[TI] Een hengst voor Caily

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Een hengst voor Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:02

Dat is met Noedel ook zo toch?

Voor de rest reageer ik morgen of woe ff verder! Thnx iig!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:15

Haha dat wou ik idd net zeggen Lotte. Al zijn er wel een aantal drum kinders natuurlijk.

Wie is janesho zn pa ook alweer? Norbert?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:03

nope lexx v tinkerstal foubert :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:08

Oja Lexx, was ff in de war met een andere die door Alexandra gefokt is. Maar dat was een merrie geloof ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:24

Norbert is idd de vader van Kendira (m. Dorina). Ook een gave hengst trouwens, komt ook naar ICS volgende maand. Maar helaas zon roteind weg en niet NSvT gekeurd...

Ik reageer verder vanavond hoor, neem er graag echt de tijd voor, moet nu werken!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:11

cp112 schreef:
Haha dat wou ik idd net zeggen Lotte. Al zijn er wel een aantal drum kinders natuurlijk.

Jawel, maar maar 1 ggk zoon in NL. (waar oma apetrots op is)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:17

EU reken ik altijd :P Alleen broertje Mickey in Amerika is ook ggk toch?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:38

ben bevoorrecht
heb een drum en een lexx nakomeling

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:41

Ja alleen Mickey Finn.
Natuurlijk ook trots op Mac, zonde dat hij niet is doorgegaan met hk'en.

Maar ik ben wel benieuwd wat die prachtige Cailey eruit plopt straks. Ik denk een veulen... ;)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:10

zonder hk komt er ook "prut" uit zijn pijpleiding
hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:59

@ Chantal, ik zie idd voldoende sok en manenkam bij de nakomelingen van Noedel, en dat is ook niet waar bij Caily het zwakke punt zit, het is vooral het hoofd waarom ik wat afwachtend ben. En niet zozeer zijn hoofd, maar dat van paps. Het stond paps prima hoor, heb er met veel liefde naar gekeken, maar dat icm bijvoorbeeld beenwerk als dat van Crystal lijkt me nou niet echt om toe te juichen... Balou en Juul zijn merrie waarvan ik dan erg benieuwd ben wat eruit komt, en wat der dit jaar bij Mella uit komt eveneens.

Janesho staat dus zeker in mijn geheugen. Dat Mose veel behang heeft is leuk, maar niet heel betrouwbaar aangezien Mose er maar een is, en Kyara ook niet bepaald haar te kort komt. Ff afwachten dus ook!

Forrest vind ik erg knap, maar ik twijfel aan de match, hij lijkt ook wat kort op het voorbeen? Rug vind ik OK, als ik kijk naar nakomelingen (en die van Caily) zeker!

Ik had het met Aniek al even erover gehad wbt Shenco. Ik twijfel bij Shenco over beenwerk omdat zijn moeder naar mijn idee zelfde typetje is dan Caily wat dat betreft. Beenwerk past bij paard, maar zou zwaarder mogen. Zijn vader Collin is erg wispelturig in beenwerk dus eerst afwachten wat er uit deze combi komt!

Noedel is dus zelfs nog zeldzamer dan Janesho, gezien langs vaders kant hij de enige GGK is en langs moeders kan ook (toch?). Van Janesho zijn er sws langs moeders kan meer gekeurd...

Ik denk ook dat er een veulen uit plopt :Y) ;)

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:45

Klopt Janesho's moeder Angel is ster + preferent en heeft dus 3 goedgekeurde zonen. Janesho was de derde :) en wel de enige in nl. Langs vaders kant is alleen Tarzan goedgekeurd. Maar niet voor nsvt en ics-nl.
En wat betreft mose, indd moeder Kyara heeft veel haar :) dit wordt Janesho's eerste serieuze dekjaar, tis nog een broekie :) hoop natuurlijk dat er wel wat nakomelingen geboren gaan worden volgend jaar. Dit jaar dus van een fjord, als die nou heel veel haar heeft zegt het wel weer wat over Janesho :p

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:24

Nuala (moeder Nuadhu) heeft inderdaad maar 1 goedgekeurde zoon. Nuadhu's zus heeft echter ook een goedgekeurde zoon (Djoser).

Lexx is wel een hengst met weinig nakomelingen, maar de bloedlijnen waar Lexx uit afkomstig is... is erg veel voorkomend. Dat is bij Drumshambo bijvoorbeeld weer unieker (voor zover bekend).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:50

Maddox is dan geloof ik ook nog de enige zus die in NL is. Geisha en Hindu staan naar mijn weet in het buitenland.

Phoenixhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:15

die Angel heeft eigenlijk 4 goedgekeurde zonen dacht ik
er was er nog eentje goedgekeurde bij ics belgië die nu in frankrijk staat (of tenminste stond voor zover ik me herinner)

van drumshambo is natuurlijk verder weinig geweten qua afstamming, toch?

verder is een iets meer voorkomende achterliggende lijn niet altijd slecht
integendeel, je kan er juist bewust mee fokken
lexx is van the governor, die dan weer van bob the blagdon x tansy is
tansy is ook weer de moeder van chance du vallon, ook een magnifieke hengst
dus een veulen van lexx kan later weer gekoppeld worden aan een veulen van chance bijvoorbeeld om zo voorzichtig aan lijnenteelt te doen

ik vermoed dat snowdon doelt op het feit dat bob the blagdon erachter zit, zo zijn er inderdaad veel, als je die allemaal moet gaan uitsluiten om te gebruiken blijft er weinig over
blijft ook nog de vraag hoe waar het allemaal is, want bob lijkt mij dan wel érg veel zaad gepresteerd te hebben

de hengsten die hier genoemd worden zoals nuadhu en janesho vind ik ook mooi matchen met caily
shenco vind ik minder, zijn beenwerk is niet verzwarend, zijn rug vind ik vaak wat week/zwak ogen, zijn halshouding te recht, zou niet mijn eerste keuze zijn

binnen nst ken ik helaas niet zoveel hengsten
Ik heb even op de website gekeken en zo vanaf een eerste foto vond ik Black Arrow van de Tukker ook een leuke hengst, kan helaas niet echt veel fotomateriaal vinden
Ryon is ook leuk, maar staat iets korter op het voorbeen ook
http://irishcobryonomalley.webs.com/pho ... um/1-2.jpg

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:12

Ryon zijn rug zou ik bij caily ook niet matchen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:33

Ik bedoelde het ook niet zozeer als negatief of positief hoor, ik heb zelf ook Bob the Blagdon-lijnen en zo ook een Lexx kleindochter. Meer als aanvullende info en men doet ermee wat men er mee wilt ;)

Chantal: Geisha staat in Gent. Hindu iets verder weg inderdaad.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:16

Ja hier ook een met BOB the blagdon lijnen. Niks mis mee verder natuurlijk :) maar er zijn er behoorlijk wat. Maar wel al verder weg in de lijn dus lijnenteelt is dan niet direct zo'n ramp.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:30

hals en beenwerk klopt, zijn rug is niet zwak of week, zijn bovenlijn is juist vrij sterk :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 01:17

Op zich kijk ik niet zo naar bloedlijnen; ze is nu drachtig van Collin, welke ook al meer dan 90 nakomelingen heeft. Ik laat wel bepaalde lijnen liever liggen omdat er naar mijn idee enige structuur zit in nafok die mij persoonlijk niet zo heel erg ligt.

Black Arrow vind ik ook wat kort op het voorbeen, en zijn achterhand zou ook net iets beter kunnen als je het mij vraagt?
Afbeelding

Ryon, en ook Shenco, de bovenlijnen zijn prima in orde, of in ieder geval, bij hun nafok. Ik ken eigenlijk niet echt een hengst in het type (grotere cob) dat ik zoek wat geen fijne bovenlijnen doorgeeft. Echter mis ik bij Ryon zijn nakomelingen vaak wel wat behang en beenwerk, aangezien de combinatie Garish x Caily ook nakomelingen heeft gegeven met minder behang en beenwerk is dit dus wel iets wat in orde moet zijn bij de hengst, dat krijgen ze niet snel van mams! (Terwijl het bij de x Gulliver wel een passend geheel is geworden...)

Dus voor nu staan Noedel en Janesho genoteerd :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:07

Black arrow gaat qua lengte van voorbeen niet veel verbeteren denk ik,ik weet niet wat zijn nafok doet.
Zijn achterbeen neigt wat steil als ik het zo zie, iets watik persoonlijk als grootste minpunt can caily vind. Achterhand moet goed in orde zijn.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:52

Caily schreef:
Echter mis ik bij Ryon zijn nakomelingen vaak wel wat behang en beenwerk

Heb je hierbij ook gekeken wat voor merrie er achter zit? De merrie bepaald namelijk voor het grootste gedeelte het behang van het veulen. Uit merries met genoeg behang geeft hij ook veulens met genoeg behang. En beenwerk, tsja hij zal geen mega zware types voortbrengen idd, is hij immers zelf ook niet.
Als ik kijk naar het veulen van Ryon en Eve, wat ik 2 paarden van hetzelfde type vind, dan vind ik het veulen toch meer dan geslaagd!

Ik vind ook dat je zo dicht mogelijk bij het type van je merrie moet blijven om het beste resultaat te krijgen. Geen mega zware hengst op een grai bijvoorbeeld.

TSCollin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:21

mee eens, de hengst kan niet alles bepalen.
"We" moeten het ook maar doen met de meiden die we aangeboden krijgen voor een dekking....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:18

Helemaal waar. Het jammere is dat wanneer veulen mindere mate sok heeft, of minder massa etc etc de hengst er eigenlijk altijd op aangekeken wordt. Er zijn nog altijd 2 nodig om een beeb te maken :D

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:58

Helemaal mee eens dames. Je ziet vooral na de keuring van het ICS dat veel merrie houders naar de kampioenen gaan. Wat dat betreft vind ik het systeem bij het NSvT wel goed, goedkeuring is 1e premie en daar houd het verder mee op, geen kampioenen ofzo dus ook geen onderscheid.