[TI] Opzoek naar een tinker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allienda

Re: Opzoek naar een tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:15

Ik ben zeer bekend met de "roze bril" ;-) Toen ik mijn ruin kocht had ik die bril op...................Ik heb me na de aankoop van hem wel eens een paar keer achter de oren gekrapt!! Als ik hem bv had laten keuren door een dierenarts dan had ik me een hoop ellende kunnen besparen.

Bij mijn huidige zoektocht heb ik bewust geprobeerd om me emotioneel wat af te sluiten. Niet direct een paard wat ik leuk vind te kopen. *was best moeilijk hoor* Afgelopen week hebben we de enorme reis van 3.5 uur weer ondernomen en we hebben haar lekker gepoetst en getut voordat de dierenarts kwam. Hij heeft haar klinisch gekeurd, een paard wat nog groener dan groen was! Ik vond het idg heel erg spannend ;-) Maar ze is met vlag en wimpel door de keuring gekomen *\%/* Met de kanttekening dat ze een gouden karakter heeft *dat is precies wat ik zocht*

Nu wacht ik de PSSM test even af en dan heb ik idg alles laten onderzoeken wat ik wilde en kan ik nooit met spijt terugkijken van had ik dit maar laten checken of wat dan ook. Dan kan ik ook een goed onderbouwde keuze maken.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 09:21

@Tinkermuts: Ik woon in Gelderland, rond Zutphen/Vorden die kant op!

@Alienda: Ja, al die keuren moet ik ook nog even de prijzen van opzoeken, want ik denk dat ik er ook een paar zal moeten laten doen op een paardje wat ik koop. Mocht het van een particulier doen.. Is dat heel duur, zo'n DA keuring?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:46

Jammer ik woon ook in gld maar heel andere hoek anders had ik wel ff met je mee willen gaan bij tinkertje kijken

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:50

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Tinkerstal mccould. Ik neem persoonlijk altijd iemand anders bij die ook even kan proefrijden aangezien ik als ik verlieft word op een paardje de gebreken niet meer zie. Ik zou ook controleren op mok of andere huidaandoeningen in de sokken, hier hadden wij bij één van onze paardjes niet opgelet en hier hebben we later nog veel gedoe meer gehad.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:58

Ik hebCharleze bij Melody stables vandaan. Nog geen seconde spijt van gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:04

Ik zou gewoon iemand meenemen die goed in zijn schoenen staat. Hoeft niet eens iemand met paardenkennis te zijn, wel met mensenkennis. Iemand die nuchter is en t van een afstand kan bekijken. Dat soort mensen kunnen de situatie goed inschatten en het wel of niet vertrouwen. Dat helpt je sowieso al.
Als je een keer hier in de buurt naar een paard gaat kijken, wil ik wel met je mee hoor!

Nog een dingetje, tinkers zijn niet altijd braaf, trouw en koel in de kop, ik kan genoeg tinkers die dat niet zijn. Als het ras je gewoon aanspreekt doen, maar als je die kwaliteiten belangrijker vind, zou ik toch ook buiten het ras zoeken.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:30

Kiki1995 schreef:
@Tinkermuts: Ik woon in Gelderland, rond Zutphen/Vorden die kant op!

@Alienda: Ja, al die keuren moet ik ook nog even de prijzen van opzoeken, want ik denk dat ik er ook een paar zal moeten laten doen op een paardje wat ik koop. Mocht het van een particulier doen.. Is dat heel duur, zo'n DA keuring?

Ik heb voor de klinische keuring 150 euro betaald en de PSSM test kost 40 euro en dat heb ik direct via het stamboek laten doen. Dan kan dit direct worden opgenomen in het stamboek op het Moment dat ik haar laat opnemen in het stamboek.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:41

mie123gie schreef:
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Tinkerstal mccould. Ik neem persoonlijk altijd iemand anders bij die ook even kan proefrijden aangezien ik als ik verlieft word op een paardje de gebreken niet meer zie. Ik zou ook controleren op mok of andere huidaandoeningen in de sokken, hier hadden wij bij één van onze paardjes niet opgelet en hier hebben we later nog veel gedoe meer gehad.

Volgens mij zijn over Mccloud de meningen heel erg verdeeld :Y)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:43

Dat heb ik inderdaad ook al gezien dat mensen daar heel verschillend over reageren..
Ze zitten voor mij nog wel een stukje verder weg, dus ik weet ook nog niet of ik meteen daar ga kijken!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:58

Klinische keuring zegt niet veel. Als je echt wilt laten keuren dan doe je ook de rontgenologische keuring erbij. En ook dan weet je niet alles.
Mijn paard was klinisch goedgekeurd, maar de foto's lieten wel wat zien. Toch gekocht en laten opereren. Geen spijt van gehad overigens.
Wat betreft die roze wolk. Daar dondert iedereen vanaf, maakt niet uit welk paard je koopt. Ben ik inmiddels ook achter. Ook al ben ik stapelgek op mijn tinker en wil ik hem nooit meer kwijt.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:55

Hoi allemaal,

ik zit nog in de twijfelfase over het wel of niet gaan aanschaffen van een eigen paardje.
Zeker weten we in elk geval dat het een tinker wordt als we er voor gaan.
Wat ik me nu zo afvraag, is wat het verschil in de aanschafprijs moet zijn tussen een tinker die positief getest is op PSSM en eentje die niet positief is.
Er zijn maar weinig verkopers die de PSSM testresultaten vermelden, of er staat alleen niet getest (en dan ga ik er maar van uit dat het beestje misschien wel getest is maar mogelijk dus positief en dat de verkoper dat gewoon niet wil vermelden)
Voor een PSSM vrije tinker lijkt mij dat je daarvoor ook (veel) meer zal betalen.

Ik vraag me zowiezo af wat nu een redelijke prijs is voor een familiepaardje, dus niet een groen of nog maar net onder het zadel. Ik zie dat er in de vraagprijzen nogal behoorlijk wat verschillen zijn (en nogmaals, bijna nergens zie ik de PSSM resultaten vermeld.

We willen een familiepaardje, waarbij karakter (we zoeken een knuffelbeer want wij zijn ook knuffelaars!) en de omgang met kinderen het belangrijkst is, PSSM positief zouden we dan op de koop toe nemen.
(merrie of ruin maakt ons ook niet uit, leeftijd dachten we zo iets van tussen de 7 en 10 à 11 jaar, stokmaat zo rond 1.45 à 1.50 m)

Maar hoe moet ik een schatting maken van een aanschafprijs (met of zonder PSSM)?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:57

Ik krijg voor mijn PSSM1-vrije paarden echt geen euro meer dan voor een PSSM1 drager of lijder. Ik denk dat echt een enkeling er maar minder voor vraagt. Degenen die het belangrijk vinden kopen gewoonweg zo'n dier niet.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:00

Dat testen word pas sinds kort gedaan bij de tinkers en veel paarden zijn ook echt nog niet getest.
Ik heb mijn ruin ook niet getest en mijn nieuwe jaarling ook niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:54

Hier ook niet minder betaald voor mijn ruin, die dus ook positief is, merk er namelijk niets van. Inderdaad zijn er heel veel paarden niet getest, dus als dat staat aangegeven, is het doorgaans ook waar.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:13

Op de stamboomlijn van het Ics stamboek staan steeds meer paarden die op Pssm getest zijn met de uitslag erbij .
Ik heb al mijn paarden getest , en vraag niet meer voor de veulens die ik te koop heb die ervan vrij zijn ,dan toen ik ze nog niet getest had.
Toch heb ik een aantal keer veulens voorbij zien komen in het buitenland die te koop stonden , die wel pssm hadden en waar de vraagprijs behoorlijk laag lag .

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:24

Mijn tinker is eerste premie stamboom Ics. Vader en moeder bekend en ster.Zij is 8 en niet getest. Nee dat betekend niet dat ze het heeft. Ze is niet getest.
Ik wil niet met haar fokken dus ik zie de toevoeging niet. Ze is kern gezond en een topper.

Ervan uit gaan dat een paard positief is bij niet getest.... Misschien ben ik naief maar ik brloof er niet in. Zou sowieso wel uit te zoeken zijn?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:31

Bij ons staan er paar te koop!
Met goede papieren en heel mooi!

Net 3 jaar, zadelmak maar wel heel puppy nog :
Afbeelding

En 5/6 jaar, dressuurmatig bereden en kan springen. Doet alles op het moment wel drachtig (veulen is al verkocht zegmaar)

Afbeelding

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:49

Ik zou het voor een familiepaardje belangrijker dat hij/zij super braaf en koel in het koppie is!
Test op PSSM zou voor mij niet belangrijk zijn.

2 jaar geleden had ik dezelfde zoektocht en uiteindelijk is het super gelukt en ben ik in het bezit van ee super brave uber koele en inderdaad af en toe eigenwijze tinker ruin! Super trots ben ik op hem (en een beetje op mezelf, omdat ik 2,5 geleden bijna helemaal niet meer durfde te rijden ).

Ik heb in eerste instantie een super leuke ruin gekocht bij een goed bekend staande fokker.
Dit paardje kwam uit Ierland en had jammer genoeg het 1 en ander mee gemaakt en was daardoor behoorlijk getraumatiseerd. Dit uitte zich in enorme opstijg problemen, toch een cruciaal puntje van het rijden zeg maar ;) . Ik ben er de eerste week al mega vanaf gestuiterd waardoor ik een week of 3 niet eens aan rijden hoefde te denken. Dan nog niet te spreken over mijn paardrij ego die al een flinke deuk had!

Maar goed om een lang verhaal kort te maken, ik kon dit diertje terug doen en ben toen op zoek gegaan naar een in Nederlands gefokte tinker ! Die heb ik gevonden in mijn super Troy (zie mijn profiel)

Dus dat zou mijn tweede tip zijn, ga op zoek naar een goed doorgereden in nederland gefokt dier. Natuurlijk zullen niet alle geïmporteerde tinkers een trauma hebben, maar ik lees dit soort verhalen net iets te vaak!

Succes met je zoektocht

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:03

Ik sluit met aan bij Karin, met een grote maar. En dat is dat je kan opletten hoe lang het dier al in Nederland is. Mijn merrie is ook geïmporteerd, 13 jaar geleden... Ze is toen gekocht door mensen die haar 10 jaar gehad hebben, toen kocht ik haar. Het is een erg stabiel, vriendelijk en makkelijk paard. Voor iemand zonder import-Tinker ervaring zou het niet te merken zijn dat ze importeert is, zeker niet getraumatiseerd. Ruinen/hengsten houden doorgaans wat meer over aan importeren dan merries, en hoe jonger het dier, des te makkelijker.

Er zijn ook particulieren die importeren, hun vervoerders zijn doorgaans wat zuiniger op de dieren, maar alsnog moet je ze dan natuurlijk wel zelf mak maken :D

Wat betreft pssm is er nog weinig bekend over wat de gevolgen zijn voor onze Tinkers. Er lopen dieren rond die p1/p1 of n/p1 getest zijn en (nagenoeg) geen klachten hebben. Ik wil niet fokken met een paard met gebreken, dus test mijn dieren daarom wel. Maar heb zojuist ook een merrieveulen gekocht zonder te testen. Moeder ziet er gezond uit, veulen zelf is ook helemaal in orde. Of ze pssm heeft testen we ooit nog wel eens op, voordat ik met haar kan fokken zijn we toch 3 jaar verder, er kan nog zoveel gebeuren in die tijd. Op dit moment vind ik dingen als zomereczeem etc veel belangrijker om op te letten; daarvan is immers meer dan duidelijk dat de dieren en daadwerkelijk last van hebben.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:11

Tinker boerderij in Uden (N-Br) heeft net weer een hoop nieuwe tinkers in opleiding voor de verkoop. Betrouwbaar advies en goeie begeleiding. Zeer zeker de moeite waard.
Mijn eigen tinker komt uit Ierland, zo van het groene gras. Je kon erop gaan zitten en dat was het.
Nu een super beestje. Mede dankzij Robin van de tinkerboerderij.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:14

De tinkerboerderij in Uden heeft Tinker. Deze worden geïmporteerd uit Ierland, en deze verkoopt ze nadat ze klaar zijn met hun trainingen. Het al meerdere keren daar buitenritten gemaakt, en het zijn prima opgevoede dieren. Op de site kun je meer informatie vinden. Je kunt ook een buitenrit maken dan kun je gelijk zien of het paard wat je voor ogen hebt wat voor je is.

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:36

Kijk eens bij Marina van Hegro's Horses!
Heeft een leuke tinker te koop staan

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:54

Ik heb mijn tinker, inmiddels alweer 13 jaar geleden(!) gekocht bij de tinkerstoeterij in Oirsbeek. Super lieve en betrouwbare mensen. Maar tinkerstallen zijn altijd wel wat duurder denk ik. Vooral veel gaan kijken en uitproberen. En neem iemand mee die neutraal kan kijken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:55

Kiki, heb je wel eens op een tinker (of meerdere) gereden? Er zit een wereld van verschil in het rijden op een Tinker (spagaat medium, large of XL :D ) of een warmbloediger paard of pony. Ze lopen allemaal, maar er zijn dribbelaars en heerlijke dravers bij. Wij rijden regelmatig met dressuurpony's en paarden die door de bak dansen. En dan komen wij ook voorbij denderen met een 'lichtvoetig' galopje op onze diesellocomotief. :D Het is soms wat hilarisch, dat verschil :') en nou is Val niet eens zo heel erg zwaar. (wel lomp, maar dat is weer een andere discussie :P )

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 15:30

Ja, ik heb wel is op een tinker gereden! Er zit natuurlijk een heel verschil in alle tinkers, daar ben ik me ook bewust van! :)
Heb nu een hele leuke tinker op het oog en ik hoop binnenkort hem een keertje te kunnen bekijken! :D