Ik heb een veulen gehad die eind Januari geboren was , 3 weken te vroeg , en toen ze 2 weken oud was vroor het toen min 18.
Geen enkel probleem mee gehad ,elke dag lekker naar buiten overdag .
Dikke vacht had ze en ze voelde gauw klammig aan.
Ook bij nat weer naar buiten ,maar wel in de gaten houden wanneer het veulen moe wordt ,gezien ze op jonge leeftijd nog veel liggen en ze daar wel de kans voor moeten hebben .
Reden voor mij is ivm met de zomerse drukte van ons bedrijf ik soms krap in mijn tijd zit , en voor de vroege en late veulens alle tijd voor ze heb .
Daarbij vind ik September en latere veulens ook geen probleem ,gezien ze toch een half jaar bij de merrie blijven lopen en ze van het voorjaar kunnen verhuizen naar een nieuw thuis .
En ze bij ons tot eind December nog gras hebben .
Ik moet wel zeggen dat het veulen met moeders wel een hele ruime stal hebben van 20 bij 5 , en ik alleen de merries zo vroeg laat dekken die de wat langere stal periode geen probleem vinden.
Bij de 2 drammers die liever buiten staan dan binnen zou ik echt niet voor een vroeg of laat veulen kiezen.
Ook bij een standaard afmeting box zou ik niet zo gauw kiezen voor een vroeg veulen .