Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Diaz schreef:Helemaal mijn topic dit haha..
Ik ben nogsteeds ZO aan het twijfelen!
Ik wilde de wintervacht tegengaan, omdat we in de winter nog willen doortrainen (binnenbak)
In die 2 slechte weken in september heeft ze een fleecegevoerde regendeken opgehad. maar die is met de zon weer af gegaan (ze zweette er onder met de zon.. duh)
Daarna afgebleven, en hij is helaas nu kapot.
Nu heb ik uiteindelijk besloten zonder deken te doen, en dan maar HEEL lang uitstappen/zweetdeken na het rijden.
Wanneer nodig (strepen) scheren en eventueel als nog iets deken achtigs mocht dit dan nodig zijn na scheren)
Zodra ik merk dat ze afvalt, gaat er sowieso gelijk een deken op. Hopelijk gaat het goed zoals ik nu heb bedacht.
Ik zat er ook erg tegen op te kijken om alles kwa temperatuur bij te houden, welke dikte dan en hoe en wisselen e.d.
Zo blijft het hopelijk goed gaan.
Nu nog 2 goede wollen zweetdekens vinden hihi

Jane2 schreef:Storm staat nu onder een 0 grams regendeken. Wilde eerst geen dekens bij een tinker, maar ik weet van mezelf dat ik baal als mijn paard nat is als ik ga rijden. Vind het sneu om dan een zadel erop te leggen. Had voor de fun een deken opgelegd en meneer vond het geweldig. Liep trots rond. Straks naar een 200gr als het kouder word en bij strenge vorst gaat er een zweetdeken onder. En een klein maar fijn voordeel, dat hij redelijk wit blijft, op zijn sokken na dan, hahaaa
Dekens zijn van Nika. Ik vind goede prijs kwaliteit verhouding.
Paard zweet als een gek maar is er nog nooit een dag ziek om geweest omdat de huid snel droogt. Staat overigens 24/7 buiten.
de liners zijn super fijn en niet duur. 
Arlette1991 schreef:Nu overdag een regendeken of bloot.
In de nacht een 100 grams staldeken.
Ik hoopte door al in augustus te beginnen met een zomerdekentje in de nacht, de vacht te kunnen beperken. Maar helaas, hij heeft al mega veel haar.
Word dus toch scheren volgende maand.
Dus als je geen wintervacht zou willen , zou je ze kunstmatig moeten belichten
klinkt gek , het is een rare vergelijking, maar het is net als eieren leggen bij de kippen, naarmate het daglicht korter word legt de kip steeds minder eieren, ga je kunstmatig belichten ,blijven ze leggen.
In principe zou elk gezond paard gewoon met een goede schuilplaats en voldoende drinken en eten zonder deken de winter door moeten kunnen. Dat een paard een dunne vacht heeft wil niet zeggen dat hij/ zij het kouder zal hebben dan een paard met een dikke vacht. Alle soorten vachtstructuren zijn op ieders beurt gewoon goed geisoleerd.
Na het rijden krijgt hij een uurtje een wollen zweet deken op, die er vervolgens af gaat en dan krijgt hij voor de hele winter een 200 grams op.
Hij is op benen en hoofd na helemaal geschoren.

ze stonden toen dag en nacht buiten inmiddels ben ik van stal veranderd en nu gaat ze in de winter snachts op stal want een deken vind ik onnodig voor haar

Dribbelkont schreef:daarom scheer in zoe. i.v.m. snel te warm met aan het werk en wordt niet meer droog en krijgt. schimmel of schurft.