[TI] Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:52

Storm staat nu onder een 0 grams regendeken. Wilde eerst geen dekens bij een tinker, maar ik weet van mezelf dat ik baal als mijn paard nat is als ik ga rijden. Vind het sneu om dan een zadel erop te leggen. Had voor de fun een deken opgelegd en meneer vond het geweldig. Liep trots rond. Straks naar een 200gr als het kouder word en bij strenge vorst gaat er een zweetdeken onder. En een klein maar fijn voordeel, dat hij redelijk wit blijft, op zijn sokken na dan, hahaaa

Dekens zijn van Nika. Ik vind goede prijs kwaliteit verhouding.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:03

Mijn tinkers staan nu onder een 50 gram, overdag in de wei en in de avond op stal (staldeken, open stal, dus ook de buitentemperatuur). Toen het kouder was in de nacht de afgelopen dagen heb ik er in de nacht een onderdeken van 100 gram onder gedaan. Nu is het in de avond nog steeds warm en overdag de zon er op dan is een gevoerd regendeken meer dan voldoende (50 gram). Ze zijn ondertussen al volledig geschoren.
De een staat onder Horseware dekens en de ander onder Bucas. Ik werk met het liner systeem dus kan het constant aanpassen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:20

Hier al mijn tinkers dekenloos en dat wil ik graag zo houden ook.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:55

Ik had Chuck in de winter altijd wel deken op, die bleef heel kort in het haar maar voor de shows wilde ik hem ook graag beetje schoon houden en hoefde ik alleen zn staart en sokken te wassen in de winter, ik had hem de Rambo Quarterhorse van 200 gram om, dit was wat hij het beste paste met dat ronde lijf. Mn jonkie van drieenhalf heb ik geen deken om, rij amper met hem, alleen wat spielerei, hij heeft ook wat langer haar dan zn vader dus zie het nut vd deken voor hem niet in.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:01

Helemaal mijn topic dit haha..
Ik ben nogsteeds ZO aan het twijfelen!

Ik wilde de wintervacht tegengaan, omdat we in de winter nog willen doortrainen (binnenbak)
In die 2 slechte weken in september heeft ze een fleecegevoerde regendeken opgehad. maar die is met de zon weer af gegaan (ze zweette er onder met de zon.. duh)
Daarna afgebleven, en hij is helaas nu kapot.

Nu heb ik uiteindelijk besloten zonder deken te doen, en dan maar HEEL lang uitstappen/zweetdeken na het rijden.
Wanneer nodig (strepen) scheren en eventueel als nog iets deken achtigs mocht dit dan nodig zijn na scheren)

Zodra ik merk dat ze afvalt, gaat er sowieso gelijk een deken op. Hopelijk gaat het goed zoals ik nu heb bedacht.
Ik zat er ook erg tegen op te kijken om alles kwa temperatuur bij te houden, welke dikte dan en hoe en wisselen e.d.
Zo blijft het hopelijk goed gaan.

Nu nog 2 goede wollen zweetdekens vinden hihi

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:44

Diaz schreef:
Helemaal mijn topic dit haha..
Ik ben nogsteeds ZO aan het twijfelen!

Ik wilde de wintervacht tegengaan, omdat we in de winter nog willen doortrainen (binnenbak)
In die 2 slechte weken in september heeft ze een fleecegevoerde regendeken opgehad. maar die is met de zon weer af gegaan (ze zweette er onder met de zon.. duh)
Daarna afgebleven, en hij is helaas nu kapot.

Nu heb ik uiteindelijk besloten zonder deken te doen, en dan maar HEEL lang uitstappen/zweetdeken na het rijden.
Wanneer nodig (strepen) scheren en eventueel als nog iets deken achtigs mocht dit dan nodig zijn na scheren)

Zodra ik merk dat ze afvalt, gaat er sowieso gelijk een deken op. Hopelijk gaat het goed zoals ik nu heb bedacht.
Ik zat er ook erg tegen op te kijken om alles kwa temperatuur bij te houden, welke dikte dan en hoe en wisselen e.d.
Zo blijft het hopelijk goed gaan.

Nu nog 2 goede wollen zweetdekens vinden hihi

Wat ik zelf heel erg merk is dat het energie level erg omlaag gaat als je kiest voor niet scheren maar heel lang droogstappen. Ik heb mijn paarden deze week geschoren want anders kon ik niet eens meer normaal oefeningen in stap rijden, dan waren ze al aan het hijgen en aan het zweten. Dit komt niet doordat ze geen conditie hebben, nee gewoon door het feit dat ik ze train met hun winterjas aan.
Vandaag les gehad en ik was toch zo blij dat ik die winterjas heb uitgedaan bij ze. Ze hebben het de hele tijd vol kunnen houden en ze waren binnen no time droog. Het zweet wat er dan op ligt is puur zweet door het harde werken, zoals iedere sporter heeft. Dat is dan ook vrijwel gelijk weer weg wanneer het paard uitgestapt wordt.

Wat mij betreft ontkom je bijna niet aan scheren als je serieus aan het trainen bent :)
En wat betreft de goede wolle zweetdekens, zelf ben ik over deze erg tevreden:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -navy?N=15
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -navy?N=15
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -king-navy

:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:57

Die ervaring deel ik niet. Ik heb mijn merrie voor ze artrose kreeg altijd zwaar getraind, in de western. Ook in de winter, zonder dekens en dus met vacht. Ze was altijd goed te rijden, flink energiek en hoewel ze natuurlijk wel zweette nooit last van haar vacht gehad. Wel was dat in een buitenbak en stond ze 24/7 buiten.

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 17:05

Die van mij staat nog zonder deken omdat hij zijn eigen
Ver rot zweet in de stal over dag staat ie buiten
En heeft ie nergens last van
Maar o wee als ie op stal staat zweet ie zijn eigen metteen verot
Dus zit te denken om hem te scheren en dan krijgt ie een regen deken met fleesh
Voering op .
En als ie nu loopt heeft ie 10 minuten gelopen en zweet zijn eigen kapot
En staat heel erg te pompen .
Dus denk dat de warmte niet weg kan

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:29

Jane2 schreef:
Storm staat nu onder een 0 grams regendeken. Wilde eerst geen dekens bij een tinker, maar ik weet van mezelf dat ik baal als mijn paard nat is als ik ga rijden. Vind het sneu om dan een zadel erop te leggen. Had voor de fun een deken opgelegd en meneer vond het geweldig. Liep trots rond. Straks naar een 200gr als het kouder word en bij strenge vorst gaat er een zweetdeken onder. En een klein maar fijn voordeel, dat hij redelijk wit blijft, op zijn sokken na dan, hahaaa

Dekens zijn van Nika. Ik vind goede prijs kwaliteit verhouding.

hahaha mijn tinker heet ook storm :D
dit jaar blijft hij zonder deken

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:33

Dekenloos, als altijd :) Paard zweet als een gek maar is er nog nooit een dag ziek om geweest omdat de huid snel droogt. Staat overigens 24/7 buiten.

Lotte ik heb altijd geleerd dat een paard wat gewend is met deken te staan 1 winter nodig heeft om 'om te schakelen.' De winter daarna is het vetlaagje in de wintervacht goed genoeg 'gegroeid' / aangemaakt.

Een ongevoerde deken bied geen warmte en plet de vacht waardoor ze de haren niet meer overeind kunnen zetten en de huid niet kunnen isoleren.
Overigens lijkt het mij onmogelijk voor een paard te beslissen hoeveel gram het nodig heeft om zich prettig te voelen en kan ik mij voorstellen dat dat per moment verschilt maar dat laat ik verder aan de experts over :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:26

zoe is geschoren en staat snachta onder amigo dun dekentje en overdag 0 grams regendeken.

voor mij niks anders meer als fedimax dekens.

veel sterker kwa stof. beter waterdicht,en beter ademend met onze snel warm hebbende tinkers.
mooie halsen erin.en ook niet onbelangrijk de prijs!!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:56

Zijn de fedimax dekens breed genoeg? Heeft die van jou geen last van schuurplekken? Ik heb er al een paar keer naar gekeken, maar de overstap nog niet gemaakt.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:44

Hier ook nu nog bloot, s'nachts staat hij binnen met luik naar buiten.
Zit te denken om m eind deze maand te scheren.
Vorig jaar niet geschoren en heeft bijna de hele winter een snotneus gehad omdat ik m niet goed droog kreeg. Hij staat niet aanhuis en niet dichtbij genoeg om elke keer dekens te wisselen. Dus dit jaar maar eens proberen te scheren.
Voor na het scheren heb ik een bucas smartex +- 100 gr en moet nog even opzoek naar een goed ademende onderdeken, iemand tips?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:50

Van horseware :) de liners zijn super fijn en niet duur.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:56

Tirzah staat buiten van zonsopgang tot zonsondergang. 'S nachts gaat ze op stal.
Ze is niet geschoren. Als het regelmatig onder de 10 graden is gaat de ongevoerde regendeken op, als het 's nachts gaat vriezen krijgt ze haar 200 grams pyjama aan. Dat komt meestal neer op oktober/november regendeken aan en december t/m februari winterdeken. Dit scheelt heel veel qua dikte van de vacht en daar ben ik erg blij mee.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:21

gaia schreef:
Zijn de fedimax dekens breed genoeg? Heeft die van jou geen last van schuurplekken? Ik heb er al een paar keer naar gekeken, maar de overstap nog niet gemaakt.

nee nooit meer schuurplekken.
wil nooit weer anders ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:31

Mijn tinkermans staat onder een 0 grams regen dekentje.
Straks als het kouder wordt gaan we opbouwen van 100 grams tot en met 400 grams. Net wat nodig is .
Scheren doen we niet , en met wedstrijden hou ik een winterstop :)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:44

Arlette1991 schreef:
Nu overdag een regendeken of bloot.
In de nacht een 100 grams staldeken.

Ik hoopte door al in augustus te beginnen met een zomerdekentje in de nacht, de vacht te kunnen beperken. Maar helaas, hij heeft al mega veel haar -O- .
Word dus toch scheren volgende maand.

Het valt me op dat er altijd nog gedacht word dat je een wintervacht kan beperken dmv een deken. Maar de wintervacht wordt aangemaakt zodra de dagen korter worden. Je kan er een deken opleggen wat je wilt, maar die wintervacht word er niet minder van ;) Dus als je geen wintervacht zou willen , zou je ze kunstmatig moeten belichten :)* klinkt gek , het is een rare vergelijking, maar het is net als eieren leggen bij de kippen, naarmate het daglicht korter word legt de kip steeds minder eieren, ga je kunstmatig belichten ,blijven ze leggen.

Het ene paard heeft natuurlijk een gladdere en kortere vacht dan de ander, en de ene kan de kou en nattigheid beter hebben dan de ander. :) In principe zou elk gezond paard gewoon met een goede schuilplaats en voldoende drinken en eten zonder deken de winter door moeten kunnen. Dat een paard een dunne vacht heeft wil niet zeggen dat hij/ zij het kouder zal hebben dan een paard met een dikke vacht. Alle soorten vachtstructuren zijn op ieders beurt gewoon goed geisoleerd. :j

Dat het ene paard beter tegen de kou kan dan de ander , dat is natuurlijk altijd mogelijk, hebben mensen tenslotte ook. :j
Ik heb hier bv een oude pony staan , die is echt een kou kleun, als ze in een regenbui staat , begint ze gelijk te trillen om zich warm te houden. Deze gaat dus ook gewoon onder een deken , gewoon 0 gram, want de kou kan ze hebben maar de nattigheid niet. /3

Maar hier is Bing wel al geschoren, iets eerder dan gepland, want ook ik vind dat als hij hard met trainen hij toch sneller hijgt en het moeilijk vind zijn warmte kwijt te raken, en straks in de winter drogen ze gewoon niet snel genoeg op ,ook al stap je lang uit. ;) Na het rijden krijgt hij een uurtje een wollen zweet deken op, die er vervolgens af gaat en dan krijgt hij voor de hele winter een 200 grams op.

Nu op dit moment met de hoge temperaturen staat hij alleen onder een 0 gram regendeken. :j Hij is op benen en hoofd na helemaal geschoren. :brr:

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:19

Wintervacht word er absoluut minder van! Het begint wellicht wanneer de dagen korter worden, maar het word aangemaakt zover het paard het nodig heeft natuurlijk ;)

Diaz heeft vannacht onder een fleecedekentje gestaan, de zon was al weg, en ze bleef kleddernat van de trailerrit.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:42

Vrouw waar ik bij stond had zelf 4 Arabieren en die kregen 2 dubbele Winterdeken op. Ze vond mijn tinker zielig en dacht dat het ook goed zou zijn dat bij me tinker zou doen.. Is dus gaan broeien onder die dekens.. Daardoor kreeg ze schurft mijt dus dit jaar gewoon zoals alle anderen jaren geen deken voor mijn tinker ;) ze stonden toen dag en nacht buiten inmiddels ben ik van stal veranderd en nu gaat ze in de winter snachts op stal want een deken vind ik onnodig voor haar :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:45

Mijne heeft nog nooit in zijn leven een deken op gehad, maar is ook nog geen 2,5. 24/7 buiten. Zijn vacht is ook nog helemaal niet dik nu, het is overdag ook nog best warm.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:24

Ik wil dezeweek Ben scheren. Hij zit nu al vreselijk dik in zijn vacht.
Even ronde met de kar om en hij is zeiknat.

Daarbij heeft hij waarschijnlijk 8 rainrot plekjes op zijn rug en billen.( dierenarts moet nog komen)
Rondjes met dikke kost erop. Korst gaat beetje bij beetje losser zitten, eenmaal eraf heb je een korst. (losse stukjes korst) met haar in je handen en heeft hij een rond roze plekje.

Ben al begonnen met wassen met betadine en zal mijn regendeken vanmiddag inspuiten met dettol.

Maar zodra ik hem geschoren heb wil ik hem eigenlijk een regendeken met fleece voering op doen.
Vorige stal stonden ze snachts binnen.... Hier tijdelijk nog lekker buiten.
Dus weet het even niet meer. :)
Is dat voor de nacht nog voldoende??

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:00

daarom scheer in zoe. i.v.m. snel te warm met aan het werk en wordt niet meer droog en krijgt. schimmel of schurft.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:14

Dribbelkont schreef:
daarom scheer in zoe. i.v.m. snel te warm met aan het werk en wordt niet meer droog en krijgt. schimmel of schurft.

Ik dus nu ook.
Wel ervaring met tinkers, maar ben is wel overdreven met zijn vacht.
Dus wist niet dat ze dan rainrot plekjes konden krijgen, dacht dat dat alleen was met slechte conditie en veel regen.

Maar weer wat geleerd :)
Vandaag plekjes gewassen met betadine.
Binnenkant regendeken ingespoten met dettol ( hangt nu te drogen)
En donderdag gaat het scheermes er overheen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:30

Nou.. ik denk dat ik ook maar moet gaan scheren :(