[TI] Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:55

Je kunt het proberen en dan zie je wel of het werkt :)

Werkt het niet, dan kun je de vlecht hoger beginnen??

Edit; Nee staart gewoon lekker laten zitten :j

KimW

Re: Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:58

Ah een Tinker waar ik rijd heeft dat ook altijd. Dan zitten er gewoon hele stukken mest in de staart, mag het er dan ook niet uitwassen o.i.d omdat daar dan geen tijd voor is haha. :')

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:59

Mijn haf had ook altijd een smerige staart en nu heb ik hem gewassen en sindsdien in een vlecht gedaan. Als ik hem nu eruit haal is der staart nog helemaal schoon!

Ik deed eerst ook vanaf boven maar schijnt slecht te zijn en kans dat je haar breekt dus nu inderdaad onder de staartwortel en helpt echt!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:00

En ik rijd ook met de vlecht! Alleen op buitenrit haal ik hem eruit en dan heb ik echt een ontzettend mooie grote witte staart.. Daarna snel weer vlecht erin ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:01

Ik zou toch flink uitdunnen zodat de staart lichter wordt.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:02

Ik had hetzelfde probleem met mijn shetlander maar dan met modder. Een losse vlecht vanaf de staartwortel helpt bij mij wel. Was eerst wel bang dat hij er plukken uit zou schuren maar is tot nu toe nog nooit gebeurt. Gewoon om de dag even loshalen en uitkammen. Heb nu nooit meer last van grote modder klitten in de staart :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:05

Mijn shetruin poepte ook z'n hele staart (en billen, én hakken, én benen!) onder, terwijl hij helemaal geen diarree oid heeft. Wel af en toe een nét wat slappere drol, maar da's normaal.

Heb afgelopen week z'n staart helemaal gewassen en strontvrij gemaakt, en in een los/vaste vlecht gedaan. Aangezien hij van die héle lange haren bij z'n billen had, heb ik die plukken maar allemaal weggeknipt. had geen beschikking over warm water en kreeg dat lastig schoon, dus maar een end weggeknipt overal, zodat ook nieuwe mest er niet meer aan zou gaan kleven.

Alles netjes schoon en gewassen.......
Paar uur later was de staart in de vlecht idd nog schoon, maar weer van die opgedroogde klodders mest op z'n billen, achterkant benen en hakken.... Zou hij dan echt z'n staart niet goed optillen? Dat gaat nu een stuk gemakkelijker nu die in een vlecht zit.

Iemand daar ook een tip voor toevallig???

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:07

Ladyloe schreef:
Nou ik zou echt heel blij zijn als dit het het probleem verhelpt. Want zit soms echt met m'n handen in het haar.

die zitten vervolgens onder de poep? :P ;)
zou ook gaan vlechten inderdaad, meestal helpt het al als je het haar wat naast de staartwortel zit losjes invlecht.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:07

Wij halen zowieso de vlecht eruit met rijden, als je gaat rijden en je hebt een vlecht erin is het een stuk harder en als dat tegen de benen aan komt is dat niet fijn.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:09

Ik heb mijne wel vanaf boven ingevlochten vorig jaar. Niet vanwege vieze billen en staart hoor. Maar kon gewoon bovenaf gaan invlechten, wel heel losjes dat de staartwortel niet afgekneld wordt.
Volgens mij kan dat dan ook wel maar als ze dan gaan schuren....dan werd ik ook wel zenuwachtig!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:11

opisop_shop schreef:
Ladyloe schreef:
Nou ik zou echt heel blij zijn als dit het het probleem verhelpt. Want zit soms echt met m'n handen in het haar.

die zitten vervolgens onder de poep? :P ;)
zou ook gaan vlechten inderdaad, meestal helpt het al als je het haar wat naast de staartwortel zit losjes invlecht.

Haha ja zoiets!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:19

JoyCiej007 schreef:
Mijn shetruin poepte ook z'n hele staart (en billen, én hakken, én benen!) onder, terwijl hij helemaal geen diarree oid heeft. Wel af en toe een nét wat slappere drol, maar da's normaal.

Heb afgelopen week z'n staart helemaal gewassen en strontvrij gemaakt, en in een los/vaste vlecht gedaan. Aangezien hij van die héle lange haren bij z'n billen had, heb ik die plukken maar allemaal weggeknipt. had geen beschikking over warm water en kreeg dat lastig schoon, dus maar een end weggeknipt overal, zodat ook nieuwe mest er niet meer aan zou gaan kleven.

Alles netjes schoon en gewassen.......
Paar uur later was de staart in de vlecht idd nog schoon, maar weer van die opgedroogde klodders mest op z'n billen, achterkant benen en hakken.... Zou hij dan echt z'n staart niet goed optillen? Dat gaat nu een stuk gemakkelijker nu die in een vlecht zit.

Iemand daar ook een tip voor toevallig???

Dat is bij mijn Tinker ook, dat van die benen en hakken. Maar dit is gelukkig nog goed weg te poetsen. Alleen die staart..........

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:24

Hoe poets je dat dan weg? Misschien is het nu wel makkelijker weg te poetsen omdat ik die hele lange, stugge haren heb afgeknipt bij z'n billen. Maar wat er zat kreeg ik eerst toch bijna niet weg, zelfs met wassen niet. helemaal aan elkaar geplakt en geklit.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:28

Harde borstel, en cowboy magic en babydoekjes

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:37

JoyCiej007 schreef:
Hoe poets je dat dan weg? Misschien is het nu wel makkelijker weg te poetsen omdat ik die hele lange, stugge haren heb afgeknipt bij z'n billen. Maar wat er zat kreeg ik eerst toch bijna niet weg, zelfs met wassen niet. helemaal aan elkaar geplakt en geklit.

http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... 0429/47183

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:53

Als de mest echt aan de kont en hakken blijft plakken dan lijkt die me gewoon te zacht, niet? De mest van mijn ruin is net hard genoeg dat het echt niet plakt. Misschien helpt het om meer hooi te voeren, en minder drijvend voer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:57

Vlechten is inderdaad iets wat heel goed kan werken.
Wat bij mijn tink-linger heel goed heeft gewerkt is goed in training (met name achterhand) te zetten, en toen begon hij zijn staart veel meer te tillen.

En een niet té lange staart, als hij nat wordt van onder wordt hij natuurlijk zwaarder van, helpt ook niet.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:58

Mijn paard haar mest is gewoon hard, maar wel vochtig. Daarom heeft zijn vieze benen. Ik weet niet hoe het met de shet van JoyCiej007 zit.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:59

Het meeste mesten doet ze op stal met een droge staart. Dus denk niet dat dat het probleem is. Ik denk gewoon dat hij zwaar is en in combinatie met haar luiheid dat dat het probleem is.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:01

Zelfde probleem met mijn Haflingermerrie, mooie volle maar dus zware en vieze staart. Ik las ergens de tip om aan de staartwortel een deel van de haren weg te halen, om de staart uit te dunnen. Ik heb een poging gewaagd, maar ergens durf ik niet genoeg weghalen om hem echt licht te maken, omdat het zo zonde is van die mooie staart...
Invlechten lijkt me niet zo'n strak plan, ze staat altijd buiten, ben een beetje bang dat ik dan natuurlijke 'bescherming' weg haal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:05

Haar aan de staartwortel weghalen zou ik niet doen, niet aan de achterkant iig. Staartharen zijn heel stug, en als ze teruggroeien worden het stekeltjes die in de billen prikken en schuren, denk maar aan een geschoren bikinilijn. Dan krijg je juist dat paarden gaan schuren.
Zelf zou ik het nooit doen, uitdunnen, maar zou je het wel willen dan zou ik dat onder de staartwortel doen, met een uitdunschaar bijvoorbeeld.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:07

Ik denk ook dat uitdunnen het probleem niet oplost..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:11

Ik heb hetzelfde met mijn Fries. Wat een ellende. Dit werkte tot nu toe het best.

Heel strak vlechten, de hele staart. En dan een hele lading Equi Shine erin, zodat de mest niet kan hechten. Met borstelen gaat het er dan makkelijker uit. Succes!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:25

Dank je! Ik morgen zo i zo het vlechten proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:45

8nnemiek schreef:
Als de mest echt aan de kont en hakken blijft plakken dan lijkt die me gewoon te zacht, niet? De mest van mijn ruin is net hard genoeg dat het echt niet plakt. Misschien helpt het om meer hooi te voeren, en minder drijvend voer.

9 v/d 10 zijn echt gewoon mooie keutels, niet zacht of slap. slechts 1 of 2 drollen per dag zijn nét iets slapper, maar nog steeds keutelvorm. Het kan bij hem nog wel wat 'nadruppen' of wat vocht als hij z'n laatste keutel er uit werkt.

Hooi krijgen ze al, voordroog wat zó droog is, dat het heel weinig scheelt met echt droog hooi. Krachtvoer of vitaminekorrel krijgen ze op het moment al maanden niet.
Ze krijgen gemiddeld 2x per dag een goed gevuld hooinet met fijne maas vol, maar staan soms wel wat uurtjes zonder, dit i.v.m. dieet, dat ze zich niet volvreten.

Edit: idd 'hard maar vochtig', zoals TS het ook omschrijft. Gewoon normale drollen, maar het kan natuurlijk dan wel vastplakken aan haren of benen.

TS: dankje, Greenspot Remover van Cowboy Magic heb ik hier wel staan voor de witte benen van mijn merrie, maar om mijn ruin daar nu iedere dag de billen mee schoon te gaan maken..... zal denk ik ook wel irriteren? Kan het eens proberen, maar eigenlijk wil ik gewoon voorkomen dat hij z'n billen onderschijt i.p.v. dat dagelijks schoonmaken ;)