[TI] Een tinker kan NIKS !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:00

Ja mijn vlek is ook de enige in de wijde omtrek, althans waar men er buiten bos/park en Dorpsstraat mee rijdt... het halve dorp heeft hem wel eens voorbij zien komen.
Het is wel een voordeel: je wordt gezien, hahaha.
Jaopie is (voor zijn doen)enorm getalenteerd qua dressuur, en ik hou er ook van, maar realiseer me wel, dat er ook iets anders aan hem aangeboden moet worden... de boog kan niet voortdurend op spanning staan. Hij is van zichzelf uit vrij snel op code "Red Alert" zeg maar.
Dus we rijden ook wel veel buiten... eigenlijk altijd na het dressuren waar hij zich totaal tot in het zweet inzet, daarna gaan we eigenlijk altijd buiten uitstappen, na een minuut of tien stappen is hij dan weer "het mannetje" en kunnen we overgaan tot het maken van een echte buitenrit van een uur, het uithoudingsvermogen en de inzet heb ik ook niets over te klagen: we komen altijd drijf en zeiknat thuis... hij zweet gewoon snel en overvloedig, ook in de zomermaanden, nu wordt zijn vacht weer dikker, dus overweeg ik plaatselijk scheren (ben daar niet een voorstander van, overigens).

Urielle

Re: Een tinker kan NIKS !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:07

Ik denk dat Tinkers wel fijne allround paarden zijn voor de recreant maar ik zie er idd echt geen sportpaard in (hogere sport). Zijn er überhaupt eigenlijk wel Tinkers die op hoger niveau lopen (in dressuur, springen, SGW,..)?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:07

Urielle schreef:
Ik denk dat Tinkers wel fijne allround paarden zijn voor de recreant maar ik zie er idd echt geen sportpaard in (hogere sport). Zijn er überhaupt eigenlijk wel Tinkers die op hoger niveau lopen (in dressuur, springen, SGW,..)?

Meerdere in de dressuur :j (t/m ZZ licht)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:09

Oud stalgenootje van mij heeft brons gehaald op het NK, onderdeel pleasure met haar Tinker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:10

Niet te vergeten Ingrid met Gilbey bij het WK TREC :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:11

Bij dressuur bedoel ik dan toch wel minstens ZZL :+ Z kun je nog gaan rijden met elke enigszins taktmatig lopende ezel als je maar vol houdt, dus ik bedoel wel echt hoger niveau bij sport ;)
Welke lopen er ZZL (en zijn die nog op weg naar meer?) , wel leuk om in de gaten te houden.

En TREC is veeleisend maar lijkt me juist heel goed passen bij koudbloedige paarden.
Western heb ik totaal geen verstand van, dus ik heb weinig zicht op wat zo'n dier echt doet op hoog niveau.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 30-10-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:12

En de Trail kampioen Dapperdier met haar kleine Cobje

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:12

Ik weet nu uit mn hoofd alleen Carlos (gut hoe heet de amazone ook alweer).
Britta (Schimpje op bokt) met Benson start nog Z2 maar dacht dat ze de punten voor het ZZ licht al wel binnen hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:13

Op de paralympische spelen was ook een Tinker

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:20

Ach, zo ging het vroeger ook met friezen, haflingers en fjorden. Je zou ze de kost moeten geven die hoog in de dressuur lopen. Heb zelf een kwpnner en niet zou zelf niet een van deze rassen willen hebben maar ik vind ze absoluut leuk om te zien en vind het helemaal super als ze zo hoog lopen want ze hebben helaas toch, geheel onterecht, met deze vooroordelen te maken.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:25

paulinebes schreef:
ik krijg vaak op straat vooral positieve reacties: wat een prachtig (koe :D ) paard, mooie sokken, etc. Volgens mij zijn mensen er ook minder snel bang voor; waarom weet ik niet, misschien omdat ze aaibaar tonen ofzo. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen veelal uit de paardenwereld die vinden dat een tinker niet geschikt is om mee te rijden en zeker geen dressuur of springen en eigenlijk een beetje hun neus ervoor ophalen. Ik vind ze ook erg veelzijdig en dressuur er met mijn merrie lustig op los en ze doet t nog goed ook. Ook regelmatig buitenritten (alleen of met andere paarden) en springen hoort er bij (aangespannen zou ik ook wel willen, maar heb ik de spullen en kennis niet voor). Doet ze ook allemaal prima. Maar ik denk dat het ook een beetje wennen is. Je ziet dit soort paardenrassen steeds meer opkomen, juist door de veelzijdigheid en omdat je er veel kanten mee op kunt. Het neusje ervoor ophalen zal daardoor misschien wel wat minder worden.

Heb je al eens naar die hoeven gekeken??! Ö

Bij ons op de 'manege' staat ook een tinker, die is meestal na een paar rondjes al moe.. het is de 1ste tinker die ik ken en de enigste, snapje? Ik zeg niet dat tinkers loom zijn, zal wel aan zijn conditie liggen. Maar denk wel dat het bij veel mensen zo kan overkomen dan.. Verder word er idd alleen mee buitengereden.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:26

Nou ja denk dat dat wat overdreven is niet.... Zal best een sprongetje etc kunnen maken. T is alleen geen sport paard. Lomp tja wat breder vaak dus misschien daarom bestempeld als lomp. T zou mijn keuze ook niet zijn, maar denk vooral dat de onwetende mensen denken dat ze lomp, traag etc zijn. Heb er niets mee en niets tegen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:30

Denk dat het eerder gebrek aan ambitie van de eigenaar is, dan gebrek aan kwaliteit van het paard als ras.

Tussen sloom en sloom zit ook een verschil. Is het werk voor het paard dan wel leuk? De meeste Tinkers hebben de eigenaardigheid heeeel best toneel te kunnen spelen en bij niet leuk werk hoort daar sloom zijn ook bij. Bries is onder het zadel in de bak sloom, hang je er een koets of sleep achter, wordt ze bloedfanatiek. Ook met buitenritjes is ze een stuk vlotter.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:34

Jemig.... ik lees de reacties hier en ben echt verbaasd! Ik zie een tinker juist helemaal niet als sloom of slecht bewegend of niet dressuur paard. En ik had niet gedacht dat er zoveel tinker-rijders zijn die die commentaren krijgen. Ik krijg ze ook! Maar ik rijd een belg. En ik kan je vertellen, die heeft een prima conditie en de rem is af en toe lastig te vinden!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:35

tjaakje schreef:
Jemig.... ik lees de reacties hier en ben echt verbaasd! Ik zie een tinker juist helemaal niet als sloom of slecht bewegend of niet dressuur paard. En ik had niet gedacht dat er zoveel tinker-rijders zijn die die commentaren krijgen. Ik krijg ze ook! Maar ik rijd een belg. En ik kan je vertellen, die heeft een prima conditie en de rem is af en toe lastig te vinden!

Maar t is geen echt dressuurpaard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:39

Tinkers hebben van nature een goed uithoudingsvermogen. Dat moest ook wel want ze moesten uren/dagen achtereen de wagen trekken.

Een tinker gaat nooit een top beweger zijn. Net als dat een fjord of halfinger oid dat niet is. Maar je kan ze natuurlijk ook niet vergelijken met een beetje KWPN'er.
Als ik op mijn ptrotocol een 7 heb voor mijn middendraf weet ik dat er écht is gereden. Ik ga nooit een 9 halen die een mooie bewegende kwpn'er wel haalt. Natuurlijk niet, dat is ook logisch.
Een niet spectaculair bewegende kwpn'er haalt dat ook niet :').

Het is een kwestie van waar j ambities liggen en rekening houden met de eventuele beperkingen van je paard.
Middengangen zijn met die korte pootjes en minder souplesse van een tinker een stuk lastiger. Dus ik ben blij met een 6. Zorg gewoon dat de overige oefeningen er goed in zitten en zo rijd je dan nog je punten :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:46

Ik vind Tinkers superveelzijdige paarden: het talent ligt op het vlak dat ze vrijwel alles prima op basisniveau kunnen (in tegenstelling tot topsportniveau). Dat maakt dat je van heel veel kan genieten samen met een Tinker.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:02

Vind het wel een beetje een vreemde gedachte dat als een paard niet uitblinkt in de dressuur, dat het dan meteen talentloos is. Er is nog zo veel meer dan alleen dressuur in de paardenwereld...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:04

DianneM schreef:
Vind het wel een beetje een vreemde gedachte dat als een paard niet uitblinkt in de dressuur, dat het dan meteen talentloos is. Er is nog zo veel meer dan alleen dressuur in de paardenwereld...

Laten we eerlijk zijn, het is toch een beetje dressuur wat de klok slaat over het algemeen. Alleen hier op Bokt al, verreweg het meeste heeft wel op een of andere manier met dressuur te maken. Ik ben het er overigens ook niet mee eens hoor, maar ik snap het idee erachter geloof ik wel...

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:04

Ondertussen kan ik de vergelijking wel maken.
Ik heb nooit op een tinker gereden tot voor een paar maanden.
Altijd op bloed-paardjes, half arabier.
Met alle paardjes die ik ooit had heb ik enkel recreatief gereden, ik heb nooit wedstrijden gereden.
Wel oefende ik thuis ook altijd dressuur als afwisseling en om een leuke basis te behouden.
In het bos werd er al eens gecrost en namen we natuurlijke hindernissen.
Allemaal best te doen, eigenlijk super te doen met de bloed-paardjes.
Al werden ze met tijden behoorlijk "heet".

Nu hebben we sinds deze zomer een fantastische tinker ruin en ik ben gelijk een blok voor hem gevallen.
Ik moet toegeven, in het begin heb ik me aan hem geërgerd, als hij niet zo snel reageerde als ik zou willen, of even niet zo vlot was. (ligt ook van tinker tot tinker dat vlot zijn, dus geen tinker-aanval)
Hij had wat meer stimulans nodig dan mijn eerder vlotte paardje.
Daar moest ik maar wat gewicht verleggen en hij was weg.
Maar die was dan ook vaak te vlot of te springerig naar mijn zin om eens een rustige rit mee te maken.
Ondertussen heb ik onze tinker goed leren kennen en weet ik zijn knopjes zitten, dus ja, lag ook aan mezelf.
Elke eigenaar rijd immers anders en dat is even wennen voor het paardje.
Nu is hij vlot als het nodig is en rustig als het nodig is.
Ik hoef me geen zorgen te maken over hoe snel hij die bosweg zal nemen, want hij vertrekt als ik wil, in het tempo dat ik wil. Bij geringste teken van de ruiter smijt hij alles dicht, erg handig in geval van nood.
Hij luistert ook erg goed op stemhulpen, moest er ooit iets mis gaan.
Extra veilig dus voor de dochter.
Komt ook nog eens bij dat hij enorm cool in zijn hoofdje is en echt nergens "spoken" ziet.
Erg leuk als mensen verwachten dat hij ergens niet zal langs gaan en hij dan gewoon erlangs stapt of draaft zoals we willen, desnoods op een cm afstand van het "enge ding".

Morgen komt onze tweede tinker aan.
Ik ben gevallen voor dit ras en mijn dochter ook, hier komt niets anders meer.
*uit het dagboek van een recreatie ruiter* }>

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:08

DianneM schreef:

Niemand heeft het toch over alleen dressuur?
Ik heb het over alle Engelse gangbare sporten - en dan op hoog niveau. En heb na mij ook niemand meer alleen dressuur horen noemen.
Endurance, TREC etc. etc. is zeer veeleisend en zijn ook sporten, maar wel allemaal gebaseerd op buitenrijden.

Wij hebben trouwens ook een tinker, maar die staat er als kinderpony en voor mij af en toe eens buitenritten of een activiteit waar de sportpaarden te druk voor zijn. Daarin is ze goud waard en bij mij onder het zadel kan ze in het bos idd echt vooruit genoeg staan. Maar ik heb niet de illusie dat ik die kan opleiden tot LT dressuur, er een 1.40 parcours mee zou kunnen springen of er Boekelo mee door zou kunnen komen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:12

De wereld bestaat ook niet alleen uit de Engelse sporten, er is ook nog een heel scala aan mendisciplines, Western en Endurance, allerlei vormen van Agility en nog veel meer..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:18

Tja, ik vind een hackney bijv. ook geen 'sportpaard', hoewel dat behoorlijk intensief is en hackneys ook echt wel energieke heetflikkers zijn. ;)
Maar ik zie een Tinker ook niet als een menpaard bij uitstek, voor western zet ik mijn kaarten eerder op een QH en endurance is volgens mij de sport der Arabieren. Maar is het zo erg dat een paard gewoon een heerlijk allround paard is wat tegelijk koel en werklustig genoeg is om door veel soorten ruiters gereden te kunnen worden? Ik begrijp niet zo goed waarom het dan ook nog per se een 'sportpaard' moet zijn. Ik neem aan dat als je per se hoge ogen wilt scoren in een bepaalde tak van sport je daar ook het bijpassende ras/type bij aanschaft en anders gewoon lekker gaat rijden en wel ziet tot waar de grens reikt.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:19

Ik kreeg echt nooit zulke opmerkingen toen ik nog een Tinker had. Vaak juist heel positief. Heb nu een kwpner, maar Tinkers houden altijd wel een plekje in mijn hart haha.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:52

Snap wel waar het vandaan komt, heb ook genoeg echt slome Tinkers gezien. Maar meestal zijn dat niet ambitieuse ruiters die dat alleen maar fijn vinden, of Tinkers die afgestompt of slecht gereden zijn. Dit effect kan je met ieder paard/ras verkrijgen.

Ken daarintegen ook genoeg Tinkers die dus absoluut NIET sloom zijn! Mijn tinker is daar ook 1 van, ben echt blij als ik met hem een ontspannen en rustige rit kan maken. Meestal zodra we harder gaan dan stap dan is het raak, wil alle paarden voorbij en daarna het liefst nóg harder.

Tinkers zijn inderdaad niet de meest ideale paarden voor topniveau, dat komt simpelweg omdat ze hun bouw niet mee hebben. Dat neemt niet weg dat er genoeg tinker zijn die wel op (vind ik) hoog niveau lopen, ze willen altijd super graag en die van mij doet altijd óntzettend zijn best. Ik vindt het top paarden! Rustig als het nodig is en voorwaarts als de ruiter dat wil.

Ik krijg zelf meestal leuke reacties, laatst nog een ontzettend schattig jongetje die bij zijn vader op de fiets zat "Kijk papa, een KOE!" :+ ontzettend schattig en lig dan ook in een deuk. Verder ook mensen en kinderen die hem even willen aaien.