[TI] Nakomelingen Wafti welke kleuren hebben ze nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Nakomelingen Wafti welke kleuren hebben ze nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:23

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:29

Een bokker hierheeft Leena als paard. Dat is een typische roan. De ene keer is ze bijna wit en de andere keer bijna vos. Heg verschil is gigantisch. Als je zoekt op Leena vind je haar vast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 18:03

Wij hebben zelf twee keer een roan gehad en weten hoe verschillend ze kunnen zijn. :j zeker Karuna was door het jaar heen een grote toverbal.

Leon dat is ook een veulenfoto nog van Kirsty, leuk diertje trouwens. :j ik had heel vroege fotos al gevonden maar dat zegt nog niets over het definitieve kleurtje als ze ouder zijn.

Hoe lang dekt Wafti eigenlijk al?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:03

Kristy is ook nog niet zo oud :))

Wafti is ook nog redelijk jong.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:08

Maar Wafti is duidelijk geen schimmel dus hoezo zouden de nakomelingen dan ineens van kleur veranderen als ze ouder worden?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:07

Idd ik ging uit van Dinky toy :D en wafti is zeker niet bont hahaha!! :D

Dit is Zsuzsi (nu Wish) leeftijdsgenoot, halfzus en weide vriendin van Dinky Toy
Afbeelding

De moeder van Kristy en mijn beide merries liepen samen bij Wafti die zomer.

Miranda (van de BP) heeft vast nog wel foto`s op de site staan of in haar database van wafti nakomelingen. Hij heeft ook een aantal merries uit het buitenland gedekt. Maar niet heel veel extern in nl d8 ik. Dus de meeste zullen wel bekend zijn bij Miranda of Geert.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:36

Ik stond nog met Wafti en die drie vosbonte merries in de wei bij Geert toen hihi

Lotte, ze bedoelt denk ik het veranderen in donkerte qua kleur. Elk veulen is toverbal wat dat betreft, maar de één meer dan de ander.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:44

Ook nog op een leeftijd van 1,5?!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:51

Nee, daarin volgde ik ook niet helemaal.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:55

Dus dan zou van Dinky Toy en Kristy wel duidelijk zijn dat ze gewoon vosbont zijn met wat stekelharigheid zoals pappa en opa. Ik heb hier Karysh gehad (Kaydee x Snuggles), die was ook duidelijk "scherper" en "egaler" gekleurd dan Kristy (Kaydee x Wafti). Immers is dat het enige wat die witte haren in de vlekken kan verklaren; roan hebben de ouders niet en schimmel ook niet, dus dat kan het beiden niet zijn :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:08

Ik denk meer dat ze bedoelt hoe diep rood etc. Niet zo zeer van vosbont naar wit of bruinbont. En dan het stekelharige.
En stekelharig kan wel meer worden naarmate ze ouder worden, ook na 2 jaar nog.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:13

Ah, op die manier, oke. Dat laatste is mij bekend, bij sommige valt het pas echt op na jaren. Luna had in de zomer een stekelharige plek onder haar buik, in de winter gewoon gitzwart. Dinky Toy heeft het precies andersom?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 08:47

Connor is ook pas in de loop van de jaren stekelharig gebleken. Daarvan zijn alleen de twee achtervlekken voorzien van witte haren. Maar niet echt heel erg veel, meer het stekelhaar zoals ik ken eignlijk. Ik heb echt nooit geweten dat dat zo ver kan gaan als Wafti nu gekleurd is. :o

Bij Dinky ben ik echt verbaasd over de opeens zo snel verschijnende witte en grijze haren. De basis van de achtervlek is meer wit/grijs dan voskleurig nog zo langzaam aan. De voorvlek is het ook bij alleen daarvan heeft de basis iets meer vos erbij nog. Zelfs stalhouder viel het van de week op dat die vlek wel aardig begint te verkleuren. :+ en dat wil wat zeggen.

Ik zal eens kijken of hij eindelijk droog genoeg is om die vlekken eens te gaan fotograferen.

En ik bedoel idd de definitieve voskleur dan wel stekelhaar die tevoorschijn kwam. Al moet ik zeggen dat de roan van Sylvester pas na ongeveer anderhalf jaar echt duidelijk was dat hij die had. Van ongeveer een maand of 6 tot 18 maanden verschenen er wel hier en daar wittige haren maar was nog niet duidelijk wat dat ging worden. Pas na zijn volledige veulenen wintervacht verwisseling naar de tweede winter werd het ons pas echt duidelijk dat hij toch de roan van zijn moeder had overgenomen.

Het maakt mij overigens geen biet uit welke kleur het is of wordt. Ze worden niet liever of stommer door een andere kleur. Maar wel ben ik razend benieuwd naar wat het gaat worden. Maar relatief weinig nakomelingen van Wafti dus nog. Eigenlijk jammer, dan heb je een beter beeld van wat hij doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:17

Afbeelding

Wish vd zomer :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:35

Dit zijn foto's van een jaar geleden van Wafti nakomelingen. Staat Dinky Toy toch ook bij?Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:41

De onderste rechts is zo te zien meneertje. Hoe kom jij er nu weer aan? :') maar ook toen heerlijk vies.

Maar verder nog weinig anderen met fotos helaas. Jammer maar niks aan te doen. Ik ben voor hier echt heel benieuwd wat er onderuit komt als deze idiote lange vacht verdwijnt. :+

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:29

Ik was vorig jaar bij Geert voor de aankoop van een Tinkermerrie voor een vriendin. Toen moest alles even op de foto zetten natuurlijk

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:56

Ik zie dat 2 van mijn paardjes hier genoemd wordt. :D
Kristy is inderdaad nakomeling van Wafti en had een paar stekelharige vosbonte vlekken.
Kristy is inmiddels verkocht en staat evenals Karysh in Zweden.

Annabel daarentegen is een echte blueroan.
Maar wordt niet wit zoals iemand eerder beschreef.
In de winter is zij volledig zwart met zeer lichtgrijze ondervacht. Nu is ze mooi ge-appeld grijs met zwarte benen en hoofd.

Finella was ook een stekelharige. Die was in de winter ook donkerder maar verkleurde niet zo heftig als een echte roan

Wafti nakomelingen zijn geen roan maar stekelharig .. voor zover ik zijn hakonelingen gezien heb tot nu toe.

Lotte ( caily ) misschien kan jij een foto van Annabel hieronder plaatsen vanaf mij fb ?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:06

Annabel:

Afbeelding

Het verschil in schimmel en roan kan je vrij makkelijk zien: Bij een schimmel is het eerste dat witter wordt het hoofd, terwijl bij een roan het hoofd juist het donkerste blijft.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:14

_/-\o_

dank je wel Lotte xx

Dimitra_32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:16

Mijn Yokki is ook een nakomeling van Wafti.

Hier als twee - jarige

Afbeelding

Afbeelding

Nu als vier - jarige. Op de bovenste foto is hij geschoren. Onderste foto is vorige winter gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Zeggen jullie maar welke kleur. Ik heb er geen verstand van ; )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:53

zwartbont stekelharig

Dimitra_32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:18

Maar hij is toch meer bruin dan zwart ( Zie eerste drie foto's?) alleen zijn lange vacht oogt zwart. Maar nogmaals ik ben geen kenner van de kleuren. Ik dacht zelf dat hij een driekleur was ; ) zijn staart is wel wit/ zwart met bruine strepen erin. Helaas geen foto van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 08:38

Dinky is overduidelijk stekelharig, maar get gekke is dat de witte haren alleen op de vlekken op zijn lijf zitten niet bij het vos op zijn hoofd of oog. Wel nog steeds een smalle maar ja hij is pas 2,5 dus mag nog groeien.

De onderste is zwart, een geschoren paard oogt wel vaker wat lichter en bruinig.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:33

door stekelharig tonen ze vaak ook wat bruinig