[TI] Parelli bij tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: Parelli bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:39

Ik heb ook een tinker. Heb nog nooit zo'n flexibel en lenig paard gehad. Ook super leergierig en erg gevoelig. Doe parelli met hem en ook veel rechtrichten aan de hand (Marijke de Jong, Bent Branderup enz). Wel hebben we eerst in de roundpen onze plaatsbepaald. Dat had hij nodig omdat hij uit een kudde kwam en geimporteerd was. Dus even kijken wie waar in rang staat, hahaaa. Super karakter, maar erg gevoelig paard. Kan ik op mijn zit rijden, erg gevoelig voor druk. Moet ook erg opletten dat ik maar weinig druk uitoefen omdat hij anders in de war raakt en dan of niks doet of dat hij dan juist heel extreem doet.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:41

8nnemiek schreef:
Ik heb ook veel parelli gedaan met mijn tinker, en hij reageert er heel goed op. Maar hij vindt zichzelf dan wel een arabier in tinkerkleren :Y) bij mijn belg heb ik een paar keer een poging gewaagd, maar die begreep er niks van :') druk? Welke druk? :+

Dit hetzelfde bij onze Tinker! Ging makkelijk en vindt zichzelf dus ook een Arabier die eruit ziet als een Tinker :')

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:12

Ik hou me niet per se met Parelli bezig maar heb wel een tinkertje die ook kan afsluiten/blokkeren bij te veel druk. Als ze ergens onzeker over is of het niet vertrouwt (wat je dus vaak niet duidelijk aan haar ziet!) en je zet er druk op, doet ze gewoon helemaal niks meer. Wat bij haar werkt is gewoon heel rustig alles doen, niet te veel nieuwe dingen tegelijk en veel belonen met voer. Ivm wijken met druk ben ik ook met weinig druk begonnen en direct beloond als ze ook maar iets reageerde. Bijv niet direct wegstappen eisen maar alleen al gewicht een beetje verplaatsen belonen, en dat uitbouwen tot ze de gewenste reactie geeft.

jovavee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:51

Ik val hier ook even binnen:-) Ik doe met mijn tinker ook deels Parelli. Hij is nog niet ruitermak maar onze training zijn we begonnen met Parelli. Hij is een LBI die zogauw hij iets nieus leert even omslaat in RBI en als hij het snapt is hij weer LBI. Hij reageert heel gevoelig op druk vanuit lichaamstaal en bij teveel druk sluit hij zich af. Maar hij sluit zich ook af als je te lang dezelfde oefening vraagd. Doordat hij LBI is moet ik juist zoveel mogelijk afwisselen en steeds iets nieuws verzinnen en het liefst ook met balken of pionnen of verzin maar wat om hem enthausiast te krijgen. omdt hij zich zo snel verveeld als hij het gesnapt heeft gaat hij gauw zijn eigen gangetje en dan trekt hij je gerust mee naar de volgende grasspriet. Maar als je zijn interesse hebt kunnen pakken door het interessant te maken, dan is hij compleet bij je en hoef je maar door je knien te knikken en dan draafd hij al aan! Het afsluiten heeft dus niet alleen met teveel druk te maken maar ook hoe interessant hij het nog vindt. Het blijft een uitdaging om een LBI enthausiast te krijgen, maar als ie dat dan is is het zo grappig en leuk om te zien:-) En je kan zelf veel van een LBI leren vind ik omdat ze juist zo duidelijk zijn in hun laten zien van wel niet niet welbehagen.
Misschien heb je er wat aan omdat je vroeg of iemand het herkent van het afsluiten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:05

Ben je zeker dat je met een LBE te maken hebt? Vanuit je omschrijvingen zou ik eerder denken aan een LBI :) Paarden die al gauw onterecht als 'stugge, domme, koppige en luie knollen' omschreven worden :) Een LBE is net dol op spelen - en dan vooral discussies aangaan zoals een opstandige tiener; alles wat niet mag is oneindig veel leuker dan wat wel mag ~~}>

LBI denken: what's in it for me? Waarom zou ik doen wat jij vraagt? Wat heb ik er aan, dat ik naar je luister? Ze lijken niet actief, maar zijn net heel actief in hun denken :)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:07

Ik meng me ook even. Vind het leuk om te lezen! Hier een tinker ruin van bijna 14. Heb hem op mijn 12e gekocht als volle hengst die ook nog eens zo goed als groen was! Heb zo veel NH met hem gedaan en rijd altijd al bitloos met hem. Het NH vermengde ik in Horse Agility. Vindt het heel erg leuk om te doen en Minx al helemaal! Hij is super wendbaar, best gevoelig en leergierig. Maar toch stront eigenwijs en een tikkeltje dominant. Ben ik niet duidelijk of voel ik me nukkig oid blijft hij dood leuk staan. :P Ik wil me al een tijdje iets meer gaan richten op parelli maar heb me er nog niet eerder 'echt' in verdiept.

Ik moet zeggen, ik snap niets van de afkortingen LBI, RBI of LBE. Haha. Het is een soort karakter omschrijving?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:31

is inderdaad een karakter omschrijving.

mijn pony geen idee wat die is heb haar nog maar heel kort.

De andere pony die is nu net een enter. Maar karakter is op dit moment wel duidelijker dan de oudere pony

blijf dit echt heel moeilijk vinden, maar wel enorm belangrijk.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:16

Minx2000 schreef:
Ik meng me ook even. Vind het leuk om te lezen! Hier een tinker ruin van bijna 14. Heb hem op mijn 12e gekocht als volle hengst die ook nog eens zo goed als groen was! Heb zo veel NH met hem gedaan en rijd altijd al bitloos met hem. Het NH vermengde ik in Horse Agility. Vindt het heel erg leuk om te doen en Minx al helemaal! Hij is super wendbaar, best gevoelig en leergierig. Maar toch stront eigenwijs en een tikkeltje dominant. Ben ik niet duidelijk of voel ik me nukkig oid blijft hij dood leuk staan. :P Ik wil me al een tijdje iets meer gaan richten op parelli maar heb me er nog niet eerder 'echt' in verdiept.

Ik moet zeggen, ik snap niets van de afkortingen LBI, RBI of LBE. Haha. Het is een soort karakter omschrijving?

LBI=left brain introvert
LBE=left brain extrovert
RBI=rightbrain introvert
RBE=rightbrain extrovert
Het is idd een soort karakteromschrijving. Het helpt je te begrijpen waarom een paard dingen doet zoals hij ze doet.En daarop je benadering aan te passen. Heel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:21

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:07

Erres en [***]. Duidelijk antwoord! :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:32

Ik Parelli ook met mijn Tinker. :) We zijn begin Level 2. Volgens mij is mijn Tinker ook LBI. Het is me al vaker opgevallen dat je echt met allerlichtste druk moet proberen en dat ze beter reageert op langzaam iets uitbouwen dan 'gewoon maar doen'. Heeft natuurlijk net zo goed met mij te maken. Ik heb geen probleem met dat ze niet reageert op druk, maar daarvoor is een touwhalster natuurlijk ook wel handig. Met een gewoon halster heb ik minder te zeggen (vooral als het gaat om gras eten).

Ik vind dat mijn paardje in alles wat ik vraag altijd heel goed meedoet, ook al heeft ze geen idee wat de bedoeling is. Ook keert ze snel in zichzelf, ze laat zich vrij gemakkelijk overrompelen, als ik bijvoorbeeld teveel van haar vraag. Verder is ze wel liever lui dan moe. Stilstaan is vooral favoriet, maar niet als ik erom vraag.
:Y)
Brokjes helpen ook goed qua motivatie, al heeft ze er soms gewoon geen zin in. Hoewel ze over het algemeen LB is, vindt ze bijvoorbeeld onbekend terrein (dus buiten wandelen op plekken waar ze nog niet is geweest) wel spannend, en verandert dan meer naar RB. Dit uit zich dan eerder in langzamer lopen, stilstaan en blazen, dan in wegrennen (wat ik natuurlijk ook probeer te voorkomen door niet door haar tresholds heen te rammen). Buiten rijden doen we dan ook nog niet, maar dat komt ook omdat ik een schijtluis en control freak ben.
8-)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:42

Ik heb het idee dat bailey overwegend left brain extrovert is; pakt alles met de mond vast, niet bang aangelegd, eerder nieuwsgierig, soms wat dominant, ongeduldig, heeft moeite met stilstaan, gaat zich snel vervelend...
Maar dat hij sommige dagen ook meer left brain introvert is..geen zin om zich in te spannen, het is al snel goed

brokjes en snoepjes geven uit de hand doe ik absoluut niet, wamt daar wordt hij op den duur erg opdringerig van

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:12

mijn sox is nu nog wel echt een lbi.
Misty nog geen idee eigenlijk ik denk op dit moment, de rbi kant duidelijk maar of ze nu zo echt is. Denk het wel eigenlijk of dat het door die nieuwe omgeving komt met nieuwe baas. Alles wat nieuw is echt heel eng.
Maar de wind ook blijkbaar de engste in 15 jaar, honden die blaffen is ook heel eng.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:16

moeilijk he...geen paard is iedere dag hetzelfde...moeilijk om dan helemaal te bepalen wat het karakter is... ik vind Bailey wel duidelijk anders als de merries die ik heb gehad...die waren heel sensitief, onzeker en gingen absoluut geen conflict met je aan, eerder erg onderdanig

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:25

ja is heel moeilijk misty te bekijken hoe ik het beste kan doen.
ze schrik overal van en het liefste ga ze er vandoor, is wel te remmen dat wel. Maar goed achteruit of schuin is altijd beter dan recht door dan. onzeker, heel gevoelig dat is misty zeker maar goed daar geen ervaring mee.
Ik ben meer ervaring met het soort wat sweet sox nog is. maar dat is een veulen kan ook veranderen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:47

Misty die alles eng vind? Dat klinkt als een hele nieuwe kant van Misty.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:30

ja, had dit niet verwacht maar de verhuizing heeft indruk op haar gemaakt en ze is nu alles aan het ontdekken. Ze blokkeer helemaal of gaat dan snel in haar achteruit.

Aan de andere kant is ze ook aan het uitproberen wat mijn grenzen zijn. Minste dat vermoed ik, ze is nu vrij moeilijk te peilen.
Het lijk er op dat ze heel lang op een plek heb gestaan die heel rustig is, hier opstal zijn er meer dan 30 paarden. Ze heeft tijd nodig, de aandacht vind ze wel erg fijn en met haar mok gaat het al een stuk beter. Haar schimmel ben ik aan het behandelen en zo komen we elke keer een stukje verder. Maar het is op dit moment een onzeker paardje die erg snel schrik. Ze is heel gevoelig maar haar angst om in de buurt te staan van een trailer is minder geworden en loop nu gewoon over bruggetjes. Wat ze in het begin echt niet deed. Vertrouwen komt er steeds meer en het knuffelen en poetsen vind ze helemaal geweldig. Het cross terrein vind ze de heuvel helemaal leuk pianotrap op en af en door de waterbakken. trots daar op.

Je kent haar dus ook snowden? ben wel erg benieuwd namelijk, eerste maand niks aan de hand maar nu de laatste 2 weken pffff. eerste maand veel minder angstig, en deed eigenlijk alles heel relaxt. Nu niet meer, denk dat ze in een soort overgangs periode zit. Want ze is echt anders geworden. Ik heb de tandarts, hoefsmid en een healing sessie laten doen. Ze heeft een aangepast zadel precies op maat gemaakt voor haar. Dus pijn heeft ze niet. Al twee keer een dierenarts bij geweest. Dus in juni maar weer iemand anders laten komen.
Weet jij wat ze meegemaakt heeft vroeger? mag allemaal ook in een pb natuurlijk.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:15

Vandaag met Bailey weer Parelli gedaan en hij reageerde erg goed *\o/* *\o/*

Wel in een binnenbak; want hij is nogal snel afgeleid. Ik merk dat ik buiten toch vaak de druk flink moet opvoeren omdat hij voortdurend met zijn aandacht met andere dingen bezig is. Nu hebben we ook wel een erg interessante stal, met veel paarden, waar altijd wel wat gebeurd op het terrein. Als je zo nieuwsgierig bent als hem, is het ook moeilijk opletten...

Wel merkte ik dat hij bij het van de wei halen wat aan het drammen was omdat hij naar binnen wilde. Hij reageert dan bijna niet op druk. Hoe lossen jullie dit op? Toch proberen terug te zetten, of even omdraaien en stukje teruglopen met hem???
Het halthouden wat ik nu steeds deed leek niet echt te helpen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:59

halthouden en enkele passen achterwaarts, hoofd laag en weer voorwaarts. In het begin moet je dat 20x herhalen, daarna wordt het een automatisme.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 21:48

Als hij niet naar binnen wil reageert hij wel goed hierop...als hij er genoeg van heeft op de wei maakt het niks uit hoe vaak ik hem laat halthouden en achterwaarts laat gaan...

Dan beter even omdraaien alsof ik terug loop naar de wei???

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:50

nee, gewoon stoicijns volhouden, elke stap vooruit van hem is een stap achteruit. In het begin lijkt het hopeloos, en word je bijna gefrustreerd, maar gewoon doorgaan. Het gaat echt werken, geloof mij.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 23:51

oke, dan gaan we gewoon stoicijns volhouden :) :)