door een tinkerhengst?
Je eigen Legend tinkerhengst nog niet gebruikt?

Ik vind het wel interessant om verder uit te zoeken wat de combi zou doen, dus TS... mocht je dit doorzetten, ik volg het graag!
(P.s. in begin van dit topic had ik je een PB gestuurd, jammer dat je niet even de moeite nam te antwoorden)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:41

Het bruin bonte veulen op de vorige pagina heb ik gefokt uit 2 volle tinkers. Had een flinke dish!

Afbeelding

Trok wel wat weg later
Afbeelding

Daarna nog 2 veulens uit dezelfde merrie gefokt. Minder dish maar nog altijd een chique klein koppie

http://boktimg.nl/img/m/YQPItc.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 22-08-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie

balance
Moderator Over Paarden

Re: Coloured Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:58

Moderatoropmerking:
Topic titel is gewijzigd met toestemming van TS. Discussie gaat uitsluitend over de coloured cob; vragen/aanbieden van ouderdieren hoort thuis op de boktmarkt en zal dus uit het topic worden verwijderd

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:06

cappelstud fokt ook coloured cobs :j

Daar anders eens wat vragen, weet dat ze er 2 gefokt heeft.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:09

Ts, als je dit zou gaan doen, is voor mij niet helemaal duidelijk waar het veulen ingeschreven kan worden?
Wordt dat dan welsh partbred?
Want de coloured cob is, zoals ik het begrijp, meer een wedstrijd rubriek dan een stamboek-deel?
het tinker stamboek is open.. dus uiteindelijk kan het veulen hier alsnog ingeschreven worden, lijkt mij?

Dat lijkt mij bij een eventuele verkoop dan gunstiger..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:13

Bij bekende ouders blijft dit dan een partbred.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:44

Hm een kruising die bij mij twee dingen doet laten denken.
Aan de eerste kant waarom deze kruising aangezien er echt veel tinker rondlopen met welsh look en ook bijbehorend temprament.
Aan de andere kant ook ja ik snap dat als je een war zwaarder type tinker zou hebben met minder gang het wat zou kunnen toevoegen.
Maar waarom zou je deze kruising toevoegen als er binnen het tinker bestand al zoveel chique paarden rondlopen met dat beetje extra gang en ook het temprament. (wat veel tinkers toch vaak hebben en regelmatig onderschat wordt)

Hier mijn eigen tinker Jonas van Gelinden.
Vader is St. Patrick
Moeder Talitha van Gelinden

Geregeld krijg ik de vraag of hij een volle tinker is of dat hij een welsh cob is.

Afbeelding

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:21

Die valkmerrie was de welsh cob Doris:
Afbeelding

Ik heb haar door onze valkkleurige welsh cob laten dekken en we kregen een perlinodochter:
Afbeelding

En vorigjaar is ze gedekt door een andere welsh cob valkhengst en heeft ze dit jaar een valkkleurige zoon gekregen:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=567E4835

En de tinker Legend is dit jaar wel gebruikt maar niet op welsh cobs...
Maar wordt hoogst waarschijnlijk wel een keer gedaan, als ik persoonlijk liever dan toch een zwartbonte hengst zou gebruiken omdat ik toch wel gekker ben op zwartbont }:0
Maar ach fokken blijft gokken!! zeker met kleurtjes ;-)
Laatst bijgewerkt door balance op 22-08-15 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's ter illustratie

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:28

Ik denk dat de meeste niet helemaal begrijpen wat de bedoeling is..

Ze willen een bonte welsh-cob dus fokken ze er bont in met de bedoeling om dan verder cobs te blijven fokken.

Net als in de friezen arabier gefokt is om ze vlotter en degelijker te maken maar daarna werd er weer verder gefokt met meer fries erin zodat het gedeelte arabier weer kleiner werd.

De bonte welsh-cobs zullen altijd parth breds blijven , alleen al omdat bont niet mag in het stamboek.

Maar om nu tinkers en welsh-cobs op 1 lijn te gooien, zijn echt twee verschillende rassen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:23

Ow dan had ik die denk ik door elkaar gehaald Moor ;) Knappe merries!

Jonas heeft wel wat weg van zijn vader St. Patrick, die vond ik ook wel wat van de Welsh Cob's hebben. Maar dan bont, iets grover en iets hariger. Overigens eerste goedgekeurde tinkerdekhengst ooit die ik leerde kennen. Onbewust is daar mijn voorkeur voor een bepaalde uitstraling en looks denk ik toch ontstaan.

Spatter, dat is dan niet duidelijk door de foto die TS als voorbeeld gaf. Want dit is een halve tinker volgens de papieren én erg rastypische kenmerken voor de tinker vooral.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:34

Het dier uit de OP zou anders bij de Tinker/Irish Cob stamboeken gewoon opgenomen worden, daar durf ik heel wat om te verwedden.

Het Tinkerras is nog erg jong, een Tinker waarvan de afstamming onbekend is, is niet uitzonderlijk. De stamboeken zijn dan ook nog open. Aan de andere kant van de zee wordt nog wel eens wat gekruist, hoe verder je terug gaat in de tijd, des te meer. Het hele Tinkerras is zo ontstaan, daarom is het ook zeker niet uit te sluiten dat er in recente Tinkers een flinke scheut Welsh zit (of bij de grote types Clydesdale, en ander rassen als Shetlander, Dartmoor, Fries, Draver of Shire).

Er komen nog steeds veel Tinkers naar Europa waarvan de herkomst een volledig vraagteken is. Als ik dit topic zo doorlees dan sta ik er niet raar van te kijken als het percentage paarden wat wij Tinkers noemen, maar eigenlijk kruising "gefokt" is, een stuk hoger ligt dan wij doorgaans denken.

Is dat erg? Nee! De stamboeken hebben gewoon een rasbeschrijving, dus paarden die niet aan benodigde kenmerken voldoen komen er niet in, en tevens sluiten de stamboeken zich langzaam maar zeker (denk bijv. aan de eisen voor hengstentoelasting ICS voor hengsten geboren na 2009). Maar het wordt wel keer op keer verwarrender. Je hebt tegenwoordig Tinkers, Irish Cobs, Gypsy Horses/Cobs, Vanners, wat allemaal in feite hetzelfde type paard is en bij hetzelfde stamboek kan worden opgenomen. Dan heb je nog Drum Horses en Coulored Cobs waarvan discutabel is of ze een kruising of een ras zijn, terwijl het gros van deze dieren ook gewoon bij de eerste rij genoemd kan worden, en ook zo wordt opgenomen. Bij zowel ICS als NSvT weet ik dieren die daadwerkelijk kruising gefokt zijn, maar als volle Tinker/Irish Cob zijn opgenomen, omdat zij voldoende typerend zijn voor het ras.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:45

Snowdon: Klopt Jonas heeft zeker wat van zijn vader in zijn bouw heeft hij voornamelijk het kruis hetzelfde als de foto's die ik gezien heb van hem. In het echt kan ik hem natuurlijk niet meer bekijken. Maar idd die had ook wel dat Cob in zich.

En wat je zegt Caily achter de tinker zitten waarschijnlijk vele rassen wat de tinker uiteindelijk gevormd heeft maar ook de verschillen binnen het ras maken. Daarom ook mijn redenering om binnen het ras nu verder te gaan om het stamboek langzaam te sluiten er s tenslotte genoeg keus.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:49

Voor de stamboeken te sluiten mogen wat mij betreft de keuringen eerst wel een paar jaar een stukje strenger/uitgebreider. Best kans dat er dan al een behoorlijk aantal paarden weer afvallen. Maar dit is een geheel andere discussie.

@moor, als je fokt met een zwarte cob dan is de kans op een zwartbont veulen alsnog behoorlijk groot!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:30

kwam deze tegen: https://www.facebook.com/groups/5485434 ... ef=browser
even om aan te tonen hoe verwarrend de benaming is ;)

caily: ik heb eerder de indruk dat keuringen weer versoepelen... wat op sommige keuringen niet allemaal eerste premies haalt :+ en met wat voor torenhoge punten dan nog 8)7

edit: ik zie een heleboel rassen, maar bij de kleinere maatjes zit ook heel vaak Fell pony in :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:09

frenia schreef:
kwam deze tegen: https://www.facebook.com/groups/5485434 ... ef=browser
even om aan te tonen hoe verwarrend de benaming is ;)

caily: ik heb eerder de indruk dat keuringen weer versoepelen... wat op sommige keuringen niet allemaal eerste premies haalt :+ en met wat voor torenhoge punten dan nog 8)7

edit: ik zie een heleboel rassen, maar bij de kleinere maatjes zit ook heel vaak Fell pony in :j

Net nieuw systeem sinds vorig jaar wat het alleen maar strenger maakt. En er vallen daardoor ook meer 3e premies....

Gaat link eens bekijken

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:50

Kan het er beslist niet mee eens zijn dat NSvT keuringen strenger zijn, zo komt het in ieder geval niet over. Bij het ICS-NL val ik dit jaar al helemaal van de ene verbazing in de andere.

Ik schrijf dan ook "Voor de stamboeken te sluiten mogen wat mij betreft de keuringen eerst wel een paar jaar een stukje strenger/uitgebreider."

Maarja, wie ben ik als twintiger die slecht hobbymatig met Tinkers bezig is...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:53

Caily schreef:
Kan het er beslist niet mee eens zijn dat NSvT keuringen strenger zijn, zo komt het in ieder geval niet over. Bij het ICS-NL val ik dit jaar al helemaal van de ene verbazing in de andere.

Ik schrijf dan ook "Voor de stamboeken te sluiten mogen wat mij betreft de keuringen eerst wel een paar jaar een stukje strenger/uitgebreider."

Verschillen daarover de meningen, nieuwe premiestelsel is sinds dit jaar ingevoerd en ik merk in het verwerken van de uitslagen behoorlijk wat veranderingen. Gezien het feit dat ik nog maar paar ster predicaten klaar heb staan om te versturen ook... En dat is puur op verzoek van de leden geweest, qua aanpassingen.
ICS houd ik me niet mee bezig wat dat betreft, dus daar kan ik geen mening over geven. En al kon ik het, zal ik het niet doen ook ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:34

Dan verschillen inderdaad de meningen (behoorlijk). Verzoek van leden; hoeveel leden zouden zich daadwerkelijk afvragen wat de consequenties op grote schaal en op lange termijn zijn? Maar dit is een geheel andere discussie.

Omdat ik het wel interessant vind ben ik eens gaan googlen.

Wikipedia maakt geen onderscheid: https://en.wikipedia.org/wiki/Gypsy_horse

Maar de marktplaats van UK, daar zie ik als ik zoek op "Coloured (cob)" wel veelal deze kruising. Zij gebruiken voor wat wij zien als volle Tinkers termen als Taditional Cob, Vanner Horse, Gypsy Vanner, etc. http://www.horsemart.co.uk/breed/cob/28 ... hwVPBbZ.97 / http://www.horsemart.co.uk/breed/gypsy- ... 4R3K5lL.97

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:39

Dan zie je dat toch echt verkeerd Lotte want het primeringsstelsel is toch echt aangepast en strenger geworden.

Dat is dit keuringsseizoen duidelijk zichtbaar geworden door de aanzienlijk meer 3e premies die uitgedeeld zijn.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:49

Waren in Emmen maar weinig 1ste premies..................Haha, mijn nieuwe aanwinst had een mooie 2de premie, had van mij ook wel een 1ste mogen hebben haha :+ En terecht een 2de premie in mijn ogen, verschil met de dagkampioene was wel groot zeg maar _/-\o_

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:48

Het dwaalt een beetje af , maar onrust qua premies zullen er altijd blijven( zie maar hoe het in Zweden verliep , :) ) en men vindt zijn of haar Tinker toch altijd eerste premie waardig ... ( hahaha ) , op zich ben ik wel blij met de strengere keuringen van het NSvT , dan weet ik zeker dat ik juiste paarden heb lopen hier .
Over ICS heb ik geen mening en als ik hem had , maakte ik hem niet openbaar.

wat betreft coloured cobs ..... ik zie toch maar weinig verschil in deze en vele Tinkers ....
Toch hoop ik dat TS de wens uit kan laten komen.