[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:11

Hier staat alles op Subli. De structuurmuesli voor Jes en de gewone muesli geloof ik :o voor Flynn. Hoor wel goede dingen over Marstall :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:12

Wij zijn ooit een keer zo slecht voorgelicht door de vertegenwoordigers van Marstall dat ik het merk boycot en het helemaal niets meer vind.
Maar ik geloof dat de muesli's zelf niet slecht zijn.
Ik vind Mijten erg fijn en betaalbaar, maar weet niet of dat ook bestelbaar is (zou je even bij de boerenbond/welkoop moeten navragen, in de webshop van petsplace (samen gegaan met boerenbond) staat hij niet zag ik, Subli en Pavo wel)

Jolandaa_

Re: LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:20

Dana is 153. Fijne maat vind ik zelf. Ik ben ook 174 cm. Met Dana gaat dat perfect. Maandje geleden heb ik 2 weken op Mary mogen rijden, die geloof ik maar 147 cm is. Toch wel wennen zo'n kleiner wiebig ding. Wel fijn weer even echt gereden te kunnen hebben. Ze deed het heel goed.. Nog wat onwennig en zooo anders. Ik rijd al 3 jaar hetzelfde paardje.. Mary had kleine streken en kent de stelling nog niet zo goed. Waar ik niet tegen kan is paarden die weigeren voeten te geven. Mary is er ook zo eentje. Maar ze is net zo als Dana heel pienter. Dana geeft op commando. Mary ging dat ook al redelijk. Maar het was voor tijdelijk. Wie weet afentoe oefenen met voet geven.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:25

Foto's van Silent shiver. Ze zocht een braaf paard om haar nieuwe studio mee uit te testen. Nou een braaf paard hadden we. Dana heeft 2 uur stil moeten staan in de studio :') Braaf beest haha. Ze staat ook nog op de foto met haar 1e veulen. Maar die heb ik nog niet. Dana vond Rosie niet zo lief :')

Afbeelding

<3

Afbeelding

Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:30

Heel gaaf zo in de studio!

Hoe gaat het verder met haar longen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:49

Op benauwde dagen hoest ze wat. Haar stal word nu nat gehouden voor het stof. Ze krijgt al voordroog en dat word op warme dagen ook wat natter gehouden. In de binnenbak merk je het meer dan buiten.
Ik heb er nog niet op gereden sinds Nola eraf is. Nu zo'n halve maand. Even rust voor haar. De zorgboerderij is ook dicht dus ook even geen clienten erop. Ik wil zaterdag of zondag weer gaan proberen. Dinsdag is waarschijnlijk de eerste les al weer. Medicatie begint over een paar dagen. Ze heeft net een spuit gehad voor mijt die ze behoorlijk wat had. Alles in de dettol gegooid. Ivm wisselwerking wilde de va eerst de mijt doen, daarna medicatie gezien het weer vooruitzicht. Maar ze komt al weer aan en geniet van haar rust. Ze staat eventjes alleen op een weiland in alle rust. Gisteren peerde ze er al vandoor op de wei toen alle dieren al op stal stonden en Daantje nog niet. Energie komt ook weer terug :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:00

Knappe foto's!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:05

Ha Jolanda fijn dat ze al iets beter gaat! En wat een prachtige foto's, ze staat er ook echt goed bij te kijken :)

Ik heb ook Marstall voer, maar kan natuurlijk niet over zo lange ervaring spreken en geef ook maar heel weinig. Ik ging die mokthee geven en zocht iets verantwoords waar het doorheen kan. Zoveel mogelijk op bokt gelezen en kwam uit op Marstall faser light, ivm echt weinig suiker+zetmeel, samen ongeveer 9% waarvan maar 2,5 suiker. En omdat er gelijk veel vitaminen inzitten ook in een lage hoeveelheid voer. En het wordt thuis afgeleverd. Binnen de verzendkosten zat ik nog niet aan het gewicht (had maar één zak, om eerst te proberen) dus heb ook gelijk die roze design-likstenen besteld :)
En paard blijkt het erg lekker te vinden...

Bij ons op stal wordt tweemaal daags een eigen samenstelling krachtvoer gegeven, maar zolang ik niet precies weet hoe dat zit qua suiker/zetmeel, en hoe paard erop reageert, doe ik daar nog niet aan mee. In de paardenwinkel adviseren ze ook zo een of andere zak als 'speciaal voor sobere paarden', als je dan goed kijkt kom je op 30% suiker/zetmeel.
En ik was net zo blij dat ik van de mokplek af was.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:08

Leuke foto's! Die verticale spreekt echt mooi.

Wij voerden eerst altijd havens, vroeger ook subli tot er een paar zakken muesli beschimmeld waren en die waren nieuw. Het rook ook niet lekker dus overgestapt, daarvoor wel jaren gevoerd. Mijten ook gevoerd, best goed voer maar het was teveel gedoe steeds voor twee voersoorten te reizen naar verschillende verkopers. Nu krijgen ze alleen nog onbeperkt hooi in de wei en ik moet zeggen ze doen het zo veel beter. De een kan dit weer niet eten de ander gaat weer niet goed op dat voer... Nu gaat het prima. Heb wel ijslander voer gekocht voor als er in de stal staan. Laag in eiwitten en suikers enz. In de winter krijgen ze wel aveve slobber allemaal om toch wat extra's te krijgen.

Jammer Berdien, hopelijk knapt je energie gehalte wat op. Misschien eens lekker stiekem een ongezonde snack? Werkt bij mij wel!

Maakt toch niet uit dat Eros geen tinker is? Volgende keer gewoon insturen joh :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:24

Chimello precies, ik had veel op bokt tegengekomen van tinkers die het eigenlijk veel beter deden toen ze alleen nog hooi kregen ipv krachtvoer.
Omdat mijn paardje nog zoveel moet groeien en geen onbeperkt hooi krijgt, geef ik dan toch een beetje bij.
Over subli heb ik trouwens ook goede ervaringen gelezen voor tinkers, en over fibra premium.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:31

Oh wat gaaf die foto's in de studio!
Moet ook nodig weer eens goede foto's maken van Gijs, deze die in de opening is alweer bijna een half jaar oud, t gaat zooo snel!

zo Ellie, je fietst wat af! Geen zadelpijn?

Ik wil Gijs als ik echt met hem aan de slag ga ook iets gaan geven na de arbeid, zowel als beloning als voor het aanvullen van de vitaminen en mineralen, met zo min mogelijk suiker. Dus ik lees geïnteresseerd mee!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 06-08-14 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:37

Fijn dat het met Dana kwa energie beter gaat.

Hier krijgen ze nu ook allemaal alleen maar hooi en gras. In de winter weer een handje meusli voor het idee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:45

Ik gaf eerder ook nooit iets erbij, alleen als beloning had ik altijd Subli Ponybrok op zak, dat was het. Sinds afgelopen winter ben ik consequent gaan bijvoeren vanwege Caily haar dracht dat ze voldoende binnen krijgt van alles. Ben toen begonnen met Pavo Care4Life op aanraden, en zag al snel positieve verandering; fit paard, glanzende vacht, mooi rond. Dus heb dat zo gehouden, voer dat nou nog steeds en Caily ziet er ook nog steeds mooi uit, ondanks dracht en veulen aan de voet. Inmiddels krijgt Lola elke dag een eigen bak met een handje ervan, gaat ook prima! Alleen doe ik Caily en Lola nu even scheiden elke dag en Caily gaat daarvan nogal over de zeik en dan veel zweten buiten dat ze daardoor iets fanatieker en meer beweging van me krijgt. Plus dat ik bang ben dat straks als het gras op raakt en ze een steeds groter wordend veulen moet zogen, plus een steeds groter wordende baby in haar ze het wel echt zwaar gaat krijgen. Om te beginnen dus een supplement erbij voor de elektrolyten, vitaminen en mineralen, had daarvoor marstall force op het oog. Ze bezorgen het aan huis, pavo care4life moet ik gaan halen (het is bijna op ook), dus vandaar dat ik overweeg helemaal over te stappen, ondanks dat het eigenlijk niet echt nodig is nog...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:13

pavo care 4 life, wat is dat? hier staan ze op basisbrok.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:17

mooie foto's Jolanda!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:25

Care4life vond ik inderdaad ook erg netjes van Pavo, vind alleen het kostenplaatje stuk minder. Wij voeren onze paarden nu dus gewoon Light mix van de Aveve. (Momenteel recreatiemix)

Mijten Quattro kan ik ook wel aanraden. :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:31

Mooie foto's!

Ik voer Pip alleen maar haver en suikervrije muesli met knoflook tegen de dazen. (Pip is maar 80 zonder mee gerekend ego uch)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:36

Wij hebben ze marstall Vito gegeven. Vanwege afstand overgestapt op subli dieetmix, bijna hetzelfde.
Nu als,proef metazoa met onbeperkt hooi en doen het super.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:47

Pfff Lotte je wilt het iets te goed doen voor Caily, die krijgt vast echt niets te kort bij jou :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:48

Nou ja, ik kan gras niet gehele jaar rond laten groeien he, dus moet er wel voor oppassen, onbeperkt hooi is leuk, maar gras is veeeeeel beter!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:49

Jes krijgt een beetje muesli voor haar poedertje en een scheut oliemix, daarnaast in de zomer gras en in de winter onbeperkt ruwvoer van eigen land. Gaat érg goed zo. Ze loopt goed, is ból := :o en happy. Flynn staat in dezelfde wei dus krijgt hetzelfde gras en hetzelfde hooi :+ En die krijgt na het rijden voor het idee een schepje muesli. En mijn klokhuis. Meer niet. Ook hij is bol, glanzend en blij.

Vanavond voor het eerst sinds twee weken weer gereden. Vorige week wel gelogeerd maar dat was het dan ook wel. Hij was fijn te rijden! De bak was goed zwaar dus als een idioot rond stuiven zat er niet in }> Goed de zijgangen kunnen trainen, hij pakt alles zo leuk op.

Ik vind Caily over het algemeen eerder (flink) te rond dan dat ze aan de magere kant is, maar snap wel dat je echt flink invallen voor wilt zijn.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:57

Mooi foto;s!

Roos krijgt Metazoa en Subli Muesli zonder
Berdien fijn om weer te rijden he! :)

Hier lekker uit eten geweest vanavond.. 2 weken getrouwd nu en we willen eigenlijk nu 6 weken lang elke woensdag uit eten.. kijken of dat haalbaar is haha

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:10

Ik ga als ik straks bijlezen hoor, ben met een fotobewerking bezig die ik heb beloofd vanaf terug te sturen naar de opdrachtgever.

Caily is drachtig, én met veulen. Veulen is een blijvertje, een merrietje. Ik heb geen zin in gezeik met afspenen dus als het even kan laat ik de natuur het werk doen en haal ik ze dus niet uit elkaar. Zal betekenen dat ze tot een maand of 8 - 9 zal blijven drinken, en moeders melk zal moeten aanmaken. Ik ben dus nu aan het oefenen met Lola aanwennen dat mamma af en toe even weg is en de andere pony oppast, dus dan zal Caily ook weer gereden gaan worden (neen, geen 60km, maar ritjes tot ca. 10 - 15 km zou ik wel tof vinden).

Al met al wordt er dus nu van drie kanten steeds meer van Caily gevraagd en dat zal het komende half jaar nog zo door gaan. Dus beter nu wat teveel en het bijhouden dan nu al achter de feiten aan beginnen te lopen. Uiteraard als het niet gaat stop ik met haar rijden en als het dan nog niet gaat gaat Lola er alsnog af. Maar ik ga het eerst wel zo proberen.

Enige wat ik bijvoer is halve schep care4life (haver-, granen- en melassevrij), om aan te vullen wat ze niet uit gras kan halen. Echter eet Lola zand, de ene zegt, dat is gewoon veulengedrag, gaat vanzelf over. Ander zegt, mineralen tekort. Dan neem ik het zekere voor het onzekere en op zoek naar een supplement dat die mineralen aanvult, marstall force dus. Voor de rest enkel op zoek naar een vervangend product voor de care4life, niet omdat ik niet tevreden ben, maar omdat het een beetje flauwekul is als ik met zakken voer moet gaan sjouwen terwijl ze het emmertje force aan huis komen afleveren (en dan dus net zo goed een zak ander voer mee kunnen nemen).

Momenteel aan het lezen over Marstall Naturell, Vito en de Faser-Light. Maar eigenlijk beetje bang van huidige voer af te stappen :o

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:25

Wat leuk van Flynn dat hij zo goed gaat, heb je ook rijfoto's? (ik ben dol op foto's kijken) De foto van zijn 'zeer expressieve' gezicht op einde van de keuringsdag was ook top :) Gaat het dan weer beter met je qua energie?
Ellie ik ben ook benieuwd naar een Eros foto. (je hebt me trouwens geïnspireerd, net met man en kind 12 km gefietst heen en weer naar strand :D )

Ik voer trouwens ook een miniem handje marstall force, was ik vergeten. Die gaat niet door de thee, maar gewoon in de stal zogenaamd verstopt tussen het stro, maar ze heeft het zo gevonden. Als snoep/beloning heb ik lijnzaadbrok. De paardendrogist heeft hele grote stengels daarvan. Appels, wortels, brood helemaal niets, ik begin er gewoon niet aan, dan weet ze ook niet wat ze mist.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:27

Geen recente foto's, de laatste zijn van van de winter. Sindsdien zijn we echt enorm hard vooruit gegaan. Wellicht dat ik iemand zaterdag zo gek krijg om dan foto's te maken :j
Energie blijft een heel vervelend iets. Rijden was vanavond wel echt heel fijn, ondanks dat ik volledig gesloopt was na een chaotische, lange werkdag. Komt vanzelf wel weer goed :j