[TI] Tinkers en voer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra1984

Re: Tinkers en voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:50

hier staan mijn 2 tinkers(4jarige en veulen) 24/7 buiten op kort gras en bijgevoerd met hooi.
Ze krijgen brok als beloning(clickertraining) en hebben een liksteen tot hun beschikking.
Als de wei erg kort is en ze kunnen zand eten krijgen ze wat brok met psylliumzaad erdoor.
Maar eigenlijk is de brok meer voor de lekker.

Mercury ziet er supergoed uit, niet te dik en is goed gezond(veulen heb ik nog niet zo heel lang, maar heeft hiervoor ook altijd op alleen gras, hooi en melk geleefd)

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:13

Onze drie Tinkers staan overdag op t gras ( strook begrazing) van 8.00 tot 18.00
vanaf 18.00 staat alleen de track nog open dan krijgen ze een schep grasmix met 60 gram marstall force, pompje omega 3,6,9 olie , 30 gram mix van knoflook,foenegriek en zeewier.
Dan gaan ze rond 20.00 van de track in de rijbak/ winterpaddock waar voor de nacht een kleine baal hooi in de netten zit en ze naar de binnenstal kunnen als ze dat willen.

over een klein 1,5 mnd is het gras wel op en dan gaat er een 400 kilo baal in de ruif... en lopen ze niet meer op de weide alleen nog het gras op de track.
de rest blijft het zelfde.
Met zo'n grote 400 kilo baal doen ze wisselend hangt van de kou af 7 tot 10 dagen..

Als ik een weekend weg ben met ze of na een lange rit etc. maak ik een slobber voor ze.

zomer maanden 1 x per week gekookt lijnzaad
winter maanden 1 x per week gekookt lijnzaad en 1 x per mnd kuur psylliumhusk.

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 02:10

Interessant dit. Ik ben zelf nog zoekende wat er voor mijn Tinkermerrie het beste is. Ze was altijd wat "mollig" zeg maar, maar sinds ze volop in traing staat is ze behoorlijk afgeslankt en dat is niet erg, maar ik ben wel op zoek naar een voer methode die haar niet dik maakt, maar wel wat meer energie en bouwstoffen geeft. Komik toch uit op krachtvoer, volgens mij?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:51

Voor meer energie helpt het ook om een goede conditietraining in te lassen een paar keer per week heb ik gemerkt :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:38

Blijf het leuk vinden dat zoveel mensen toch hun dieren verschillend voeren.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:21

Omdat op mijn topic een slotje zit(logisch, omdat dit topic er al was en ik erover heen heb gelezen), stel ik hier mijn vraag
Wat ik graag van jullie zou willen weten is wat jullie voeren aan jullie tinker(s), en dan heb ik het NIET over hooi, weiland enz. Ik bedoel PUUR de brokken of muesli.
Op dit moment ben ik een beetje aan het kloten met Balou over zijn gehele gezondstoestand, daarbij reist mij de vraag of hij eigenlijk wel het juiste voer heeft.
Ik heb 2/3 jaar terug via voervergelijk een "onderzoek" gedaan wat het beste was voor Balou, ik heb echt alle soorten en merken vergeleken met elkaar, daarbij rekening gehouden met de lage suikers en zetmelen, en ik kwam uit op Quatro van Mijten.
Zelf ben ik erg tevreden over dit voer, balou doet het hier "best" wel goed op als hij in goede gezondheid is. (momenteel ben ik weer bezig met de DA naar bloedonderzoek voor Lyme, te lezen in een ander topic van mij.)
[MD] zijn er homeopathische middelen voor Lyme?
Maar ik heb Balou bij dit voer nog nooit zien "glanzen"of "appeltjes"op hem gezien, zolang als dat ik hem heb.
Ligt dit aan zijn toestand? voer?...geen idee...ik zit er behoorlijk mee in mijn maag..
Graag zou ik van jullie willen weten welk MERK voeren...en wat jullie ervaringen hier mee zijn.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:52

Andrea,

Miin tinker kreeg altijd basisbrok, deed ze het niet goed op. Negatieve energie kreeg ze daarvan.
Cavalor pianissimo geprobeerd een hele tijd lang, kreeg ze ook negatieve energie van.
Later st hippolyt hesta mix light energy geprobeerd en die ging goed, geen negatieve energie meer.
Nu krijgt ze st hippolyt irish mash en deze geeft ook fatsoenlijke energie.

Met negatieve energie bedoel ik drammen, rennen om maar die energie eruit te krijgen die er maar niet uitging. Nu dramt ze niet meer en kan ik haar gewoon beweging geven.

Mijn tinker glansde wel altijd, dus das anders dan voor de jouwe.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:48

Die van mij staat 24/7 buiten met schuilstal. Ze eet nu alleen Gras en elke avond zemelen tegen zand etc. Wel liksteen erbij. Als het gras op is, hooi erbij in slowfeeder. Geen brok, geen muesli wordt ze alleen maar dik van. Wel worteltje hier en daar. Ze doet het er goed op. Moet ik wel bijzeggen dat ik niet veel rijd, af en toe buitenritje

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:06

Andrea,
Ik heb een jaarling gehad (geen tinker) die kwam niet mooi uit de vacht in de lente. Ik heb hem toen vitamine brokjes gegeven en binnen 2 weken had ik een spiegel voor me staan.
Omdat ik zo'n fijne ervaring daarmee had ben ik gewone brokken en muesli gaan minderen en alle paarden op de vitamine gaan zetten.
Ook mijn tinker.
Hij zit mooi in de vacht, glanst ook, energie voor 10.
Hij is te dik en loopt recreatief en heeft mijn inziens ook geen brok nodig.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:55

Balou krijgt de vitaminen Vital complete erbij gevoerd van de Pavo..(was ik vergeten te melden)>
Maar glanzen of appeltjes ..ho maar :(
Maar dan vraag ik me weer af... "ze" zeggen dat koudbloeden "sober" gevoerd moeten worden <<) ..dat doe ik dus, hij krijgt momenteel Quatro van Mijten..speciaal voor de koudbloeden, maar het is dus de ene voor de andere tinker die dit dus nodig heeft.
Misschien heeft balou energierijk voer nodig ipv het sober voer...maar waar dan weer op te letten :o? , welke komt hier dan uit als de beste.... :o?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:05

Het is al niet makkelijk om appeltjes te zien op een witte vacht. Maar naar mijn idee hebben appeltjes niet te maken met enkel voer maar meer met de conditie waarin het paard verkeerd.
Dus zijn ze op gewicht, hebben ze een goed ritme, krijgen ze de juiste training, krijgen ze het juiste voer (niet te veel, niet te weinig), staan ze genoeg in een geventileerde ruimte (veel buiten of een open stal), hebben ze voldoende sociaal contact.
Dit alles zorgt er voor dat een paard goed in zijn vel zit en dat gaat het paard dan ook uitstralen. Door middel van appeltjes, een mooie glans op de vacht, ondiepe kuilen boven de ogen, een rustige neus/mond (zonder veel 'harde' rimpels) etc.

Ik voer mijn paarden niets bijzonders, ze krijgen enkel hooi en gras en na de training zwarte gepunte haver en basissportbrok van Havens (blauwe zak) ze zijn keurig op gewicht en hebben een goede conditie. En dus ook al het bovenstaande :) (appeltjes, glans etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:14

Die van mij staat in de zomer op het land 24/7.
Hij heeft ook korte manen :D, wel sokken trouwens. Maar hij heeft zomereczeem, in de winter groeit het meestal wel bij. Onder een deken in de zomer is het gewoon te warm en aangezien de deken ook manen afschuurt, heb je te weinig om vlechtjes van te maken, dus nu een sportcoupe :D
Hij krijgt wat care4life bij, een aantal malen in de week 500 gram, wat vitaminensupplement en een liksteen. Vanaf 1oktober staat hij in de nacht weer binnen (loopstal) en staat hij van 8 tot 6 buiten. Hij werkt zo'n halve baal hooi naar binnen per dag, verdeeld over 4 a 5 voerbeurten.
Hij wordt 3 a 4 maal per week dressuurmatig gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:15

Andrea_ schreef:
Balou krijgt de vitaminen Vital complete erbij gevoerd van de Pavo..(was ik vergeten te melden)>
Maar glanzen of appeltjes ..ho maar :(
Maar dan vraag ik me weer af... "ze" zeggen dat koudbloeden "sober" gevoerd moeten worden <<) ..dat doe ik dus, hij krijgt momenteel Quatro van Mijten..speciaal voor de koudbloeden, maar het is dus de ene voor de andere tinker die dit dus nodig heeft.
Misschien heeft balou energierijk voer nodig ipv het sober voer...maar waar dan weer op te letten :o? , welke komt hier dan uit als de beste.... :o?

Dat supplement krijgt die van mij ook.
Ik ga niet meer zo af op voor speciaal voor koudbloeden, PAVO liga beviel ook totaal niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:16

Hier een kruising tinker.
Met de zomer staat ze overdag op de weide, en 'snachts in de paddock met graszaadhooi. Krijgt 1x per dag krachtvoer, 50 gram Vitamine korrel van Marstall.
Met de winter overdag de gehele dag in de paddock met graszaadhooi en 2x daags krachtvoer (totaal 50 gram vitamine korrel van Marstal en een klein beetje musli, echt een klein handje)

Tijdens de rui een klein beetje lijnzaadolie over haar voer.
En 1x per maand een kuurtje psyllium

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:09

per dag: 60 gram marstall force, kant en klare mix van foenegriek/zeewier/knoflook, omega 3,6,9, thats it..
( uiteraard hooi)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:41

Hier tinker die behoorlijk in training staat (Z dressuur), die loopt nu nog 24/7 op de wei en krijgt, indien nodig, goede voordroog bijgevoerd. Verder krijgt ze per dag 1/2 schepje muesli met Vitamine E & Selenium en IJslands Zeewier, doet ze het uitmuntend op, meer is ook niet nodig. Teveel krachtvoer zorgt voor verzuring.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:28

Ik kom even meelezen, mijn oudste tinker is inmiddels 20 en reageert erg slecht op alle veranderingen. Momenteel hem toch maar 's avonds op stal gezet zodat ik zijn voeding beter kan controleren. Wil nu een beetje gaan zoeken naar of een hooi vervanger(aanraden van DA) of een goede supplement en brok voor hem.
Nadeel is dat ik nog een tinker heb (die het wel goed doet op het hooi wat hij nu krijgt) en een shetlander, dus echt apart voeren terwijl ze normaal 24/7 buiten staan is wel lastig.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:40

RoosG probeer eens compact gras, zou je snachts in stal kunnen bijvoeren

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:51

ik heb sinds deze maand het voer drastisch omgegooid met Sjim. Als het fructaan gehalte laag is staat hij lekker op de wei. Zo niet in het paddock met een grote berg hooi. Hij stond eerst van 09 tot 17 in de wei, ongeacht fructose gehalte. Hij krijgt onbeperkt hooi (hij kreeg 3 keer per dag 1 plak) en ik heb hem van de sportbrok afgehaald (3,5 kg per dag, en nog mager!!), en hij staat nu op senioren mix muesli van Marstall. Hij kreeg dit eerst als beloning zo'n 3 kilo per week. Als extra beloning krijgt hij nu luzerne. En s'avonds krijgt hij gemaaid gras dat de hele dag te drogen heeft gelegen. En voor de lekker peertjes of peen. Ligt eraan wat er voor handen is.

Dit omdat hij naar een andere stal is gegaan, en ook omdat hij maar magerder wordt. Alles is nagekeken en was goed, bovendien is hij een hele lastige eter. Hij gaat ook volgende maand op medicatie/voedingssupplementen tegen een maagzweer. Voor de zekerheid...... Het is een binnenvetter. Baat het niet dat schaadt het niet. Misschien helpt het bij het dikker worden. Hij is ook al wat ouder hoor, hij is inmiddels toch ook al een jaar of 25.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:06

Ik ben nu over gegaan van Care 4 life, op Hippostar High Fiber Pallet. Deze kost de helft en ik moet zeggen, ze ziet er super uit. Ze krijgt een halve schep per dag en doe er nog wel een handje Care 4 life door.
Veulen krijgt de veulenbrok van Pavo.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:21

Romeo krijg 's ochtends een kwart brokken/meusli en hooinet met hooi. Daarna gaat hij het land op of de paddock in, in de paddock krijgt die van mij nog altijd een pluk hooi smiddags. En 's avonds krijgt die aangepast eten naar wat die heeft moeten doen, op een vrije dag krijgt die gewoon een kwart en als die heeft moeten werken voor me krijgt die een halfje, of bijna half. En nog wat worteltjes.

De ene keer is Romeo drukker dan de andere keer, maar meestal is die gewoon een sukkeltje, ken hem ook niet anders... tis absoluut geen heethoofd.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:26

mijn tinker is 5 jaar en die rijd ik normaal 4/5 keer per week.
hij is net ingereden en ben hem aan het doorrijden.

sinds deze week staan ze weer halve dagen op de paddock ipv in het land.
en hij krijgt musli merk weet ik zo even niet sorry :o maar hij krijg halve kilo per dag verdeelt over de ochtend en avond.
soms wat meer. mijn andere paard (draver) krijgt meer.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:46

Mijn tinker staat zomers 24 uur buiten.
Overdag op de weide en 's nachts op de paddock met schuilstal. (met een flinke plak hooi in slowfeeder)
Hij krijgt 2 x daags een handje brok (subli basis)

In de winter gaat hij 's nachts op stal en overdag op de paddock.
's morgens krijgt hij een handje basisbrok, daarna hooi op de paddock.
Om een uur of 18.00 gaan ze weer naar binnen en hangt er een fijnmazig hooinet vol met kuil en krijgt hij een handje brok.

Dus voor nu:
2x handje
Bak hooi
Hooinet kuil

Liksteen op paddock en stal
Verder krijgt hij als ik met hem heb gewerkt een bakje dieetmix van subli met zonnebloem olie (zomers met knoflook s' winters met fenegriek)

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:26

Mijn tinker staat overdag op de (kale) wei, s 'nachts op stal.

In de winter krijgt hij bijna onbeperkt hooi, in de zomer veel minder.
Verder krijgt hij twee keer per dag een halve schep Marstall vito, tijdens verhaarperiode ook nog Force erbij.

Hij deed het hier altijd goed op, super energiek en glimmen als een spiegeltje.
Alleen de laatste paar weken vind ik hem iets te schraal bovenop zijn rug en ribben worden.
Ik heb de Vito al opgeschoven naar 3/4, ik wacht even af of dit genoeg helpt.

Als ik hem elke dag een handje basisbrok geef zit hij op het plafond, dus dat is geen optie helaas.
Misschien iemand nog tips?

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:51

mijn jaarling staat nu op het gras en krijgt elke dag strook bij en savonds krijgt ze hooi bij gevoert en 2x kracht voer sochtensd kwartje savonds halve kilo dit ivm ze heel erg dun is/was begint nu weer wat aan te komen gelukig ze had heeeeel erg last van rode bloed wormen kreeg er over heen ook nog lindwormen