[TI] klaar voor de hengsten keuring of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 02:29

ja is natuurlijk wat ze op HK er van vinden wat telt dat weet ik ook wel .maar ik snap niet dat iedereen zegt dat hij overbouwd is hij staat kaars recht echt waar is nu misschien we de schuld van de foto's. dat hij lichter aan de voorkant is dan achterkant das waar dat weet ik ook wel en zijn we ook hard aan aan het werken ook al zie je eigenlijk nie veel verschil.
maar ik heb al ergere hengsten gezien die door waren kwa bouw die heel ligt waren bv dat je denkt van das toch echt geen cob of te ligt van bouw valt meer onder gray of waar ze amper een nek bij hadden . is daarom dat ik kom vragen wat jullie er van vinden kan zijn dat ze op de keuring hem kwa bouw geen goeide punten geven dan kan ik alleen maar hopen dat zijn punten op gangen het goed maken.
mij maakt ook niet uit waar hij eindigt wil geen 1ste premie hengst of kampioen om zo te zeggen(bis altijd wel mooi meegenomen versta me niet verkeerd). daar ga ik ook niet voor ik zou gewoon willen dat als hij volgend jaar weer papa word dat zijn veulen mooie volle papieren heeft das al wat voor ons telt

no--a

Re: klaar voor de hengsten keuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:35

Tja wij hebben niets meer dan de foto's die jij ons geeft om op te oordelen. Als jij zo zeker weet dat hij niet overbouwd is, en dat je niet veel verschil tussen voor en achterhand ziet en als jij denkt dat je ergere hengsten goed gekeurd hebt zien worden, waarom schrijf je hem dan niet gewoon in? Als jouw hengst beter is dan sommige andere hengsten die goed werden bevonden op de HK, waarom heb je dit topic dan nog nodig ;)

Niet stom bedoeld tegenover jou, maar al het advies dat hier gegeven wordt wimpel jij met allerhande zaken af...

(Letten op spelling en het gebruik van hoofdletters en juiste interpunctie zou trouwens erg fijn zijn!)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:35

ghooske schreef:
als je geen vervoer hebt kan je er moeilijk graken ja een auto had ik wel maar geen wagen die zwaar genoeg was om een trailer te trekken en ik vind dat hij heel zalig een cool karater heeft hij schrik van niks blijft in alle omstandigheden kalm en heeft mooie kousen en heeft altijd mooie dikke en lange manen gehad tot het veulen er heeft aangezeten als je ziet de manen die mijn merrie veulen heeft die kan je niet aan een kant leggen zo dik zijn ze dus geeft dat toch wel ergens door en ze heeft voor haar leeftijd ook heel mooi behang want je ziet amper haar hoefje onder als dat haar uitkomen en ze moet in mei een jaar worden das toch wat je wil als fokker veulen met veel behang en manen

Het is moeilijk lezen zo één lange zin zonder punten en komma's.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:15

Je topic luidt: Klaar voor de hengsten keuring of niet?

Het antwoord lijkt mij duidelijk, niet dus!

Ik ben een leek op hengstengebied, maar ik weet wel wat ik zie en dat is een niet aansprekende hengst!
Ik zou het er niet nog een keer op wagen dat hij afgekeurd wordt!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:30

Als je paard zo kaarsrecht is vind ik het erg knap dat hier enkel foto's staan waarbij hij dat totaal niet is. Dan geef je ons toch geen goed beeld? Of je houd jezelf voor de gek door jezelf voor te houden dat hij recht is?

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:08

speciaal vandaag gaan foto's trekken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cobbieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:20

Volgens mijn idee maakt je hengst ook niet echt een goede kans op goedkeuring . Zoals al eerder werd gezegd heeft hij niet een echte hengstenuitstraling, behang en bouw nog buiten beschouwing gelaten .
Werd zijn vader trouwens ook niet afgekeurd voor de dekdienst . Vandaar dat hij in HB 2 ingeschreven werd . Begrijp eerlijk gezegd niet waar we de meerwaarde voor het stamboek moeten zoeken maar je kan natuurlijk altijd proberen .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:33

ook ik vind hem niet genoeg uitstraling hebben en geen mooie ruglijn hebben. Bovendien lijkt hij niet helemaal correect in verhouding en heeft hij geen mooie hals (geen functionele) en ik vermoed dat dat bij tinkers evenzeer belangrijk is. Dit paard heeft in het algemeen geen functionele bouw IMO.
Maar als jij denkt dat ie kans maakt dan ga je toch gewoon? Weet je het meteen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:50

Ik vind de achterhand niet bespierd genoeg en de hals te licht en te horizontaal aangezet. Het achterbeen weet ik niet omdat hij op de foto's met de achterbenen onder de massa uitstaat. Afgezien van zijn natuurlijke bouw en behang vind ik dat een achtjarige hengst voorgesteld moet worden als de enorme krachtpatser die een hengst van die leeftijd kan zijn. Een driejarige hengst mag nog wat slapjes of smal zijn, als hij conform leeftijd bespierd is kijken ze daar wel door. Maar dit is een hengst in de kracht van zijn leven, die moet uitgezwaard zijn, kap en kont hebben.

Ter vergelijking om de ontwikkeling te zien:
Afbeelding
De jonge hengst

Afbeelding
De uitgezwaarde hengst

Snap je wat ik wil zeggen? Een driejarige mag een puppylook hebben, een achtjarige moet 'vent' geworden zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:19

ghooske schreef:
speciaal vandaag gaan foto's trekken
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Nee maar sorry, kijk eens heel goed naar die eerste foto, zelfs met en gekantelde horizon is de achterhand nog steeds hoger dan de voorhand. Waarschijnlijk vind je je paard zo geweldig dat je dat niet ziet, of wil zien, maar zelfs met deze foto's is het meer dan duidelijk. Maar zoals een paar al hebben gezegd, ga gewoon met het paard naar de hengstenkeuring, dan zullen daar een paar deskundigen zeggen wat ze er van vinden.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:24

ghooske schreef:
mij maakt ook niet uit waar hij eindigt wil geen 1ste premie hengst of kampioen om zo te zeggen(bis altijd wel mooi meegenomen versta me niet verkeerd). daar ga ik ook niet voor ik zou gewoon willen dat als hij volgend jaar weer papa word dat zijn veulen mooie volle papieren heeft das al wat voor ons telt

Als je dat wilt dan moet je gewoon gaan.
Maar ik zou hem persoonlijk voor externe merries niet ter dekking aanbieden dan ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:32

TS ik zou gewoon gaan, naar onze mening wil je toch niet luisteren dus kom er dan maar achter op de HK.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:33

TS, het siert dat je dat je gek bent op je hengst, maar je hebt duidelijk geen realistisch beeld voor ogen. Ik zou dus ook gewoon naar de hengstenkeuring gaan. Dan weet je het zeker :) Maar bereid je wel voor op een teleurstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:49

Normaal meng ik me niet in dit soort discussies (hooguit meelezen), maar ik wil een uitzondering maken.

Ik heb een merrie gehad, gewone BWP, en ben toen ook lang op zoek geweest naar een hengst. Dan zoek je kracht, uitstraling, verbeterpunten voor je merrie en in de eerste plek een hengst waarvan je met 1 blik op de brochure zegt "WOW :wow: ", waarbij je maar blijft staren en elke keer opnieuw terugkeert naar dat beeld omdat het op je netvlies gebrand zit.

Dat gevoel heb ik -jammer voor jou- absoluut niet bij jouw hengst. Verre van zelfs, ik ben zo eerlijk om toe te geven dat ik bij je eerste foto's dacht "wtf is dat? Dat een hengst?". Hij heeft het gewoon niet. Stomme vergelijking maar het is als bij een topmodel, je moet van de eerste seconde van je sokken geblazen worden door wat de hengst in kwestie te bieden heeft. Het geheelpakket dus.
Al heeft een hengst nog de meest spectaculaire gangen, als hij overbouwd is, mager, uit proportie en een immense ramskop erop om maar wat te zeggen, dan gaat die ook amper dekkingen krijgen. Want geef toe, iedereen heeft liever een functioneel paard dat er piekfijn en correct uitziet en goed loopt dan eentje waar je nachtmerries van zou krijgen als je'm tegenkomt in het donker.

Ik heb zelf ook een jonge hengst waarvan ik even dacht "zou het?", maar uiteindelijk heeft hij de fokkerij ook niks te bieden, ondanks een aardig papier en heel fijn karakter. Er zitten teveel gaten aan om hem GGK te krijgen, hoewel ik van veel mensen hoor dat hij zo'n leuke uitstraling heeft. Hij heeft "het" niet, dus doen we het niet (laat staan voor alle rompslomp die erbij komt kijken + de kosten).

Dus mijn -misschien grove- mening: hou hem thuis, fok wat leuke veulentjes voor de lol en hou het daarbij. Mensen die (zeer) goeie merries hebben gaan waarschijnlijk toch liever het dekbedrag betalen van een GGK hengst dan eentje van om de hoek. Sorry.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:00

Als je dan naar de HK wil zou ik hem wel laten trainen door iemand die er verstand van heeft.
Wie weet met extra werk (en wie weet ander voer) dat hij meer bespiering krijgt.
Wat van werk doet hij nu?

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:40

Als je het echt wil weten moet je gewoon naar de keuring gaan. Maar ik denk dat ie word afgekeurd.
Toen ik deze foto's zag aan het begin van het topic vroeg ik me af of het wel een hengst was. (Dat vraag ik me nu nog steeds af trouwens).

Ik denk dat je beter wat leuke veulentjes met hem kan fokken of hem kan laten castreren.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:42

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:25

Dat is ook een foto met zijn hoofd omlaag , kan je nog niets zien.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:32

KootMiraDrum schreef:
http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-8XL8BYHF-D.jpg
De horizon is hier nog iets scheef, maar hier is hij echt niet overbouwd hoor.

mij hebben ze geleerd dat een paard dat overbouwd staat zijn billen hoger steken dan zijn schoft.
wel ik weet wel wat de billen zijn en ik weet wat een schoft is.
als je een lijn trekt zie je dat hij recht staat maar goed als jullie denken dat dat zo is, ik geef het op horizon of geen horizon .

het is trouwens bij een COB toegestaan om overbouwd te zijn zelf op zijn leeftijd.
en wie dat nie geloofd bevraagt zich beter eens bij het stamboek.
dat hij niet zwaar op nek is dat weet ik maar je kan een hengst hebben met mooie nek en noem maar op maar die op niks trekt als hij loopt.
en is niet omdat een hengst of paard er wat banketstaaf bij staat op foto die ik zelf dan nog moet trekken zonder hulp dat je die kan vergelijken met paarden van op een of andere folder.
die foto's zijn door een professioneel gemaakt met beter matriaal en die mensen werken met meerder samen om een paard mooi te laten staan . met zweepjes en snoepjes alles om die oren maar mooi te krijgen en dat dat paard prachtig gaat staan ,probeer dat maar eens als je dat allemaal helemaal alleen moet doen dat lukt je niet . en een paard dat die echte waaw factor heeft op foto kan in echt ook wel tegen vallen neem dat van me aan.

en laten snijden doe ik nie wat ik vind een ruin veel banketstaaf dan een hengst, een hengst laat zich horen en zien tijdens het rijden.
ook al lijkt dat op de foto's nie ,ik weet wel dat hij dat doet en dan echt gaat pronken. maar goed iedereen heeft zijn mening en ik heb er om gevraagd .
ik heb vandaag mijn keuring betaald en zal wel zien wat ze zeggen en is hun antw nee dan is het zomaar ,maar maak ik er tenminste nog een fijne dag van.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:39

Sorry, ik wil niet vervelend zijn, maar waarom vraag je in deze topic om een mening?
opbouwende kritiek wil je ook niet horen!

En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mijn ruin eigenlijk wel knapper vind dan jou hengst, maar dat is verschil van mening

Maar ik zeg, doe lekker mee :O
Laatst bijgewerkt door Hubbels op 03-03-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:39

Hoppa inderdaad, gewoon naar de keuring en zien wat ze daar van hem vinden. Schiet je meer mee op dan met dit jou vs. bokt topic. Als het paard inderdaad in het echt mooier/beter is dan hij op de foto's overkomt dan zal je het op de keuring wel te horen krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:43

Ts, het feit dat jij een ruin banketstaaf vind dan een hengst die misschien zes keer in zijn leven gaat dekken geeft voor mij je verstand van paarden aan, banketstaaf voor de hengst dat hij bij jou is terecht gekomen.
Mocht hij afgekeurd worden laat hem dan ruinen. Dan is het leven voor dit dier veel beter, heel eerlijk, een goede ruiter kan bijna elk paard met bombarie laten lopen, daar heeft een paard geen ballen voor nodig.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:46

ik wou gewoon weten wat andere van hem vonden.
maar blijkbaar vind hier niemand hem goed wel ja dan heb ik ook zo iets van zal wel zien wat de jury zegt want afbreken is makkelijk.
heb niemand maar dan ook niemand iets positief horen zeggen en het is bewezen dat foto's bedriegen. er bestaat nog altijd zo iets als photoshope .
over hem zelf dan bedoel ik he zeggen ze niet veel goed ,er zijn er een paar die gewoon zeiden probeer en dan zie je wel .
maar meer dan de helft breekt alleen maar . en 20keer het zelfde zeggen en herhalen wat een ander zegt is niet moeilijk.
dus wil ik liever weten wat ze op de keuring zeggen, en is hij niet goed genoeg dan is het zo maar dan heb ik toch weer een lekker dag gehad met mijn paardje
en ik weet dat hij goeie veulens fokt die mooi zijn en goed doen op keuring en of hij nu gekeurd is of nie fokken zal hij blijven doen :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:50

Beste ts, ooit een hengst goedgekeurd zien worden via een geshopte foto??? Hoe oud ben je eigenlijk, je vraagt wat mensen van je hengst vinden, je krijgt een eerlijke mening van mensen en dan spui je allerlei onzin en deugt er niets meer van. Ik vind het een uitstekend idee dat je hem naar de keuring brengt, ik hoop dat je hun advies wel aan wil nemen. En ik vind je wel kortzichtig om te fokken met een niet goedgekeurde hengst.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:53

Goh wat jij zegt voor een mooie foto te maken klopt maar langs de andere kant ook niet.
De foto die ik hier neergezet heb paar reacties voorheen(in link)is van een 2 jarige hengst die zomaar uit de stal geplukt is en van zichzelf laten lopen..met normaal fototoestel en daar zie je zelf aan dat hij meer hengst is als de jouwe , met een goede uitstraling,bouw en behang net zoals het stamboek wilt.

Jammer dat je hem eigenlijk niet wilt laten ruinen, want jij bent van plan om te gaan vermeerderen.. hoeveel paarden/pony's zijn er nu niet op de wereld die aan hun lot overgelaten worden of in een rij bij de slacht staan te wachten ?
Er zijn meer dan paarden in overschot, dat er meer aangeboden staan dan dat er word gevraagd.

Zie hier de foto van de hengst waar k het over heb, hij is veel meer paards als de jouwe op 8 jarige leeftijd terwijl hij op die foto hier 2 jaar is en toen zelf nog afgekeurd is geweest omdat hij helemaal uit proportie zat en nog moest uitbreden, jaar erachter is hij GGK.
Zijn bouw is zoveel breder als de jouwe , enorme manen ( tot aan de schouders langs beide kanten en sokken waar je geen weg mee weet) terwijl het ook een COB is !
http://nl.tinypic.com/r/2dukuf6/8
Laatst bijgewerkt door Memere op 03-03-14 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt